تیم ملی فوتبال قطر که چند بازیکن خارجی را به تابعیت خود درآورده بسیار امیدوار است از گروهی که ایران هم حضور دارد صعود کرده و طلسم نرسیدن به 4 تیم برتر را بشکند.

قطر
گروه ورزشی مشرق - شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که معتبرترین جام قاره کهن به شمار می‌رود در استرالیا از تاریخ 19 دی تا 11 بهمن ماه سال 1393 (9 تا 31 ژانویه 2015) و در 4 گروه 4 تیمی در پنج شهر سیدنی، ملبورن، کانبرا، بریزبن و نیوکاسل برگزار خواهد شد. برای میزبانی این رقابت‌ها هیچ کشوری به جز استرالیا نامزد نشده بود. (معرفی کامل ورزشگاه های میزبان جام ملتهای 2015 آسیا +عکس)

گروه‌بندی این دوره از رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A: استرالیا، کره جنوبی، عمان و کویت

گروه B: ازبکستان، عربستان، چین و کره شمالی

گروه C: ایران، امارات، قطر و بحرین

گروه D: ژاپن، اردن، عراق و فلسطین

ایران به عنوان تیم اول از گروه B در مرحله مقدماتی به این دوره از رقابت‌ها صعود کرده است. همچنین تیم‌های امارات و بحرین به عنوان تیم‌های اول از گروه های E و D و همچنین قطر به عنوان تیم دوم از گروه D مرحله مقدماتی هم‌گروهی‌های ایران در مرحله قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های 2015 استرالیا هستند.


در سلسله گزارش‌هایی به معرفی گروهی تیم‌های حاضر در جام ملتهای آسیا 2015 خواهیم پرداخت. در بخش نهم به معرفی تیم ملی قطر می پردازیم:

* بخش اول معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی استرالیا
* بخش دوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره جنوبی
* بخش سوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:
تیم ملی عمان
* بخش چهارم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کویت
* بخش پنجم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ازبکستان
* بخش ششم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره شمالی
* بخش هفتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عربستان
* بخش هشتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی چین
* بخش دهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی بحرین
* بخش یازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ایران
* بخش دوازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی امارات
* بخش سیزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ژاپن
* بخش چهاردهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عراق
* بخش پانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی اردن
* بخش شانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی فلسطین

قطر9 - قطر (Qatar)
سرمربی: جمال بلمازی

ستاره‌‌های احتمالی: خلفان ابراهیم، بلال محمد، حسن حیدوس و حسام رزق

کاپیتان: مشعل عبدالله

رنکینگ در فیفا (دسامبر 2014): 95 (هشتم آسیا)

حضور در جام جهانی: -

حضور در جام ملت‌های آسیا: 8 بار (1980 تا 2011 به جز 1996)

بهترین عنوان در جام ملت‌های آسیا: 2 بارحضور در جمع 8 تیم مرحله یک چهارم نهایی (سالهای 2000 و 2011)

بیشترین بازی ملی: بلال محمد ( 108 بازی)

بهترین گلزن ملی: منصور مفتاح(86 بازی- 53 گل زده)

همگروه‌ها در جام ملت‌های آسیا 2015: ایران، بحرین و امارات

نتیجه 5 بازی اخیر :

10 دی 93: قطر 2 - عمان 2

6 دی 93: قطر 3 - استونی 0

جام خلیج فارس

5 آذر 93: عربستان 1 - قطر 2

2 آذر 93: قطر 3 - عمان 1

28 آبان 93:
قطر 0 - بحرین 0

تیم چند ملیتی، سخت‌ترین حریف ایران در مرحله گروهی +فیلم

آشنایی کلی با کشور قطر
قطر
کشوری عربی در جنوب غربی قارهٔ آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان، در خاورمیانه و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌است. قَطَر خود شبه‌جزیره‌ای کوچک‌تر واقع در شبه جزیرهٔ عربستان است که خلیج فارس آن را از غرب و شمال و شرق در بر گرفته‌است. پایتخت آن،دوحه است. قطر مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز دریایی با کشورهای بحرین و امارات دارد.

قطر به صورت امارتی مطلقه و ارثی از اواسط قرن ۱۹ میلادی توسط خاندان آل ثانی فرمانروایی می‌شود. قبل از کشف نفت، قطر عمدتاً به خاطر شکار مروارید و تجارت دریایی شناخته می‌شد. این کشور تا سال ۱۹۷۱ تحت الحمایه انگلستان بود. پس از استقلال به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گازی، این کشور تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه گردید. تمام موقعیت‌های حساس حکومتی در قطر توسط خاندان آل ثانی یا افراد نزدیک آنان اداره می‌گردد. این کشور از سال ۱۹۹۲ روابط نظامی گسترده با ایالات متحده آمریکا دارد.

قطر دارای ذخایر گستردهٔ نفتی و گازی است. مجله فوربس قطر را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده است. قطر بالاترین شاخص توسعه انسانی  بین کشورهای جهان عرب را داراست.

زبان رسمی این کشور عربی است از انگلیسی معمولاً به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. دین رسمی آن اسلام، واحد پول آن ریال و مساحت آن ۴۹۳، ۱۱ کیلومتر مربع است.

جمعیت قطر 2٬155٬446 است. کمتر از یک‌سوم جمعیت قطر را قطری‌های اصیل تشکیل می‌دهند. به‌دلیل حضور زیاد کارگران مهاجر مرد، تنها حدود یک‌چهارم جمعیت این کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

تیم ملی فوتبال قطر نماینده فوتبال کشور قطر است که بخش مهمی از آن ورزشکارانی هستند که تغییر ملیت داده اند و در قطر و زیر نظر فدراسیون فوتبال این کشور فعالیت می‌کنند. فدراسیون فوتبال قطر از سال ۱۹۷۰ میلادی عضو فیفا بوده است. جالب اینکه قطر هنوز نتوانسته است به دور پایانی جام جهانی فوتبال راه یابد. هر چند که موفق شده میزبانی این مسابقات معتبر را در سال 2022 بدست بیاورد اما جنجال های این میزبانی کماکان مورد بحث است و برخی مواقع از گزفتن میزبانی از قطر صحبت به میان می آید.

نحوه صعود قطر به جام ملت‌های آسیا 2015
به گزارش مشرق، حضور درمرحله نهایی جام شانزدهم چندان برای قطر دشوار نبود. شاگردان جمال بلمازی اگر چه که هرگز موفق به عبور از سد بحرین نشدند اما به لطف حضور تیم های نه چندان منسجم یمن و مالزی توانستند به عنوان تیم دوم گروه بلیت های سیدنی خود را تایید کنند.
در مرحله مقدماتی بحرین یک مرتبه 0-1 از سد قطر با تمام ستاره های خارجی اش گذشت و بازی دوم در دوحه به تساوی بدون گل دو تیم انجامید. جالب اینکه قطری ها در این مرحله 13 گل به ثمر رساندند که 10 تای آنها وارد دروازده یمن شد. مالزی همک در دو دیدار برابر ارتش جمال با حداقل اختلاف باخت تا قطری ها با 13 امتیاز بعد از بحرین 14 امتیازی  پای به مرحله نهایی مسابقات بگذارند.

حضور در جام ملت‌های آسیا و افتخارات:
قطری‌ها هیچ افتخاری در ادوار جام ملتهای آسیا کسب نکرده اند. این کشور تنها دو مرتبه در سالهای 2000 و 2011 موفق به صعود از مرحله گروهی مسابقات شد که مرتبه اول 1-3 به چین باخت و دفعه دوم 2-3 مغلوب ژاپن شد.

عملکرد قطر را در ادوار مختلف جام ملتهای آسیا در زیر ببینید:

دو دوره اول (1956 - هنگ کنگ): غایب بودند

دوره دوم (1960 - کره جنوبی):
غایب بودند

دوره سوم (1964 - رژیم صهیونیستی): غایب بودند

دوره چهارم (1968 - ایران): غایب بودند

دوره پنجم (1972 - تایلند): غایب بودند

دوره ششم (1976 - ایران): غایب بودند

دوره هفتم (1980 - کویت):  اولین حضور قطر در جام ملتها با حذف در مرحله گروهی همراه بود. قطر پس از کره جنوبی، کویت و مالزی با کسب یک پیروزی مقابل امارات در گروه B چهارم شد و از دور مسابقات کنار رفت.

دوره هشتم (1984 - سنگاپور): در این دوره هم قطر حذف شد اما نه به عنوان تیم آخر بلکه پس از عربستان و کویت که اول و دوم شدند، قطر با 4 امتیاز بالاتر از سوریه و کره جنوبی سوم شد. جالب اینکه کره جنوبی 2 سال بعد توانست برای نخستین بار راهی جام جهانی فوتبال شود.

دوره نهم (1988 - قطر): حذف در مرحله گروهی سرنوشت محتوم قطری ها بود. کره جنوبی و ایران بالاتر از این کشور در گروه A قرار گرفتند تا قطری ها شکست 0-2 خود برابر تیم ایران را به خاطر بسپارند. کریم باوی و فرشاد پیوس گلزنان ایران بودند.
 
دوره دهم (1992 - ژاپن):قطر در این دوره که در ژاپن برگزار می شد با قهرمان و نایب قهرمان مسابقات همگروه بود و حسرت صعود بر دل این تیم که تنها 2 امتیاز گرفته بود ماند.

دوره یازدهم (1996 - امارات):غایب بودند.

دوره دوازدهم (2000 - لبنان): قطر پس از یک دوره غیبت سرانجام طلسم شکنی کرد و به مرحله یک چهارم نهایی رسید. این تیم در گروه C پس از ژاپن و عربستان 3 امتیاز گرفت تا به عنوان بهترین تیم سوم مرحله گروهی به دور دوم مسابقات صعود کند، اما شکست 1-3 آنها برابر چین کاخ رویاهایشان را فرو ریخت.

دوره سیزدهم (2004 - چین): اوضاع قطر از این بدتر نمی شد، آنها علاوه بر چین به اندونزی هم باختند. تساوی با بحرین تنها امتیاز آنها از جام سیزدهم بود.

دوره چهاردهم (2007 - اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام): در این دوره هم قطری‌ها تعریفی نبود و باز هم در مرحله گروهی تیم آخر جدول گروه خودشان شدند. این بار ژاپن، ویتنام و امارات بالاتر از قطر قرار گرفتند. جالب اینجاست تنها تساوی ژاپن 7 امتیازی مقابل قطر رقم خورد.

دوره پانزدهم (2011 - قطر): قطر در آخرین دوره این بازی ها که دومین میزبانی این تیم هم به شمار می‌رفت باز هم به مرحله یک چهارم نهایی رسید. آن ها در گروه اول مسابقات 6 امتیاز بدست آوردند تا بعد از ازبکستان 6 امتیازی روی پله دوم قرار بگیرند. باخت به ازبکستان و پیروزی بر کویت و امارات حاصل 3 بازی قطر بود. در یک چهارم نهایی و در یک دیدار زیبا و به یاد ماندنی قطری ها 2-3 مغلوب ژاپن شدند تا تقابل با چشم بادامی های شرقی در مرحله حذفی هرگز برایشان خوش یمن نباشد.

جدول عملکرد قطر در جام ملت‌های آسیا

نام تیم

تعداد حضور

تعداد بازی

برد

تساوی

باخت

گل زده

گل خورده

بهترین عنوان

قطر

8

29

6 11 12

31

39

2 بار صعود از مرحله گروهی


پیش‌بینی عملکرد قطر در جام ملت‌های 2015

بر خلاف ادوار قبل باید قطر را یک تیم مدعی در استرالیا 2015 دانست. تیمی که با هدایت جمال بلمازی طی 11 دیدار اخیر خود رنگ شکست را ندیده است. قطری ها آخرین بار سه شنبه 18 شهریور ماه در دوحه نتیجه دیدار دوستانه خود برابر پرو را 0-2 واگذار کردند و پس از آن در 4 دیدار پی در پی ازبکستان، لبنان، استرالیا و کره شمالی را شکست دادند. آن هم در شرایطی که 12 گل زدند و تنها یک مرتبه دروازه اشان گشوده شد.
موفقیت قطری ها در مسابقات کشورهای حوزه خلیج فارس هم ادامه داشت. شاگردان قطری- خارجی بلمازی ابتدا با سه تساوی مقابل عربستان، یمن و بحرین عملکردی چندان قابل دفاع نداشتند اما در ادامه ابتدا با شکست دادن 1-3 عمان به فینال رقابت‌ها رسیدند و بعد در فینال 1-2 عربستان را مغلوب خود کردند که با روحیه ای مناسب پای به استرالیا 2015 بگذارند. قهرمانی جوانان قطر در سال 2014 با برتری برابر کره شمالی که چند ماه پیش به دست آمد هم دلیلی بر قدرت قطری هاست.

قطر برای صعود شاید ایران را جدی‌ترین رقیب خود بداند و عبور از بحرین که در دور انتخابی هم همگروه آنها بود و امارات برای این تیم چند ملیتی دور از دسترس نباشد.

جمال بلمازی سرمربی الجزایری قطر که در فرانسه متولد شده و سابقه بازی در پاریسن ژرمن، مارسی و منچسترسیتی را در کارنامه دارد و سرمربی لخویای قطر هم بوده امیدوار است تیم چندملیتی و پر هزینه قطر را برای نخستین بار به جمع 4 تیم برتر برساند.

خط خوردن سباستین سوریا کوئینتانای پارگوئه ای الاصل قطر از نکات عجیب قطر در استرالیاست.

نکاتی درباره قطر در تاریخ جام ملت‌های آسیا:

* برای تیم ملی قطر که تاکنون 8 بار در ادوار جام ملتهای آسیا حضور پیدا کرده است؛ منصور مفتاح اولین گل تاریخ این مسابقات را به ثمر رسانده است. مفتاح در دیدار قطر و امارات(1980) 2 گل زد تا قطر اولین پیروزی خود در تاریخ مسابقات را جشن بگیرد.

* قطری ها در دوحه 1988 علی رغم استفاده از مزیت میزبانی، نتوانستند از دور گروهی مسابقات صعود کنند. این دومین مرتبه ای بود که تا آن موقع میزبان جام ملت های آسیا در مرحله گروهی ناکام می ماند. پیش از قطر این اتفاق برای سنگاپور در مسابقات سال 1984 روی داده بود.

* محمد مونتاری غنایی الاصل امید نخست قطری ها برای فتح دروازه رقبایشان در جام ملت های پیش رو به حساب می آید. مهاجمی جویای نام که با تغییر ملیتش مورد انتقاد شدید برخی  هموطنانش قرار گرفت. مونتاری بازیکن تیم الجیش اولین و آخرین گل ملی خود برای قطر را در بازی دوستانه برابر استونی (6دی ماه) به ثمر رساند که 3 امتیازی هم بود.

* قطر در جام ملتها فقط یک بار با ایران بازی کرده و با گلهای باوی و پیوس 2-0 شکست خورده است. (جام ملتهای 1988 قطر)

* قطر در جام ملتها با بحرین یک بار بازی کرده و به تساوی رسیده است ولی 2 برد و یک شکست حاصل تقابل قطر با امارات در جام ملتهای آسیا بوده است.

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    ایران چه گروهی قرار گرفته اگه من به جای کفاش بودم دستور میدادم در فرودگاه امام یگ دستگاه گیوتین نصب کنند و اگر ایران از این شیخکها میباختند همه را گردن میزدم باید با چنگ ودندان هم شده این شیخکها را از رسیدن به دور بعد محروم کنند وخودشان صعود کنند.
  • ناشناس ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    6گل از ازبکستان خورده مشرق چی میگی؟6گل از ازبک ها دریافت کرده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس