کد خبر 353190
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳

نماینده دائم ایران در آژانس گفته است که در نشست تهران ایده‌هایی نیز در خصوص روند کار مطرح شد و در مجموع مذاکرات بسیار سازنده جدی محتوایی و صریح بوده است.

به گزارش مشرق، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان، با توافق قبلی ایران و آژانس در راستای پیشبرد همکاری‌های مشترک و به ویژه حل دو مسئله باقیمانده از فاز سوم همکاری‌های مذکور، سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در نشست تهران میهمان معاون بین الملل، حقوقی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی بود. این دیدار علاوه بر این، یک هدف دیگر هم داشت و آن مذاکره به منظور تعیین محورهای فاز چهارم همکاری‌های مذکور بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای که پنجشنبه (9 اکتبر) صادر کرد، بدون اشاره به نتایج این مذاکرات، صرفاً خبر برگزاری آن را اعلام کرد. بر اساس این بیانیه مختصر، تاکید شده که «در طول نشست های مورخ 7 و 8 اکتبر در تهران، طرفین در رابطه با اجرای دو اقدام عملی مرتبط با انجام انفجارهای مقیاس بزرگ و محاسبات ترابرد نوترونی که در ماه می 2014 در فاز سوم چارچوب همکاری مورد توافق قرار گرفته بود، به بحث و بررسی پرداختند. آژانس و ایران به گفت‌وگو در مورد این اقدامات ادامه می‌دهند».

کارشناسان فنی سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست اطلاعات تکمیلی در مورد دو مساله فوق را در اختیار تیم فنی آژانس قرار دادند و محتوای آن هم مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. آژانس در بیانیه روز پنجشنبه به صورت ضمنی تایید کرده  که هنوز این دو مساله مختومه نشده و مذاکرات نشست تهران هم موجب مختومه شدن بحث ها نشده است. به همین دلیل است که ادامه بحث در این زمینه مورد تایید آژانس قرار گرفته است.

رویترز با تکیه بر همین بخش از بیانیه آژانس، مدعی «پیشرفت محدود» در نتیجه برگزاری این نشست شده است.

رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس گفته بود که «در این نشست ایده‌هایی نیز در خصوص روند کار مطرح شد و در مجموع مذاکرات بسیار سازنده جدی محتوایی و صریح بود».

بحث های انجام شده توسط ایران، موثر و مشروح بوده و ایران نهایت حسن نیت را در این مباحث و از طریق ارائه اطلاعات و بحث فنی مناسب به عمل آورده اما هنوز تیم فنی آژانس بحث های انجام شده را کافی ندانسته است. بنابراین، قرار است بحث ها ادامه یابد.

در مورد مسئله دوم این نشست فنی یعنی همکاری‌های آتی نیز آژانس اصرار به تسریع در این زمینه دارد. از آنجا که تمرکز این نشست دو روزه بر حل و فصل قطعی و اتمام مسائل مربوط به فاز سوم همکاری‌ها بوده است، هنوز ایران تمایلی برای ورود همزمان به گام چهارم همکاری‌ها را ابراز نکرده است. البته ایران هم در رابطه با روند توسعه و پیشبرد همکاریها در فاز چهارم هم دارای برنامه و پیش بینی اقدام است اما به دلیل اینکه آژانس در دور قبلی همکاری‌ها یعنی در رابطه با مسئله مربوط به چاشنی های انفجاری با تاخیر و نوعی ابهام رفتار کرد، ایران قصد ندارد روند «گام به گام» را کنار بگذارد. روند گام به گام به این معناست که وقتی گام در دست اقدام نهایی شد، برای تدوین و اجرای گام بعدی اقدام شود. از همین رو، ایران نیز مصمم است تا وقتی محورهای گام چهارم را تعیین کند که گام سوم همکاری‌ها به اتمام رسیده و آژانس حداقل در نشست های فنی این مسئله را اعلام کند.

دو مسئله باقیمانده از فاز سوم همکاریهای مشترک، مربوط به اتهاماتی است که غربیها آن را ابعاد احتمالی نظامی نامگذاری کرده اند. به همین دلیل، ایران همکاری‌های جدید بعد از خاتمه فاز قبلی و مختومه شدن مسائل مربوط به آنها را با حساسیت دنبال می کند.

اینکه آژانس در قسمت دوم بیانیه خبری خود به «عدم ارائه پیشنهاد اقدام جدید» اشاره کرده، به همین مسئله مربوط می شود. بیانیه آژانس اشاره دارد که «در طول نشست های تهران، ایران تدابیر جدیدی را پیشنهاد نکرد. ایران و آژانس توافق کردند تا در تاریخی که بعداً اعلام می‌شود، مجددا تشکیل جلسه بدهند». در همین رابطه، قرار است نشست بعدی در اسرع وقت برگزار شود. نماینده دائم ایران در آژانس، زمان برگزاری این نشست فنی را «به احتمال زیاد در اوایل آبان ماه» اعلام کرده ولی هنوز این زمان قطعی نشده است.

رویکرد ایران در رابطه با جلوگیری از انباشته شدن مباحث و محورهای مذاکراتی ایران و آژانس، نه تنها عملاً برگرفته از تجارب همکاری‌های مشترک طی 10 ماه گذشته است بلکه مستند به توافق مشترک مورخ 11 نوامبر 2013 میان ایران و آژانس نیز هست. در این بیانیه تاکید شده که رویکرد مورد قبول طرفین برای حل و فصل همه مسائل باقیمانده، گام به گام است. بنابراین، آژانس بعد از اتمام مباحث فنی در مورد فاز سوم است که می تواند ورود به فاز چهارم همکاری‌ها را مطرح کند. این موضوع سبب خواهد شد آژانس در ادامه بررسی های فنی و هر گونه تدبیری که برای حل و فصل نهایی و مختومه شدن 2 موضوع باقیمانده از فاز سوم لازم است، تسریع کند.

مستند بودن رویکرد ایران به توافق مشترک و همچنین لزوم تسریع آژانس در ایفای تعهداتی که در مورد مختومه کردن فاز سوم همکاری‌ها دارد، موجب شده است که آژانس هم در گفتگوهای اخیر انعطاف بیشتری از گذشته نشان داده و چشم انداز همکاری‌ها و مسائل پیش رو را به صورت نرم مطرح کند. طرز رفتار آژانس در این صحنه تابع مستقیم ولی پنهان از فضای مذاکرات ایران و گروه 1+5 است. در شرایطی که هنوز بیم و امید در مورد اتمام مذاکرات توافق جامع به قوت خود باقی است و از وجود اختلافات جدی میان طرفین در مورد محتوای این توافق سخن گفته می شود، افزودن بر بار این اختلافات به ویژه در قالب وارد شدن مسائل آژانس به عنوان مانعی جدید برای توفیق این مذاکرات عمل خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس