به نظر می‌رسد «سودای» وزارت علوم در میان اصلاح طلبان به «جدال» تبدیل شده است به نحوی که محمد علی نجفی و مصطفی کواکبیان خود را نامزد ریاست این وزراتخانه معرفی کردند و افراد زیادی نیز در صف انتظار ایستاده اند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

«دیوار» و «فیلتر» دو واژه محبوب روزنامه های اصلاح طلب شد تا به این صورت صدر اخبار خود را به انعکاس سخنان دیروز حجت الاسلام روحانی در مشهد اختصاص بدهند. از سو دیگر روزنامه ابتکار به خبر آغاز «جنگ سرد» برای دستیابی به صندلی وزارت علوم نیز پرداخته است؛ گویا «سودای» وزارت در میان اصلاح طلبان به «جدال» تبدیل شده است به نحوی که محمد علی نجفی و مصطفی کواکبیان خود را نامزد ریاست این وزراتخانه معرفی کردند و افراد زیادی نیز در صف انتظار ایستاده اند.


روزنامه مردم سالاری
 
روایت روزنامه اصلاح‌طلب از جنگ سرد برای تصاحب کرسی وزارت علومروزنامه مردم سالاری با تیتر یک «آماده مذاکره درباره حقوق بشر هستیم» به انعکاس سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور پرداخت.

•    دولت یازدهم؛ سه نهاد مهم

حميدرضا شکوهي در سرمقاله روزنامه مردم سالاری پیشنهاداتی در راستای افزایش فعالیت دولت یازدهم در سه نهاد، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت ورزش و جوانان و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري داده است و نوشت « سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در دولت گذشته به حياط خلوت سياسيون نزديک به رييس‌جمهور تبديل شده بود و صرفا محلي براي طرح وعده‌هاي دهان پرکن و غيرعملي بود، بايد به سازماني فعال براي اصلاح روند امور در اين حوزه مهم و اساسي تبديل مي‌شد. انتخاب دکتر محمدعلي نجفي به عنوان رييس سازمان گردشگري، اميدها را براي بهبود امور افزايش داد. اما استعفاي غيرمنتظره نجفي، دوباره نابساماني را به اين سازمان بازگرداند و تا انتخاب آقاي سلطاني‌فر و مسلط شدن او بر اوضاع، فرصت‌هاي زيادي از دست رفت. هم‌اکنون اگرچه تلاش‌هاي فراواني براي بهبود اوضاع در اين سازمان صورت گرفته اما عدم هماهنگي و تسلط بر اوضاع در بخشي از معاونت‌ها و دفاتر که شايد نشات گرفته از تاخير در آغاز امور در اين سازمان در دولت فعلي هم باشد تلاش جدي تري را از رييس سازمان طلب مي‌کند. با توجه به انتخاب ايران به عنوان يکي از 10 مقصد مهم گردشگري جهان در سال 2014 و افزايش بسيار خوب تعداد گردشگران خارجي در ايران، زمينه مساعدي براي بهبود وضعيت صنعت گردشگري در کشور ايجاد شده که رياست سازمان گردشگري مي‌تواند از اين پتانسيل بالقوه در کنار پتانسيلي که جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي ايران فراهم ساخته به نحو مطلوب‌تري استفاده کند؛ موضوعي که عليرغم برنامه‌هاي خوبي که ارائه شده، در بخشي از زيرمجموعه‌ها کمتر به آن توجه شده است.»


روزنامه ابتکار
 
روایت روزنامه اصلاح‌طلب از جنگ سرد برای تصاحب کرسی وزارت علومروزنامه ابتکار 17 شهریور 1393 با تیتر «دیوار و فیلتر کارساز نیست» که روایت سخنان آقای حسن روحانی درباره فیلترنیگ و تفکیک جنسیتی است، روانه پیشخوان مطبوعات شده است.

•    چشم امید به تهران و ریاضپ

مهدي روزبهاني، در یادداشتی تحت«چشم منطقه به رابطه تهران و رياض» به تحلیل رقابت و مناسبات حاکم میان ایران و عربستان سعودی در منازعات منطقه ای پرداخته است و کلید حل آن را حل اختلاف این دو قطب قدرت منطقه می داند و نوشت « تصميم به حل اختلافات بي شک مبناي حل و فصل موضوعات طرفين است. اين خود نيازمند بستري از شرايط است که امروز بيش از هر زمان ديگري فراهم است. پدرخواندگي عربستان در جهان عرب از تب و تاب افتاده است و وجود اختلاف ميان پايگاه شوراي همکاري خليج فارس (محور شکل گيري اين شورا تقابل با انقلاب اسلامي ايران بوده است) به وضوح ديده مي‌شود. از سوي ديگر آمريکا بساط نظامي خود را کم کم در منطقه محدود مي‌کند. اين تشکيلات نظامي که با دلارهاي نفتي اعراب گسترش يافته بود؛ به نوعي براي آنها پشتوانه محسوب مي‌شد. اما اين تغيير تاکتيک آمريکا براي لشکر کشي به منطقه آسياي شرقي، اعراب را به تغيير مواضع سياسي در قبال قدرت بزرگ منطقه (ايران) واداشته است. از سوي ديگر پس از روي کار آمدن حسن روحاني درهاي بيشتري به روي ايران باز شده و حالا تهران محل رفت و آمد ديپلمات‌هاي غرب است. چالش هسته اي نيز به پايان نزديک مي‌شود و رو به اتمام است. مجموع اين موارد موجب گسترش همکاري تهران و غرب شده است و اين خود بر قدرت فرا منطقه اي ايران افزوده است. بنابراين مي‌توان گفت که با تعديل توان و موقعيت عربستان و نيز افزايش توان و گسترش موقعيتِ ايران، امکان همکاري ميان تهران و رياض بيش از هر زمان ديگري فراهم شده است»

•    جنگ سرد برای وزرات علوم

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود، خبر از آغاز جنگ سرد برای دستیابی به صندلی وزارت علوم پرداخته است؛ این روزنامه در گزارش « يک صندلي، چند سر، چندين سودا» به معرفی « علي اکبر صالحي»رئيس سازمان انرژي اتمي و معاون رئيس‌جمهوري از سوی اصولگرایان و محمد فرهادي، رئيس جمعيت هلال‌احمر ايران و کواکبیان از سوی اصلاح طلبان پرداخته است.



روزنامه شرق
 
روایت روزنامه اصلاح‌طلب از جنگ سرد برای تصاحب کرسی وزارت علومروزنامه اصلاح طلب شرق دوشنبه را با تیتر« ناگفته های روحانی» و« آرامش گورستانی دانشگاه به نفع کشور نیست» آغاز نموده است.

•    رئیس جمهور دربرابر انبوه مطالبات

سرمقاله روزنامه شرق به قلم احمد شیرزاد به موضوع سخنان رئیس جمهور رسیدگی به شکایات، حجاب و...پرداخت؛ این فعال اصطلاح طلب در یادداشت« رییس‌جمهور روی ریل خواست عمومی» نوشت «  یکی از فلسفه‌های اصلی انتخابات و چرخش قدرت، بلاموضوع خواهد شد. بدون تردید کشورهایی که با سیستم مردمسالار اداره می‌شوند، گردش قدرت، زمینه‌ساز برخورد با عوامل فساد در سیستم است. تردیدی نیست اگر کماکان کامران دانشجو به‌عنوان وزیرعلوم حضور داشت، مساله سه‌هزارو200 بورسیه غیرقانونی و خارج از ضابطه، رو نمی‌شد و دانشجویان ما ناگزیر بودند چندسال بعد، این افراد را به‌عنوان استاد محترم، بالای سر خود ببینند! چرا؟ چون نظام اداری - نه نظام علمی- تشخیص داده که اینها باید به هر طریق و از هر کجا، مدرک دکترا بگیرند و صلاحیت علمی آنان برای تدریس هم تایید شود، یا اگر آقای زنگنه وزیر نفت نبود و قبلی‌ها بر مسند امور نشسته بودند، بابک زنجانی همچنان از پول نفت مردم لذت می‌برد. ایستادگی آقای روحانی بر موضع ضدفساد و حمایت مردم از رییس‌جمهور، به دلیل آن است که فرصت حضور دولت ایشان از سوی جامعه همانند غنیمتی برای فسادزدایی تلقی می‌شود. روحانی به‌درستی بر این نکته پای فشرد که موضوع مبارزه با فساد، زمان و مکان و این دولت و آن دولت نمی‌شناسد. در عین حال ایشان، «نظارت عمومی» را نیز مدنظر دارد؛ نظارتی نه با یک خط تلفن به‌عنوان «رسیدگی به شکایات» بلکه با مطبوعات آزاد. اینکه خبرنگاران بتوانند به حوزه‌های مختلف نظارت کنند و این، کارکرد اصلی رسانه حرفه‌ای در جهان امروز است»


روزنامه اعتماد
 
روایت روزنامه اصلاح‌طلب از جنگ سرد برای تصاحب کرسی وزارت علومروزنامه اعتماد در جدیدترین شماره خود را با تیتر«حجاب،فیلتر،بورسیه» که روایت کننده سخنان رئیس جمهور در مشهد است، آغاز کرده است.

•    يك حساب، دو ادعا، چندين مدعي

روزنامه اعتماد در گزارشی به جنجال واریز 16 ميليارد توماني به حساب دانشگاه ايرانيان از سوی دولت گذشته پرداخته است؛ مهشید ستوده در این گزارش نوشت« برداشت 16 ميليارد از حساب نهادرياست جمهوري و واريز آن به حساب مشترك محمود احمدي‌نژاد و حميد بقايي درست در روز 12 مرداد سال گذشته صورت گرفت. دولتي‌ها در همان روزهاي ورودشان به نهاد رياست‌جمهوري متوجه اين تخلف شدند اما ترجيح دادند در سكوت اين پرونده را پيگيري كنند. احمدي نژاد درست چند روز بعد و زماني كه از پيگيري‌هاي ديوان مطلع مي‌شود با اين كارشناسان تماس مي‌گيرد و اعلام مي‌كند كه ما 16 ميليارد تومان را به حساب دولت بر مي‌گردانيم ولي تا اين لحظه هنوز مبلغي برگردانده نشده است. وي همچنين اعلام كرده بود كه «در زمان رياست اينجانب در نهاد رياست‌جمهوري هرگونه نقل و انتقال مالي تماما منطبق بر قانون و با رعايت مقررات مربوطه بوده است. هيچگونه كار خلاف مقررات و جابه‌جايي مالي اداري و اقلامي، بدون مجوز قانوني در نهاد رياست‌جمهوري اتفاق نيفتاده است و تا زمان خداحافظي از اين نهاد در سيزدهم مرداد امسال، هيچگونه اقدامي خلاف قانون صورت نگرفته است و تمام انتقالات بر اساس ضوابط قانوني بوده است.» 16 ميلياردي كه در حساب مشترك احمدي‌نژاد و بقايي جا خوش كرده بود اما درست يك هفته بعد از سوي ديوان محاسبات توقيف و پنج ماه بعد توسط مسوولان دولت يازدهم مجددا به حساب نهاد رياست‌جمهوري بازگشت. كمتر از يك هفته پيش اما مصاحبه دادستان ديوان محاسبات باعث شد كه ماجراي برداشت 16ميليارد توماني مسوولان دولت سابق از حساب نهاد رياست‌جمهوري بازهم زنده شود. دادستان ديوان محاسبات در مورد اين تخلف دولت سابق گفت كه «در اين پرونده ما به هر سه موضوع برخورد كرديم، متوجه شديم هم تخلف اتفاق افتاده است، هم 16 ميليارد تومان از وجوه دولتي به يك حسابي كه تحت عنوان حساب دانشگاه ايرانيان است، واريز شده آن هم در مقطع زماني كه هنوز دانشگاه ايرانيان شكل حقوقي نداشته و فرآيند اينكه شكل حقوقي‌اش رسميت داشته باشد، طي نكرده است.»


روزنامه آرمان

روایت روزنامه اصلاح‌طلب از جنگ سرد برای تصاحب کرسی وزارت علومروزنامه آرمان نزدیک ترین روزنامه به خانواده آقای هاشمی رفسنجانی با تیتر «مریضی با دیوار، ون و فیلتر حل نمی شود » روانه پیشخوان مطبوعات شده است.

•    حواشی 80 سالگی آیت الله

مطهره شفیعی از خبرنگاران با سابقه روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان«تندروها نگران‌آسیب چاپلوسی؟! » به حواشی برگزاری جشن تولد آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته است؛ وی نوشت« چند روز قبل آیت‌ا... هاشمی وارد دهه 80 عمر خود شد و بسیاری این روز مبارک را به او و خانواده‌اش تبریک گفتند. طیف تندروی مخالف آیت‌ا... هاشمی اما بهره دیگری از این مناسبت برد چنان که پیش از رسیدن چنین روزی در بوق و کرنا کردند که قرار است جشن مفصلی با هزینه زیاد ترتیب داده و تولد هاشمی جشن گرفته شود. آگاهان به روحیه و مرام آیت‌ا... تنها به این جوسازی‌ها خندیدند چراکه می‌دانستند او هیچ‌گاه تمایلی به برگزاری چنین مراسمی ندارد و اگر عده‌ای هم بابت علاقه به او چنین اقدامی کنند، از حضور در آن پرهیز خواهد کرد. سوم شهریورماه مراسمی در دانشگاه آزاد با حضور آیت‌ا... هاشمی برگزار شد که طی آن میرزاده به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد در پشت تریبون گفت: «امروز تولد هشتاد سالگی آیت‌ا... هاشمی است. ما در دانشگاه آزاد می‌خواستیم برای ایشان جشن تولد بگیریم که ایشان راضی نشدند. ایشان در طول عمر شریف‌شان واقعا در دانشگاه آزاد تاثیرگذار بودند و همزمانی جشن تولد آیت‌ا... هاشمی‌ با مراسم اختتامیه نخستین جشنواره علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد را به ایشان تبریک می‌گوییم.» این موضوع آنچنان تاثیرگذار بود که سایت‌های مخالف آیت‌ا... هاشمی هم نتوانستند از آن چشم‌پوشی کنند و جملات میرزاده را منتشر کردند. تندروها با ناکامی در بخش برگزاری جشن تولد سوژه دیگری پیدا کردند که آن هم ویژه‌نامه «آخوند متفاوت» بود که از سوی دوستداران آیت‌ا... هاشمی منتشر شد. این ویژه‌نامه اگرچه در سایت آیت‌ا... هاشمی منتشر شده است اما اخبار حاکی از مخالفت جدی با انتشار آن بود به نحوی که شنیده شد مانع پخش گسترده این ویژه‌نامه شده‌اند. پس این تیر هم به سنگ خورد. حالا پس از دو ناکامی باید به سومین پروژه تندروها رسید.»

•    جامعه، روحانی را اصلاح‌طلب می‌خواهد

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود میزبان حسین مرعشی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است؛این فعال سیاسی به فعالیت های یکساله، نگرش سیاسی حسن روحانی و تحلیل رفتار منتقدان دولت پرداخته است و نوشت « دکتر روحانی در جبهه و گرایش اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. چه آنكه او با شعارهای اصلاح‌طلبانه رئیس‌جمهور شد و اكنون برخی از اركان دولتش بر این اساس حركت می‌كنند. ما روحانی را اصلاح‌طلب می‌خواهیم. اینكه چرا اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت می‌كنند به آن دلیل است كه سبد رای آنها به حساب روحانی واریز شد. روحانی رئیس‌جمهور و نماینده اصلاح‌طلبان است بنابراین موفقیت روحانی، موفقیت اصلاح‌طلبان و شكست روحانی، شكست اصلاح‌طلبان است. به هر حال دولت روحانی روند مدیریت اجرایی كشور را كه اصلاح‌طلبان نسبت به آنها اعتراض داشتند تا حدودی اصلاح كرد. از سوی دیگر فضای داخلی سیاسی را برای فعالیت اصلاح‌طلبان فراهم كرد. به همین دلیل تحت فشار تندروهای جناح اصولگراست، البته من برخی از این تندروها را اصولگرا نمی‌دانم، جریان خاصی هستند كه تقابل با روحانی را پیش می‌برند تا روحانی از شعارهای خود دست بكشد. البته روحانی بیدی نیست كه با باد مخالف بلرزد.»


 روزنامه ایران
 
روایت روزنامه اصلاح‌طلب از جنگ سرد برای تصاحب کرسی وزارت علومروزنامه دولتی ایران با تیتر«روحانی:دولت از هیچ تهدیدی نمی ترسد» به انعکاس سخنان آقای روحانی در مشهد پرداخت. این روزنامه در صفحه اول در یادداشت «عیار پاکیزگی در عصر اینترنت» به قلم محمد سلطانی‌فر به ارتقای سرعت اینترنت و فعالیت در فضای مجازی پرداخته است و گریزی به جریان شناسی سیاسی نیز می زد و نوشت «الگوی افتراق‌ها و دسته‌‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی در جامعه ما آرام آرام در حال تغییر است. امروز تقابل گروه‌ها و افراد به مانند گذشته بین گروه‌های سنتی چپ و راست یا اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست. مرزهایی که در حال پر رنگتر شدن است، تفاوت بین سنت و مدرنیته است. این تضاد دیدگاه‌ها باعث شده که آقای روحانی که پایگاه سیاسی و فکری‌اش جناح راست سنتی تلقی می شد دیدگاه‌ها و افکارش در مختصات اصلاح‌طلبی اما نه با تعریف سیاسی آن ارزیابی و سنجیده شود. این فقط مختص به شخص روحانی نمی‌شود. حجت‌الاسلام ناطق نوری نیز یکی از بازیگران سیاسی است که امروز دیگر با مختصات راست سنتی سنجیده نمی‌شود.»


روزنامه آفتاب
 
روایت روزنامه اصلاح‌طلب از جنگ سرد برای تصاحب کرسی وزارت علومروزنامه آفتاب یزد با تیتراصلی«اقناع جوانان به جای دیوار و فیلتر» به انعکاس سخنان آقای حسن روحانی در مشهد پرداخته است و همچنین با تیتر«سیاست داخلی در سایه » به عملکرد دولت در سیاست داخلی پرداخته است.

•    روحانی تنها نیست

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد بار دیگر به نقد تیم رسانه ای دولت پرداخت؛ این روزنامه پس از کنفرانس خبری حجت الاسلام روحانی تیم رسانه ای دولت را دلبسته اردوگاه اصولگرایان خوانده بود که هیچ سنخیتی با گفتمان اعتدال ندارند؛ سر مقاله نویس این روزنامه نوشت « به نظر می رسد مجموعه دولت بایستی هرچه سریع تر در این خصوص فکری نماید و این روند ادامه پیدا نکند. زیرا روند فوق می تواند ضربات جبران ناپذیری بر دولت بزند و به روزی برسیم که دیگر فرصتی برای اصلاح نباشد.یکی از آسیب های جدی خنثی بودن تیم اطلاع رسانی دولت اصطکاک زیاد و غیرمعمول میان رئیس جمهور و مخالفان و منتقدان دولت است. »


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طاهرخانی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    کشور و مردم برای این جریان وسیله است تا این آقایان به اهداف کثیف حربی و شخصی برسند ..؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس