کد خبر 352876
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵

نویسنده معروف انگلیسی با تاکید بر اینکه ترکیه و عربستان واقعا با داعش مبارزه نکرده و سقوط اسد اولویت اصلی آنهاست، تضعیف داعش با دخالت نظامی در سوریه را ساده لوحانه خوانده و پروژه مبارزه با ترور آمریکا را شکست خورده ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، "پاتریک کاکبرن" از کارشناسان معروف مسائل خاورمیانه در انگلیس و نویسنده روزنامه ایندیپندت در گفتگو با روزنامه سوئیسی " تاگس آنسایگر" در پاسخ به این پرسش که پیروزی در شهر مرزی کوبانی سوریه تا چه اندازه برای داعش اهمیت دارد گفت: این مسئله بسیار برای این گروه تروریستی مهم و پاسخ مستقیم داعش به بمباران های آمریکا که در هشت آگوست در عراق و در 23 سپتامبر در سوریه شروع شد است. اوباما اعلام کرده بود که داعش را تضعیف و نابود می کند. این پیروزی جدید برای داعش اعتبار آن ها را در منطقه و در بین حامیان احتمالی آن ها شدیدا افزایش می دهد.

این کارشناس معروف انگلیسی در بخش دیگری از این گفتگو درباره نیروی مقاومت بالای داعش گفت: این توان آمیخته ای از تعصب های مذهبی و تجربه نظامی است. صلاحیت نظامی این گروه تروریستی بعضا به دلیل پیوستن ژنرال ها و افسران بلند پایه ارتش سابق صدام به این گروه تروریستی است.

این کارشناس انگلیسی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که خطری مانند داعش چگونه تا مدتها ناشناخته باقی ماند گفت: بعد از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 توجهات بین المللی از این کشور منحرف شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو دلسردی اقلیت های سنی در دوران حکومت نوری المالکی در عراق را در به وجود آمدن یک زمینه مناسب برای استخدام های روزافزون برای این گروه تروریستی مناسب دانسته و گفت: البته جرقه اصلی تشکیل این گروه در سوریه زده شد. اهل سنت عراق این رویکرد را دنبال کردند که چگونه برادران سنی خود را در رویارویی با رژِیم بشار اسد تقویت کنند و در این راستا حمایت های زیادی از عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دریافت کردند.  به این ترتیب شورشیان سنی در عراق افراط گرا شده و پیش شرط ها برای تشکیل تروریسم داعش خلق شد.

کاکبرن در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا داعش از طریق مداخله نظامی در سوریه تضعیف می شود گفت: این یک تصور ساده لوحانه است. بعد از تجربه در لیبی باید بپذیریم که حتی یک دخالت نظامی غرب با هدف سقوط رژیم اسد مسائل را حل نمی کرد. علاوه بر این کار به این سادگی ها نبود. اسد از طرف روسیه و  ایران حمایت های بین المللی زیادی نسبت به قذافی در لیبی دریافت کرده و می کند. از آنجایی که ما تلاش نکردیم با یک میانجی گری بین المللی برای آتش بس، جنگ در سوریه را متوقف کنیم بازی به دست داعش افتاد. داعش یک ماشین جنگی مذهبی است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که بسیاری از کشورها در منطقه جنبش های تروریست جهادی در سوریه را از سال 2011 حمایت کرده اند که این به نفع داعش تمام شد.

پاتریک کاکبرن در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که چه مسئله ای باعث درگیری بین شیعه و سنی در منطقه می شود گفت: این یک اختلاف دیرین است که دوباره به خشونت های خون بار انجامیده است. البته آنچه که در 40 سال اخیر اختلافات بین شیعه و سنی را تشدید کرده است وهابیت افراطی است که در عربستان سعودی تدریس شده و از آنجا با حمایت های مالی و رسانه ای به سراسر جهان اسلام گسترش می یابد. وهابیت، اسلام میانه رو سنی را واپس زده است. این یک فرم به شدت فرقه گرایانه از اسلام است که دشمن شیعیان، ایزدی ها و همه غیر مسلمانان از جمله مسیحیان و یهودیان است. تنش ها در خاورمیانه از این طریق شدت گرفته است.

وی در ادامه همچنین حمله نظامی آمریکا و متحدانش به عراق را عامل تشدید اختلافات و درگیری ها در خاورمیانه ارزیابی کرده و در بخش دیگری از این مطلب در پاسخ به این پرسش که آیا با موفقیت داعش پروژه "جنگ علیه تروریسم" آمریکا شکست خورده است اظهار داشت: بله و این کاملا آشکار است. حملات تروریستی 11 سپتامبر به پاکستان و عربستان سعودی بر می گردد. 15 نفر از 19 عوامل این حادثه تروریستی سعودی بودند.

این کارشناس انگلیسی در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا هرگز عربستان سعودی را برای حمایت های مالی اش از گروه های تروریستی در منطقه تحت فشار قرار نداده و پاکستان را در مرکز توجه خود در مبارزه با ترور قرار نداد گفت به این ترتیب پروژه جنگ علیه ترور شکست خورد.

وی در ادامه شرایط در عراق و سوریه را بسیار پیچیده ارزیابی کرده و بازیگران زیادی را در این بحران ها مسئول دانسته و در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که غرب چه اقدماتی را در چنین شرایطی می تواند انجام دهد گفت: اولویت اصلی برقراری صلح در سوریه است. اگر یک آتش بس بین دولت اسد و گروه های مخالف به غیر از داعش برقرار شود این گروه تروریستی متوقف می شود. البته برای این منظور باید بشار اسد، ایران، روسیه با آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و همه بازیگران مهم دیگر در منطقه  توافق کنند که در درجه اول باید داعش متوقف شود.

وی در ادامه گفت: بازیگران مهمی مانند ترکیه یا عربستان سعودی نمی خواهند واقعا با داعش مبارزه کنند و این مسئله خود را در کوبانی نشان می دهد. بری این دو قدرت منطقه ای سقوط اسد اولویت اول است. آمریکا هم با نیروهایی که به صورت زمینی با داعش مبارزه می کنند از جمله ارتش سوریه، کردهای سوری، حزب الله و شبه نظامیان شیعه در عراق فاصله گرفته و نمی خواهد با آن ها همکاری کند. به این ترتیب حملات هوایی تاثیر زیادی نخواهند داشت.

کاکبرن در ادامه در پاسخ به این پرسش که داعش تا چه حد برای غرب خطرناک است گفت: بسیار خطرناک است اما خطر آن به این دلیل است که مبارزان اروپایی که به مناطق بحرانی رفته اند به وطن خود بر می گردند. آنچه که این سازمان تروریستی را تا این حد خطرناک کرده است این است که به خوبی سازماندهی شده است. اگر داعش حملات تروریستی در غرب را مد نظر قرار دهد این ها حملاتی هدفمند و به خوبی سازمان دهی شده خواهند بود. این سازمان بسیار منظم تر، بزرگتر و خطرناک تر از شبکه تروریستی القاعده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس