روزنامه‌های اصلاح‌طلب آخر هفته را باردیگر به رصد دقیق تحرکات اردوگاه اصولگرایان اختصاص دادند؛ با گذشت چند ماه از روند برگزاری جلسات وحدت میان اصولگرایان، رسانه‌های مکتوب اصلاح‌طلب ترجیح دادند بر طبل «اختلاف» در جریان رقیب بکوبند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
روزنامه های اصلاح طلب آخر هفته را باردیگر به رصد دقیق تحرکات اردوگاه اصولگرایان اختصاص دادند؛ با گذشت چند ماه از روند برگزاری جلسات وحدت میان اصولگرایان و آغاز زمزمه های «وحدت همه جانبه» از سوی بزرگان این طیف سیاسی ، رسانه های مکتوب اصلاح طلب  ترجیح دادند بر طبل «اختلاف» در جریان رقیب بکوبند؛ از سوی دیگر روزنامه های زنجیره ای همچنان به انتقاد از صندلی خالی معاونت سیاسی وزارت کشور می پردازند، از همین رو روزنامه اعتماد خبر از نقش اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در انتخاب معاون سياسي وزارت كشور داده است و این روزنامه به این نحو از این نظارت پرده برداشته است «برخي منابع خبري گفته‌اند كه روحاني اعلام كرده گزينه معاونت سياسي وزارت كشور با تاييديه اسحاق جهانگيري، معاون اول وي برايش ارسال شود و از طرفي جهانگيري تاكنون با گزينه رحماني فضلي موافقت نكرده است.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه مردم سالاری
 
روزنامه مردم سالاری با تیتر یک «احتمال حمله آمریکا به سوریه علیه داعش» به بازتاب درخواست مشورت اوباما از رهبران کنگره پرداخته است.

•    ايران قرباني تروريسم و پرچمدار مبارزه با تروريسم

سرمقاله این روزنامه با قلم سيدرضا اکرمي به موضوع تروریسم در عصر کنونی و نقش جمهوری اسلامی در مقابله با این پدیده شوم پرداخته است؛ سيدرضا اکرمي نوشت« ايران حامي مظلوم است و در پي امپراطوري منطقه نيست و در صدد تهيه سلاح اتمي نيز نمي‌باشد و بلکه مي‌خواهد خود را بسازد و ايران را خوداتکا و خودکفا نمايد و محروميت مردم خود را برطرف نمايد و در برابر هر توطئه و تهديد ايستاده است و صدالبته براساس توان خود، استکبار را افشا مي‌نمايد و محرومان را در چتر حمايت خود قرار مي‌دهد. بايد کارنامه مستکبران از هر کشور و نظام و عقيده را معرفي نمود و آگاهي‌سازي کرد. ايران در پي «فتح‌القلوب» است نه«فتح‌المدن»، که در اين صورت «الگوي» محرومان و مظلومان جهان مي‌گردد.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار
 
روزنامه ابتکار پنج شنبه را با تیتر«آغاز به کار گروه های سیار انصار» آغاز کرد که در واکنش به سخنان عبدالحميد محتشم، دبيرکل انصارحزب الله که اعلام کرده بود « با عمليات گسترده مفسدان را منكوب و حاميانشان را حذف مي‌كنيم» است.

•    پيچ تاريخي اصلاحات

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به تحلیل وضعیت نوین سیاسی کشور برای انتخابات سال آینده مجلس پرداخته است؛ گروه سیاسی این روزنامه درباره اهمیت این انتخابات نوشت« بسياري از کارشناسان سياسي معتقدند شکست اصلاح طلبان در انتخابات 94، زمينه را براي شکست در انتخابات 96 و متعاقب آن انتخابات حساس 1400 فراهم خواهد کرد و براين اساس پيروزي آنان در آخرين انتخابات قرن سيزدهم نيازمند اولا پويايي وفعاليت مستمر و ثانيا اجماع و انسجام جناحي است.» و سپس این چنین برای جریان اصلاحات راهکارعملی پیشنهاد نمود« با توجه به سابقه انتخابات شوراي شهر، سعي خواهند کرد جاي خود را به اصولگرايان اعتدالي بدهند تا اصلاح طلبان منفعت طلب.از اين رو به نظر مي‌رسد به جاي ليست اصلاحات، بايد از ليست اصلاحات اعتدالي نام برد که با هدايت چهره‌هاي شاخصي همچون آيت الله هاشمي رفسنجاني، سيد محمد خاتمي و حجت الاسلام ناطق نوري نهايي خواهد شد.از سوي ديگر به احتمال قريب به يقين اصولگرايان ميانه رويي همچون علي مطهري که بعيد است در ليست اجماعي و احتمالي اصولگرايان جاي بگيرد، در ليست اصلاحات ديده خواهند شد.بنابراين در صورت تشکيل چنين ليستي، ضمن احتمال فراوان پيروزي، مجلس آينده مجلسي متعادل و به دور از تندروي‌هايي است که در دوره‌هاي هشتم و نهم تجربه شد.مجلس اصلاح طلب اعتدالي تا حدودي اصول گرا، بي شک زمينه‌هاي هنجاري و قانوني را براي حضور فعال‌تر اصلاح طلبان در مناسبات سياسي کشور و جامع و همه گير تر کردن نخستين انتخابات قرن چهاردهم شمسي فراهم خواهد کرد.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه شرق
 
روزنامه شرق با تیتر «عملیات خیابانی وسیع انصارحزب الله» روانه پیشخوان مطبوعات کشورشد؛ این روزنامه در صفحه اول خود به ارزیابی اهداف مذاکره ایران و «تروییکا» پرداخت و نوشت « در واقع سیر تحولات طوری بوده که در مذاکرات 1+5 روسیه و چین ممانعت و مشکلی با ایران ندارند تا مذاکرات جداگانه‌ای را برای جلب حمایت آنان ایجاب کند، با این حال مذاکرات دوجانبه آقای ظریف در سفر یک‌روزه به مسکو در حاشیه کنفرانس دریای خزر نیز بی‌ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نبوده است، به‌ویژه اینکه روس‌ها امیدوارند ساختن نیروگاه‌های تازه‌ای به آنان واگذار شود. به نظر می‌رسد مذاکرات تروییکای جدید، نه برای جداسازی بی‌اثر در جناح غرب، بلکه برای جلب حمایت بیشتر آنان از مواضع ایران در دور بعدی و اصلی مذاکرات باشد. خاصه آنکه برخی از اروپایی‌ها، خصوصا فرانسه که از بیشترین منافع اقتصادی در ایران بهره‌مند بوده است»

•    بانک زنجانی؛ روی خط

مهسا جزینی، خبرنگار روزنامه شرق در گزارش« بابک زنجانی در زندان، فیس‌بوکش فعال» به بررسی فعالیت مجازی بابک زنجانی در یکی از شبکه های اجتماعی پرداخته است؛ وی در قسمتی از این گزارش نوشته است« در پست‌های صفحه «بابک زنجانی» معمولا رد مشخصی از گرایش‌های سیاسی دیده نمی‌شود اما در آخرین پست با امضای مستعار «سپهری»، ابتدا «زنجانی» با «بیل گیتس» مقایسه شده و در نهایت نتیجه گرفته‌ شده است که «بازداشت زنجانی نتیجه احساساتی‌شدن جناح اصلاح‌طلب پس از مدت‌ها انتظار برای قدرت‌نمایی و اثبات حقانیت خود بوده‌است.» با گذشت چندماه از بازداشت «زنجانی» طرح این سوال قابل‌تامل به‌نظر می‌رسد که چه اتفاقی رخ داده که حامیان «بابک زنجانی» به یکباره به فکر افتاده‌اند پای اصلاح‌طلبان را به موضوع کشانده و داستانی نو اختراع کنند. چه کسانی از طرح این سناریو سود می‌برند؟ نویسنده مدعی است که اصلاح‌طلبان برای بهره‌برداری جناحی به زنجانی حمله می‌کنند «آنها موضوع یک بدهی حساس را با شعار مبارزه با فساد درهم‌آمیخته و هر دو را در یک ظرف گذاشتند و زنجانی را وارد این میدان کرده و از هرجهت شروع به مانوردادن کردند تا بهره‌برداری‌های خود را کنند اما فراموش کردند که قضاوت نهایی در مورد حقانیت آنها، منوط به موفقیت در وصول وجه است و اگر نتوانند آن را وصول کنند، باید همه اتهامات وارده را پس بگیرند و اقرار کنند که در مورد زنجانی اشتباه کرده‌اند، از او عذرخواهی کرده و ایشان را آزاد و با اسکورت به کشورهای مختلف ببرند تا او پول را وصول کند.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛ روزنامه اعتماد
   
«معاونان ظریف در ایستگاه وین» تیتری است که روزنامه اعتماد برای انعکاس نشست های چهارجانبه ايران با سه كشور آلمان، فرانسه و انگلستان درباره برنامه هسته‌يي ايران در سطح معاونان در محل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در شهر وين، برگزیده است و درباره آن نوشت « ساعت 10 صبح به وقت محلي (12:30 به وقت تهران) نخستين ديدار نمايندگان ايران با نمايندگان سه كشور اروپايي در وين پس از آخرين ديدار دسته جمعي آنها در ژنو در ماه جولاي، شكل مي‌گيرد. سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي، معاونان وزراي خارجه ايران كه رياست هيات ايراني را در اين مذاكرات برعهده دارند بامداد امروز به همراه ساير اعضاي تيم مذاكرات هسته‌يي به پايتخت اتريش رسيدند. مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپايي در راستاي مذاكرات دوجانبه و چندجانبه‌يي برگزار مي‌شود كه به عنوان پروسه‌يي براي بسترسازي‌هاي مقدماتي جهت ديدار ايران و 1+5 در حاشيه مجمع عمومي صورت مي‌گيرد. »

•    نظارت جهانگیری بر انتخاب معاونت سیاسی وزرات کشور

با گذشت چند ماه از استعفای میرولد، مسئول معاونت سیاسی وزارت کشور همچنان این کرسی در ساختمان میدان فاطمی خالی است و هر روز شاهد گمانه زنی مختلفی هستیم، اصلاح طلبان به دنبال سهمیه خود از وزارت کشور هستند بنابراین در چند روز گذشته فشارهای بی امانی را بر رویه سیاست داخلی دولت یازدهم به سکان داری رحمانی فضلی، وزیر کشور وارد نمودند. روزنامه اعتماد در یادداشت« حكم تعليق چهار ماهه براي انتخاب معاون سياسي وزير كشور» به این موضوع پرداخته است و در انتها خبر از اعمال نظر آقای جهانگیری در انتخاب مسئول معاونت سیاسی وزارت کشور می دهد« مخصوصا اينكه روايت‌هايي از نقش اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در انتخاب معاون سياسي وزارت كشور هم شنيده شده است. برخي منابع خبري گفته‌اند كه روحاني اعلام كرده گزينه معاونت سياسي وزارت كشور با تاييديه اسحاق جهانگيري، معاون اول وي برايش ارسال شود و از طرفي جهانگيري تاكنون با گزينه رحماني فضلي موافقت نكرده است. وزارت كشور سال گذشته نيز در چنين روزهايي وارد آغاز دوره‌يي از فشار چند ماهه براي انتخاب استانداران و فرمانداران ‌شد؛ دوره‌يي كه هم طولاني شد و هم نهايتا نتوانست رضايت يكي از دو جريان اصلاح‌طلب يا اصولگرا را در پي داشته باشد. بعد از آن هر يك از اين دو جريان معتقد بودند كه دولت براي انتخاب استانداران و فرمانداران به سمت جريان رقيب چرخيده است. اين موضوع هنوز با گذشت يك سال از عمر دولت حل و فصل نشده و همچنان چالش بر سر آن ادامه دارد»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان
 
روزنامه آرمان با تیترهای «استقبال سفیر آمریکا از دکتر روحانی» و «پیمانی فراتر از تهاتر میان ایران و روسیه» روانه کیوسک مطبوعات سراسرکشور شد.

•    وحدت؛ نقطه سرخط

ائتلاف اصولگرايان نهايي شد؛ خبری است که روزنامه آرمان در صفحه سیاسی اش درباره اردوگاه رقیب خود داده است. فائزه عباسی در این یادداشت نوشت « از مدت‌ها پيش خبرهايي پيرامون جلسات اصولگرايان با محوريت سیدرضاتقوي و مصباح‌يزدي به گوش مي‌رسيد؛ جلساتي كه هر چند بيان مي‌شد هيچ گونه برنامه‌اي براي انتخابات ندارد اما بعد از چندي مشخص شد برآيند اين جلسات چيزي جز انتخابات نبوده است و اين مساله در سخنان مصباح‌يزدي نمود بيشتري پيدا كرد و تا حدود زيادي غبار ترديد را از آن زدود، آيت ا... مصباح‌يزدي در صحبت‌هاي خود از ائتلاف ميان خود با اصولگرايان سخن به ميان آورد. وی گفت: «ما حاضريم در انتخابات مجلس خبرگان با اصولگرايان ائتلاف كنيم و هر چه جامعه مدرسين بگويد از نظر ما پذيرفته است؛ اما براي ائتلاف در انتخابات مجلس حجت شرعي نداريم و حاضر نيستيم ائتلاف كنيم و هر چه جريان به تشخيص خود عمل كند همان است». البته اين تمام ماجرا نيست و قرار است سخنان بيشتري در اين رابطه در جلسه سراسري اصولگرايان كه با حضور مصباح‌يزدي برگزار مي‌شود، بيان شود.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران
 
روزنامه دولتی ایران آخر هفته را با تیتر«زلزله بزرگ در خانه سرخ پوشان» آغاز کرده است؛ این روزنامه همچنین دستاورد سفر حجت الاسلام روحانی را با تیتر«سرمایه گذاران ایران در بازار آسیای مرکزی» انعکاس داد.

•    همسوی خبرگان با دولت

روزنامه ایران در صفحه سیاسی خود با آیت‌الله ‌هاشم‌ هاشم‌زاده هریسی از اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت‌وگویی درباره چرایی لزوم حمایت روحانیت از دولت انجام داده است؛ نماینده مردم آذربایجان شرقی درمجلس خبرگان رهبری گفت«این اندازه بگویم که فضای کلی  خبرگان را مخالف دولت ندیدم. البته بعضی‌ها حمایت مشخصی از دولت داشتند و برخی دیگر اصلاً در این وادی صحبتی نکردند. اما ساز مخالفی در مجلس خبرگان شنیده نشد. البته کسی هم حمایت تند و تیزی از دولت نکرد. به نظرم موضع کلی نشاندهنده  این بود که عملکرد دولت یازدهم از نظر خبرگان قابل قبول بوده است.»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آفتاب یزد
 
این روزنامه اصلاح طلب نیز با تیتر اصلی «بازگشت پرنده مرگ به آسمان ایران؟» میهمان نگاه های خوانندگانش شده است.

•    بوسه ای که سیاسی شد

روزنامه آفتاب در سرمقاله خود به بوسه آقای هاشمی رفسنجانی بر پیشانی مقام معظم رهبری پرداخت؛ در سرمقاله «چرایی عصبانیت از یک بوسه» دلیل مخالفت برخی افراد این چنین آمده است« جماعتی نان خود را در دعوا می بیند و از وحدت میان مسئولان و آرامش در جامعه نگران است. این افراد در رسانه هایشان مدام به دنبال ارسال پارازیت هایی مخرب جهت ایجاد جنگ و دعوا هستند و از اینکه اکنون می بینند با حضور دولت روحانی آرامش حکمفرما شده و از سوی دیگر وحدت معتدلان دوجناح علیه تندروها تقویت گردیده دچار افسردگی شده اند و مدام در تلاش هستند به نحوی این شرایط به هم خورده و وضعیت مثل سابق شود»

•    اختلاف در اردوگاه اصولگرایان

روزنامه آفتاب یزد در صفحه سیاسی خود به آخرین تحرکات جبهه اصولگرایان پرداخته است؛ در قسمتی از یادداشت«تشدید اختلاف اصولگرایان و پایداری ها» آمده است « انتخابات مجلس پیش رو فرصت مناسبی است تا وضعیت جبهه پایداری معلوم شود. وضعیت مجلس آینده، ترکیب مجلس، نوع ائتلاف اصولگرایان و برخورد جناح راست با تندروهای اصولگرا، همگی سوالاتی هستند که پاسخ آن از دل جلسات اصولگرایان بیرون خواهد آمد. هرچند حمیدرضا ترقی معتقد است موتلفه به عنوان حزبی قدیمی حمایتی از تندروها نخواهند داشت، اما حمایت از جبهه پایداری در ماجرایی استیضاح برکسی پوشیده نبود»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    0 0
    در دوره اي كه رسانه هاي مكتوب ديگر خريداري ندارند و اكثر رسانه هاي مكتوب ايران در دست اصلاح طلبان است اين نوع خبرها آگهي مف و مجاني براي آنهاست
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    0 0
    سایت مشرق ! اصلاح طلبان شما را آدم هم حساب نمی کنند - بی خودی خودتون رو قاطی آنها نکنیند
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    0 0
    خندیدیم ..... مگه اصلاح طلبی ام هست که بخواد عرض اندام کنه !!!!
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    0 0
    بگویید فساد طلبان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس