امریکن اینترپرایز معتقد است اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با موفقیت اجرا شود، به طور اساسی قدرت آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران را کاهش خواهد داد. بنابراین اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سبب خواهد شد ایران در مذاکرات برای توافق جامع هسته‌ای، با اطمینان خاطر بیشتری حضور پیدا کند، زیرا در صورت شکست مذاکرات و تداوم تحریم‌ها، ایران راهکار جایگزین را دارد: اقتصاد مقاومتی.

گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده آمریکن اینترپرایز در گزارشی به ارزیابی سیاست اقتصاد مقاومتی در ایران پرداخته است.

این گزارش با عنوان «اقتصاد مقاومتی ایران؛ پیام‌هایی برای تحریم‌های آینده» و طی روزهای اخیر منتشر شده است.

امریکن اینترپرایز انتخاب واژه مقاومت برای سیاست اقتصادی ایران را ناشی از ماهیت انقلاب اسلامی دانسته که بر مفهوم مقاومت استوار شده است. از نگاه این اندیشکده آمریکایی، رهبری ایران اقتصاد مقاومتی را در چارچوب مفهوم بزرگتر جنگ نرم، تعریف کرده است.

امریکن اینترپرایز می‌نویسد: رهبری ایران ابتدا در سال 2010 مفهوم اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهکار مقابله با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی مطرح کرد و سپس در آگوست 2012 پس از تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه صنعت نفت ایران، بار دیگر این مسئله را با حرارت بیشتری تکرار کرد و از مسئولان خواست با فوریت به اجرای اقتصاد مقاومتی بپردازند.

به نوشته امریکن اینترپرایز، در حالی که تحریم‌های آمریکا و اروپا موجب کاهش 50 درصدی صادرات نفت ایران شد، اما رهبری ایران این بحران را فرصتی برای تحقق هدف مهم کاهش وابستگی به نفت می‌دید؛ هدفی که از یک دهه پیش ایشان به دنبال آن بود.

در این گزارش درباره نگاه دولت روحانی به اقتصاد مقاومتی آمده است: انتخاب روحانی در سال 2014 سبب تغییر اوضاع نارضایتی از دولت احمدی‌نژاد خصوصا در مسائل اقتصادی شد و فضای اقتصادی کشور را امیدوار کرد.

این گزارش می‌افزاید: شخص حسن روحانی پیش از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور و از سال 2012 در تدوین پیش‌نویس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مشارکت داشته است. بنابراین از آنجا که او از ابتدا در جریان این سیاست‌ها بوده، انتظار می‌رود به اجرای این سیاست‌ها بپردازد.

امریکن اینترپرایز معتقد است اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با موفقیت اجرا شود، به طور اساسی قدرت آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران را کاهش خواهد داد. بنابراین اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سبب خواهد شد ایران در مذاکرات برای توافق جامع هسته‌ای، با اطمینان خاطر بیشتری حضور پیدا کند، زیرا در صورت شکست مذاکرات و تداوم تحریم‌ها، ایران راهکار جایگزین را دارد: اقتصاد مقاومتی.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ایران را در برابر تحریم‌ها مصون می‌کند
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    تا تو مملکت مدیران آبگوشتی که اعتقادی به پیشرفت و توان داخلی ندارند دارای مناسب مشاوره ای و وزارتی باشند، آش همین است و کاسه همین!!!
  • ناشناس ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی میگن و خود دشمن هم به کارآمدی آن برای مقابله با تحریمها اذعان میکنه اما کو گوش شنوا !
  • دریغ ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    کی دیگه؟ باید تا الان اجرایی میشد ولی دولت همه ی هم و غمش رو گذاشته رو مذاکرات و کلن اقتصاد مقاومتی رو فراموش کرده مجلس هم که فقط بلده خاله زنک بازی کنه
  • مجید ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    اره مصون میکنه ولی نون 10 تومنی میشه 350 تومن . تازگی ها اقتصاد مقاومتی 30% به قیمت همین 350 افزوده
  • نیکان ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    به امید اینکه همه ما راه درست رو پیدا کنیم و تمام نیروهامونو در جهت حرکت به سوی آینده مصرف کنیم نه جنگ و نزاع داخلی
  • ابوالفضل ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    هر چند که سیاست های رهبری دقیق و حساب شده است اما بعضی مسئولین به علت کوته نظری و یا منافعی که از وابستگی ایران وایرانی به اجناس خارجی بویژه چینی می برند هیچ گاه قادر به انجام چنین سیاستی در کشور نخواهند بود.وچشم امید به خارج و فروش نفت و واردات کالا دارند.
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    نون با کیفیت نمی خوای؟
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    اگر رئیس جمهور وزرا معاونین مدیران کل مسئولین من و ... همت کنیم و از پشت میزهامون بیرون بیائیم کار کنیم تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی خیلی خوب جواب خواهد داد و ایران اسلامی عزیز پیروز خواهد شد.
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    نمی فهمی دیگه
  • ali ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    من هم اگر مدیر باشم دوست دارم دوران مدیریتم با نمره 20 تمام بشه پس ساده ترین راه رو انتخاب می کنم و اون اینه که بتونم از پول نفت بهترین بودجه سالیانه رو هر طوری و به هر قیمتی شده برای حوزه مدیریتیم کسب کنم . اما اگر بخوام اقتصاد مقاومتی رو اجرا کنم معلوم نیست چه بلایی سرم خواهد آمد این یک واقعیت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس