ابزارهای دیپلماسی پزشکی آمریکا، پزشکان تحصیل‌کرده در آمریکا و سایر متخصصان بهداشت و درمانی هستند که در خدمت این کشور قرار دارند و با نفوذ در کشورهای هدف، هم دل مردمان آن کشورها را به دست می‌آورند و هم می‌توانند بر تصمیم‌گیران حکومت‌های آن کشورها تاثیر بگذارند و نگاه عمومی به آمریکا را بهبود ببخشند.

گروه جنگ نرم مشرق- یکی از انواع دیپلماسی‌های معمول که طی سال‌های اخیر توسط برخی کشورها به‌خوبی به کار می‌رود، دیپلماسی عمومی است. اهمیت دیپلماسی عمومی به‌ویژه به لحاظ ارتقای وجهه یک کشور مد نظر است و در واقع سازوکاری برای افزایش قدرت نرم به شمار می‌رود. در این رابطه، یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عملیات‌ها در دکترین دیپلماسی عمومی یک کشور، عملیات‌های مردم‌یاری نیروهای نظامی آن کشور است که در همین زمینه می‌توان یکی از ابزارهای مهم در عملیات‌های مردم‌یاری را دیپلماسی پزشکی دانست.

آمریکا به عنوان کشوری که برای دست‌یابی و تسلط بر قلب و ذهن مردم جهان تمام تلاش خود را به کار گرفته است، دیپلماسی پزشکی را به شکلی سازمان‌یافته در دستورکار نیروهای نظامی خود قرار داده است تا بدین وسیله خود را به عنوان یک نیروی یاری‌گر در میادین جنگ معرفی کند.

در همین رابطه، فصلنامه نیروی مشترک Joint Force Quarterly وابسته به ستاد مشترک ارتش آمریکا است و مهمترین نتایج مطالعات امنیتی و نظامی نهادهای نظامی آمریکا را منتشر می‌کند.

این فصلنامه در شماره اخیر خود گزارشی با عنوان «دیپلماسی پزشکی در تحقق اهداف راهبردی جهانی آمریکا» منتشر کرده است.

فصلنامه ستاد مشترک آمریکا، دیپلماسی پزشکی را در چارچوب مفهوم «قدرت نرم» می داند که در دهه 1990 از سوی جوزف نای معرفی شد. جوزف نای، قدرت نرم را «دستیابی به نفوذ مطلوب از طریق جلب توجه و همکاری» تعریف کرده که در تضاد با قدرت سخت است که بر تحمیل و تهدید تکیه دارد.

نقش دیپلماسی پزشکی در سیاست‌ خارجه آمریکا

طبق توضیح فصلنامه نیروی مشترک، در چارچوب قدرت نرم می‌توان از ابزارهای اقتصادی، فرهنگی، علمی و پزشکی در جهت ایجاد یک نگرش مثبت در مردم و رهبران سایر ملل نسبت به آمریکا استفاده کرد و بر پایه این نگرش‌های مثبت، اهداف راهبردی آمریکا در سطوح منطقه‌ای و جهانی را با همکاری سازنده کشورها پیگیری کرد.

نشریه ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه به مزیت‌های بخش بهداشت و درمان برای پیشبرد اهداف راهبردی آمریکا در عرصه سیاست خارجی اشاره کرده است.

بخش بهداشت و درمان، 18 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می‌دهد و پیشرفت‌های ایالات متحده در این حوزه، می‌تواند در پیشبرد سیاست‌های راهبردی این کشور در سراسر جهان، به کار آید.

به نوشته این نشریه، بهداشت و درمان آمریکا از دو طریق می‌تواند مورد استفاده اهداف توسعه قدرت نرم قرار گیرد: یکی درمان بیماران کشورهای دیگر با استفاده از توان بالای آمریکا در علوم پزشکی و دیگری با کمک به توسعه بخش بهداشت و درمان کشورهایی که نرخ بیکاری بالا و شاخص‌های اقتصادی-اجتماعی ناگوار، زمینه مناسبی برای رشد افراط گرایی ایجاد کرده است.

نقش دیپلماسی پزشکی در سیاست‌ خارجه آمریکا

نشریه ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به شأن بالای اجتماعی پزشکان در جوامع مسلمان، تاکید کرده که دولت آمریکا باید از این پیشینه مثبت ذهنی مسلمانان به جامعه پزشکی، برای نفوذ به کشورهای اسلامی خصوصا کشورهایی که در بطن بهار عربی هستند مثل مصر، لیبی، تونس، یمن و حتی سوریه استفاده کند. در مورد عراق نیز این نشریه پیشنهاد کرده که با توجه به زیرساخت‌های متلاشی‌شده بهداشتی در این کشور، آمریکا باید از طریق همکاری برای بازسازی زیرساخت‌های بهداشتی عراق وارد شود تا بتواند موجی از نگاه مثبت در میان مردم عراق نسبت به خود ایجاد کند.

ابزارهای دیپلماسی پزشکی آمریکا، پزشکان تحصیل‌کرده در آمریکا و سایر متخصصان بهداشت و درمانی هستند که در خدمت این کشور قرار دارند.

پزشکان و متخصصان آمریکایی با نفوذ در کشورهای هدف، هم دل مردمان آن کشورها را به دست می‌آورند و هم می‌توانند بر تصمیم‌گیران حکومت‌های آن کشورها تاثیر بگذارند و نگاه عمومی به آمریکا را بهبود ببخشند.

آمریکا هم‌اکنون چندین سازمان به اصطلاح پزشکی بشردوستانه دارد که دقیقا همین اهداف را در نقاط مختلف جهان پیگیری می‌کنند. ظاهر فعالیت این سازمان‌ها، کمک به درمان بیماری‌ها در کشورهای مختلف است،‌ اما هدف پشت پرده آنها بهبود نگرش مردم نقاط مختلف جهان نسبت به آمریکا و تطهیر تجاوزهای نظامی این کشور است.

نقش دیپلماسی پزشکی در سیاست‌ خارجه آمریکا
بیمارستان عظیم و متحرک آمریکا به نام  (USNS Comfort  (T-AH-20، که سومین کشتی آمریکایی در این کلاس بوده و در این تصویر در ساحل هائیتی لنگر انداخته است.

طبق گزارش نشریه نیروی مشترک، آمریکا سالانه میلیاردها دلار صرف اجرای طرح‌های دیپلماسی پزشکی می‌کند که با توجه به منافع بالقوه‌ای که این مخارج برای آمریکا دارد، چنین هزینه‌هایی قابل توجیه می‌نماید.

فصلنامه نیروی مشترک، در جدولی راه‌کارهای دیپلماسی پزشکی را به 5 دسته تقسیم کرده است.

جدول: شیوه‌های استفاده از دیپلماسی پزشکی و تاثیرات مورد انتظار

نوع ماموریت

مدت

نوع کمک

کیفیت تاثیر بر ملت هدف

مزایا برای آمریکا

مقابله با فجایع طبیعی/ کمک‌های بشردوستانه

موقت

نجات/ کمک‌های اورژانسی

محدود و فوری

محدود

کمک‌های بهداشتی مستقیم

کوتاه

عمل جراحی

محدود و فوری

محدود

سلامت عمومی/ واگیرشناسی

میان‌مدت

بیماری‌های عفونی و واگیردار

اثر بلندمدت بر بخشی از جامعه

مزیت از طریق اثرگذاری علمی

ظرفیت‌سازی

بلندمدت

صنعت بهداشت و سلامت

اثر بلندمدت بر کل کشور

مزیت از طریق اثرات اقتصادی

روابط پزشک-رهبر

بلندمدت

فراگیر

اثر بلندمت منطقه‌ای

راهبردی

با توجه به این که ایران در سطح منطقه از لحاظ پزشکی با فاصله بسیار نسبت به سایر کشورها رتبه اول را در اختیار دارد، جای خالی استفاده از دیپلماسی پزشکی در جهت اهداف عالیه جمهوری اسلامی، کاملا آشکار است. بر خلاف آمریکا که اهدافی همچون تطهیر وجهه جنگ‌طلبانه و تجاوزکارانه خود را از طریق کمک‌های پزشکی دنبال می‌کند، همکاری‌های پزشکی ایران با کشورهای منطقه خصوصا کشورهایی که دچار حملات گروه‌های افراطی هستند، در جهت ارتقاء روابط میان کشورهای اسلامی، مثمر ثمر خواهد بود.

نقش دیپلماسی پزشکی در سیاست‌ خارجه آمریکا
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    خود مردم خودمون رو درمان نميکنيد ميخواهيد ديپلماسي دروغ راه بندازيد اين همه هزينه کمرشکن براي درمان ها را مردم از کجا بياورند به والله اکثرا از خير درمان ميگذرند
  • حسین ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    ما هم میتونیم از این شیوه بهره ببریم ولی اولین شرط اینه که پزشک متعهد و توجیه شده بکار گرفته بشه، متاسفانه در جامعه پزشکی کم نیستند افرادی که از لحاظ درک سیاسی و اعتقادی ضعیفند.
  • ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    دمشون گرم که اینقدر عزضه دادن شما هم عرضه داسته باشید و همین کارو بکنید
  • Dr cardiologist ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    حسین آفا جامعه پزشکی و خصوصا پزشکان جز باهوش ترین فرزندان ایران هستند. نمونه اش اینکه تو هوا و بدون آمار مستند حرف نمیزنن و از کلمات مبهم و بی پایه مثل " کم نیستند افرادی" یا "ضعیف" استفاده نمیکنن. البته من مقیاس کم یا ضعیف رو در این خبر نمیدونم چون مطالعه ای در این مورد ندیدم ولی پزشکان دلسوزی رو میشناسم که به این قبیل فعالیتها علاقمند هستند
  • مهدی 90085 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    متاسفانه در جامعه پزشکی موج منفی شروع شده که تعداد بسیار زیادی از دکتر ها به بیمارشان توصیه میکنند از خوردن داروی ایرانی پرهیز کن ویا اینکه با حاجیان ویا کسانی که از زیارت میآیند روبوسی نکن ویا اینکه یکی از عوامل اصلی پوکی استخوان برای خانمها چادر است و....... برای ماهم که از بچگی دکتر شدن بسیار کار بزرگی بوده ودر فرهنگ ما بیش از حد به این شغل بها داده شده معمولاً حرفهای ایشان را قبول میکنیم ولی کشور های غربی حتی از پزشکی هم در سیاست بهره میبرند
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    با عرض سلام به صورت محدود از توان بهداشتی ایران خصوصاً در حوزه های چشم پزشکی و قلب و عروق استفاده میشود. فی المثل در بیمارستان فارابی (مربوط به چشم) میتوانید تابلوهای راهنمایی به زبان عربی را مشاهده کنید که نشان دهنده مراجعه بیماران زیاد از کشورهای عربی هستند. بنده با نظرات آقای حسین (نفر اول) موافقم چون اگر از افراد متعهد استفاده کنیم، وجود انگیزه لازم در این افراد باعث میشود خلاقیت خود را در این مسیر دیپلماسی عمومی بیشتر به کار بگیرند، مضافاً اینکه با سختیها و تنگناها بهتر و راحتتر کنار بیایند، که نکته کوچکی نخواهد بود. نظر همکار متخصص قلب و عروقمون رو هم قبول دارم که افراد متعددی هستند که [همونطور که وزیر محترم بهداشت هم چند روز پیش گفت] حاضرند با تابلوها و عناوین مختلف در زمینه خدمت رسانی عمومی فعالیت کنند؛ منتها نکته مهم این است که برای دیپلماسی عمومی افراد باید «توجیه» بشوند، چون هر کسی از یک زاویه به این قضیه نگاه میکند و نمیخواهیم دیپلماسی عمومی مشابه بازیگران در برزیل (!) انجام بدهیم.
  • محمد ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    خداوند به همه خدمتگزاران به بشریت خیر بدهدانشااله .مطمئنا درجامعه پزشکی انسانهای شریف وباوجدان کم نیستند.اما نمیشودچند بیمارستان تهران رادید.وعملکرد کارکنانش رادرموردمقامات عالیرتبه به همگان تعمیم داد.بایدعملکردکادر بیمارستانی واطباء شهرستانهاراازنزدیک دید.وانگاه قضاوت کرد.
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    مشرق ما اگه کیفیت و کمیت خدمات پزشکی رو بالا ببریم که مردم تو نقاط دورافتاده به خاطر مشکلات پیش پا افتاده از بین نرن هنر کردیم مثل قدیمی (چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ) یادت نره و از خودت تز نده ، تو آمریکا همه به امکانات پزشکی دسترسی دارن و از مازاد پتانسیل موجودشون استفاده میکنن
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    دمشون گرم اینقدر عرضه دارن! شماهم داشته باشید
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    اینا این کارها را بر پشتوانه پول هنگفتی که اون هم بر پایه غارت است انجام میدهند. ما بر پایه چی انجام بدیم؟ البته سو تفاهم نشه، من معتقدم که ما هم میتونیم. اما انگیزه ما و ریشه تواناییهای ما با اونها فرق میکنن و میخواستم طرح سوال کنم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس