بیش‌ترین آمار درباره کارکنان رسانه که هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند، مربوط به پاکستان با 14 قتل هدفمند می‌شود. سوریه با 12 کشته، دوم است. افغانستان و فلسطین هر کدام با 9 کشته و عراق با 8 کشته در این لیست، بعد از سوریه قرار می‌گیرند. اما یک مورد با بقیه فرق دارد: مرگ "سرنا شیم" خبرنگار پرس‌تی‌وی.

گروه جنگ نرم مشرق- "فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران" اخیراً گزارش داد که 118 خبرنگار و یا کارکنان دیگر مرتبط با رسانه، در سال 2014 قربانی قتل‌های هدفمند بوده و 17 نفر دیگر نیز در لیست "مرگ تصادفی" ثبت شده‌اند. یکی از این 17 نفر، "سرنا شیم" خبرنگار پرس‌تی‌وی است که در ترکیه و پس از آن جان خود را از دست داد که به همکارانش گفت سرویس اطلاعاتی ترکیه MIT او را تهدید به مرگ کرده است.

سال 2014 رکوردهای جدیدی در هدف قرار گرفتن خبرنگاران ثبت شد
"سرنا شیم" خبرنگار پرس‌تی‌وی که به دست سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه کشته شد

بیش‌ترین آمار درباره کارکنان رسانه که هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند، مربوط به پاکستان با 14 قتل هدفمند می‌شود. سوریه با 12 کشته، دوم است. افغانستان و فلسطین هر کدام با 9 کشته و عراق با 8 کشته در این لیست، بعد از سوریه قرار می‌گیرند. این آمار یعنی کشورهایی که بیش‌ترین ترور کارکنان رسانه‌ها در آن‌ها اتفاق افتاده است، همگی کشورهایی بوده‌اند که عربستان سعودی، قطر، آمریکا و متحدان‌شان در آن‌ها گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا یا شبه‌نظامیان نازی را پرورش داده و از این گروهک‌ها یا به عنوان متحد و یا به عنوان دشمن تحت نفوذ و کنترل استفاده کرده‌اند.

اوکراین نیز با 8 ترور، در کنار عراق قرار می‌گیرد. این کشور سال 2014 درگیر کودتایی شد که عمدتاً تحت حمایت آمریکا/انگلیس بود و مدیریت خرد آن را وزارت خارجه آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غرب/ناتو، با استفاده از سازمان‌های شبه‌نظامی نازی وابسته به شبکه "پشت پرده" ناتو موسوم به "گلادیو"، به عهده داشت. از این سازمان‌ها به عنوان جرقه‌ای برای آتش کودتای مسلحانه و جنگ داخلی در مناطق "دونتسک" و "لوهانسک" واقع در شرق اوکراین استفاده می‌شد.

شمار آن‌چه فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، "مرگ و میر مربوط به حوادث، بیماری‌ها و بلایای طبیعی" توصیف می‌کند، بین کشورهای مختلف نسبتاً مساوی توزیع شده است. با این حال، در این 17 مورد، یک مورد قابل‌توجه وجود دارد: مرگ "سرنا شیم" خبرنگار پرس‌تی‌وی. سرنا شیم درباره درگیری داعش با سربازان مقاومت کردی/سوری در شهر "عین العرب" سوریه، معروف به "کوبانی" واقع در نزدیکی مرز ترکیه گزارش تهیه می‌کرد. وی همچنین در مورد نقش ارتش ترکیه در این جنگ نیز گزارش می‌داد.

سال 2014 رکوردهای جدیدی در هدف قرار گرفتن خبرنگاران ثبت شد
صحنه تصادف ساختگی که منجر به کشته شدن "سرنا شیم" شد

سرنا شیم یک روز قبل از آن‌که در تصادفی مرگبار جان خود را از دست دهد، به همکارانش گفته بود که سرویس اطلاعاتی ترکیه او را به جاسوسی متهم و تهدید کرده است. همکاران او می‌گویند "شیم" به‌رغم آن‌که معمولاً بزرگ‌نمایی نمی‌کرد و دستپاچه نمی‌شد، اما به شدت در این‌باره نگران بود. شرایط دقیق مرگ "سرنا شیم" همچنان نامشخص و مشکوک است.

یکی دیگر از واقعیت‌های قابل‌توجه در مورد قتل‌های هدفمند کارکنان رسانه، این است که فلسطین با 9 کشته در میان بالاترین آمار قرار گرفته است. برای این واقعیت غم‌انگیز، که نوعی رکورد محسوب می‌شود، نمی‌توان دلیلی مهم‌تر از اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل و هدف قرار گرفتن کارکنان رسانه به دست نیروهای اسرائیلی متصور شد؛ اگرچه یکی دیگر از دلایل این آمار، درگیری داخلی میان جناح‌های فلسطینی است که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل از آن آگاه هستند و به نفع خود از آن استفاده می‌کنند.

"مادا" سازمان رسانه‌ای فلسطینی، سال 2014 گزارش داد که بیش از 80 درصد از خبرنگاران فلسطین، "خودسانسوری" می‌کنند، که این هم یکی دیگر از رکوردهای نگران‌‌کننده سال گذشته است. اتفاقاً کشوری مانند روسیه که اغلب به خاطر "سانسور" و هدف قرار دادن خبرنگاران مورد انتقاد قرار می‌گیرد، تنها یک قتل هدفمند در سال 2014 در کارنامه‌اش ثبت شده است. این آمار با آمار آمریکا برابری می‌کند.

سال 2014 رکوردهای جدیدی در هدف قرار گرفتن خبرنگاران ثبت شد
جسد سرنا شیم پس از تصادف ساختگی

در حالی که هیچ آماری [درباره توطئه علیه خبرنگاران] وجود ندارد، سردبیران رسانه‌های مستقل در سراسر جهان، متوجه افزایش چشم‌گیری در توطئه‌ها و "طرح"های گاه موفق توسط شرکت‌هایی شده‌اند که از جمله آن‌ها فیس‌بوک و شرکت‌های تبلیغاتی هستند که برای ادامه حیات اقتصادی به تجارت با گوگل وابسته‌اند.

اسناد همکاری میان غول‌های بزرگ اینترنتی در آمریکا و آژانس امنیت ملی این کشور فراوان وجود دارد و جمع‌آوری شده است. این در حالی است که به‌رغم آمارهای ذکر شده در این گزارش، تعداد کارکنان رسانه‌های جدید و مستقل که ترور شده‌اند، مورد حمله فیزیکی قرار گرفته‌اند و یا تهدید و ارعاب شده‌اند در هیچ آماری ثبت نشده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    افسوس از عدم پیگیری موضوع قتل خبرنگار پرس تی وی در ترکیه از طرف دولت تدبیر و امید .
  • حسين ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    خدا رحمتش كند . لعنت بر فرزندان سلطان سليم كه جز حق كشي , مظلوم كشي و شيعه كشي چيزي از او به ارث نبرده اند.
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    خدا رحمتش کنه و لعنت بر ظالم های جهان
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    لعنت
  • مسعود ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    لعنت بر ترکیه
  • مریم ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    چقدر مظلومانه از دنیا رفت روحش شاد
  • علی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    چراصداوسیما سکوت کرده ؟ایا ملاحظات سیاسی موجب شده؟
  • سارا ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    یعنی هیچ شخص, اشخاص, نهاد, سازمان .... نیست که بطور رسمی پیگیر این جنایت باشه؟ درسته که این خبرنگار رفته و دیگه کاری براش نمی شه کرد ولی حداقل می شه این جنایت ترکیه رو به همه ثابت کرد.
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    كلا كار وزارت خارجه كشور چيه ؟؟؟؟
  • سعید ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    1 0
    حقوق بشر چیست؟ حقوقی ست که برخی می گیرند تا دهن بشر را آسفالت کنند.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    این زن مسلمان و محجبه بود و درج تصویر بی حجاب ولو از جسدش درست نیست.
  • محب ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    اینهم یکی از پیامدهای آزادی بیان در کشورهای مدعی مثل ترکیه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس