تیم ملی فوتبال عربستان در 8 دوره حضور خود در جام ملتهای آسیا بسیار موفق بوده و 6 بار به فینال رسیده و 2 بار هم در مرحله گروهی قعرنشین شده است.

عربستانگروه ورزشی مشرق - شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که معتبرترین جام قاره کهن به شمار می‌رود در استرالیا از تاریخ 19 دی تا 11 بهمن ماه سال 1393 (9 تا 31 ژانویه 2015) و در 4 گروه 4 تیمی در پنج شهر سیدنی، ملبورن، کانبرا، بریزبن و نیوکاسل برگزار خواهد شد. برای میزبانی این رقابت‌ها هیچ کشوری به جز استرالیا نامزد نشده بود. (معرفی کامل ورزشگاه های میزبان جام ملتهای 2015 آسیا +عکس)

گروه‌بندی این دوره از رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A: استرالیا، کره جنوبی، عمان و کویت

گروه B: ازبکستان، عربستان، چین و کره شمالی

گروه C: ایران، امارات، قطر و بحرین

گروه D: ژاپن، اردن، عراق و فلسطین

ایران به عنوان تیم اول از گروه B در مرحله مقدماتی به این دوره از رقابت‌ها صعود کرده است. همچنین تیم‌های امارات و بحرین به عنوان تیم‌های اول از گروه های E و D و همچنین قطر به عنوان تیم دوم از گروه D مرحله مقدماتی هم‌گروهی‌های ایران در مرحله قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های 2015 استرالیا هستند.


در سلسله گزارش‌هایی به معرفی گروهی تیم‌های حاضر در جام ملتهای آسیا 2015 خواهیم پرداخت. در بخش هفتم به معرفی تیم ملی عربستان می پردازیم:

* بخش اول معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی استرالیا
* بخش دوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره جنوبی
* بخش سوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عمان
* بخش چهارم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کویت
* بخش پنجم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ازبکستان
* بخش ششم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره شمالی
* بخش هشتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی چین
* بخش نهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی قطر
* بخش دهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی بحرین
* بخش یازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ایران
* بخش دوازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی امارات
* بخش سیزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ژاپن
* بخش چهاردهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عراق
* بخش پانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی اردن
* بخش شانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی فلسطین

عربستان7 - عربستان سعودی (Saudi Arabia)

سرمربی: کوزمین اولاریو

ستاره‌‌های احتمالی: نائف هزازی، فهد المولد،اسامه هوساوی

کاپیتان: اسامه هوساوی

رنکینگ در فیفا (دسامبر 2014): 102 (یازدهم آسیا)

حضور در جام جهانی: 4 بار

حضور در جام ملت‌های آسیا: 8 بار (1984 تا 2011)

بهترین عنوان در جام ملت‌های آسیا: قهرمانی (3 بار سالهای 1984، 1988 و 1996)

بیشترین بازی ملی:  محمد الدعیع (الدعایه) (172 بازی)

بهترین گلزن ملی:  ماجد عبدالله (71 گل)

همگروه‌های عربستان در جام ملت‌های آسیا 2015: ازبکستان، کره‌شمالی و چین در گروه B

نتیجه 5 بازی اخیر عربستان: 

14 دی 93:
کره جنوبی 2 - عربستان 0

9 دی 93: بحرین 4 - عربستان 1

جام خلیج فارس
5 آذر 93: عربستان 1 - قطر 2

2 آذر 93: امارات 2 - عربستان 3

28 آبان 93: عربستان 1 - یمن 0

عربستان

آشنایی کلی با کشور عربستان

کشور عربستان با نام رسمی پادشاهی عربستان سعودی (به عربی: المملکة العربیة السعودیة) بزرگترین کشور در باختر آسیاست. این کشور که بخش عمدهٔ شبه جزیرهٔ عربستان را در بر گرفته‌است، از شمال با عراق، اردن و کویت، از سوی خاور با امارات متحدهٔ عربی، قطر و خلیج فارس، از جنوب خاوری با عمان، از سوی جنوب با یمن و از سوی باختر با دریای سرخ هم‌مرز است. جایگاه‌های مهم دینی مسلمانان هم‌چون کعبه، مسجد النبی (ص) و آرامگاه پیامبر گرامی اسلام و قبرستان بقیع در این کشور جای دارد.

عربستانعربستان سعودی با 2٫149 میلیون کیلومتر مساحت بزرگترین کشور غرب آسیا و دومین کشور وسیع عرب‌نشین پس از الجزایر است. این وسعت تقریباً یک و نیم برابر ایران، سه برابر فرانسه و چهار برابر عراق است لیکن حدود 75 درصد از این وسعت را بیابانهای خشک و بی آب و علف پوشانده‌اند. این کشور بیش از 30 میلیون جمعیت دارد که فقط 16 میلیون آن‌ها شهروند این کشور و بقیه از اتباع خارجی هستند.

پادشاهی عربستان سعودی در سال 1932 توسط ملک عبدالعزیز بن سعود پایه‌گذاری شد. هرچند که جنگ‌ها و کشمکش‌هایی که به تشکیل عربستان منجر شد در سال 1902 با تصرف ریاض، خانهٔ ابا و اجدادی آل سعود، توسط ملک عبدالعزیز آغاز گردید. عربستان سعودی یک سلطنت مطلقه است. عربستان خود را کشوری اسلامی معرفی می‌کند و به شدت تحت تاثیر وهابیت است.

عربستان سعودی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت دنیا است. این کشور بیشترین ذخایر نفت جهان را داراست که این ذخایر به شکل عمده‌ای در استان شرقی متمرکز شده‌اند. نفت ۹۵٪ از صادرات و ۷۰٪ درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. هر چند اخیراً صادرات غیرنفتی افزایش یافته‌اند. ثروت نفت باعث تبدیل این کشور سلطنتی بیابانی به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا شده است. درآمدهای گسترده نفتی سبب مدرنیزه شدن سریع کشور و ایجاد دولت رفاه شده است. عربستان همچنین دارای ششمین ذخایر گاز طبیعی بزرگ جهان است.

تیم ملی فوتبال عربستان که با نام اختصاری KSA شناخته می شود، یکی از پرافتخارترین تیم‌های ملی فوتبال در سطح آسیاست که سابقه 3 قهرمانی آسیا و 4 بار حضور در جام جهانی را دارد.

نحوه صعود عربستان به جام ملت‌های آسیا 2015

تیم ملی فوتبال عربستان به عنوان تیم نخست گروه C به جام ملت‌ها راه یافت. سعودی ها با 5 برد و یک تساوی در گروهی که عراق و چین و اندونزی در آن حضور داشتند، مقتدرانه به استرالیا رسیدند.

جالب اینکه عربستان در مرحله نهایی جام ملتهای آسیا هم با چین همگروه شده است.

حضور در جام ملت‌های آسیا و افتخارات:

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال عربستان با 3 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی در 8 دوره حضور مسمتر خود، یکی از موفق ترین تیم های جام ملتهای آسیا محسوب می شود.

عملکرد عربستان را در دوره‌های مختلف جام ملتهای آسیا در زیر ببینید:

دو دوره اول (1956 - هنگ کنگ): غایب بودند.

دوره دوم (1960 - کره جنوبی):
غایب بودند.

دوره سوم (1964 - رژیم صهیونیستی): غایب بودند.

دوره چهارم (1968 - ایران): غایب بودند.

دوره پنجم (1972 - تایلند): غایب بودند.

دوره ششم (1976 - ایران): غایب بودند.

دوره هفتم (1980 - کویت):  غایب بودند.

دوره هشتم (1984 - سنگاپور): اولین حضور عربستان در معتبرترین جام فوتبالی آسیا با قهرمانی این تیم همراه بود. در دوره ای که با افول کره جنوبی همراه بود عربستان در گروهی که کره، کویت ، قطر و سوریه هم در آن حضور داشتند با 2 برد و 2 تساوی صدرنشین شد و به نیمه نهایی رسید. عربستان در نیمه نهایی حریف ایران شد و در حالی که با تک گل شاهرخ بیانی عقب بود، 2 دقیقه به پایان بازی شاهین بیانی به اشتباه گل برادرش را به باد داد تا دو تیم به وقتهای اضافه و ضربات پنالتی برسند. در ضربات پنالتی هم با از دست رفتن ضربه محمد پنجعلی حکم فینالیست شدن عربستان امضا شد تا با چین برگزار کننده هشتمین فینال جام ملتهای اسیا باشند. عربستان موفق شد چین را هم با دو گل شکست بدهد و نخستین قهرمانی خود را در اولین حضورش جشن بگیرد.

دوره نهم (1988 - قطر):  عربستان در دومین حضورش هم با قهرمانی قطر را ترک کرد. پس از صدرنشینی در گروهی که چین و کویت و بحرین سوریه در آن بودند در نیمه نهایی مجددا به مصاف ایران رفتند و این بار با تک گل ماجد عبدالله به فینال رسیدند. عربستان برای قهرمانی دوم خود کره جنوبی را در ضربات پنالتی قربانی کرد. کارلوس آلبرتو پریرا سرمربی عربستان در این مسابقات بود.

دوره دهم (1992 - ژاپن): سریال صعود عربستان به فینال ادامه پیدا کرد و سعودی ها با یک برد و 2 مساوی در مرحله گروهی و شکست 2-0 امارات در نیمه نهایی به فینال رسیدند اما در این مرحله از پس ژاپن برنیامدند و با شکست 1-0 مقابل میزبان به نایب قهرمانی بسنده کردند.

دوره یازدهم (1996 - امارات): پس از بازی‌های درخشانِ عربستان در جام جهانی 1994 آمریکا و صعود این تیم از مرحله گروهی، این تیم یکی از مدعیان اصلی قهرمانی به شمار می رفت. در مرحله گروهی عربستان با برد مقتدرانه 6-0 برابر تایلند و 1-0 برابر رقیب سیاسی خود عراق، در بازی سوم به مصاف تیم جوان شده ایران آمد. پیروزی تاریخی 3-0 شاگردان مایلی کهن برابر شاگردان نلو وینگادا موجب صدرنشینی ایران و دومی عربستان در گروه شد. در یک چهارم نهایی عربستان به دیدار چین رفت و در یک دیدار پرگل موفق شد حریفش را 4-3 شکست دهد. شاگردان نلو وینگادا در نیمه نهایی مجدداً به مصاف تیم ملی ایرانی رفتند که کره جنوبی را 6-2 شکست داده بود.  دو تیم در پایان 120 دقیقه تلاش به تساوی بدون گل رسیدند و کار به ضربات پنالتی کشید و عربستان موفق شد با درخشش محمد الدعیع 4-3 ایران را شکست داده و برای چهارمین بار پیاپی به فینال برسد. دایی، یزدانی و خاکپور پنالتی های ایران را خراب کردند.

عربستان
ایران - عربستان (1996)؛ صحنه اعتراض خداداد عزیزی یکی از ستارگان ایران در آن مسابقات به گلی که داور مردود اعلام کرد


در فینال هم سعودی ها در پایان 120 دقیقه طرفی نبستند و کارشان مقابل امارات میزبان به ضرات پنالتی کشیده شد و این بار هم با درخشش دروازه‌بان فوق‌العاده خود یعنی محمد الدعیع به برتری رسیده و سومین جام قهرمانی را در چهارمین حضورشان بالای سر بردند.

دوره دوازدهم (2000 - لبنان):  عربستان در جام دوازدهم باز هم به فینال رسید. دومی در گروهی که ژاپن، قطر و ازبکستان در آن بودند این تیم را به یک چهارم نهایی رساند. برد 6-0 عربستان برابر ازبکستان از نتایج جالب توجه بود. عربستان در یک چهارم کویت را در وقت های اضافه 3-2 شکست داد و حریف کره جنوبی در نیمه نهایی شد. در این مرحله هم کره جنوبی را 2-1 شکست داده و به فینال رسیدند تا برابر ژاپن فینال تکراری 1992 را برگزار کنند و اتفاقا همان نتیجه 92 هم رقم خورد و ژاپن با تک گل موشیزوکی به برتری دست یافت و دومین قهرمانی خود را جشن گرفت. ژاپن در دور گروهی هم 4-1 عربستان را برده بود. عربستان جایزه بازی جوانمردانه را هم به خود اختصاص داد.

دوره سیزدهم (2004 - چین): سرانجام سریال صعودهای متوالی عربستان به فینال قطع شد و این تیم حتی نتوانست از گروهش صعود کند و با 1 تساوی برابر ترکمنستان و دو شکست مقابل عراق و ازبکستان به کار خود پایان داد.

دوره چهاردهم (2007 - اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام): عربستان در این مرحله نیز مدعی نشان داد و با 2 برد و یک مساوی با صدرنشینی در گروهی که کره‌جنوبی، اندونزی و بحرین در آن حضور داشتند به جمع 8 تیم رسید. در این مرحله ازبکستان را 2-1 شکست داد و به نیمه نهایی رسید و با برتری 3-2 مقابل مدافع عنوان قهرمانی (ژاپن)، علاوه بر صعود به فینال انتقام دو باخت قبلی به ژاپن را هم گرفت. عربستان اگر در فینال موفق می شد عراق را شکست دهد به پرافتخارترین تیم قاره کهن تبدیل می شد اما عراق شگفتی ساز با تک گل یونس محمود اولین قهرمانی خود را با شکست جدی ترین رقیب سیاسی خود جشن گرفت.

دوره پانزدهم (2011 - قطر): ضعیف ترین نتایج عربستان در این دوره ثبت شد و قهرمان 3 باره آسیا با 3 باخت متوالی مقابل سوریه، اردن و ژاپن به کار خود پایان داد. سنگین ترین شکست سعودی ها در آسیا هم در این جام مقابل ژاپن و با نتیجه 5-0 رقم خورد. ژوزه پسیروی پرتغالی سرمربی عربستان در این دوره بود.

جدول عملکرد عربستان در جام ملت‌های آسیا

نام تیم

تعداد حضور

تعداد بازی

برد

تساوی

باخت

گل زده

گل خورده

بهترین عنوان

عربستان

8

41

18 13 10

58

40

قهرمانی (1984،1988 و 1996)


پیش‌بینی عملکرد عربستان در جام ملت‌های 2015

با توجه به افول فوتبال عربستان در چندسال اخیر روی قهرمانی این تیم نباید زیاد حساب باز کرد. با توجه به همگروه های عربستان، کارشناسان شانس اول صعود را به ازبکستان می دهند و چین، عربستان و کره شمالی تقریبا از شانس یکسانی برای صعود به عنوان تیم دوم گروه را دارند. البته با توجه به سابقه عربستان در این مسابقات، دست کم گرفتن این تیم خطرناک است. عربستان در آخرین دوره جام خلیج فارس هم به نایب قهرمانی رسید.

نکاتی درباره عربستان در تاریخ جام ملت‌های آسیا:

* ماجد عبدالله که بهترین گلزن تاریخ عربستان است اولین گل عربستان را در جام ملتهای آسیا مقابل کره جنوبی به ثمر رساند. 

* عربستان تا کنون به رده بندی نرفته و هر وقت به نیمه نهایی رسیده است یکی از فینالیست های آن دوره لقب گرفته است.

* عربستان در هر 3 دورهای که قهرمان شده با شکست ایران به فینال راه یافته است و به جز این 3 دیدار تاکنون با ایران در جام ملتهای آسیا دیداری نداشته است.

* هرچند عربستان از چین و کویت دوره های کمتری در جام ملتها حضور داشته است اما با 41 بازی بالاتر از این دو تیم در جدول تعداد بازی ها در رده چهارم قرار گرفته است.

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    2 0
    در سه دوره ای که با ما بازی کرده در نیمه نهایی بوده ، که دوبار در ضربات پنالتی باختیم که در آمار ، مساوی محسوب میشود .
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    1 0
    مشرق جون ایران با این گزارش های امید بخشت قهرمان نمیشه ما به باخت آبرومندانه قانعیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس