اندیشکده ویلسون آورده است که احساس خوشبینی مفرط میان برخی ایرانیان، احتمالا ناشی از نوعی دلهره است؛ زیرا اقدام بی‌سابقه روحانی در مذاکرات مستقیم با آمریکا، سبب نگرانی حامیانش شده که در صورت شکست مذاکرات، بار دیگر همچون شکست مذاکرات ده سال پیش با سه کشور اروپایی، اصولگرایان به قدرت باز خواهند گشت.

گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده ویلسون در گزارشی به قلم یکی از ایرانیان مقیم آمریکا، از افزایش احتمال شکست مذاکرات از نگاه ایرانیان خبر داده است.

این گزارش توسط فریده فرهی پژوهشگر سابق سیاست عمومی مرکز وودرو ویلسون و استاد علوم سیاسی دانشگاه هاوایی تهیه شده است.

نویسنده با اشاره به باقی ماندن دو ماه از فرصت مذاکرات هسته‌ای، از افزایش گمانه‌زنی‌ها در داخل ایران درباره احتمال شکست مذاکرات خبر داده است.

فرهی با اشاره به تجارب سفرش به ایران در زمان انعقاد توافق ژنو و همینطور حضور مجدد چند ماه پیش در ایران اظهار داشته که در این دو سفر کمتر ایرانی را دیده که درباره پیامدهای شکست مذاکرات سخن بگوید. وی تاکید کرده که جدیت دولت ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و حمایت تمامی نهادهای قدرت از تیم مذاکره‌کننده، این حس را در اکثر مردم ایجاد کرده بود که مذاکرات حتما به نتیجه خواهد رسید.

وی گفته که در پاسخ به سوالش درباره احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای، تمامی افراد از خبرنگاران و دانشگاهیان تا رانندگان تاکسی، مغازه‌داران و کارخانه‌داران به او گفته‌اند که اطمینان دارند که مذاکرات، به نتیجه خواهد رسید و شکست نخواهد خورد.

فرهی در ادامه توضیح داده که پس از اصرار و تجسس بیشتر به این نتیجه رسیده که این احساس خوشبینی مفرط، احتمالا ناشی از نوعی دلهره است؛ زیرا اقدام بی‌سابقه روحانی در مذاکرات مستقیم با آمریکا، سبب نگرانی حامیانش شده که در صورت شکست مذاکرات، بار دیگر همچون شکست مذاکرات ده سال پیش با سه کشور اروپایی، اصولگرایان به قدرت باز خواهند گشت.

فرهی اما معتقد است این مقایسه چندان درست نیست چون شکست مذاکرات سال 2005 در ماه‌های پایانی دولت خاتمی و در آستانه انتخابات رخ داد، اما این بار آن وضعیت زمانی مطرح نیست و شکست مذاکرات صرفا به تضعیف روحانی منجر خواهد شد اما او حتی برای دور دوم نیز احتمالا رئیس‌جمهور باقی خواهد ماند.

فرهی معتقد است اصولگرایان که وی آنها را تندرو می‌خواند فاقد چهره‌هایی برای رقابت با حامیان دولت در انتخابات مجلس هستند؛ خصوصا آن که اتحاد اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان میانه‌رو که سبب انتخاب روحانی شد در انتخابات مجلس نیز تداوم خواهد یافت.

فرهی معتقد است که روحانی حتی بدون رفع تحریم‌ها نیز به سبب تیم اقتصادی و دیپلماسی‌ قوی‌اش در بهبود اوضاع اقتصادی ایران موفق خواهد شد.

افزایش گمانه‌زنی‌ها در ایران درباره احتمال شکست مذاکرات + دانلود // در حال ویرایش
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • پژمان ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    شکم خالی....امید عالی.. انشاال.... که به توافق میرسند. اگر نه نمیدونم چه اتفاقی برای مردم می افته. من که دیگه نمیتونم کرایه مسکن بدم.
  • جهود ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    این اندیشکده ها چیز خوبی است ایا ایران هم دارد یا همین جوری هورهوری کار میکنیم؟
  • بی طرف هستم ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    لعنت بر سه چیز:: سیاست . سیاست و سیاست
  • 1مقدس ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    مشرق جانم خیلی دیر دیر اخبار اینوطری میدی. کمی عجله کن فرزندم
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    کمی فکر کنید برای چی دو ایرانی در کنیا با گذرنامه های جعلی اسرائیلی بازداشت شدند تازه حسام‌الدین حاتمی و زهرا گلابیان مدعی شدند که اگر به ایران برگردانده شوند، جان آنها به خطر خواهد افتاد
  • سشا ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    خیلی دیر کار میشه این چیزها. باید چند اندیشکده را با هم رصد کنید و آنلاین بزنید و ترجمه کنید تا مردم یه چیزی بفهمند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس