سونامی استیضاح در روزنامه های اصلاح طلب پایانی ندارد، گویا رغبت آنان برای استیضاح وزرا بیشتر از منتقدان دولت است، آنان هر روز یک گزینه را پیشنهاد می دهند و این بار قرعه به نام «فانی» افتاده است که روزنامه های اصلاح طلب وی را برای باقی ماندن به چالش بکشند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

سونامی استیضاح در روزنامه های اصلاح طلب پایانی ندارد، گویا رغبت آنان برای استیضاح وزرا بیشتر از منتقدان دولت است، آنان هر روز یک گزینه را پیشنهاد می دهند و این بار قرعه به نام «فانی» افتاده است که روزنامه های اصلاح طلب وی را برای باقی ماندن به چالش بکشند.
روزنامه های اصلاح طلب از سوی دیگر به تشدید فشار بر اعضای ورزشکار شورای شهر تهران پرداختند، این فشارهای سیاسی از چند روز قبل از انتخابات هیات رییسه آغازشده بود و در مقطع کنونی افرادی مانند صادق زیباکلام ورزشکاران شورای شهر را «بدون شناسنامه سیاسی» و آنان «تختی» نیستند، خطاب می کند.

1.روزنامه مردم سالاری
 
سونامی استیضاح در روزنامه‌های اصلاح‌طلبروزنامه مردم سالاری با تیتر یک « دوازدهمین اردوی تابستانی حزب مردم سالاری» روانه پیشخوان شده است؛ ارگان رسمی حزب مردم سالاری در ادامه به سخنان کواکبیان که توسعه سیاسی در کشور بسیار کند حرکت می کند و تشریح فعالیت های این حزب می پردازد.

• معرفي چهره رحماني دين اسلام

منصور فرزامي سرمقاله نویس روزنامه مردم سالاری درسرمقاله تحت عنوان «معرفي چهره رحماني دين اسلام» به بررسی رفتارهای جنایت آمیز تکفیری ها در عراق و سوریه و تاثیر آن در افکارعمومی پرداخته است و در ادامه این یادداشت و پیشنهاداتی برای حفظ سرمايه‌هاي مادي و معنوي و انساني جهان اسلام را از تعرض دشمناني که از گرايش جوانان خود به اسلام وحشت دارند، ارائه کرد و نوشت « 1- ائتلاف با غرب، مدبرانه نيست و زيانهاي کوتاه مدت و بلندمدت، پيامد آن است و خود آمريکا هم اذعان داشته که در عراق به حفظ منافع خود فکر مي‌کند. نکته اين که اگر گروههاي تکفيري بدانند که با خشونت رفتاري خود، منافع استکبار و الحاد را تامين مي‌کنند، هرگز با ريسمانشان به چاه نخواهند رفت. 2- نقد استنباطات و فتواهاي خشونت گرايانه و فرقه اي در جهان اسلام، با منطق و استدلال و بيان لين و خيرخواهانه به مسئوليت علماي اهل معرفت، امري الزامي است.»

2. روزنامه ابتکار
 
سونامی استیضاح در روزنامه‌های اصلاح‌طلبروزنامه ابتکار دومین روز هفته را با تیتر«حاشیه های یک فرود اضطرای! » و «عبور اقتصاد ایران از رکود» آغاز کرد.

• تکاپو برای اردوگاه افراطیون

فضل الله ياري سرمقاله نویس روزنامه ابتکار به ارزیابی چگونگی جذب گروهک تکفیری در میان مردم عادی کرده است؛ وی در یادداشت « بسته‌هاي تشويقي براي پيوستن به اردوي افراط» نوشت :« اما رسانه اي کردن حضور دختران نوجوان و زنان اروپايي در اردوي مرداني که سنخيتي با آنان ندارند قابل تامل است. داعشي‌ها اگر چه پرچمي با نام اسلام بر فراز خود افراشته اند، اما رفتاري از خود نشان داده اند که با هيچ کدام از موازين مدون شده اين دين تناسبي ندارد. اما گويي آنان اين روزها سمت و سوي تبليغات خود را به طرف کساني نشانه گرفته اند که از اسلام اطلاعي ندارند و لابد براي آنها بسته‌هاي تشويقي در نظر گرفته اند. اين بسته‌هاي تشويقي ظاهرا همان است که در کشورهاي غربي، پيش از اين در برخي محصولاتِ سرگرم کننده مانند سينما بر روي آنها تاکيد شده بود؛”خشونت” و”سکس”، دو خصلتي که پايه و بنياد هاليوود هستند. نشان دادن تصاوير مملو از خشونت (که بسياري از رسانه‌هاي تصويري براي نشان دادن آنها محذوريت‌هايي دارند) و سپس دادن وعده روابط جنسي هيجان انگيز با عنوان"جهاد نکاح"، دو محتواي مهم اين بسته تشويقي هستند که تروريست‌ها و افراطيون زير لواي ديني مقدس به جهان عرضه مي‌کنند.»

• وزیر آموزش و پرورش را استیضاح کنید

روزنامه های اصلاح طلب که طی دو هفته اخیر بارها خبر از استیضاح برخی از وزیران کابینه دولت یازدهم را داده بودند. فانی جدیدترین قربانی این خبرسازی است. روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود نوشت: « در حالی انتشار خبری درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای بیش از 50 نماینده مجلس دست به دست و دهان به دهان می‌چرخد که هنوز سه هفته از استیضاح وزیر علوم نگذشته است و وزیری که نهادهای آموزشی و به ویژه مدارس کشور زیر نظر وزارتخانه‌اش اداره می‌شوند، در آستان بازگشایی آنها تهدید به استیضاح شده است. اصرار مجلس بر استیضاح وزرای علوم و آموزش و پرورش در شرایطی از سوی برخی نمایندگان در حال پیگیری است که کمتر از دو هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و بنا به گفته بسیاری از کارشناسان و گزارش‌ها و یادداشت‌های رسانه‌ای، التهاب آفرینی در فضای آموزشی کشور در این بازه زمانی حساس، می‌تواند تبعات قابل توجهی در پی داشته باشد. جالب این است که دلیل استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز، انتصاب‌های وی در وزارتخانه متبوعش عنوان شده است. همان دلیلی که در ظاهر امر علت اصلی استیضاح وزیر علوم بود و وزارت را از وی گرفت.»

3. روزنامه شرق
 
سونامی استیضاح در روزنامه‌های اصلاح‌طلبروزنامه شرق با تیتر « قصه های رخشان دل ونیز را ربود » و «فرود خبرساز» که حاوی خبر توقف هواپیمای نظامیان آمریکا در بندرعباس است، روانه کیوسک مطبوعات کشور شده است.

• فرود خبرساز

نزهت امیرآبادیان در گزارشی از توقف هواپیمای نظامیان آمریکا در بندرعباس پرداخت و نوشت« حوالی نیمه‌شب روز جمعه 14 شهریور، هواپیمایی اماراتی که سرنشینان آن حدود صدپیمانکار آمریکایی بودند در فرودگاه بندرعباس فرود آمد. این هواپیما که متعلق به شرکت اماراتی «فلای‌‌دوبی» و در اجاره نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت‌رهبری آمریکا در افغانستان بود، پرواز خود را از پایگاه نظامی «بگرام» در شمال کابل آغاز کرده بود. «بگرام»، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان است. هواپیمای یادشده عازم دوبی در امارات متحده عربی بود. بر اساس گزارش‌ها حدود یک‌صد آمریکایی و احتمالا دو شهروند کانادایی سوار این هواپیما بوده‌اند.  این هواپیما در ساعت 18:57 روز جمعه در فرودگاه بندرعباس به زمین نشسته و پس از انجام هماهنگی‌های لازم و مذاکره صورت‌گرفته با شرکت فرودگاه‌ها، مشکلات آن حل شده، اما شرکت «فلای دوبی» یک بویینگ737 را به‌عنوان هواپیمای جایگزین به بندرعباس فرستاده و مسافران این هواپیما در ساعت 2:42 بامداد شنبه، ایران را به‌مقصد دوبی ترک کردند. »

4. روزنامه اعتماد
 
سونامی استیضاح در روزنامه‌های اصلاح‌طلبروزنامه اعتماد در شماره شانزدهم شهریور با تیتر اصلی«کنایه و گلایه آیت الله مصباح»روانه پیشخوان مطبوعات شد.

• کنایه و گلایه آیت الله مصباح

روزنامه اعتماد در صفحه اول خود به تحلیل دیدار حجت الاسلام سید رضا تقوی با آیت الله مصباح پرداخته است؛ این روزنامه که سخنان آیت الله مصباح را آغاز وحدت شکنی میان اصولگرایان خوانده است؛ نوشت « اين روزها هر چقدر اصلاح‌طلبان روي سيكل وحدت و انسجام حركت مي‌كنند رقباي اصولگرايشان اوضاع و احوال خوبي ندارند تا جايي كه هر روز گره‌هاي جديدي بر گره‌هاي پيشين اضافه مي‌شود. در جديدترين اين اتفاقات آيت‌الله مصباح‌يزدي از نسخه انتخاباتي جبهه پايداري دفاع كرد تا مشخص شود كه اصولگرايان در غياب شيخ نامدار خود راه سخت و پيچيده‌يي را براي رسيدن به وحدت عملي و نه شعاري در فضاي سياسي كشور پيش روي خود دارند. اين سختي شرايط براي دغدغه‌داران جناح اصولگرا شايد اين روزها رنگ و بويي ديگر دارد چرا كه آيت‌الله مصباح‌يزدي كه پس از انتخابات با انتقادات تند و تيز آيت‌الله محمد يزدي براي عملكرد جبهه پايداري در انتخابات مواجه شده بود در جديد‌ترين اظهارات خود بازهم از مواضع و رفتارهاي خود و جبهه پايداري دفاع كرده و خطاب به سيد رضا تقوي كه از سوي آيت‌الله محمديزدي براي همنشيني و هم‌نظر كردن اصولگرايان هر روز به ديدار گروهي از اصولگرايان مدعي مي‌رود، گفته است: «برخي مواقع حمايت از اصلح ارجح است، حتي اگر راي نداشته باشد.»اين سخنان آيت‎الله مصباح‌يزدي در ديدار اخير سيدرضا تقوي، در حالي است كه رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه با راهنمايي‌هاي آيت‌الله محمد‌يزدي و آيت‌الله موحدي كرماني ماموريت به ثمر رساندن پروژه وحدت اصولگرايان را چند ماهي است كه دنبال مي‌كند. اين اظهارات آيت‌الله مصباح‌يزدي در حالي است كه پيش از اين برخي چهره‌هاي سرشناس اصولگرا مدعي شده بودند آيت‌الله مصباح‌يزدي براي آيت‌الله محمد يزدي پيام فرستاده است هر تصميمي كه آيت‌الله مهدوي‌كني يا ايشان (آيت‌الله محمد يزدي) بگيرند، مقبول او نيز خواهد بود.»

• نجفی خود را نامزد وزارت علوم معرفی کرد

محمد علی نجفی که به دلیل مشکلات قلبی از مقام دولتی قبلی خود استعفا داده بود این بار سودای ساختمان شهرک غرب را در سر می پروراند و در گفت وگو با خبرگزاری ها خودش گزينه پيشنهادي وزارت علوم معرفی کرده است.

• موافقت بزرگان اصلاحات با تشكيل جبهه فراگير

پس از اعلام رسمی فعالیت تشکل نسل دوم اصلاحات شاهد موضع گیری های شدیدی از سوی برخی از جریانات اصلاح طلب بودیم در همین اثنا رسول منتجب نیا از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خبر از تشکیل جبهه فراگیر را اعلام نمود؛ وی در همین راستا خبر جدیدی را اعلام نموده است و بیان داشت:« اين جبهه وسيع اصلاح‌طلبي به وسيله مجموعه‌يي از ريش سفيدان مجرب و مقبول همه اصلاح‌طلبان به هدايت، ارشاد و تقويت بنيه اصلاحات خواهد پرداخت. خوشبختانه بزرگاني كه من جوياي نظر آنها در اين خصوص شده‌ام نيز از اين پيشنهاد استقبال كرده‌اند و باور دارند كه تنها راه‌حل ما براي پيروزي همين مساله است. من به طور مشخص از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نام مي‌برم چراكه ايشان داراي چنين صفاتي است و براي همه محترم است و مقبوليت دارد. آقاي خاتمي نيز داراي چنين ويژگي‌هايي و مورد احترام همگان است. افراد ديگري از جمله آقايان در حصر نيز جزو اين گروه هستند. اينكه حكومت به هر دليلي با اين افراد برخورد كرده است به اين معني نيست كه آنها فاقد شخصيت هستند و ما مجاز هستيم نسبت به آنها بي‌حرمتي كنيم. اين افراد نيز در شرايط فعلي، راهكار مناسب را اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان مي‌دانند. آقاي دكتر عارف به عنوان شخصيتي فرهيخته و داراي سابقه مديريتي درخشان كه فداكاري بزرگي در زمان انتخابات داشت نيز در زمره اين افراد قرار دارند.»

5. روزنامه آرمان
 
سونامی استیضاح در روزنامه‌های اصلاح‌طلب«از رکود خارج شدیم» تیتری است که روزنامه آرمان برای انعکاس سخنان رئیس جمهور در مشهد برگزیده است.

• آغاز دور جدید فشار بر اعضای شورای شهر

روزنامه آرمان از حامیان اصلی شهرداری محسن هاشمی در صفحه سیاسی خود دور جدید فشار بر اعضای شورای شهر را آغاز کرده است؛ این روزنامه در یادداشت «خداحافظی رضازاده از شورای شهر تهران؟ » نوشت« از ابتدای شهریور امسال زمزمه خداحافظی حسین رضازاده از شورای شهر تهران به گوش می‌رسد. در واقع سال قبل وقتی هادی ساعی و عباس جدیدی به علت دوشغله بودن نتوانستند در انتخابات فدراسیون تکواندو و کشتی کاندیدا شوند و احمد دنیامالی مجبور به استعفا از ریاست فدراسیون قایقرانی شد، همه نگاه‌ها به حسین رضازاده دوخته شد. فردی که همزمان با حضور در شورای شهر، ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را هم داشت. وزیر ورزش دوم شهریور درباره برخی مدیران دو یا چندشغله سخنان صریحی را به زبان آورد و از تذکر چندباره وزارت ورزش و جوانان به حسین رضازاده درخصوص مشخص کردن وضعیتش در شورای شهر یا فدراسیون وزنه‌برداری خبر داده بود» در همین راستا صادق زیباکلام در گفت وگو با این روزنامه به انتقاد صریح از ورزشکاران می پردازد و می گوید« در واقع برخی ورزشکاران نیروهای سیاسی شناسنامه‌داری نیستندو اعمال نظر آنها در قالب حزبی گنجانده نمی‌شود. شما نباید توقع داشته باشید ورزشکاران رفتاری مثل تختی از خود نشان بدهند. اگر بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان در انتخابات به‌صورت جدی شرکت می‌کرد خیلی‌ها امکان حضور در شورای شهر را پیدا نمی‌کردند.»

6. روزنامه ایران
 
سونامی استیضاح در روزنامه‌های اصلاح‌طلبروزنامه دولتی ایران با تیتر غیر سیاسی« اعلام اقساط وام 80 میلیونی مسکن» روانه پیشخوان مطبوعات شده است؛ این روزنامه در صفحه اول خود همچنین به سخنان عجیب محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست معاونان دانشحویی دانشگاه ها با تیتر«ان‌شاءالله خودم گزینه پیشنهادی وزارت علوم خواهم بود.» پرداخت.

7. روزنامه آفتاب یزد

سونامی استیضاح در روزنامه‌های اصلاح‌طلباین روزنامه اصلاح طلب نیز با تیتر اصلی «یک فرود آمریکایی » و «موج اول سونامی استیضاح» میهمان نگاه های خوانندگانش شده است.

• واقعیت سونامی استیضاح

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در سرمقاله « واقعیت سونامی استیضاح» به رفتار صداوسیما در قبال خبرسازی روزنامه های اصلاح طلب درباره استیضاح می پردازد و نوشت:« چندی پیش به دنبال مطرح شدن سونامی استیضاح علیه دولت در مجلس و انعکاس آن در رسانه های مکتوب، سیمای ضرغامی در یکی از بخش های خبری خود با انتشار گزارشی مدعی شد که این اخبار دروغ است و رابطه میان مجلس و دولت «گل و بلبل» است. صرف نظر از واقعیت رابطه دولت و مجلس تجربه شخصی هر ناظر منصفی می گوید وقتی تلویزیون می گوید«گل و بلبل» یقین باید نمود که اوضاع «قمر در عقرب» است! »

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    من هرچه گشتم از افراطیون و روزنامه های آنها چیزی ندیدم. نه خبری از کیهان بود و نه 9دی و نه مطلبی از وطن امروز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علیرضا اهواز ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    السلام علیک یا علی ابن ابی طالب؟! مردم سالاری حالش خوش نیستا ! بعدشم همچین تیتری میزنی بجای ماشین جناب رییس جمهور محترم! حداقل یه عکسی از حرم آقا علی ابن موسی الرضا بذار دلمون شاد بشه ...
  • ناشناس ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    این تندروها چرا به ورزشکاران که محبوب ملت هستند بی احترامی میکنند ؟!!
  • ناشناس ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    خروج از رکود هم جوک جالبی است که گفته شده است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس