کد خبر 353171
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲

جمهوریخواهان آمریکایی در انتقاد از احتمال اقدام یکجانبه اوباما برای بستن گوانتانامو و انتقال زندانیان به آمریکا، تاکید کردند که چنین اقدامی نمونه دیگری از میراث قانون شکنی کاخ سفید است.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت: جمهوریخواهان آمریکایی روز گذشته (جمعه) به انتقاد شدید از تلاش های کاخ سفید برای دور زدن محدودیت های اعمال شده توسط کنگره با هدف یافتن راهی برای بستن زندان گوانتانامو پرداختند و گفتند که انتقال مظنونان تروریستی گوانتانامو به زندان های آمریکا جان مردم این کشور را به خطر می اندازد.بر این اساس، «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: حتی با وجود اینکه داعش در حال بریدن سر آمریکایی هاست، کاخ سفید بسیار مشتاق است تا این تروریست ها را از گوانتانامو به آمریکا بیاورد و در حال بررسی راه هایی جهت خنثی کردن کنگره است که این کار نه تنها یک طرح خطرناک بلکه نمونه دیگری از میراث قانون شکنی دولت است.

علاوه بر این، «پت رابرز» جمهوریخواه ایالت کانزاس نیز تهدید کرده است که اگر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا موفق به اجرای طرح خود برای تعطیلی گوانتانامو شود، این سناتور با مانع تراشی های خود سنا را تعطیل خواهد کرد؛ «جان کورنین» از ایالت تگزاس نیز گفته است که: تنها پیامی که ما باید در حال حاضر به دشمنان خود برسانیم این است که ما آنها را تعقیب خواهیم کرد نه اینکه آنها را به حیاط خلوت خانه هایمان بیاوریم.

این در حالیست که وال استریت ژورنال اخیرا از تصمیم اوباما برای اقدام یکجانبه در راستای بستن زندان گوانتانامو پیش از ترک سمت خود در کاخ سفید خبر داده و کاخ سفید نیز این خبر را تکذیب کرده است.

با این حال، «اریک شولتز» یکی از معاونان سخنگوی کاخ سفید از رد کردن توانایی اوباما برای اتخاذ اقدام یکجانبه برای بستن گوانتانامو در غیاب عملکرد کنگره برای رفع ممنوعیت بستن این زندان، خودداری و اعلام کرده است که هدف و سیاست فعلی کاخ سفید جلب حمایت کنگره است.

بر اساس این خبر، اوباما محدودیت های اعمال شده توسط کنگره در زمینه انتقال زندانیان نظامی را نقض قانون تعریف شده خود بر اساس قانون اساسی آمریکا می داند؛ وی در سال 2009 میلادی وعده تعطیلی گوانتانامو را مطرح کرد و در سخنرانی سال 2013 میلادی خود نیز گفت که باز ماندن گوانتانامو معنایی ندارد.

با این حال، جمهوریخواهان کنگره آمریکا تلاش اوباما برای بستن گوانتانامو را نقطه ضعف وی در مقابله با تروریسم می دانند؛ این جمهوریخواهان با حمایت برخی دموکرات ها، محدودیت هایی را در زمینه جابه جایی زندانیان گوانتانامو وضع کرده اند و از این طریق، از قابلیت اوباما برای تحقق وعده انتخاباتی خود برای تعطیل کردن این بازداشتگاه، کاسته اند و این در حالیست که داعش در سال جاری میلادی گوانتانامو را توجیهی برای کشتار گروگان های آمریکایی خود قرار داده است.

در حال حاضر 149 زندانی در گوانتانامو حضور دارند که با بررسی های آژانس های امنیتی و ملی آمریکا، انتقال 79 نفر از این زندانیان به آمریکا بی خطر توصیف شده است؛ با این حال، این زندانیان سال هاست که در گوانتانامو به سر می برند و مقامات آمریکایی در حال دست و پنجه نرم کردن با موانع سیاسی و دیپلماتیک برای انتقال این زندانیان هستند.

60 زندانی دیگر گوانتانامو نیز بدون اتهام در حبس های نامحدود به سر می برند و باقی آنها نیز قرار است یا محاکمه شوند و یا اینکه در کمیسیون نظامی محکوم شده اند؛ این زندان از ژانویه 2002 میلادی تاکنون حدود 800 زندانی را در خود جای داده است و بسیاری از این زندانیان در دوره ریاست بوش آزاد شده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس