نکته مهم در این گزارش که کامل‌ترین سند درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است، اعتراف به تحریم شدن شرکت‌ها و اشخاص ایرانی پس از امضای توافق ژنو یعنی از 24 نوامبر 2013 بدین سو است.

گروه جنگ نرم مشرق- مرکز تحقیات کنگره آمریکا در گزارشی به ارزیابی آخرین وضعیت تحریم های اقتصادی علیه ایران پرداخته است.

این گزارش توسط کنت کازمن متخصص امور خاورمیانه تدوین و اواسط ماه آگوست (اواخر مردادماه) منتشر شده است.

گزارش کنگره آمریکا درباره تحریم‌های پس از توافق ژنو + دانلود
کنت کاتزمن

در این گزارش با ادعای این که وضع تحریم‌های سخت اقتصادی، ایران را به پذیرش مذاکرات هسته‌ای و امضای توافق ژنو مجبور کرد، اثرات تحریم‌های مذکور بر اقتصاد ایران را به شرح ذیل اعلام کرده است:

- تا اواخر سال 2013 بر اثر تحریم‌ها صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت. این در حالی است که تا قبل از وضع تحریم های اخیر، صادرات ایران در سال 2011 حدود 5/2 میلیون بشکه در روز بود.

- در طول سال‌های 2012 و 2013 در اثر کاهش درآمدهای نفتی، تحریم بانکی ایران و محرومیت ایران از دسترسی به منابع نقدی خود در خارج از کشور، ارزش واحد پول ملی ایران بیش از 50 درصد سقوط کرد. در نتیجه اقتصاد ایران در سال 2013 حدود 5 درصد کوچک شد و بسیاری از صنایع و شرکت های ایرانی، دچار رکود شدند.

مرکز تحقیقات کنگره در ادامه با اشاره به نتایج مثبت توافق ژنو برای اقتصاد ایران همچون دسترسی به حدود 7 میلیارد دلار از پول بلوکه شده کشور در بانک‌های خارجی، از تحلیل برخی اعضای کنگره آمریکا خبر داده که معتقدند با توجه به این تجربه، افزایش فشارهای اقتصادی سبب پذیرش توافق نهایی هسته‌ای از سوی ایران خواهد شد.

نکته مهم در این گزارش که کامل‌ترین سند درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است، اعتراف به تحریم شدن شرکت‌ها و اشخاص ایرانی پس از امضای توافق ژنو یعنی از 24 نوامبر 2013 بدین سو است.

در فهرست جامع شرکت‌ها و اشخاص مورد تحریم که در گزارش کنگره ذکر شده، 12 دسامبر 2013 یعنی کمتر از 3 هفته پس از توافق ژنو، تعدادی از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی ایران، مورد تحریم قرار گرفتند و این روند چند بار دیگر تکرار شد.

لیست کامل تحریم‌های پس از توافق ژنو، طبق گزارش کنگره آمریکا به شرح ذیل است:

12 دسامبر 2013: شرکت تولیدی عیوض تکنیک، شرکت اکتشاف و تولید مواد خام هسته‌ای، شرکت مارو صنعت، شرکت مواد کامپوزیتی نوید، شرکت نگین پرتو خاور، مسئولان شرکت نکا نوین شامل ایرج محمدی خاورین و محمود محمدی داینی، شرکت مستعار وابسته به نکا نوین شامل کیانیرو، صنایع هوایی قدس، سازمان صنایع هوایی ایارن، رضا عمیدی، شرکت فن پردازان، شرکت ارتباط گستر نوین.

6 فوریه 2014: علی کنکو از ترکیه و شرکت گروه صنعتی تیوا به علت تولید قایق‌های تندرو برای سپاه، شرکت صنعتی و الکتریکی پیشرفته اسپانیا به علت همکاری با شرکت نکا نوین، شرکت Ulrich Wipperman and Deutsche Forfait از آلمان و شرکت Deutsche Forfait Americas از آمریکا برای کمک به شرکت ملی نفت ایران در انعقاد قراردادهای فروش نفت.

همین‌طور چندین شرکت و شخص حقیقی همکار شرکت ماهان ایر در امارات شامل: حمیدرضا ملکوتی پور، پژمان محمود کسرائیان فرد، غلامرضا محمودی و شرکت های Blue Sky Aviation FZE و Avia Trust FZE.

همچنین تعدادی از شرکت‌ها و اشخاص وابسته به نیروی قدس سپاه فعال در افغانستان شامل: سید کمال موسوی، علیرضا همتی، اکبر سید الحسینی، و محمود افخمی رشیدی.

یک همکار القاعده در ایران مشهور به جعفر ازبکی.

سه شخص مقیم در گرجستان به نام های پوریا نایبی، هوشنگ حسین پور و هوشنگ فرسوده و هشت شرکت متعلق به آنها به نام‌های انرژی قفقاز (مستقر در گرجستان)، شرکت تجاری ارکیده خلیج فارس (امارات یا ترکیه)، شرکت توسعه تجاری گرجستان (گرجستان یا امارات)، شرکت قراردادهای تجاری بزرگ (گرجستان یا ترکیه)، بنیاد کی.اس.ان (لیختن اشتاین)، مرکز تجارت عمومی نیویورک (امارات)، صرافی نیویورک (امارات یا گرجستان) و شرکت تجارت نفتی (سوئیس).

29 آوریل 2014: کارل لی (مشهور به لی فانگوی) و 8 شرکت مستقر در چین شامل شرکت صنایع سینوتک، شرکت بازرگانی و صنعتی MTTO، شرکت Success Move، شرکت تولید گرافیت و کربن دالیان سینوتک، شرکت ژونچوانگ دالیان، شرکت صنعتی کارات، شرکت Dalian Zhenghua Maoyi Youxian Gongsi، و شرکت بازرگانی و صنعتی تریل.

سعید العقیلی (مالک مشترک شرکت العقیلی)، شرکت العقیلی، انوار کمال نظامی (مستقر در دوبی).

گزارش رسمی کنگره آمریکا بار دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری درباره خلف وعده مکرر آمریکایی ها پس از توافق ژنو را تایید کرد. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب 22 مردادماه امسال در دیدار مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در زمینه افزایش تحریم‌ها طی یک سال اخیر فرمودند: آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.

گزارش کنگره آمریکا درباره تحریم‌های پس از توافق ژنو + دانلود
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    روحانی مچکریم !!!
  • احمد ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    من چند پاراگراف اول رو خوندم خیلی ناراحت کنندست، رسما با ما وارد جنگ شدن از دولت که امید چندانی نیست. چرا سپاه عمل متقابلانه انجام نمیده؟ اونا رسما به منافع اقتصادی ما حمله کردن و گزارشش هم میدن به طور رسمی ما حداقل بصورتمخفیانه باید به منافع اقتصادیشون ضربه کشنده بزنیم
  • ناشناس ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    با کدام پول بجنگه سپاه اصلا میدونستید جام زهری که امام خمینی نوشید دلیلش چی بود یک سرچ تو اینترنت بکنید جواب میگیرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس