پروژه الکیمیا درصدد برآمده تا معنی واقعی یک مسلمان مدرن را به انگلیسی‌ها نشان دهد. "الکیمیا" یک شبکه اینترنتی شبیه به "نت‌فلیکس" است که جنبه‌های کم‌تر دیده‌شده زندگی مسلمانان را نشان می‌دهد. در برنامه‌های این شبکه، خبری از تهدیدات تروریستی نیست.

گروه بین‌الملل مشرق- اخیراً دو مؤسسه خیریه متعلق به مسلمانان در انگلستان، به دلیل رویکرد لندن در کندن ریشه افراطی‌گری در بین شهروندانش، تحت فشار قرار گرفته‌اند و کمک‌های بلاعوض دولت به آن‌ها قطع شده است. یکی از این مؤسسات، بنیاد خیریه شناخته‌شده "هلپ" (= کمک) و دیگری "انجمن خیریه مسلمانان" است.

فعالیت‌های رسانه‌ای مسلمانان در انگلیس - جنگ نرم
بنیاد خیریه "هلپ" در زمینه نگهداری از کودکان یتیم در انگلیس فعالیت می‌کند

بنیاد خیریه "هلپ" فعالیت‌های خود در زمینه نگهداری از کودکان یتیم را این‌گونه تشریح می‌کند: "کودکان زیبایی این‌جا هستند که آرزو دارند روزی انسان‌های بزرگی شوند، اما شاید ندانند که همین الآن هم معشوق بهترین مخلوق خدا هستند: پیامبر اسلام حضرت محمد (ص). پیامبر گفته است: "کسی که کودکی یتیم را زیر پر و بال خود بگیرد، در فاصله‌اش با من در بهشت به اندازه فاصله میان دو انگشت است."

"هلپ" از مسلمانان فلسطین نیز حمایت می‌کند و در فیلم کوتاهی که منتشر کرده، می‌نویسد: "هفته‌ها بمباران در غزه زیرساخت‌های آبی را نابود کرده است. 1.7 میلیون نفر دسترسی محدود به آب دارند و یا هیچ‌گونه دسترسی ندارند." در ادامه این فیلم آمده است: "از ما حمایت کنید تا یک تأسیسات آبی در غزه احداث کنیم."

فعالیت‌های رسانه‌ای مسلمانان در انگلیس - جنگ نرم
اطلاع‌رسانی بنیاد "هلپ" درباره بحران آب در غزه

اداره امور اقلیت‌های انگلیس، حمایت خود را از این دو گروه به دلیل ارتباط داشتن با افراطیون قطع کرده است. مقامات رسمی دولت انگلستان می‌گویند انجمن خیریه مسلمانان نتوانسته به آن‌ها اثبات کند که ساز و کاری قوی برای بررسی و ممانعت از عضویت اعضایش در گروهک‌های افراطی دارد. قرار است دیگر مؤسسات خیریه این‌چنینی نیز که با گروهک‌های فعال در سوریه و عراق ارتباط دارند، با برخوردی مشابه از جانب دولت انگلیس مواجه شوند.

در حالی که دولت انگلیس در عراق و سوریه با داعش مبارزه می‌کند، جرائم علیه مسلمانان در این کشور رو به افزایش نهاده است. برای مقابله با این جرائم، یک گروه مسلمان، پروژه‌ای موسوم به "الکیمیا" را راه‌اندازی کرده‌اند که مصمم است چهره واقعی یک "مسلمان مدرن" را به شهروندان انگلیسی نشان دهد.

فعالیت‌های رسانه‌ای مسلمانان در انگلیس - جنگ نرم
شبکه "الکیمیا" تلاش دارد تا تصویری متفاوت و فرهنگ‌محور از اسلام در انگلیس ارائه دهد

تصویر مخدوشی از مسلمانان در انگلستان به وجود آمده است و مردم این کشور با شنیدن کلمه‌هایی مثل "اسلام" و "مسلمان" به یاد بمب‌گذاری هفتم ژوئیه 2005 و قتل "لی ریگبی" می‌افتند، سرباز ارتش انگلیس که همین اواخر به دست افراطیون کشته شد. در اثر چنین حوادثی، مردم انگلستان به کل جامعه مسلمان این کشور، نگاه بدی پیدا کرده‌اند.

پروژه الکیمیا درصدد برآمده تا معنی واقعی یک مسلمان مدرن را به انگلیسی‌ها نشان دهد. "الکیمیا" یک شبکه اینترنتی شبیه به "نت‌فلیکس" است که جنبه‌های کم‌تر دیده‌شده زندگی مسلمانان را نشان می‌دهد. در برنامه‌های این شبکه، خبری از تهدیدات تروریستی نیست.

فعالیت‌های رسانه‌ای مسلمانان در انگلیس - جنگ نرم
"نوید اختر" بنیان‌گذار شبکه اینترنتی "الکیمیا"

"نوید اختر" بنیان‌گذار الکیمیا می‌گوید: "این کمبود همواره حس می‌شد که تلویزیون روی مثبت مسلمانان مدرن و امروزی را نشان نمی‌داد. ما، هم انگلیسی هستیم و هم مسلمانیم، اما با گسترش تصویر منفی اسلام در رسانه‌ها، مردم، مسلمانان را جور دیگر می‌شناسند."

وی ادامه می‌دهد: "در عوض ما هم داریم برای مسلمانان این‌جا برنامه‌های متفاوتی می‌سازیم. بسیار واضح است که در انگلستان، بادهای سیاسی به یک جهت خاص و از پیش تعیین‌شده می‌وزد. با نزدیک شدن به انتخابات آینده در این کشور، متأسفانه ما داریم به حاشیه رانده می‌شویم."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حامد رنجبر خنج ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    تا به سمت دین و مذهب حقه تشیع که همون اسلام نابه نیایند خبری از هدایت نیست و اهل سنت به جز شافعیان همگی دنباله رو تروریستها هستن
  • دکتر منصوری ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    مقام معظم رهبری: بدگویی و عیبجویی و فحاشی و شمشیر بر روی هم کشیدن، کمک کردن به دشمنان اسلام است که هم دشمن شیعه و هم دشمن سنی هستند. ما این را به عنوان پرچم وحدت اسلامی در انقلاب اسلامی بلند کردیم. ملت ایران این را می‌خواهد، این را می‌گوید.
  • گومز ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    مقام معظم رهبری:باید برویم به سمت وحدت. امروز دنیاى اسلام محتاج وحدت است. عوامل تفرقه هم وجود دارد؛ باید بر آن عوامل فائق آمد؛ باید بر آن عوامل پیروز شد.
  • میلاد ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    آقایی که میگی اهل سنت دنباله رو تروریستها هستن ، لطفا عقاید تفرقه آمیزت رو برای خودت نگه دار . خیلی جالبه ، بعضیا فکر میکنن از علی (ع) هم مسلمونترن . مقام معظم رهبری (25 اسفند 87) :باید برویم به سمت وحدت. امروز دنیاى اسلام محتاج وحدت است. عوامل تفرقه هم وجود دارد؛ باید بر آن عوامل فائق آمد؛ باید بر آن عوامل پیروز شد. مقام معظم رهبری (1 فروردین 87) : بدگویی و عیبجویی و فحاشی و شمشیر بر روی هم کشیدن، کمک کردن به دشمنان اسلام است که هم دشمن شیعه و هم دشمن سنی هستند. ما این را به عنوان پرچم وحدت اسلامی در انقلاب اسلامی بلند کردیم. ملت ایران این را می‌خواهد، این را می‌گوید.
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    تکفیری شافعی و غیر شافعی و حتی شیعه و سنی ندارد. تکفیری تکفیری است. در همه فرقه ها هم هست. منتهی فرقه های سنی مخصوصا حنبلی ها و حنفی ها در مقابل تکفیریها آسیب پذیر ترند.
  • حسین ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    این دقیقا همون دیدگاهی‌ هست که انگلیس اون را پشتیبانی‌ میکنه. اون روحانی نماهایی که از لندن برنامه پخش می‌کنن همینو میگن. مسلمین همه با هم بردارند و افرادی که پشتیبانی‌ می‌کنن از گروهایی مثل القاعده یا داعش حسابشون با بقیه مسلمین جداست و دم همشون به همین انگلیس جنایتکار وصله.
  • حسین ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    این هم از نشانه‌هایی‌ هست که نشون میده همه گروه‌های جنایتکار مثل داعش و القاعده ارتباط تنگاتنگ دارن با سرویسهای مخفی‌ و امنیتی انگلیس. اونها آزادانه و بدون هیچ ترسی‌ فعالیت می‌کنن و پشتیبانی‌ مالی و قانونی‌ مناسب دارن در انگلیس در حالی‌ که اگر گروهی بخواد یک چهره واقعی‌ ،مثبت و انسانی‌ اسلام را به نمایش بگذاره چون بر خلاف منافع رژیم پادشاهی انگلیس هست با اون مخفیانه و یا علناً مقابله می‌شه. یادمون باشه رژیم جعلی اسراییل که پلید‌ترین دشمن مسلمین هست طفل حرامزاده رژیم پادشاهی انگلیس هست،خودتون حساب کنید که رژیم پادشاهی انگلیس دیگه چه جرثومه فسادی هست.
  • محسن ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    جناب رنجبر حتی شیعیان انگلیس هم اغلبشون پیرو اخوندهای درباری(صادق شیرازی و برادرش و یاسر الخبیث ) ملکه انگلیس هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس