کد خبر 353052
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸

بی ثمر بودن حملات هوایی آمریکا و هم پیمانانش علیه گروه تروریستی داعش و بخصوص وضعیت بحرانی در منطقه مرزی 'کوبانی 'سوریه ،ماهیت و جایگاه آمریکا برای مقابله با این گروه تکفیری را زیر سووال برده است.

به گزارش مشرق، در حالی که حدود دو ماه از جنجال آفرینی آمریکا و متحدانش برای تشکیل ائتلاف آمریکایی ضد داعش و حملات علیه گروه تروریستی در عراق و سوریه می گذرد، نه تنها به گفته تحلیلگران سیاسی این گروه ضعیف نشده است ،بلکه منطقه نفوذ خود را نیز گسترش داده و هم اکنون درصدد اشغال شهر مرزی کوبانی بین سوریه و ترکیه است.

با وجود گذشت بیش از یک ماه از ایجاد اتحاد ضد داعش به سردمداری آمریکا، داعش روز بروز بر شدت حملات و جنایات خود در عراق و سوریه افزوده است.

امروزه با سیاست ها و اقدامات قابل تامل اوباما در عراق و سوریه، واشنگتن جایگاه خود را در میان افکار عمومی و برخی دولت و شخصیت های سیاسی و نظامی از دست داده است ،بطوری که به گزارش منابع خبری، 'لئون پانه تا'، وزیر دفاع سابق آمریکا در اظهار نظری در باره اوباما به انتقاد شدید از مواضع و سیاست هایش در ارتباط با جنایات داعش در عراق و سوریه پرداخت .

وی افزود که وضعیت کنونی عراق و سوریه و قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش، ناشی از تصمیم های غلط رییس جمهور آمریکا در طی سه سال گذشته است.

اشتباهات راهبردی ، اقدامات عجولانه، توجه نکردن به صداهای مخالف و نادیدگرفتن دیدگاه های کارشناسان و نیز اتکای بیش از حد به رسانه های جمعی همسو ،برای القاء مثبت تحرکات بدون توجه به افزایش آگاهی های عمومی، چهره جهانی آمریکا را روز به روز تیره تر کرده است.

در جدید ترین خطاهای آمریکا یعنی ایجاد ائنلاف ضد داعش، دیگر جایی برای دفاع دولتمردان آمریکایی در بین افکار عمومی جهان برجای نگذاشت.

یک گروه تروریستی که هسته اصلی آن حدود دو الی سه هزار نفر برآورد شده است، اتحاد به اصطلاح جهانی ضد داعش را با حضور کشورهای قدرتمندی چون آمریکا، انگلیس ، فرانسه و برخی کشورهای منطقه ای تحت فشار و تهدید قرار داده و حتی پیشروی این گروه تروریستی را در برخی مناطق عراق و سوریه(از جمله کوبانی) افزایش داده است.

این کشورها برغم زمینه سازی هایی که برای این اقدامشان انجام داده اند و توافق بین المللی برای مبارزه با داعش، تنها به بمباران بی نتیجه در مناطقی در عراق و سوریه بسنده می کنند که آن هم در بسیاری از موارد بدون نتیجه ای خاص انجام می شود.

با وجود هیاهو های سیاسی و تبلیغاتی امریکا و متحدانش برای مبارزه با داعش و انتشار اخبار روزانه رسانه های غربی درباره حملات هوایی به مواضع داعش ، صاحبنظران نظامی آمریکایی و غربی از سه دهه جنگ با داعش سخن می گویند.

عملکرد ضعیف آمریکا در برخورد با تروریست ها ،انتقاد نمایندگان پارلمان عراق را نیز به همراه داشته است بطوری 'عالیه نصیف' ، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق دربیانیه ای اعلام کرد: با گذشت مدت زیادی از ائتلاف آمریکایی ضد داعش شامل 47 کشور برای مبارزه با این گروه ،ما شاهد پیشروی میدانی داعش هستیم و تعدادی از شهرها به دست این گروه تروریستی سقوط کرده است.

صاحبنظران بر این باورند که افکار عمومی دنیا متفاوت شده است، دیگر اخبار رسانه هایی چون بی بی سی و یا سی ان ان به عنوان مرجع اصلی و فصل الخطاب شکل گیری دیدگاه های جمعی نیستند و صداهای مخالف، اگر نه توسط دولت های غربی ، حداقل از سوی بسیاری از مردمان آنها شنیده می شود و بازی با مفهوم تروریست دیگر معنای واقعی خود را از دست داده است.

این کارشناسان معتقدند که زمانی واژه ' تروریسم' به عنوان مهمترین اهرم فشار برای به حرکت درآوردن خیلی از کشورها-به صورت آگاهانه و یا غیر آگاهانه- برای حضور نظامی در عراق و افغانستان بکار رفت ولی امروزه مردم دنیا با دید دیگری به وسایل تبلیغاتی وابسته به دولت های غربی نگاه می کنند.

مبارزه با' تروریست' که قرار بود روزی کمک رسان جامعه جهانی برای ایجاد نظم نوین و عدالتی فراگیر شود امروز خود وسیله ای برای مرگ هزاران مرد و زن و کودک بیگناه شده است.

تحلیلگران با توجه به تحولات جاری سیاسی در منطقه خاورمیانه بویژه در عراق و سوریه و جنایات گسترده داعش در این مناطق، معتقدند که تمامی این معادلات ،بیانگر آن است که آمریکا و متحدانش برخلاف جنجال آفرینی های رسانه ای و تبلیغاتی ،در مبارزه با تروریسم جدی نیست و اهداف خاصی را در منطقه دنبال می کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    عجب!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس