کد خبر 353192
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که کشورهای عربی خلیج فارس که در ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش در سوریه شرکت کرده اند در حالی ارزیابی منافع خود برای استقرار احتمالی نیروهای ویژه زمینی هستند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران سیاسی تاکید کردند که کشورهای عربی خلیج فارس تنها در صورتی نیروهای ویژه زمینی خود را برای مقابله داعش مستقر خواهند کرد که شرایط مورد نظرشان تامین شود.

بر اساس این گزارش عربستان سعودی، بحرین، قطر و امارات متحده عربی به حملات هوایی علیه داعش پیوسته اند، گروهی که تاکنون بخش های زیادی از عراق و سوریه را تصرف کرده است.

ولی کشورهای عربی در حال ارزیابی منافع احتمالی خود هستند و نگران این مساله هستند که پیروز نهایی مقابله با داعش، ایران باشد. ماتیو گوییدره استاد مطالعات خاور میانه در دانشگاه تولوز فرانسه تاکید کرد که هر گونه تصمیمی از سوی کشورهای عربی خلیج فارس برای اعزام نیروی زمینی بستگی به این خواهد داشت که آیا ترکیه نیز تصمیمی برای استفاده از نیروی زمینی خود دارد.

وی تصریح کرد که دخالت نظامی از سوی کشورهای عربی بستگی به این تصمیم ترکیه دارد که آیا نیروهای زمینی خود را دخالت بدهد یا نه. ما احتمالا زمانی حضور نیروهای زمینی کشورهای عربی را مشاهده خواهیم کرد که نیروهای زمینی ترکیه نیز در خاک سوریه مستقر شوند.

نیروهای ترکیه در مرز سوریه مستقر شده اند ولی مقام های آنکارا تمایلی برای استفاده از آنها برای جلوگیری از پیشروی داعش به سوی کوبانی نداشته اند.

فردریک وهری از اندیشکده "بیناد کارنگی برای صلح بین المللی" نیز تاکید کرد که نقش کشورهای عربی خلیج فارس در سوریه تاکنون چیزی بین یک نقش کاملا نمادین و یک نقش کاملا عملیاتی بوده است. اگر کشورهای عربی خلیج فارس بخواهند نقش کامل خود را ایفا کنند احتمالا نیروهای ویژه زمینی را مستقر خواهند کرد.

وی افزود: کشورهای عربی می توانند نقشی شبیه آنچه که در سرنگونی رژیم معمر قذافی در لیبی ایفا کردند این بار نیز بازی کنند.

روزنامه گلف نیوز چاپ امارات نیز نوشت که کشورهای منطقه برای مقابله با ایدئولوژی افراطی گرایی که ثبات آنها را تهدید می کند در یک طرف قرار دارند. ولی برخی تحلیلگران بر این باورند که کشورهای عربی در حال ارزیابی این مساله هستند که از همراهی با آمریکا در ائتلاف علیه داعش چه چیزی به دست خواهند آورد. کشورهای عربی از مارس 2011 میلادی از گروه های شبه نظامی مخالف دولت بشار اسد در سوریه حمایت کرده اند.

ورهی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم که هدف نهایی کشورهای عربی خلیج فارس از مشارکت در این ائتلاف این است که آمریکا در نهایت حملات خود را به سوی نیروهای اسد گسترش می دهد.

عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات در این باره تاکید کرد: آمریکا نیت واقعی خود را از حملات هوایی علیه داعش اعلام نمی‌کند. این نگرانی همیشه وجود داشته است که هر زمان که آمریکا در خاورمیانه دخالت کرده به جای آنکه مشکلات منطقه ای حل و فصل شود اوضاع بدتر شده است. ایران همواره از اشتباهات آمریکا سود برده است. این بار نیز ایران برنده اصلی مبارزه علیه شبه نظامیان داعش خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس