روزنامه‌های زنجیره‌ای موج جدیدی از فشارها به وزارت کشور به بهانه عدم تحقق شعارهای سیاست داخلی دولت یازدهم را آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب 19 شهریور 1393 را در سه محور سیاسی آغاز نمودند؛ آنان آغازگر موج جدید «فشار» به وزارت کشور به بهانه عدم تحقق شعارهای سیاست داخلی دولت یازدهم بودند و از سوی دیگر به اعلام راهبرد انتخاباتی مجلس دهم یعنی تصاحب اکثریت کرسی های بهارستان و دلواپسی از «وحدت» اصولگرایان پرداختند. طعم تلخ شکست در شورای شهر همچنان در کام این جریان سیاسی است و بعد از موج تخریب گسترده الهه راستگو در این نشریات، این بار نوبت حسین رضازاده است که در لیست «مجرمان» رای به چمران از سوی اصلاح طلبان قرار گیرد تا به بهانه دوشغله بودن از او « انتقام سیاسی» بگیرند.


روزنامه مردم سالاری
 
وزارت کشور دولت روحانی زیر تیغ انتقاد روزنامه‌های زنجیره‌ای«نه شرق ستیز و نه غرب گریزیم » تیتر یک روزنامه مردم سالاری است که به انعکاس سخنان حسن روحانی پرداخته است.

•    درس های شکست در شورا

ارگان رسمی حزب مردم سالاری در سرمقاله« درس‌هاي يک انتخاب شکست انسداد سياسي » با قلم جواد گیاه شناس به واکاوی علل شکست در انتخابات هئیت رییسه شورای شهر تهران پرداخته است؛ این استاد دانشگاه سپس به بیان راهکارهای برای جلوگیری از رخدادهای این چنین برای جریان اصلاحات نوشت« بنابراين بنظر مي‌رسد اصلاح طلبان اگر قرار باشد تا بهتر و منسجم تر در عرصه انتخابات پيش رو عمل نمايند بايد چندين موضوع اساسي را مورد توجه قرار دهند ، همين مهم مي‌تواند بقا و دوام آنان را در سپهر سياسي کشور تضمين نمايد. شناسايي نيروهاي متعهد و منضبط تشکيلاتي از جناح اصلاح طلب وظيفه شوراي هماهنگي اصلاح طلبان و کميته انتخابات آن را سنگين‌تر مي‌نمايد. همگان به خوبي مي‌دانند که چرخش نظرگاه سياسي افرادي که از مبداء اصلاح‌طلبي سوار قطار انتخابات شوراها شدند و در ايستگاه اصولگرايان پياده گرديدند، مشکلات جدي براي تداوم رياست اصلاح طلبان در همين انتخابات را ايجاد نمود. هر چند اين موضوع براي تمامي نمايندگان تشکيلاتي در بسياري از نقاط ديگر دنيا نيز اتفاق مي‌افتد که مثلا نمايندگان الکتروکالج‌هاي ايالات متحده از حزب مشخص به کانديداهاي رقيب متمايل مي‌شوند اما اين موضوع در مورد عدد شکننده تعداد کرسي‌هاي انتخابات در مجلس و شوراهاي اسلامي شهر و روستا براي اصلاح‌طلبان از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.»


 روزنامه ابتکار
 
وزارت کشور دولت روحانی زیر تیغ انتقاد روزنامه‌های زنجیره‌ایروزنامه ابتکار شماره5957 خود را با تیتر« هشدارجنتی درباره انتخابات آینده» آغاز کرد، این روزنامه در ادامه افزود« آيت الله احمد جنتي؛ روز گذشته هشدار داد که برخي براي انتخابات مجلس برنامه دارند. دبير شوراي نگهبان مي‌گويد مستنداتي در اختيار دارد که نشان مي‌دهد برخي به دنبال آن هستند که پس از حل و فصل مساله هسته اي مجلس را به دست بگيرند. وي مي‌گويد: فتنه‌گران گمان مي‌کنند راه براي بازگشت مجددشان باز شده، آن‌ها نقشه‌هاي بدي در سر دارند.»

•    رهبران انقلاب در یک قاب

شایان ربیعی در سرمقاله« از بوسه هاشمي تا تصويرسازي رسانه‌اي از رهبران انقلاب» به بیان چرایی استقبال مخاطبان ايراني از تصوير بوسه هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبرمعظم انقلاب و سپس به بازخورد انتشار تصاویر مقام معظم رهبری در بیمارستان پرداخت و نوشت« انتشار خبر جراحي و تصاويري از رهبر انقلاب بر تخت بيمارستان در رسانه‌ها، موجب برجسته شدن تصوير بازنمايي شده از صفات انساني ايشان شد؛ به بيان ساده‌تر ايرانيان به صورتي غير مسقتيم مخاطب اين پيام شدند که رهبر انقلاب، يک انسان هم نوع با آنها است و همچون ساير انسان‌ها ممکن است بيمار گردد و نياز به درمان داشته باشد. انساني همچون ساير انسان‌ها که برخلاف تصور رسانه‌هاي سياسي، هميشه در حال سخنراني و موضع گيري نيست و به شيوه‌اي مردم گونه به زندگي انساني‌اش نيز ادامه مي‌دهد وحتي ترجيح مي‌دهد به جاي بيمارستان خصوصي در بيمارستاني دولتي درمان شود و مهم ترين دغدغه ايشان رعايت حال بيماران ديگر نيز مي‌باشد. بايد توجه داشت که اين پيام انساني نهفته در تصاوير منتشر شده از رسانه‌ها، حس همذات پنداري مخاطب با تصوير بازنمايي شده را تقويت مي‌کند و موجب افزايش قرابت‌هاي گفتماني ميان مخاطبان و سوژه‌هاي بازنمايي شده مي‌شود، همچنان که درباره انتشار تصاوير رهبر انقلاب اين اتفاق افتاد.»

•    قرعه تخریب؛ این بار رضازاده

این بار نوبت رضازاده است که در لیست «مجرمان» رای به چمران از سوی اصلاح طلبان قرار گیرد تا به بهانه دوشغله بودن از او « انتقام سیاسی» بگیرند، دلیل رفتارآنان در این قسمت از یادداشت مشهود است« در مقابل اصولگرايان شوراي شهر که تک رأي رضازاده برايشان ارزش تعيين کننده دارد، مانع جدايي احتمالي او از شوراي شهر هستند زيرا برايشان مسجل است که بارفتن رضازاده نه تنها يک رأي از دست خواهند داد بلکه با جانشيني عضو علي البدل شورا، يک رأي به سبد انتخابي اصلاح طلبان اضافه خواهد شد و زمينه شکست اصولگرايان را در انتخابات‌هاي آينده فراهم خواهد کرد.اين موضوع يادآور چالش چند دور گذشته شوراي شهر تهران بود که چنين داستاني اتفاق افتاد و اصولگرايان براي جلوگيري از ورود مصطفي تاجزاده به شوراي شهر که عضو علي البدل بود، عضو اصولگراي شورا را از تصميمش براي نماينده شدن در مجلس شوراي اسلامي، منصرف کردند.»


روزنامه شرق
 
وزارت کشور دولت روحانی زیر تیغ انتقاد روزنامه‌های زنجیره‌ایروزنامه شرق صفحه اول خود را به مهم ترین پرونده های قضایی کشور اختصاص داده است و با تیترهای «پرونده ضراب به روایت سفیر» و« جزییات تخلف 16 میلیارد تومانی احمدی نژاد و بقایی» به بازتاب آنها پرداخته است.

•    پرونده «ضراب» به روایت سفیر

روزنامه شرق در گفت‌وگو با علیرضا بیکدلی، سفیر تهران در آنکارا به پرونده مالی ضراب پرداخته است؛ دیپلمات با سابقه کشورمان در این مصاحبه گفت« رضا ضراب در ترکیه به عنوان یک تاجر ترک در حال فعالیت است که توانسته با استفاده از روابط ایران و ترکیه، فرصت‌هایی را برای خود و شرکت‌های ترکیه فراهم‌ کند. منتها با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که در اینگونه همکاری‌های تجاری با مقامات ترکیه ایجاد کرد، زمینه استفاده یا سوءاستفاده برخی از مخالفان دولت ترکیه، به‌خصوص مخالفان آقای اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه را فراهم‌ کرد. مخالفان تلاش کردند تا از آن به‌عنوان یک حربه انتخاباتی قدرتمند در آستانه انتخابات شهرداری‌ها که انتخاباتی سرنوشت‌ساز برای ترکیه و به‌خصوص حزب «عدالت و توسعه» بود، استفاده‌ کنند. یکی از اهداف اصلی این پروژه که از 17 دسامبر 2013 (26آذر 1392) کلید خورد، تاثیرگذاری روی فعالیت‌های اقتصادی ایران در ترکیه و همچنین «هالک بانک» در ترکیه بود. آنها مدعی بودند که ضراب و مقاماتی که با او در ارتباط بودند، در همکاری و فعالیت‌هایی که با «هالک بانک» داشته‌اند، تحریم‌های خارجی علیه ایران را دور زده‌اند و دولت «عدالت و توسعه» را حامی «هالک بانک» جلوه دادند و این موضوع را به ابزاری برای فشار به حزب «عدالت و توسعه»، آقای اردوغان و تاثیرگذاری روی نتیجه انتخابات تبدیل‌ کردند.»


روزنامه اعتماد
 
وزارت کشور دولت روحانی زیر تیغ انتقاد روزنامه‌های زنجیره‌ای«مذاکرات نفتی پشت درهای پشت درهای بسته» تیتری است که روزنامه اعتماد برای انعکاس توافق های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه انتخاب کرده است؛این روزنامه در همین رابطه در صفحه اول خود نوشت« نواك، وزير انرژي روسيه و زنگنه وزير نفت ايران، پيرامون همكاري‌هاي مشترك دو كشور در زمينه انرژي مذاكره خواهند كرد و در ادامه اين جلسه سند همکاري بين دو کشور در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي و تجاري به امضا مي‌رسد.جزييات مذاكرات و توافقات نفتي دو كشور تاكنون اعلام نشده است، اما به باور تحليلگران اقتصاد انرژي، همكاري دو غول گازي جهان مي‌تواند زمينه تحولات وسيع در نقشه انرژي جهان را فراهم سازد. به همين دليل وزير نفت ايران از افزايش تراز تجارت ايران و روسيه از 5/1 ميليارد به 15 ميليارد دلار خبر مي‌دهد ووزير انرژي فدراسيون روسيه، نيز مي‌گويد: زمان تكان گرد و غبارها بين روابط تهران- مسكو فرا رسيده است. وي در همايش مشترك اقتصادي بازرگانان و تجار ايران و روسيه در تهران با بيان اينكه اين همايش مشترك بين دو كشور است، گفت: در حال حاضر حجم روابط اقتصادي و تجاري دو كشور حدود 5/1 ميليارد دلار در سال است كه رقم غيرقابل قبولي است. با توافق‌هايي كه در طول چند ماه گذشته تاكنون انجام شده، به زودي شاهد يك جهش در توسعه همكاري اقتصادي و تجاري بين دو كشور خواهيم بود. »

•    انتقاد عارف از دولت اعتدال

محمد رضا عارف از نامزدهای انتخابات 24 خرداد1392 که با دستور سران اصلاحات مجبور به انصراف از رقابت با دیگر نامزدها شد، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به راهبرد این جریان سیاسی در انتخابات مجلس پرداخت و گفت« ما تجربه‌يي را در دوم خرداد 76 داشتيم و در آن زمان، حماسه بزرگي خلق شد كه البته به خاطر برخي درگيري‌ها از اين سرمايه عظيم اجتماعي به خوبي استفاده نشد. برداشت ما اين است با وجود اينكه دولت به خاطر مشكلات زياد نتواسته هنوز برنامه‌هايش را به طور كامل اجرايي كند مردم نسبت به راي‌هاي‌شان پشيمان نيستند. ما پيروزي 24 خرداد را بخش اول از پروژه‌يي مي‌دانيم كه بخش دوم آن در اسفند 94 رقم مي‌خورد كه ان‌شاء‌الله بتوانيم پيروزي بزرگي را رقم بزنيم جهت‌گيري اصلي ما اين است كه راي اكثريت را به دست آوريم. در داخل جبهه اصلاحات نيز به دنبال اجماع هستيم. البته كارسخت و مشكلي است. از اواخر سال گذشته كار را شروع كرديم. بحث و بررسي كرديم و سال 93 را سال تدوين راهبردها قرار داديم و تصميم گرفتيم فعلا وارد مصداق نشويم، بحث ائتلاف با بخشي از رقبا را نيز مطرح كرديم. بر اين باورم مي‌توانيم ائتلاف نسبي را در بعضي حوزه‌هاي انتخابيه در مجلس داشته باشيم كه مورد قبول هر دوجناح باشند.» وی همچنین به انتقاد از سیاست های داخلی آقای روحانی نیز پرداخت و اذعان نمود« در بخش سياسي نيز به همين صورت است، اين انتظار وجود دارد كه آقاي روحاني به صورت جدي‌تر بر اساس وعده‌هايي كه در بخش توسعه سياسي در داخل كشور داده‌اند، عمل كنند و به همين منظور اگر نياز به اصلاح در بخش‌هايي از تشكيلات وزارت كشور يا بخش‌هاي ديگر وجود دارد بايد سريع‌تر انجام شود تا آن بخش‌ها نيز همسو با دولت در توسعه سياسي و تثبيت نهادها و سازمان‌هاي سياسي جلو بروند. اصلاحات لازم بايد با برنامه انجام شود. الان تقريبا در هر استاني كه رفته‌ام از تغييرات سياسي درون استان‌ها گلايه دارند. احساس مي‌كنم اين تغييرات پاسخگوي مطالبات مردم نيست كه اميدواريم جدي‌تر به اين مساله پرداخته شود.»


روزنامه آرمان
 
وزارت کشور دولت روحانی زیر تیغ انتقاد روزنامه‌های زنجیره‌ایروزنامه آرمان روز چهارشنبه را با تیتر«امام را همانطورکه بود، بشناسانیم» به بازتاب سخنان انتقادگونه حجت الاسلام سید حسن خمینی رفته است؛ نوه امام راحل(ره) در دیدار با جمعی از مدیران و دست‌اندرکاران شبکه مجازی «آستان» بیان داشت« حتماً شنیده‌اید که می‌گویند امام(ره) برای غلبه بر هوای نفس خود، بر روی هندوانه نمک می‌پاشیدند و می‌خوردند؛ این کار عقلانی نیست. امامی که من می‌شناختم اینطور نبود و چنین کاری نمی‌کرد. باید امام را همانطور که بود به نسل امروز و آینده بشناسانیم. اشاره سیدحسن خمینی به مطلبی است که به اشکال مختلف درباره زمان اقامت امام در نجف منتشر شده است که امام برای خود و مهمان خود در دو ظرف جدا هندوانه آوردند و وقتی مهمان برای تبرک اجازه می‌خواهد از هندوانه ظرف امام بخورد متوجه شور شدن آن می‌شود.»

•    دلواپسی برای وحدت اصولگرایان

« نه اصولگرایان به جبهه پایداری» یادداشت سیاسی روزنامه آرمان با قلم فرشاد اعظمی است که به موضوع داغ «وحدت» در اردوگاه اصولگرایان پرداخته است و نوشت« می‌خواهند محوریت وحدت اصولگرایان را در دست بگیرند غافل از آنکه خودشان محور اصلی اختلافات بودند و در انتخابات 92 اصولگرایان را به چندپاره تقسیم کردند؛ اقلیتی که در مجلس به میانه‌روها از «استبدادگرایی» تا «وکیل‌الدولگی» را نسبت دادند. همان جریانی که هشت سال از اصلاح‌طلبان گرفته تا اصولگرایان میانه را منزوی و هرچه خواستند کردند ولی حالا که خود را در گوشه میدان تنها می‌بینند دنبال میدان‌دار و پرچمدار می‌گردند. فکرهای جدیدی در سر خود می‌پرورانند. یک روز به دنبال مجوز برای تشکیل جبهه و شناسنامه‌دارشدن و روز دیگر به دنبال اصولگراشدن هستند. چون به‌خوبی می‌دانند که نه مشروعیت اصولگرایی دارند و نه شناسنامه‌ای برای ماندن در تاریخ و گفتن حرف و عرض‌اندام. »

•    تکاپو برای تصاحب بهارستان

حمیدرضا جلایی پور از اعضا حزب منحله مشارکت در گفت وگو با روزنامه آرمان به رابطه اصلاحات و دولت روحانی پرداخته است و دراین مقوله بیان داشته است« اتحاد دولت اعتدال و اصلاح‌طلبان در جامعه مدنی یک اتحاد اصولی، راهبردی و گفتمانی است. یکی از شروط موفقیت دولت اعتدالی در اجرای برنامه‌های انتخاباتی‌اش حفظ و افزایش حمایت جامعه مدنی و عقبه رأی به روحانی از طریق حل معضلات دوازده گانه است. » این فعال سیاسی درباره تکاپوی اصلاح طلبان برای دستیابی به کرسی های بهارستان این گونه روایت کرده است« در همین سطحِ اصلاحات  سیاست محورهدف کوتاه مدت اصلاح‌طلبان عملکرد  موفق   در دو  انتخابات  مجلس شورای اسلامی  و خبرگان  در دو سال آینده است.  هدف اصلاح‌طلبان  در این آینده نزدیک ایجاد مجالسی  با اکثریت اصلاح‌طلبی نیست بلکه  اصلاح‌طلبان کوشش می‌کنند مجالسی تشکیل شود که  تعداد تندروها آن‌ها کمتر باشد تا دولت بتواند با همکاری مجلس  در جهت حل معضلات  جامعه  گام‌های  مؤثرتری  را  بردارد. بنابراین  در این سطح یکی  از اقدامات مهم این است  که  اصلاح‌طلبان  با استفاده  از تجربه   شورای هماهنگی اصلاحات   و تجر به موفق   شورای مشاوران اصلاح‌طلب (که   با هدایت سیدمحمدخاتمی  از ماه‌ها قبل  از  انتخابات  92 فعال شده است) برعمق،وسعت  و انسجام تشکل‌یابی خود بیفزایند تا مجلسی  با اکثریتی  از میانه روهای  اصولگرا، اعتدال‌گرا  و اصلاح‌طلب شکل بگیرد. در ضمن این حرکت  در چارچوب حرکت بلندمدت اصلاح‌طلبان  به  سوی نظام چندحزبی  و رقابتی نیزهست. »


روزنامه ایران
 
وزارت کشور دولت روحانی زیر تیغ انتقاد روزنامه‌های زنجیره‌ایروزنامه دولتی با تیتر«معمای واگذاری 4 میلیون هکتار اراضی ملی» به خبر «عزت‌الله یوسفیان ملا» نماینده مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که چهار میلیون هکتار زمین‌های ملی خارج از شهر واگذار شده که باید مورد بررسی قرار بگیرند. به گفته وی در این زمین‌ها دانشگاه و شهرک صنعتی ساخته‌اند که باید رصد شود چقدر به مصرف واقعی رسیده است.  همچنین «ایرج ندیمی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با این روزنامه بیان داشت، حجم واگذاری‌ها را بیشتر از این اعداد و ارقام دانست و گفت: «با توجه به گستردگی کشور و واگذاری‌های سی و چند ساله به نظر می‌رسد حجم واگذاری ها-قانونی و غیر قانونی- فرا‌تر از این اعداد باشد. »

روزنامه ایران در صفحه سیاسی خود به گفت‌وگو با مارتین لیدگارد وزیر خارجه دانمارک که چند روز قبل در ایران حضور داشت،اختصاص داده است؛ وزیر خارجه دانمارک در این مصاحبه درباره برنامه اتحادیه اروپا در صورت توافق نهایی ایران و 1+5 برای لغو تحریم‌ها علیه ایران گفت « اگر بتوانیم به یک توافق کلی پیرامون مسأله هسته‌ای برسیم، تحریم‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. از نظر ما تحریم جمهوری اسلامی ایران نه تنها برای اقتصاد اروپا بلکه برای اقتصاد جهانی نیز ضررهای بسیاری دارد. ما به مذاکرات هسته‌ای ایران خوشبینیم و دانمارک هم از سیاست‌های اتحادیه اروپا در مسائل هسته‌ای ایران پیروی می‌کند.»


روزنامه آفتاب یزد
 
وزارت کشور دولت روحانی زیر تیغ انتقاد روزنامه‌های زنجیره‌ایروزنامه افتاب یزد با تیتر«راهبرد اصلاح طلبان کسب اکثریت مجلس» به بازتاب سخنان محمد رضا عارف پرداخت؛ این روزنامه همچنین با تیتر«رهاکردن سیاست داخلی یعنی پیروزی تندروها» به انتقاد از سیاست های داخلی دولت یازدهم پرداخت.

•    دولت روحانی روی موج انتقادات اصلاح طلبان

رسول منتجب نیا از فعالان سیاسی در گفت وگو با روزنامه آفتاب یزد به شکل بی سابقه ای به انتقاد از دولت یازدهم پرداخته است؛ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره وزارت کشور گفت«زمانی که ضعف هایی در وزارت کشور مشاهده می شود،به طور طبیعی نمی توان برای سیاست داخلی پشتوانه و حامی فرض کرد و در چنین شرایطی سیاست داخلی رها شده است» وی سپس به نقد سیاست ورزی روحانی پرداخت و گفت«آقای روحانی می تواند کوتاه بیاید،خود را سرگرم سیاست خارجی کند و سیاست داخلی را رها کند و تنها حرف بزند، اما مقدمات و ابزارهای عمل را فراهم نکند، که در این صورت قطعا موفق نخواهد بود و مخالفین و منتقدین مخرب پیروز خواهندشد» وسپس به نقد رفتار رئیس جمهور در هنگام استیضاح وزیر علوم پرداخت و تصریح کرد«من در استیضاح آقای فرجی دانا انتظار داشتم که آقای دکتر روحانی با لغو سفر اردبیل در مجلس حاضر شود و از وزیر خود محکم دفاع کد. وزیری که تنها جرمش این است که با آقای دکتر روحانی است و تنها می خواهد سیاست های ایشان را اجرایی کند»



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    0 0
    عجب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس