تیم ملی فوتبال ژاپن در آسیا یک قدرت است، قدرتی که در 7 دوره حضور در جام ملت‌ها در 5 فینال حضور داشته‌، 4 قهرمانی کسب کرده و تنها یک‌بار در مرحله گروهی حذف شده‌ است.

قطر
گروه ورزشی مشرق - شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که معتبرترین جام قاره کهن به شمار می‌رود در استرالیا از تاریخ 19 دی تا 11 بهمن ماه سال 1393 (9 تا 31 ژانویه 2015) و در 4 گروه 4 تیمی در پنج شهر سیدنی، ملبورن، کانبرا، بریزبن و نیوکاسل برگزار خواهد شد. برای میزبانی این رقابت‌ها هیچ کشوری به جز استرالیا نامزد نشده بود. (معرفی کامل ورزشگاه های میزبان جام ملتهای 2015 آسیا +عکس)

گروه‌بندی این دوره از رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A: استرالیا، کره جنوبی، عمان و کویت

گروه B: ازبکستان، عربستان، چین و کره شمالی

گروه C: ایران، امارات، قطر و بحرین

گروه D: ژاپن، اردن، عراق و فلسطین

ایران به عنوان تیم اول از گروه B در مرحله مقدماتی به این دوره از رقابت‌ها صعود کرده است. همچنین تیم‌های امارات و بحرین به عنوان تیم‌های اول از گروه های E و D و همچنین قطر به عنوان تیم دوم از گروه D مرحله مقدماتی هم‌گروهی‌های ایران در مرحله قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های 2015 استرالیا هستند.


در سلسله گزارش‌هایی به معرفی گروهی تیم‌های حاضر در جام ملتهای آسیا 2015 خواهیم پرداخت. در بخش سیزدهم به معرفی تیم ملی ژاپن می پردازیم:

* بخش اول معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی استرالیا
* بخش دوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی کره جنوبی
* بخش سوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی عمان
* بخش چهارم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی کویت
* بخش پنجم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی ازبکستان
* بخش ششم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی کره شمالی
* بخش هفتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی عربستان
* بخش هشتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی چین
* بخش نهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی امارات
* بخش دهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی بحرین
* بخش یازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی ایران
* بخش دوازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:تیم ملی امارات
* بخش چهاردهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عراق
* بخش پانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی اردن
* بخش شانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی فلسطین

13ژاپن - ژاپن (Japan)
سرمربی: خاویر آگیره

ستاره‌‌های احتمالی: کیسوکه هوندا، شینجی کاگاوا، شینجی اوکازاکی و یوتو ناگاموتو

کاپیتان: ماگوتو هاسبه

رنکینگ در فیفا (دسامبر 2014): 54 (دوم آسیا)

حضور در جام جهانی: 5 دوره

حضور در جام ملت‌های آسیا: 7 بار (1988 تا 2011)

بهترین عنوان در جام ملت‌های آسیا: 4 قهرمانی در (1992، 2000، 2004 و 2011)

بیشترین بازی ملی: یاسوهیتو اندو (148 بازی)

بهترین گلزن ملی: کونیشیگه کاماموتو (80 گل زده)

همگروه‌ها در جام ملت‌های آسیا 2015: اردن، عراق و فلسطین در گروه D


نتیجه 5 بازی اخیر :

14 دی 93: ژاپن 2 - اوکلندسیتی 0

27 آبان 93: ژاپن 2 - استرالیا 1

23 آبان 93: ژاپن 6 - هندوراس 0

22 مهر 93: ژاپن 0 - برزیل 4

18 مهر 93: ژاپن 1 - جامائیکا 0

ژاپن

آشنایی کلی با کشور ژاپن

ژاپن
مجمع الجزایر ژاپن کشوری است در اقیانوس آرام واقع در آسیای شمال شرقی که یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادیِ جهان است و سومین اقتصاد بزرگ جهان را از نظر تولید ناخالص داخلی دارد. (۵/۴۷۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به گزارش صندوق بین‌المللی پول). ژاپن یک کشور پادشاهی است که برمبنای قانون اساسی اداره می‌شود.

ژاپن کشوری است کاملاً محصور شده در آب که از طریق مرز آبی با کشورهای چین، کره جنوبی و کره شمالی و روسیه همسایه‌است. این کشور در پایان جنگ جهانی دوم، تمامی متصرفات فراسوی دریاهای خود، از جمله کشور کره را که در آن موقع ۴۵/۵ درصد کل کشور را تشکیل می‌داد، از دست داد و وسعت آن به میزان فعلی که در حدود ۳۸۷۰۰۰ کیلومتر مربع است (چیزی کمتر از ایالت کالیفرنیا در آمریکا) تقلیل یافت.

ژاپن با جمعیتی در حدود ۱۲۸ میلیون نفر دهمین کشور پرجمعیت جهان است. توکیو پایتخت ژاپن با بالغ بر ۳۵ میلیون نفر جمعیت از بزرگترین و گرانترین پایتخت‌های جهان به شمار می‌آید.

ژاپنی‌ها کشورشان را «نیپون کوکو» خطاب می‌کنند که به معنی خاستگاه خورشید است. در حقیقت این کشور شرقی‌ترین کشور جهان (بدون در نظر گرفتن خاک قطب) است. مطالعات باستان شناسی سابقه سکونت انسان در این کشور را از دوران پساپارینه‌سنگی می‌داند. ژاپن کشوری کوهستانی است و بیشتر جزایر آن آتشفشانی است و بشدت زلزله خیز است، آمار نشان می‌دهد که سالانه در حدود ۱۵۰۰ زمین لرزه در آنجا روی می‌دهد.

کشور ژاپن عضو سازمان ملل متحد، G8، G4 و APEC است. ژاپن پنجمین بودجه دفاعی جهان را دارد (۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱) و چهارمین کشور صادرکننده در جهان (۷۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰) و ششمین کشور بزرگ وارد کننده است(۶۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰).

در جنگ جهانی اول، ژاپن از متفقین بود و در جنگ جهانی دوم با متفقین می‌جنگید. پایان جنگ جهانی دوم برای ژاپن بسیار تلخ بود، آنها پس از جنگی دراز مدت در اقیانوس آرام، سرانجام پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی، بدون قید و شرط تسلیم شدند. برآیند این جنگ خانمان‌سوز برای ژاپن به اندازه‌ای وحشتناک بود که بسیاری از تحلیلگران در توصیف آن، عبارت «به کلی ویران شده» را به کار بردند.[۱۱] ژاپن پس از اشغال توسط آمریکا، با یک برنامه پیگیر توسعه صنعتی به رشد اقتصادی چشمگیری دست یافت و به یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا و همچنین دومین قدرت صنعتی جهان بدل شد. این کشور همچنین از بزرگترین هم‌پیمانان و شرکای تجاری آمریکا در قاره آسیا است.

تیم ملی فوتبال ژاپن با ۴ عنوان قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴و ۲۰۱۱ از دیدگاه تعداد قهرمانی رکورددار آسیا محسوب می‌شود. این تیم در کانامه خود 5 دوره صعود به جام جهانی و دو بار رسیدن به مرحله یک‌هشتم‌نهائی جام جهانی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ و نایب قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۰۱ از پرافتخارترین تیم‌های ملی فوتبال آسیا در جهان محسوب می‌شود.

هرچند مدال برنز المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی مهمترین عنوان تیم ملی ژاپن در میادین بین‌المللی فوتبال بوده‌است اما تیم ملی ژاپن با توجه به آماتور بودن فوتبال در ژاپن، تا ۳۰ سال بعد موفق به صعود به جام جهانی نشد. تأسیس جی‌لیگ لیگ حرفه‌ای فوتبال ژاپن در سال ۱۹۹۳ کمک شایانی به قدرت گرفتن فوتبال ملی این کشور کرد.

نحوه صعود ژاپن به جام ملت‌های آسیا 2015

تیم ملی ژاپن به عنوان قهرمان دوره قبل جام ملت‌ها (2011) بدون حضور در مرحله مقدماتی به طور مستقیم به این رقابت‌ها راه یافت.

حضور در جام ملت‌های آسیا و افتخارات:

ژاپن 7 بار در جام ملت‌ها حضور داشته است. سامورایی‌ها تا به امروز 4 بار موفق به فتح جام ملت‌‎ها شده‌اند و از این حیث رکوردار هستند.

عملکرد ژاپن را در ادوار مختلف جام ملتهای آسیا در زیر ببینید:

دو دوره اول (1956 - هنگ کنگ): غایب بودند

دوره دوم (1960 - کره جنوبی): غایب بودند

دوره سوم (1964 - رژیم صهیونیستی): غایب بودند

دوره چهارم (1968 - ایران): غایب بودند

دوره پنجم (1972 - تایلند): غایب بودند

دوره ششم (1976 - ایران): غایب بودند

دوره هفتم (1980 - کویت): غایب بودند

دوره هشتم (1984 - سنگاپور): غایب بودند

دوره نهم (1988 - قطر): در نخستین تجربه ژاپن، آنها در گروهی قرار گرفتند که ایران، کره جنوبی، قطر و امارات نیز در آن حضور داشتند. سامورایی‌ها در اولین حضورشان با تک امتیازی به لطف تساوی بدون گل مقابل ایران بدست آوردند به انتهای جدول چسبیده و حذف شدند.
 
دوره دهم (1992 - ژاپن): دومین حضور ژاپن اما داستان کاملا متفاوتی داشت. آنها با استفاده از امتیاز میزبانی از همان ابتدای رقابت‌ها قدرتمند ظاهر شدند. ژاپن این بار با ایران، امارات و کره شمالی در یک گروه قرار گرفت. آبی پوشان آسیا با 2 پیروزی و یک تساوی بالاتر از امارات قرار گرفته و به عنوان تیم نخست به مرحله بعد صعود کردند و ایران از دور مسابقات کنار رفت. دومین رویارویی ایران و ژاپن در جام ملت‌ها با نتیجه یک بر صفر به سود ژاپن به پایان رسید. داستان دیدار جنجالی ایران و ژاپن را در اینجا بخوانید.

ژاپن در نیمه نهایی چین را با نتیجه 3 بر 2 شکست داد و در فینال مقابل عربستان مدافع عنوان قهرمانی به پیروزی رسید و نخستین بار قهرمان شد.

دوره یازدهم (1996 - امارات): روند رو به رشد ژاپن همچنان ادامه داشت. آنها در مرحله گروهی با کسب تمام امتیازات ممکن به دور بعد صعود کردند اما در یک چهارم نهایی مبهوت پدیده‌ای به نام کویت شدند و با دریافت 3 گل از این تیم با دست خالی به ژاپن بازگشتند.

دوره دوازدهم (2000 - لبنان): حالا ژاپن تجربه بیشتری در جام ملت‌ها داشت و از شکست در دوره قبلی مسابقات درس گرفته بود. ژاپن در گروهی که ازبکستان، عربستان و قطر در آن حضور داشتند به عنوان صدرنشین پای به یک چهارم نهایی گذاشت و در این مرحله عراق را با نتیجه 4 بر یک درهم کوبید. سامورایی‌ها که برای دومین قهرمانی خود خیز برداشته بودند در نیمه نهایی چین را بردند و در فینال هم یک بر صفر عربستان را شکست دادند تا در چهارمین دوره حضور خود، دومین قهرمانی را به خانه ببرند.

دوره سیزدهم (2004 - چین): سامورایی‌ها در چین هم در گروه ایران قرار داشتند و اتفاقا به همراه ایران به دور بعد راه یافتند. چیزی نمانده بود ژاپنی‌ها در یک چهارم نهایی از دور مسابقات حذف شوند اما در نهایت با ضربات پنالتی موفق به حذف تیم شگفتی ساز اردن که اولین حضور خود را تجربه می کردند شدند. آنها در نیمه نهایی هم به سختی مقابل بحرین 4 بر 3 به پیروزی رسیدند تا پا به فینال بگذارند. ژاپن در فینال چین میزبان مسابقات را با نتیجه 3 بر یک شکست داد و سامورایی ها سومین جام را بالای سر بردند.

سومین بازی ایران مقابل ژاپن هم صفر - صفر شد.

تیمی که صعود به فینال برایش عادی شده +فیلم
دوره چهاردهم (2007 - اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام): در این دوره در گروهی که ویتنام، امارات و قطر حضور داشتند ژاپن کار سختی برای صعود نداشت و توانست به عنوان تیم نخست پا به مرحله بعد بگذارد. چشم بادامی‌ها در یک چهارم نهایی مقابل استرالیا در ضربات پنالتی به پیروزی رسیدند اما در نیمه نهایی حریف عربستان نشدند و با نتیجه 3 بر 2 شکست خوردند. البته این پایان ناکامی ژاپن نبود چراکه آنها در رده‌بندی هم در ضیافت پنالتی‌ها به کره جنوبی باختند و در نهایت چهارم شدند.

دوره پانزدهم (2011 - قطر): اردن، سوریه، عربستان و ژاپن گروه B مسابقات را تشکیل می‌دادند که از این بین ژاپن و اردن به ترتیب به عنوان تیم اول و دوم از گروه صعود کردند. در یک چهارم نهایی ژاپن درست به کار بزرگی زد و میزبان را با نتیجه 3 بر 2 حذف کرد. آنها در نیمه نهایی کره جنوبی را در ضربات پنالتی از پیش رو برداشتند و در فینال هم استرالیای قدرتمند را با یک گل مغلوب کردند تا با 4 قهرمانی رکورددار تعداد قهرمانی در آسیا لقب بگیرند.

جدول عملکرد ژاپن در جام ملت‌های آسیا

نام تیم

تعداد حضور

تعداد بازی

برد

تساوی

باخت

گل زده

گل خورده

بهترین عنوان

ژاپن

7

19

11 4 4

34

18

قهرمانی در 2004،2000،1992 و 2011


پیش‌بینی عملکرد ژاپن در جام ملت‌های 2015

ژاپن همیشه به عنوان یک مدعی قهرمانی در آسیا مطرح بوده است. سامورایی‌ها در گروهی که عراق، اردن و فلسطین در آن حضور دارند بخت نخست صعود محسوب می‌شوند. بعد از ژاپن، تیم ملی عراق از بخت بالایی برخوردار است. با محاسبات روی کاغذ ژاپن به احتمال فراوان در مرحله بعدی به مصاف قطر باید برود که در این صورت کار سختی پیش رو نخواهد داشت. از سوی دیگر طبق پیش بینی‌ها به احتمال فراوان در نیمه نهایی ابی پوشان ژاپن باید به مصاف برنده بازی ازبکستان و کره جنوبی بروند که قطعا قرعه سختی برای آنها خواهد بود. البته احتمال برخورد با استرالیا هم وجود دارد.

نکاتی درباره ژاپن در تاریخ جام ملت‌های آسیا:

* تیم قدرتمند حال حاضر آسیا در نخستین دوره حضورش در جام ملت‌ها نتوانست گلی به ثمر برساند.

* ژاپن اولین امتیاز تاریخ حضورش در جام ملت‌ها را از ایران گرفته است. آنها در سال 1988 مقابل ایران صفر - صفر کردند و با تک امتیاز این بازی از دور مسابقات حذف شدند.

* برای تیم ملی ژاپن که تاکنون 7 بار در ادوار جام ملتهای آسیا حضور پیدا کرده است؛ ناکایاما اولین گل را به ثمر رسانده است.

* ژاپن تاکنون 3 بار در جام ملت‌ها با ایران رودررو شده که 2 تساوی صفر - صفر در سال‌های 1988 و 2004 و یک پیروزی یک بر صفر در سال 1992 حاصل تلاش ژاپن بوده است.

* ژاپن با در 7 دوره حضور در جام ملت‌ها 4 قهرمانی و یک مقام چهارم کسب کرده که از این حیث رکورددار است.

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    با تشکر از گزارش های کامل و خوب ورزشیتون. ژاپن امسال یکی از مدعیان اصلی قهرمانیه قطعا
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    عجب کشور پیشرفته ای. حیف که نوکر آمریکاست
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    ژاپن نوکر امریکاست!!!!!!!!!!!!قرصاتو خوردی عزیزم بهترین زندگیو میگن به زندگی ژاپنی،ایکاش من تو ژاپن بدنیا میومدم ولی افسوس
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    اصولا مزخرف گفتن جزیی از وجودبرخیهاست.مگه هرکشوری پیشرفته است نوکر امریکاست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس