این ثروت از جایی حاصل نیامده است الا همان بازار سهام و شود شرکت ها که مهم ترین محرکش برنامه ی تزریق پول توسط فدرال رزرو بوده است. این سیزده درصد را اگر با دلار آمریکا حساب کنیم 2.29 تریلیون دلار می شود. بنا به گفته ی همین مجله، این مقدار ثروت که در دست این چندصد نفر است برابر است با کل تولید ناخالص کشور 200 میلیونی برزیل.

به گزارش مشرق، مجله ی فوربس فهرست چهارصد ثروتمند برتر آمریکایی را منتشر کرده است که حاکی است 13 درصد از ثروت آمریکا در دست این چهارصد نفر است. این ثروت از جایی حاصل نیامده است الا همان بازار سهام و شود شرکت ها که مهم ترین محرکش برنامه ی تزریق پول توسط فدرال رزرو بوده است. این سیزده درصد را اگر با دلار آمریکا حساب کنیم 2.29 تریلیون دلار می شود.

در یادداشت هایی که پیشتر منتشر کرده ایم بارها به این نکته اشاره شده است که برنامه ی تزریق پول به وال استریت موجب شده است ثروت اقلیت یک درصدی در آمریکا هر چه بیشتر شود و اکثریت مردم آمریکا از این ثروت بهره ای نبرند. بهره ی اقشار متوسط و پایین جامعه ی آمریکا از بهبود اقتصادی دولت اوباما جز بیکاری و مسکنت بیشتر نبوده است. اخیرا مجله ی فوربس که از سال 1982سالانه لیست ثروت مندان را منتشر می کند، فهرست چهارصد ثروتمند برتر آمریکایی را منتشر کرده است که حاکی است 13 درصد از ثروت آمریکا در دست این چهارصد نفر است.

13 درصد ثروت آمریکا در دست 400 نفر است

این ثروت از جایی حاصل نیامده است الا همان بازار سهام و شود شرکت ها که مهم ترین محرکش برنامه ی تزریق پول توسط فدرال رزرو بوده است. این سیزده درصد را اگر با دلار آمریکا حساب کنیم 2.29 تریلیون دلار می شود. بنا به گفته ی همین مجله، این مقدار ثروت که در دست این چندصد نفر است برابر است با کل تولید ناخالص کشور 200 میلیونی برزیل.

ریاکاری سیاستمداران و رسانه های آمریکایی

جالب اینجاست که رسانه های عمده ی آمریکایی مانند نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال تاکنون مطلبی در این باره ننوشته اند. این موضوع حتی هم اکنون که یک هفته به آغاز انتخابات میان دوره ای آمریکا باقی مانده توجه سیاسیون را به خود جلب نکرده است. هیچ یک از دو حزب مسلط آمریکا علاقه ای به جلب توجهات افکار عمومی به سطوح بالای نابرابری اجتماعی در آمریکا ندارند و این در حالی است که وقتی بحث از خدمات اجتماعی می شود همه از این می نالند که پولی در خزانه بابت هزینه در این موارد وجود ندارد. هفته ی گذشته شش سال از آغاز برنامه ی اضطراری ثبات اقتصادی (EESA) گذشت. این برنامه که به برنامه ی نجات بانک ها هم معروف است موجب شد که 700 میلیارد دلار از دارایی های سمی توسط دولت خریداری شود. درست پس از اجرای این برنامه بود که ثروت داراترین بخش های جامعه ی آمریکا اوج گرفت و درآمد سالانه ی خانوارهای متوسط پنج درصد سقوط کرد. ثروت خالص این فهرست چهارصد نفره ی فوربس در سال 2009 حدود 1.27 نریلیون دلار بود که هم اکنون دوبرابر شده است. رشد عظیم نابرابری اجتماعی در آمریکا محصول مستقیم و عامدانه ی سیاست هایی است که دولت های بوش و اوباما پس از وقوع بحران 2008 اتخاذ کرده اند: سیل دلار مجانی به نظام مالی به اضافه ی حمله به دستمزدها و برنامه ی های تامین اجتماعی.

نگاهی به افراد معروف در فهرست

بیل گیتس، از بنیانگذاران مایکروسافت و کسی که به مدت 21 سال ثروت مندترین آمریکایی بوده است، طی یک سال ثروت خود را 9 میلیارد دلار افزایش داده و به 81 میلیارد دلار رسانده است. ثروت گیتس در پنج سال گذشته  31 میلیارد دلار افزایش یافته است. برای اینکه درک بهتری از رقم داشته باشیم باید اشاره کنیم که از سال 2009 ثروت بیل گیتس نزدیک به 30 برابر بودجه سالانه شهر دیترویت افزایش یافته است، شهری که هم اکنون در وضعیت ورشکستگی به سر می برد. وارن بافت، دومین نفر در این فهرست، به حال ثروت خود را 10 میلیارد دلار در سال افزایش داده و به 68.2 میلیارد دلار رسانده است. از سال 2009، ثروت وارن بافت نزدیک به 30 میلیارد دلار افزایش یافته است. لری الیسون، مدیر عامل شرکت اوراکل و سومین نفر در این فهرست، ثروت خود را از سال 2009 نزدیک به دو برابر کرده است یعنی از 27 میلیارد دلار 48.7 میلیارد دلار! مدیر عامل شرکت فیسبوک، مارک زوکربرگ، یازدهمین نفر در فهرست فوربس، که ثروت خالص اش 34.1 میلیارد دلار است، از سال 2009 ثروت خود را هفده برابر کرده است ، و تنها در سال گذشته 15 میلیارد دلار به دارایی اش افزوده است.

فهرست فوربس در تسلط اشرافیت مالی آمریکا

فهرست 400 نفره ی امسال فوربس تحت سلطه ی بخش مالی آمریکا بوده است. بنا به گزارش واشنگتن پست، در حالی که بخش امور مالی و املاک و مستغلات در سال 1982 فقط 4.4 درصد از اولین فهرست چهارصد نفره منتشره توسط فوربس را تشکیل می داد، این بخش هم اکنون 21 درصد را شامل می شود. سرمایه گذاران بخش های صندوق های تامینی 7.8 درصد، سهام خصوصی 6.3 درصد و مدیریت پول 5.3 درصد از ثروت فهرست فوربس را به خود اختصاص داده اند. تنها سی و شش نفر از اعضای امسال فوربس، کمتر از یک نفر از  هر ده نفر، طی سال گذشته تنزل رتبه یافت. سه مورد از هر چهار نفر ثروت خود را افزایش داده است. به فاصله ی کوتاهی پس از انتشار فهرست فوربس، سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) گزارشی منتشر کرد که نتیجه می گرفت نابرابری اجتماعی در سطح جهانی حتی از دوره ی پیش از وقوع بحران بزرگ یعنی سال های دهه ی بیستم قرن پیش نیز بیشتر شده است.

منبع: دیدبان آمریکا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    مال ما تودست چند نفره؟!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس