"فایر چت" از ترکیب سیگنال‌های بلوتوث و وای‌فای جهت اتصال به گوشی‌هایی استفاده می‌کند که این نرم‌افزار را اجرا کرده‌اند. ماه ژوئن و در پی قطع شدن اینترنت به‌دلیل ناآرامی‌ها، عراقی‌ها برای دانلود این برنامه هجوم آوردند. معترضان تایوانی و هنگ‌کنگی نیز به هنگام خرابی شبکه‌های وایرلس از این برنامه استفاده می‌کنند.

گروه جنگ نرم مشرق- به گزارش بلومبرگ اخیراً "آلکسی ناوالنی" رهبر مخالفان دولت روسیه، در توییتر پیام‌هایی درباره نقض بازداشت خانگی‌اش منتشر کرد که باعث شد معترضان علیه دولت در این کشور به خیابان‌ها بریزند. توییتر مسلماً در این میان نقش مهمی داشت، اما قسمت اعظم ماجرا در برنامه موبایلی "فایر چت" در جریان بود. ناوالنی و حامیانش با استفاده از این برنامه اعتراضات را سازمان‌دهی می‌کردند.

روسی‌ها با برنامه ارسال پیام
"آلکسی ناوالنی" رهبر مخالفان دولت روسیه

سازنده "فایر چت" شرکت "اوپن گاردن" واقع در سان‌فرانسیسکوی آمریکا است. طبق آماری که خود این شرکت منتشر کرد، پس از پیام‌های توییتری ناوالنی و تشویق به دانلود این برنامه، فعالیت "فایر چت" در روسیه چند برابر شده است. فروشگاه برنامه اپل در روسیه نیز گزارش داد که در همین مدت، این برنامه در صدر بیش‌ترین برنامه‌های جستجوشده بوده است. اوپن گاردن همچنین اعلام کرد که دانلود "فایر چت" از 20 سپتامبر، سیر صعودی به خود گرفت که این روند افزایشی متأثر از مسدود شدن صفحه تجمع مخالفان روسی در فیس‌بوک تحت فشار سازمان تنظیم ارتباطات دولت روسیه بود.

"فایر چت" برنامه‌ای است که به کاربران امکان می‌دهد تا اتاق‌های چت تشکیل داده و بدون هویت‌شان شناسایی شود با هم ارتباط برقرار نمایند. همین موضوع سبب محبوبیت این برنامه نزد معترضان در سراسر جهان شده است. به جز مزیت ناشناس بودن، "فایر چت" می‌تواند کاربران را حتی در صورت قطع اینترنت، به هم متصل کند. این برنامه از یک فناوری نوین در گوشی‌های هوشمند امروزی، به نام "شبکه‌های درهم‌تنیده" بهره می‌برد. به کمک این فناوری، ارتباطات وایرلس به طور مستقیم بین دستگاه‌هایی که از این برنامه استفاده می‌کنند، برقرار می‌شود. دقیق‌تر که نگاه کنیم، "فایر چت" از ترکیب سیگنال‌های بلوتوث و وای‌فای جهت اتصال به گوشی‌هایی استفاده می‌کند که این نرم‌افزار را اجرا کرده‌اند. ماه ژوئن و در پی قطع شدن اینترنت به‌دلیل ناآرامی‌ها، عراقی‌ها برای دانلود این برنامه هجوم آوردند. معترضان تایوانی و هنگ‌کنگی نیز به هنگام خرابی شبکه‌های وایرلس از این برنامه استفاده می‌کنند.

روسیه در بدترین بحران اقتصادی از سال 2009 قرار دارد؛ از این رو، دولت این کشور سعی می‌کند کنترلش را بر فضای اطلاعاتی آنلاین بیش‌تر کند. ناوالنی که در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مهارت دارد، محاکمه سریع خود را تلاش دولت برای خفه کردن صدایش دانسته و آن را محکوم کرده است. به وسیله همین برنامه‌های ارتباطی 16 هزار "دنبال‌کننده" او در "فایر چت" و 868 هزار نفر در توییتر پیام دستگیر شدن وی را دریافت کردند.

روسی‌ها با برنامه ارسال پیام
برنامه "فایر چت" روی یک گوشی هوشمند

اواخر دسامبر 2014 و با اوج گرفتن دانلود "فایر چت"، این برنامه بیست و نهمین برنامه محبوب حوزه شبکه‌های اجتماعی در فروشگاه اپل و هفتاد و نهمین برنامه محبوب فروشگاه گوگل بود. "کریستف دلیگالوت" معاون بخش فروش و بازاریابی اوپن گاردن، اعلام کرد که برنامه "فایر چت" در تاریخ 30 دسامبر 2014، رتبه 10 را در میان برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی فروشگاه اپل داشت و حتی بالاتر از توییتر قرار گرفته بود.

البته این فناوری در مسکو تنها روزها قابل استفاده است، چراکه دمای هوا در شب‌های زمستان به زیر صفر می‌رسد. "ایلیا موزیکانتسکی" خبرنگاری که وقایع اعتراضی در روسیه را پوشش می‌داد، در صفحه توییتر خود می‌نویسد: "آی‌فون 6 در دمای 18- درجه سانتی‌گراد کار نمی‌کند و دائم خاموش می‌شود. هوا این‌جا خیلی خیلی سرد است."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس