گروه جنگ نرم مشرق - اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

گروه جنگ نرم مشرق، ازین پس دو نوبت در هر هفته بسته‌های خبری «اخبار ایران در رسانه‌های جهان» را به مخاطبان محترم و کارشناسان ارائه خواهد کرد و پذیرای نظرات و پیشنهادات خواهد بود. بدیهی است طرح مطالب و انعکاس اخبار از این رسانه‌ها به معنای تأیید آن‌ها نیست.

- یک روزنامه اماراتی به اجازه فعالیت‌ موزیسین‌های ایرانی در سبک راک طی 10 ماه اخیر پرداخته است.


گالف نیوز Gulf News

- گالف نیوز یک صفحه کامل از روزنامه خود را به موضوع باز شدن فضای فعالیت موسیقی‌هایی که پیش‌تر در ایران ممنوع بود اختصاص داده است: «از زمان انتخاب رئیس‌جهمور میانه‌رو در ایران، تعداد گروه‌های موسیقی که توانسته‌اند مجوز کنسرت بگیرند افزایش یافته است. دوره پسا-انقلاب که در آن موزیک‌های سبک غربی یا دیده نمی‌شد یا به گروه‌های زیرزمینی محدود می‌شد در حال کمرنگ شدن است، هرچند اجراهای عمومی همچنان نیازمند هماهنگی با ارزش‌های دولتی جمهوری اسلامی دارد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد ایران نیز از حق خواندن زنان  دفاع کرده اما با هجمه نمایندگان مجلس ایران مواجه شده است.»

- عمان این روزها نامش در موضوعات مرتبط به هسته‌ای و مذاکرات ایران شنیده می‌شود و رسانه‌های این کشور نیز اخبار میانجی‌گری کشورشان در این پرونده مهم را پوشش می‌دهند. اما یک روزنامه این کشور به موضوعی اجتماعی پرداخته است؛ رواج سبک‌های موسیقی نظیر "راک" طی یکسال اخیر.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان 
تایمز آو عمان Times of Oman

- روزنامه "تایمز آو عمان" در تحلیلی از فضای مذاکرات عمان و همچنین روزهای باقی‌مانده تا 24 نوامبر می‌نویسد: «پس از یکسال کار فشرده و سخت ایران و قدرت‌های جهانی، این کشورها به مهلت زمانی 24 نوامبر نزدیک می‌شوند تا به توافقی دست‌ یابند که در ازای رفع تحریم‌ها، مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود. از آنجایی که هیچکس نمی‌خواهد این روند متوقف شود، طرفین برای ادامه مذاکرات و همچنین مکتوب کردن دستاوردهای این مذاکرات تا این مرحله گفتگو می‌کنند. فرصت بوجود آمده به هر صورت باید حفظ شود و شانس دستیابی به توافق جامع باید زنده نگاه داشته شود.»

به گزارش این روزنامه عمانی، در صورتی که توافق نهایی محقق شود به نفع هر دو طرف مذاکره خواهد بود: «تحریم‌های ایران بصورت تدریجی برداشته خواهد شد، اقتصاد ایران تقویت شده و درهای جامعه جهانی به روی ایران باز می‌شود و این کشور بار دیگر به تعامل با جامعه جهانی بازمی‌گردد. همچنین این توافق با ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی بر علاقه ایران به داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و نه سلاح هسته‌ای، صحه خواهد گذاشت و می‌تواند مقدمه‌ای برای همکاری در چالش‌های دیگر از جمله مبارزه با داعش باشد.»

لغو یکباره تمام تحریم‌های یک‌جانبه - اعم از آمریکا و اتحادیه اروپا - و تحریم‌های شورای امنیت از جمله تأکیدات ریاست جمهوری و مذاکره‌کنندگان ایرانی و برای دستیابی به توافق نهایی بوده است و هرگونه تعلیق یا محول کردن آن به تصمیم کنگره یا شورای امنیت - طبق تأکید وزیر امور خارجه کشورمان و دکتر روحانی - به معنای عدم تمایل و اراده سیاسی غرب برای رسیدن به توافق جامع است. ایران همچنین تا کنون بارها بر عدم همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش و ائتلاف ساختگی این کشور تأکید کرده است و غرب باید حل این مسأله را به کشورهای منطقه بسپارد.

- یک روزنامه کانادایی کاهش شدید قیمت نفت به زیر 100 دلار و تبعات اقتصادی آن بر ایران را به "جنگ فرسایشی" عربستان سعودی با ایران برای به زانو درآوردن این کشور در منطقه تعبیر کرده است.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان
نشنال پست National Post

- روزنامه "نشنال پست" کانادا در مطلبی با عنوان "جنگ فرسایشی عربستان سعودی بر ضد ایران" با اشاره به کاهش قیمت نفت و ارتباط دادن آن به رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان نوشته است: «کاهش 35 درصدی قیمت نفت از تابستان گذشته تا حدودی به استراتژی‌های تجارت، اندکی به اقتصاد و کاملا به مسائل ژئوپلتیک ارتباط دارد. ریشه این کاهش قیمت به سیاست عربستان بازمی‌گردد که تصمیم گرفته است از این سلاح نیرومندش - سلاح نفت - برای دفاع از خود استفاده کند. عربستان سعودی دیگر آمریکا را پشتیبان خود نمی‌داند. کمک اوباما به برکناری حسنی مبارک در بهار عربی - که متحدان قدیمی‌ آمریکا بود - زنگ خطر را برای عربستان به صدا درآورد. از سوی دیگر آمریکا به عنوان تولیدکننده نوظهور نفت، به زودی به نفت عربستان و حتی کشورهای دیگر نیازی نخواهد داشت و نیاز خود را از منابع داخلی تأمین خواهد کرد.»

این روزنامه کانادایی در ادامه نوشته است: «حال که عربستان تنها حامی خود را از دست داده است، به این درک رسیده است که اکنون به تنهایی با تهدیدات ایران روبروست؛ تهدیداتی که ممکن است بزودی این کشور به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. و همچنین تهدید سنی‌های افراطی نظیر داعش در سوریه و عراق که به مرزهای این کشور رسیده‌اند و تهدید به حمله کرده‌اند.»

تحلیل‌گر نشنال پست در توضیح جنگ فرسایشی عربستان با ایران می‌نویسد: «ایران برای تأمین بودجه خود به نفت بشکه‌ای 135 تا 140 دلار نیاز دارد. گرچه ذخیره ارزی این کشور در حدود 80 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود اما این ذخایر رو به اتمام است و حکومت ایران را با چشم‌اندازی ناپایدار و با خطر ناآرامی‌های مجدد روبرو می‌کند. در همین شرایط، عربستان با ذخیره ارزی 10 برابر ایران، به نفت 100 دلاری برای بودجه خود نیاز دارد و نفت 80 یا 90 دلاری نیز دست‌کم تا مدت‌ها برای این کشور مشکل‌ساز نخواهد بود. به همین دلیل آغاز جنگ فرسایشی بر ضد ایران با رساندن قیمت نفت به زیر 70 دلار برای عربستان قابل اجرا و احتمالا پیروزمندانه خواهد بود.»

گرچه افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی و اضافه شدن گروهک تروریستی داعش به صادرکنندگان نفت - با کمک ترکیه - با یک‌سوم قیمت جهانی، موجب افت قیمت این فرآورده حیاتی شده است، اما ایران نیز به عنوان یکی از تولید‌کنندگان اصلی نفت در جهان، ابزارهای لازم برای اعمال نظر خود بر بازار این محصول را تاحدودی در اختیار دارد. همچنین نفت 70 دلاری نیز به گفته مقامات ایران، چندان برای کشور مشکل‌ساز نیست و سال آینده بودجه کشور نیز بر پایه نفت 70 دلاری بسته خواهد شد. در مجموع سیاست کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از جمله سیاست‌های کلی نظام و مورد تأکید مقام معظم رهبری است که در چنین شرایطی برای کشور مصونیت‌ساز خواهد بود.

- یک روزنامه کانادایی دیگر به قرارداد اخیر ایران و روسیه برای ساخت‌ نیروگاه هسته‌ای جدید در ایران پرداخته است.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان
گلوب اند میل The Globe and Mail

-  روزنامه "گلوب اند میل" کانادا در مطلبی با عنوان "بده بستان اتمی"، قرداد اخیر میان ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای را بررسی کرده است: «خبر هفته گذشته مبنی بر قرارداد روسیه با ایران برای ساخت دو راکتور هسته‌ای - و در ادامه 6 راکتور دیگر در این کشور - در شرایطی که مذاکرات برای رسیدن به توافق هسته‌ای به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، می‌توانست بدترین خبر ممکن برای این مذاکرات باشد. اما دادن راکتورهای اتمی بیشتر به ایران - برخلاف تصورات - می‌تواند راه جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای باشد. ایران با وجود منابع غنی نفت همواره تأکید کرده است که به برق هسته‌ای نیاز دارد و این کشور بدنبال انرژی هسته‌ای است نه سلاح هسته‌ای. راکتورهای جدید می‌تواند به میزان چشمگیری توان ایران در تولید برق از انرژی هسته‌ای را افزایش دهد: نتیجه این اتفاق هم یک پیروزی سیاسی برای رهبران ایران است. از سوی دیگر روسیه نیز مقررات آژانس از جمله خارج کردن پسماندهای سوخت نیروگاه را که می‌تواند در ساخت بمب بکار گرفته شود، رعایت می‌کند و این نیز یک پیروزی بزرگ برای جامعه جهانی خواهد بود.»

هرچند ساخت نیروگاه بوشهر 20 سال بطول انجامید و در مقاطعی به برگ بازی روسیه روی میز مذاکره با غرب تبدیل شد، اما همچنان روسیه و در کنار آن چین، دو اهرم نیرومند ایران در شورای امنیت و مذاکرات هسته‌ای هستند که باید از این ظرفیت بهترین استفاده صورت گیرد و همکاری هسته‌ای ایران و روسیه همزمان با پیگیری مذاکرات دستکم در سطح مذاکراتی حامل این پیام بود که برنامه‌ هسته‌ای کشور در نقطه کنونی متوقف نخواهد شد و برنامه توسعه آن در دستور کار است.

- یک روزنامه اماراتی ایران را دولتی متخاصم در منطقه نامیده است که در منطقه جولان می‌دهد!


اخبار ایران در رسانه‌های جهان
گالف نیوز Gulf News

- روزنامه اماراتی "گالف نیوز" با بازنشر مقاله‌ای به قلم "ری تاکیه" عضو ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی، از منافع مسلم ایران در ادامه مذاکرات هسته‌ای گفته است: «درحالیکه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در حال انجام است، این نگرانی وجود دارد که جناح تندرو جمهوری‌خواه سنا این مذاکرات را خراب کنند. اما جمهوری اسلامی، فارغ ازینکه این سنا چه خواهد کرد، بعید است میز مذاکرات را ترک کند. چرا؟ چون آمریکا دیپلماسی هسته‌ای را راه پیشرفت در مسیر تنش‌زدایی می‌بیند و ایران نیز آن را سرپوشی برای سیاست‌های تجدیدنظرطلبانه خود یافته است. ایران در حال حاضر به یک کشور متخاصم در منطقه تبدیل شده است که با استفاده از گروه‌های نیابتی‌اش بشار اسد را تقویت می‌کند تا این جنگ خانمان‌برانداز در سوریه را پیش ببرد. ایران همچنین مهمترین بازیگر خارجی در عراق است و با فشار بر گروه‌های شیعه، مانع حضور سنی‌ها در ارکان حکومتی این کشور می‌شود. ایران در مذاکرات شرکت می‌کند چرا که این مذاکرات بسیاری از منافع این کشور را تأمین می‌کند. و یکی از این منافع می‌تواند رسیدن به توافقی باشد که راه را برای قدرت‌یابی هسته‌ای ایران هموار کند.»

- روزنامه صهیونیستی جروزالم پست تیتر یک خود را به موضوع هسته‌ای ایران اختصاص داده است.


جروزالم پست Jerusalem Post

- روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست برای "ایران‌هراسی"، این‌بار تلاش کرده است تا با بهره‌گیری از هراس جهانی نسبت به داعش، ایران را با این گروه تروریستی مقایسه کند و اینطور نتیجه گرفته است که ایران هسته‌ای از داعش هم خطرناک‌تر خواهد بود. این روزنامه با نقل قول سخنان نتانیاهو نوشته است: «برای اینکه بتوانیم جهان بعد از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تصور کنیم، باید تنها بنگریم که گروه "دولت اسلامی" مسلح و مجهز به سلاح و تجهیزات نظامی چه می‌کند. نتانیاهو نگران است شش کشور به جای ترک مذاکرات، توافقی بد با ایران را ترجیح بدهند. نتانیاهو گفته است: به نظرم تحریم‌ها باید ادامه پیدا کند. گزینه جایگزین یک توافق بد جنگ نیست. جایگزین آن تحریم‌های بیشتر و سخت‌تر که توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را هدف قرار دهد.»

نخست‌وزیر اسرائیل که همانند رسانه‌ها و لابی این رژیم سخت برای برهم زدن مذاکرات در تلاش هستند همچنین گفته است ایران موشک‌های بالستیک را تنها برای هدف قرار دادن اسرائیل نیاز ندارد، بلکه آن‌ها را بر ضد آمریکا نیز استفاده خواهد کرد.

مذاکرات گذشته مسقط و فعلی در وین به عنوان آخرین گام‌های مذاکراتی برای رسیدن به توافق نهایی در شرایطی در جریان است که لابی اسرائیل، فرانسه و کنگره آمریکا به شدت این گفتگوها را تحت تأثیر قرار داده‌اند تا بیشترین امتیازات را از ایران بگیرند؛ زیاده‌خواهی‌هایی که می‌تواند منجر به برهم خوردن فضای مذاکرات و تغییر یک توافق پایدار به یک توافقنامه موقت ضعیف شود.

- یک روزنامه آمریکایی هم بر خلاف متن توافق ژنو، درخواست ایران برای رفع تحریم‌های شورای امنیت در توافق جامع را زیاده‌خواهی تعبیر کرده است!

لس‌آنجلس تایمز Los Angeles Times

- روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در مقاله خود درخواست ایران برای رفع تحریم‌های شورای امنیت در توافق هسته‌ای را به مانعی در مسیر گفتگوها و زیاده‌خواهی تعبیر کرده است:
« تازه‌ترین مانع نهایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و شش کشور درخواست غیرمنتظره ایران برای لغو سریع تحریم‌های شورای امنیت است. طی 9 ماه گذشته دیپلمات‌های ایران و شش کشور بر لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا تمرکز کرده بودند. براین اساس، اگر ایران محدودیت‌های لازم برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را بپذیرد، آمریکا و دیگر کشورها لغو تحریم‌های ضد ایران را که برای درهم شکستن صنعت نفت و اقتصاد این کشور طراحی شده است، آغاز خواهند کرد.»

پرداختن به تحریم‌های شورای امنیت در توافق نهایی - برای لغو آن‌ها - از جمله بندهای توافق ژنو بود که آن‌طور که از رسانه‌های آمریکایی و فضای مذاکرات برداشت می‌شود، طرف‌های غربی تمایلی به لغو این تحریم‌ها نداشته و تنها با تعلیق تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا قصد دارند برنامه هسته‌ای ایران را محدود سازند. لغو یکباره تحریم‌ها از جمله تحریم‌های شورای امنیت همواره مورد تأکید مذاکره‌کنندگان ایران و رئیس جهمور محترم بوده است.

- روزنامه هندی از تلاش ایران برای مهیا کردن مسیر بانکی میان ایران و هند جهت نقل و انتقال 15 میلیارد دلار ارزش مبادلات دو کشور و دعوت از خودروسازان هندی به بازار ایران خبر داده است.


ایشین ایج The Asian Age

- یک روزنامه هندی از تلاش ایران و هند برای برقراری مسیر تبادلات مالی میان دو کشور خبر داده و نوشته است: « در آستانه 24 نوامبر و لغو احتمالی تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران، آقای علی حسن‌پور مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران در بمبئی، بدنبال ایجاد مسیر نقل و انتقال 15 میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران و هند است. بدین منظور دو بانک خاورمیانه ایران و ایندآسیا هند شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی را راه‌اندازی کرده‌اند.»

این روزنامه هندی نوشته است در شرایطی که چین سالانه 40 هزار دستگاه خودرو به ایران صادر می‌کند، از خودروسازان هندی دعوت شده است تا در ایران نیز کارخانجاتشان را راه‌اندازی کنند.

- خبر انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای میان ایران و روسیه در رسانه‌های آمریکایی بازتاب گسترده‌ای داشت.


هفته‌نامه واشنگتن‌تایمز The Washington Times Weekly

- هفته‌نامه واشنگتن‌تایمز نوشته است:
«آژانس انرژی اتمی روسیه اعلام کرده است که قرارداد ساخت 8 نیروگاه هسته‌ای با ایران را امضا کرده است؛ خبری که تنش‌ها و پیچیدگی‌های مذاکرات ایران و غرب را بیشتر خواهد کرد. مسکو از دهه 1990 ایران را برای ساخت نیروگاه تولید برق هسته‌ای کمک کرده است اما اخبار گسترش برنامه هسته‌ای ایران در آستانه 24 نوامبر منتشر شده است که قرار است تا این زمان تکلیف موفقیت یا شکست آن مشخص شود. باید منتظر ماند که این اقدام چگونه مذاکرات یکسال گذشته ایران و 1+5 تا به امروز را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.»

حرکت به جا و به موقع ایران در انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه‌های جدید تولید برق هسته‌ای که نشان از موضع قاطع ایران برای ادامه برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیزش دارد، نگرانی غربی و رسانه‌هایشان را بدنبال داشته است و در حالی سعی می‌کنند که آن را مخرب مذاکرات جلوه دهند که طی یکسال گذشته و پس از توافق ژنو، مکرر بر تحریم‌های یکجانبه بر ضد ایران افزوده‌اند.

- روزنامه اماراتی به نقل از مشاور سابق اوباما از احتمال تمدید مذاکرات فعلی و توافق ژنو خبر داده است.


گالف نیوز Gulf News

- روزنامه اماراتی گالف نیوز به نقل از دنیس راس مشاور سابق اوباما در امور ایران از احتمال تمدید توافق موقت ژنو و ادامه مذاکرات سخن گفته است: «دنیس راس در کنفرانسی در واشنگتن گفته است احتمالا توافق موقت با ایران تمدید می‌شود:"به نظرم زمان کافی برای رسیدن به جزئیات توافق نیست و حتی اگر گشایشی هم در مذاکرات ایجاد شود، باید توافق فعلی تمدید شود و احتمالا طرفین ابراز می‌کنند که پیشرفت‌هایی داشته‌اند که ادامه مذاکرات را توجیه می‌کند. در همین حال، یک دیپلمات ارشد روسیه گفته است که توافق دست‌یافتنی است به شرطی که اراده‌ تهران و واشنگتن بر این باشد. ریابکوف در اجلاس گروه بیست در استرالیا گفته است ایران و شش قدرت جهانی هیچگاه به این اندازه به توافق نزدیک نشده‌ بودند و تا 24 نوامبر توافق ممکن است.»

بیشتر تحلیل‌های رسانه‌های غربی طی هفته‌های اخیر بویژه بعد از مذاکرات مسقط، زمزمه‌هایی از تمدید توافق قبلی یا توافقی بر سر کلیات برای ادامه مذاکرات است که با پافشاری آمریکا بر لغو نکردن تحریم‌های شورای امنیت - آنگونه که از خط رسانه‌ای این کشور برمی‌آید -، این احتمال - توافق موقت دوباره یا تمدید مذاکرات - چندان دور از ذهن نیست.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    تحریمهای ضد ایرانی قرار بود بعد از گذشت 6 ماه از توافق ژنو لغو شوند اما حالا بعد از یکسال هم امریکا بر لغو نکردن آنها پافشاری میکند !
  • امیر ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    اونایی که میگن راک و متال شیطان پرستیه اول بگن راک به چه سبک موسیقی گفته میشه و بعد بدون دلایل سیاسی حرف بزنن
  • رسول ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    به نظرم زیاده خواهی غرب تمامی ندارد وهیچ امتیازی نمیخوان بدهن و ادامه مزاکرات به ضرر ایران تمام خواهد شد واین مذاکرات فرسایشی هیچ عایدی ندارد
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    عکسها بعضا نا مناسبند اصلاح کنید برای رضای خدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس