تیم فوتبال ازبکستان در 5 دوره اخیر جام ملت‌ها حضوری مستمر داشته و این درحالیست که آنها هربار نسبت به دوره قبل عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته‌اند به طوری‌که امروز از آنها به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی یاد می‌شود.

آبی‌های آسیا ناکامان از پیش تعیین شده
گروه ورزشی مشرق - شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که معتبرترین جام قاره کهن به شمار می‌رود در استرالیا از تاریخ 19 دی تا 11 بهمن ماه سال 1393 (9 تا 31 ژانویه 2015) و در 4 گروه 4 تیمی در پنج شهر سیدنی، ملبورن، کانبرا، بریزبن و نیوکاسل برگزار خواهد شد. برای میزبانی این رقابت‌ها هیچ کشوری به جز استرالیا نامزد نشده بود. (معرفی کامل ورزشگاه های میزبان جام ملتهای 2015 آسیا +عکس)

گروه‌بندی این دوره از رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A: استرالیا، کره جنوبی، عمان و کویت

گروه B: ازبکستان، عربستان، چین و کره شمالی

گروه C: ایران، امارات، قطر و بحرین

گروه D: ژاپن، اردن، عراق و فلسطین

ایران به عنوان تیم اول از گروه B در مرحله مقدماتی به این دوره از رقابت‌ها صعود کرده است. همچنین تیم‌های امارات و بحرین به عنوان تیم‌های اول از گروه های E و D و همچنین قطر به عنوان تیم دوم از گروه D مرحله مقدماتی هم‌گروهی‌های ایران در مرحله قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های 2015 استرالیا هستند.


در سلسله گزارش‌هایی به معرفی گروهی تیم‌های حاضر در جام ملتهای آسیا 2015 خواهیم پرداخت. در بخش پنجم به معرفی تیم ملی ازبکستان می پردازیم:

* بخش اول معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی استرالیا
* بخش دوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره جنوبی
* بخش سوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عمان
* بخش چهارم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کویت
* بخش ششم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره شمالی
* بخش هفتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عربستان
* بخش هشتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی چین
* بخش نهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی قطر
* بخش دهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی بحرین
* بخش یازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ایران
* بخش دوازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی امارات
* بخش سیزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ژاپن
* بخش چهاردهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عراق
* بخش پانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی اردن
* بخش شانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی فلسطین

بازنده‌ای که حالا یک مدعی است!5 - ازبکستان (Uzbekistan)
سرمربی: میرجلال کاسیموف

ستاره‌‌های احتمالی: سرور جباروف، اودیل احمدوف و جاسور خاسانوف

کاپیتان: سرور جباروف

رنکینگ در فیفا (دسامبر 2014): 74 (چهارم آسیا)

حضور در جام جهانی: -

حضور در جام ملت‌های آسیا: 5 بار (1996، 2000، 2004، 2007 و 2011)

بهترین عنوان در جام ملت‌های آسیا: چهارم (2011)

بیشترین بازی ملی:  تیمور کاپادزه (95 بازی)

بهترین گلزن ملی:  ماکسیم شاتسکیخ (34 گل)

همگروه‌های ازبکستان در جام ملت‌های آسیا 2015: کره شمالی، عربستان و چین در گروه B

نتیجه 5 بازی اخیر ازبکستان:

7 دی 93: ازبکستان 0 - عراق 0
 
4 دی 93: ازبکستان 1 - عراق 0

30 آذر 93: ازبکستان 2 - اردن 1

22 آذر 93: ازبکستان 1 - فلسطین 0

22 مهر 93: ازبکستان 4 - امارات 0

بازنده‌ای که حالا یک مدعی است!

آشنایی کلی با کشور ازبکستان

ازبکستان کشوری است در آسیای میانه، دارای مرز مشترک با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، و قزاقستان. پایتخت این کشور شهر تاشکند است.

بازنده‌ای که حالا یک مدعی است!مساحت خاک ازبکستان ۴۴۷٬۴۰۰ کلیومتر مربع است (پنجاه و ششمین کشور از نظر وسعت). زبان رسمی ازبکستان زبان ازبکی است.

مردمان ایرانی‌تبار ساکنان اولیه منطقه ازبکستان را تشکیل می‌دادند. زبان‌های قدیمی رایج در این منطقه زبان‌های ایرانی سغدی، خوارزمی و پارسی میانه بود. در سدهٔ دهم میلادی، منطقهٔ کنونی ازبکستان جزیی از قلمرو سامانیان بود. منطقهٔ کنونی ازبکستان بعدها به ترتیب جزئی از حکومتهای غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی، مغول، تیموری و ازبک شد. در سدهٔ نوزدهم میلادی، غرب و شمال ازبکستان زیر سلطهٔ خانات خوارزم، و جنوب ازبکستان جزئی از خانات بخارا بوده‌است. خانات بخارا و خوارزم در سال ۱۸۶۶ زیر سلطهٔ روسیه درآمدند. شیبانی‌ها به مدت ۴۰۰ سال در ازبکستان حکومت کردند.

پس از انقلاب اکتبر، در سال ۱۹۲۴، جمهوری سوسیالیستی ازبکستان به عنوان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی) تشکیل شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال ۱۹۹۱، ازبکستان به استقلال دست یافت. واژهٔ ازبکستان از دو بخش ازبک و ستان تشکیل شده‌است، که به معنای «سرزمین ازبک‌ها» است.

پس از جدایی این کشور از اتحاد جماهیر شوروی، تیم ملی فوتبال این کشور نخستین بازی خود را با تاجیکستان در ۱۷ ژوئن ۱۹۹۲ انجام داد. ورزشگاه مرکزی پخته‌کار، محل انجام بازی‌های تیم ملی فوتبال ازبکستان است.

ازبکستان هنوز نتوانسته‌است به دور پایانی جام جهانی فوتبال راه یابد.

نحوه صعود ازبکستان به جام ملت‌های آسیا 2015

تیم ملی فوتبال ازبکستان در گروه E مقدماتی جام ملت‌های آسیا کار نسبتا ساده‌ای برای صعود داشت. ازبک‌ها با امارات، ویتنام و هنگ کنگ همگروه بودند که در نهایت تلاششان به 3 برد، 2 تساوی و یک شکست و کسب 11 امیتاز انجامید. ازبکستان پس از امارات 16 امتیازی به عنوان تیم دوم از گروه خود به جام ملت‌های آسیا 2015 راه یافت.

حضور در جام ملت‌های آسیا و افتخارات:

ازبکستان پس از سال 1996 که اولین تجربه خود در جام ملت‌ها را تجربه کردند تا به امروز در همه ادوار حضور مستمر داشته‌اند. آنها در سال‌های 1996 و 2000 توفیق صعود از گروه را نداشتند اما در مسابقات 2004 و 2007 به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند. ازبک‌ها در سال 2004 در ضیافت پنالتی‌ها مقابل بحرین شکست خوردند و در سال 2007 نیز مقابل عربستان باختند و از راهیابی به نیمه نهایی بازماندند.

بهترین عملکرد ازبکستان به دوره گذشته بازی‌ها یعنی سال 2001 بازمی‌گردد که آنها توانستند عنوان چهارمی را از آن خود کنند.

عملکرد ازبکستان را در دوره‌های مختلف جام ملتهای آسیا در زیر ببینید:

دوره اول (1956 - هنگ کنگ): غایب بودند.

دوره دوم (1960 - کره جنوبی):
غایب بودند.

دوره سوم (1964 - رژیم صهیونیستی): غایب بودند.

دوره چهارم (1968 - ایران): غایب بودند.

دوره پنجم (1972 - تایلند): غایب بودند.

دوره ششم (1976 - ایران): غایب بودند.

دوره هفتم (1980 - کویت): غایب بودند

دوره هشتم (1984 - سنگاپور): غایب بودند.

دوره نهم (1988 - قطر):  غایب بودند.

دوره دهم (1992 - ژاپن): غایب بودند.

دوره یازدهم (1996 - امارات): اولین حضور ازبکستان مربوط به همین دوره از رقابت‌هاست. آنها در این دوره از مسابقات با تیم‌های ژاپن، سوریه و چین همگروه بودند که در نهایت با 2 شکست و 1 پیروزی به انتهای جدول گروه خود دوخته شده و از گردونه مسابقات حذف شدند.

دوره دوازدهم (2000 - لبنان): ضعیف ترین نتایج ازبکستان در این دوره رقم خورد و این تیم که با ژاپن، عربستان و قطر همگروه‌ بود با 2 گل زده و 14 گل خورده قعرنشین شد و از صعود بازماند. دو شکست 6-0 برابر عربستان و 8-1 برابر ژاپن از نتایج عجیب تاریخ جام ملتهای آسیا به شمار می رود.

دوره سیزدهم (2004 - چین): ازبکستان باید این بار برای صعود با عربستان، عراق و ترکمنستان می‌جنگید. ازبک‌ها در سال 2004 بسیار قدرتمند ظاهر شدند و توانستند با حداکثر امتیازات به مرحله بعد صعود کنند. آنها در یک چهارم نهایی به مصاف بحرین رفتند که این بار با پنالتی مقابل این تیم عربی شکست خورده و حذف شدند.

دوره چهاردهم (2007 - اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام): ازبکستان در ادامه روند رو به رشد خود پای به دوره چهاردهم جام ملت‌ها گذاشت. جایی که آنها برای صعود باید به مصاف ایران، چین و مالزی می‌رفتند. ازبکستان این بار با 2 پیروزی و یک شکستی که مقابل ایران به دست آمد با 6 امتیاز به مرحله بعد راه یافت؛ جایی که عربستان در یک چهارم نهایی به انتظارش نشسته بود. عربستان با برتری 2 بر یک باعث حذف ازبکستان شد.

دوره پانزدهم (2011 - قطر): بهترین عملکرد ازبکستان در این دوره از رقابت‌ها رقم خورد؛ جایی که آنها در پنجمین دوره حضور خود در جام ملت‌های آسیا در گروهی که تیم میزبان، چین و کویت حضور داشتند با 2 برد و یک تساوی صدرنشین شد. ازبکستان در یک چهارم نهایی 2 بر یک اردن را از پیش رو برداشت اما در نیمه نهایی مقابل نایب قهرمان آن دوره یعنی استرالیا شکست فاجعه باری را تحمل کرد و با 6 گل مغلوب شد. آنها در دیدار رده‌بندی هم به مصاف کره جنوبی رفتند که در نهایت با شکست 3-2 عنوان سومی را هم از دست داده به چهارمی قناعت کردند.

جدول عملکرد ازبکستان در جام ملت‌های آسیا

نام تیم

تعداد حضور

تعداد بازی

برد

تساوی

باخت

گل زده

گل خورده

بهترین عنوان

ازبسکتان

5

20

9

3 8

30

39

چهارم(2011)


پیش‌بینی عملکرد ازبکستان در جام ملت‌های 2015

با توجه به روندی که ازبکستان در سال‌های اخیر در پیش گرفته است و البته با نگاهی به گروهی که در آن قرار گرفته‌اند می‌‎توان گفت ازبک‌ها این بار کار راحتی برای صعود دارند. به عبارت دیگر ازبکستان شانس اول صعود از گروه تلقی می‌شود.

نکاتی درباره ازبکستان در تاریخ جام ملت‌های آسیا:

* شاکویرین اولین گل ازبکستان در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را به ثمر رسانده است.

* با نیم نگاهی به حضور ازبکستان در اداور مختلف جام ملت‌های آسیا به خوبی می‌توان روند رو به رشد این تیم پی برد؛ به طوریکه حالا ازبک‌ها به عنوان مدعی قهرمانی هم یاد می‌شود.

* در 5 دوره‌ای که ازبکستان در جام ملت‌ها حضور داشته تنها یک بار با ایران روبرو شده است. در این دیدار که در دوره چهاردهم بود ایران 2 بر یک به پیروزی رسید و این درحالی بود که هر 3 گل بازی را ایرانی‌ها به ثمر رساندند. ابتدا رضایی گل به خودی زد و پس از آن سید جلال و کاظمیان گل‌های برتری ما را وارد دروازه حریف کردند.


**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    عالی
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    پیگری خبرهای فوتبالی در ایران فایده ندارد چون پیروزی از بین رفته است
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    مدعی...خخخخخ
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    جام ملتها از دست رفت
  • ناشناس ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    قطری ها بودند خودشونو برا ازبک ها...کردندتا ایران حذف شود؟
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    ایران عکس ازبکستان هرسال بدتر از پارسال دینگ دینگ!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس