روزنامه‌های اصلاح‌طلب در شماره امروز خود نگاه ویژه ای به وضعیت اردوگاه اصولگرایان در مناسبات آتی کشور داشتند و با «دلواپسی» از وحدت آنان سخن گفتند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

«فیلترشکن» کلید واژه پرتکرار روزنامه‌های اصلاح‌طلب در روز سه‌شنبه بود؛ روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان در واکنش به پیمایش ملي ارزش‌ها و نگرش‌هاي جوانان به گره زدن نتایج آن با سخنان چند روز قبل حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری پرداختند. از سوی دیگر، این روزنامه‌ها نگاه ویژه ای به وضعیت اردوگاه اصولگرایان در مناسبات آتی کشور داشتند و با «دلواپسی» از وحدت آنان سخن گفتند.


روزنامه مردم‌سالاری
 
اصلاحاتروزنامه مردم سالاری با تیتر یک «عمل جراحی موفقیت آمیز مقام معظم رهبری» روانه پیشخوان شده است.

    شانس آخر اوباما

روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله «همگرايي با تهران، شانس آخر اوباما» با قلم "علي ودايع" به تحلیل شرایط آمریکا در منازعات بین المللی و منطقه غرب آسیا پرداخت و سپس تنها راه حل خروج از بحران را همگرایی با ایران می داند، علي ودايع نوشت« در اين ميان نمي‌توان از کنار قدرت نفوذ ديپلماسي ظريف جمهوري اسلامي ايران بي تفاوت عبور کرد. تهران ضمن وفاداري راسخ به اصول اساسي خود، زير نظر مستقيم مقام معظم رهبري و چانه زني‌هاي فرزندان انقلاب، پيش از روي کارآمدن دولت يازدهم توانستند در جبهه ديپلماسي تخاصم با تهران نفوذ کنند. ادبيات نسنجيده تهاجمي دولت سابق،کام تل آويو را شيرين کرده بود اما امروز ايران اسلامي در ميان همهمه دردناکي که خاورميانه را فراگرفته است توانسته از منافع خود به خوبي دفاع کند. به موازات موضوع مذاکرات جامع هسته اي و بحث لزوم شکل گيري جبهه منسجم براي مواجه باداعش، پالس‌هاي مثبتي ميان تهران، رياض و قاهره مخابره شده است. حفظ انسجام اسلامي علي رقم اختلاف ديدگاه‌ها موضوعي است که از هدر رفتن سرمايه‌هاي کشورهاي منطقه که ثمره آن را در تروريست‌هاي تکفيري ديده مي‌شود، جلو گيري مي‌کند.»

•    تبعیت تمام عیار؛ شاخصه اصلاحات

پس از آن که تعدادی از اعضای جریان اصلاح طلب بنا به سوگند و تعهد کاری به افرادی که طبق نظرشان شایسته شهرداری و شورای شهر تهران رای دادند؛ گروه های فشار جریان اصلاح طلب اقدام به اخراج آنان از جریان اصلاح طلب نمودند و حتی شایعه پرداخت پول برای حضور در لیست اصلاحات را مطرح ساختند که با واکنش شدید حجت الاسلام رهامی، مسئول چنیش لیست اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر همراه شد؛ احمد حکيمي‌پور عضو شوراي شهر تهران در راستای این فشارها بیان داشت « اين افراد پس از اينکه با لابي‌گري‌هاي خود به جايگاهي رسيدند از اعتبار و سبد راي يک جريان استفاده مي‌کنند اما به جاي دنبال کردن مطالبات مجموعه به دنبال تمايلات شخصي خود رفته و به کار جمعي آسيب مي‌زنند..... افرادي بايد در ليست‌هاي انتخاباتي جاي بگيرند که گذشته و سابقه سياسي و اجرايي آنها نشان داده باشد که آنها کاملا به آرمان‌هاي جريان سياسي که از سوي آن معرفي شده‌اند، پايبندند و به دنبال تمايلات شخصي نيستند.»  



روزنامه ابتکار
 
اصلاحاتروزنامه ابتکار سه شنبه را با تیتر« 69 % فیلترشکن» آغاز کرد که در واکنش به نتايج پيمايش ملي ارزش‌ها و نگرش‌هاي جوانان از سوی مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردي وزارت ورزش و جوانان می باشد؛ طبق این پیمایش« 39 درصد از پاسخگويان فراراز تنهايي و سرگرمي، 22.3 درصد از آنان ارتباط و تبادل تجربه را انگيزه خود براي استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي ذکر کردند و کمتر از 5 درصد از اين افراد از شبکه‌هاي اجتماعي براي مسائل غيرضروري استفاده مي‌کنند. ضمن اينکه 69.3 درصد پاسخگويان براي بهره‌گيري از اينترنت از فيلترشکن استفاده مي‌کنند. کمتر از پنج درصد از جوانان از اينترنت براي مراجعه به سايت‌هاي غيراخلاقي و موارد غيرضروري استفاده مي‌کنند و 12.3 درصد از اينترنت براي دانلود فيلم، موسيقي و عکس استفاده مي‌کنند»

•    ائتلاف «يزدي»ها

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به بررسی امکان وقوعی وحدت در اردوگاه اصولگرایان با محوریت آیت الله یزدی و آیت مصباح یزدی پرداخت، این روزنامه در تحلیلی با عنوان« ائتلاف یزدی ها» نوشت« گويي انتخابات مجلس دهم و حضور فردي غير از نامزدهاي مورد حمايت اصولگرايان در راس قوه مجريه اصولگرايان را هوشيار کرده است تا روش‌هاي پيشين را به کناري نهاده و موضعي واحد اتخاذ کنند. روز گذشته برخي از چهره‌هاي رسانه اي اصولگرا خبر از ائتلاف اصولگرايان سنتي با پايداري‌ها داده اند. اگر در غياب آيت الله مهدوي کني،شيخ محمد يزدي را محور اصولگرايان سنتي و آيت الله مصباح يزدي را رهبر معنوي پايداري چي‌ها بدانيم، لزوم ائتلاف اين دوچهره بانفوذ اصولگرا بيش از پيش احساس مي‌شود.موضوعي که با دو خبر از دوچهره رسانه اي اصولگرا تقويت شده است. ابتدا حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي اعلام کرد که آيت الله مصباح يزدي سخنران اصلي همايش سراسري وحدت اصولگرايان خواهد بود. وي در گفت‌وگو با تسنيم با بيان اينکه اين همايش با حضور نمايندگان تمام گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي تا قبل از ماه محرم برگزار خواهد شد، گفت: ما از حضرت آيت‌الله مصباح يزدي درخواست کرديم تا در اين همايش حضور يافته و ما را از رهنمودهاي خود مستفيض کنند و ايشان هم دعوت ما را پذيرفتند»


روزنامه شرق
 
اصلاحاتروزنامه شرق با تیتر « رضایت کامل از عمل جراحی رهبری» و «مشکل اعراب،شیعه و ایران نیست، افراط گرایی سنی است»، روانه کیوسک مطبوعات کشور شده است.

•    کالبدشکافی چرخش اوباما

روزنامه شرق در سرمقاله خود به بررسی سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا پرداخته است.صادق زیباکلام در سرمقاله « کالبدشکافی چرخش اوباما» نوشت« البته هنوز هیچ شواهدی در دست نیست که آمریکا به منظور شرکت ایران در نبرد با «داعش» حاضر شود امتیازی به مذاکرات هسته‌ای بدهد اما این امر قهرا پیش خواهد آمد. آمریکا نمی‌تواند از یک‌سو، تیمی منسجم و متحد علیه تروریست‌ها تشکیل دهد که «فوروارد» آن ایران است و در عین حال هم به دنبال تحریم‌های بیشتر ایران باشد. آنها این را می‌دانند که بدون اجماع منطقه‌ای، همه بار بر دوششان قرار خواهد گرفت و حداکثر می‌توانند بر روی پیشمرگه‌های حکومت اقلیم کردستان عراق حساب کنند. اما چرا «واشنگتن» تا اینجا حاضر شده، رسما خطاب به اعراب تاکید کند که از ایران و تشیع نترسیده و با ایرانیان متحد شوید؟ علت این‌همه احتیاط آن است که سران این کشور، نیک می‌دانند، درگیرشدن ایران به تنهایی با «داعش»، به سرعت امکان وارونه‌نمایی با تکیه بر«جنگ شیعه - سنی» را فراهم خواهد کرد و برای اعراب، شرکت در چنین جنگی علیه تروریست‌ها در کنار ایران، غیرممکن و خودکشی است. بنابراین، آمریکایی‌ها به درستی می‌دانند که باید از همان ابتدا سایر اعراب هم در کنار ایران قرار گیرند تا جنگ، امکان سوءاستفاده تبلیغاتی به سود «داعش» را فراهم نکند»


روزنامه اعتماد
 
اصلاحات« بازداشت هواداران داعش در مرز ایران » تیتری است که روزنامه اعتماد برای انعکاس سخنان رحمانی فضلی برگزیده است؛ وزير كشور با اشاره به اينكه از پاكستان و افغانستان چندين مورد براي ورود به كشور داشتيم كه دو تا سه نفر بازداشت شدند به اخرین تحولات مرزهای کشورمان پرداخته است.

•    پايگاه اجتماعي اصلاحات؛ نخبگان و اقشار متوسط جامعه

محمد جواد حق شناس در صفحه احزاب روزنامه اعتماد به آخرین تحولات جریان اصلاح طلب پرداخته است و بیان کرد« به عقيده من جريان اصلاحات همچنان يك جريان تاثيرگذار و مهم در كشور محسوب مي‌شود و در عين حال پايگاه‌هاي مردمي وسيعي ميان طبقه متوسط جامعه و همچنين در ميان نخبگان جامعه دارد. با توجه به روندي كه از گذشته تا به حال سپري كرده است در زمان رياست‌جمهوري سيد محمد خاتمي و حتي زمان رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد و هشت سال دوري از عرصه قدرت و حوزه فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي نشان داد كه عمدتا در جهت منافع ملي و قانون‌گرايي و توجه به مصالح و توسعه و پيشرفت در عرصه سياست داخلي حركت كرده است و همواره به حقوق مردم توجه كرده است. همچنين دولت روحاني و جريان اصلاح‌طلبي در احياي اصول معطل مانده در قانون اساسي و احياي شوراهاي شهر پس از بيست سال مهجور ماندن كوشا بوده است. همچنين در توجه به آزادي و حقوق زنان و جوانان و همين طور آزادي رسانه‌ها پايبندي نشان داده است. دولت روحاني توانسته است پيوندي درست و استوار با انديشه امام راحل و نگرش و قواعد او و اصول قانون اساسي برقرار كند و همواره در جهت قانون‌مداري حركت كرده است. اصلاحات با نگاهي به آينده و نگرش واقع‌گرايانه در حوزه فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي حركت كرده است و پيشرفت و حركت رو به جلو را سرلوحه كار خود قرار داده است. همچنين نگرش اصلاح‌طلبي در زمان انقلاب از مشكلات دوره‌هاي جنگ و تحريم‌ها همواره عبور كرد. اما هميشه در مسير خود از سمت نگاه‌هاي افراطي و راديكالي كه قطعا با نگاه امام راحل هم تضاد بسياري دارد، به چالش كشيده شده است»

•    دولت هنوز واقعیت‌های مجلس را درک نکرده است

الياس حضرتي، نماينده ادوار مجلس و مدير مسوول فعلي روزنامه اعتماد در صفحه سیاست نامه روزنامه اعتماد به آتیه مناسبات مجلس و دولت پرداخت؛ به باور وی دولت هنوز واقعیت های مجلس را درک نکرده است ؛ همچنین حضرتی درباره استیضاح وزیر علوم بیان داشت« اولا معتقدم روابط عمومي آقاي فرجي دانا كه فرد بسيار شريف و خدومي است، با وجود قابل احترام بودن، ارتباطش را با روزنامه‌ها و رسانه‌ها قطع كرده بود. به همين شكل تعامل وزارت علوم با نمايندگان پايين‌تر از حد متوسط بود. وزير بايد با طيف وسيع نمايندگاني كه از گروه‌هاي مختلف اجتماعي هستند، رفيق باشد و با ايشان تعامل مثبت برقرار كند. به نظر من در اين زمينه از طرف دولت سرمايه‌گذاري نشده است. ما پنجاه موسسه و وزارتخانه دولتي داريم كه برخي معاون پارلماني و برخي رابط پارلماني دارند. اگر اين پنجاه رابط و معاون هر كدام با سه نماينده رابطه محترمانه و دوستانه داشته باشند، ديگر دولت مشكلي از حيث راي اعتماد نخواهد داشت. اين تقسيم كاري اوليه و طبيعي در دولت است كه مي‌تواند در قالب كميسيون‌ها انجام شود و هر نماينده پارلماني مي‌تواند سه يا چهار نماينده را انتخاب كند تا به مشكلات حوزه‌هاي انتخابيه آنها بيشتر توجه كند. همچنان نيز دولت اهميت اين موضوع و جايگاه و واقعيت‌هاي مجلس را درنيافته است. نكته ديگر در مورد خاص استيضاح آقاي فرجي دانا انتخاب روز چهارشنبه است. دولت نبايد روز سه شنبه را از دست مي‌داد. در طول تاريخ مجلس، چهارشنبه‌ها هميشه مشكل عدد وجود داشته است زيرا از عصر سه شنبه نماينده‌هاي شهرستان‌ها به حوزه‌هاي انتخابيه‌شان مي‌روند و يكشنبه برمي‌گردند. چهارشنبه روز خوبي براي استيضاح نيست. نكته آخر اينكه بهتر بود آقاي روحاني در مجلس حضور پيدا مي‌كرد و عصر به سفر اردبيل مي‌رفت. حتي اگر با وجود رييس‌جمهور، وزير راي نمي‌آورد اشكال نداشت. به هر حال سخنراني رييس‌جمهور نيز تاثيرگذار بود.»


 روزنامه آرمان
 
اصلاحات« شرط همکاری ایران با آمریکا علیه داعش» تیتری است که روزنامه آرمان برای انعکاس سخنان آقای هاشمی در دیدار با وزیر امورخاجه دانمارک برگزیده است.

•    غمنامه پس از تخلف

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود در یادداشت«غمنامه پس از تخلف» به قلم فائزه عباسی به موضوع نامه یکی ازمتهمان پرونده بیمه به رئیس قوه قضاییه پرداخته است؛ فائزه عباسی در این یادداشت نوشت« نامه سرگشاده «م.ر» به اذعان ناظران بیش از آنکه ابراز شکوه و شکایت باشد یک فرار به جلو تلقی می‌شود چراکه او در انتقاد به اتهاماتی که در فضای سیاسی و مطبوعاتی کشور نسبت به وی مطرح می‌کنند، می‌نویسد: «از پنج سال پیش تاکنون مکرر در افکار عمومی متهم شده‌ام ولی به‌صورت غیرعلنی در دادگاه حاضر و به اتهامات پاسخ داده‌ام. اینک نیز قبل از اعلام حکم دادگاه به‌صورت رسمی محکومیت اینجانب اعلام می‌شود و هربار خانواده‌ام را در بحران ویران‌کننده روحی و روانی قرار داده‌اند.» این مقام ارشد دولت‌ احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصریح می‌کند: «رهبر معظم انقلاب اسلامی که سخن ایشان نافذ و فصل‌الخطاب و مبتنی بر حکم اولیه شرعی است، فرمودند: "متهم شدن به معنای مجرم بودن نیست، بنابراین هیچ‌کس حق ندارد تا زمانی که جرمی ثابت نشده، آن را رسانه‌ای کند.... حتی در مواردی که جرم در دادگاه نیز اثبات می‌شود، نباید نام فرد مجرم علنی و رسانه‌ای شود زیرا خانواده وی تحت فشار قرار می‌گیرند و دچار مشکل می‌شوند".»


روزنامه ایران
 
اصلاحاتروزنامه دولتی ایران با تیتر«نیم میلیون دانشجو در راه دانشگاه » رهسپار پیشخوان مطبوعات کشور شده است؛ این روزنامه همچنین خبر از «عیادت رئیس جمهوری از رهبر معظم انقلاب» نیز داده است. این روزنامه در صفحه اول خود به سرنوشت شعارهای روحانی پرداخته است؛ آفرین چیت‌ساز اوّل در یادداشتی با همان عنوان نوشته است« در این بزنگاه هر یک از گروه حامیان و مخالفان و رقیبان دولت روایت خاص خود را از «فرجام شعارهای 24 خرداد» دارند. جمع مخالفان دولت با داشتن تریبون‌های تبلیغاتی پرشمار در تلاشند تا دولت را در تحقق این شعارها ناموفق نشان دهند. از میان این جمع می‌توان به حرکت شاخه تندروهای اصولگرا اشاره کرد که در نقاطی مانند مجلس و رسانه‌های رسمی روزان و شبان کارنامه دولت را تیره و تار نشان می‌دهند. این گروه برای زیر سؤال بردن شعارها و چالش انداختن رئیس جمهوری از شگردهای شناخته شده‌ای در رسانه‌ها و تریبون‌های خویش بهره می‌گیرند؛ شگردهایی مثل متهم کردن دولت به سکولاریزه کردن جامعه یا تلاش برای برانگیختن حساسیت و نگرانی برخی نیروهای ارزشی به اقدامات دولت و نیز دمیدن در تنور مطالبات اقتصادی توده فقیر جامعه. در کنار این جبهه مخالف و منفی نگر، جمع حامیان و همراهان دولت را می‌توان سراغ گرفت که به صورت پرشور از اقدامات و سیاست‌های دولت حمایت می‌کنند. آن‌ها معتقدند که روحانی مسیر اعتدال و تدبیر را بدرستی پیموده است و نه تنها نشانی از انحراف و عدول در حرکت دولت دیده نمی‌شود که رئیس جمهوری حتی در عرصه عمومی و برخی بزنگاه‌های سیاسی و فرهنگی فراتر از انتظار آن‌ها ظاهر شده است»

•    راهبردهای گروه تندرو در مجلس

روزنامه ایران در صفحه 23 خود به گفت وگو با کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌ها و رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به موضوع تحولات درونی فراکسیون رهروان و کنش های نمایندگان منتقد دولت پرداخته است. نماینده شاهرود درباره همگرایی میان آقای روحانی و آقای لاریجانی بیان داشت« در طول یک سال گذشته آقای دکتر لاریجانی بر اساس دریافت درستی که از شرایط داخلی کشور و شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، رویکرد تعامل با آقای روحانی رئیس دولت را اتخاذ کردند. نفس این رویکرد بسیار میمون و مبارک است ضمن اینکه مزاج هر دو بزرگوار یک مزاج معتدل و کم هیاهوست. طبیعی است که هر دو تلاش می‌کنند روابط را مدیریت کنند و سود این روابط حسنه به نفع کشور است. آیت‌الله آملی لاریجانی هم همین سهم و تلاش را دارند تا رؤسای قوا تعامل خوبی داشته باشند. اما برخی این تلاش‌ها را برنمی‌تابند و نزدیکی و همگرایی رؤسای قوا را به ضرر خود می‌دانند. من در روزهای اخیر دیدم تحلیل‌های کاملاً غلطی می‌نوشتند و در آدرس‌های غلط می‌دهند تا بتوانند رفتارهای قدیمی و التهابات سیاسی شان را استمرار دهند. برخی حیاتشان در دعوای سیاسی است.» همچنین این نماینده نزدیک به رئیس مجلس درباره محوریت علی لاریجانی در اردوگاه اصولگرایی بیان کرد « . من از ابتدای دولت یازدهم تذکر دادم که این مهم را دست کم نگیرند که جامعه نخبگی کشور این همه کنار همدیگر قرار گرفته و برای مدیریت کشور یک جریان عقلانی را می‌طلبد. همین روند در جبهه اصولگرایی هم هست. اصولگرایی خردگرا و معتدل بیشتر به دنبال محوریت دکتر لاریجانی است تا بتواند سامان خود را حفظ کند. این گرایش نسبت به ایشان وجود دارد و آقای دکتر لاریجانی هم بدنبال پاسخگویی به این گرایش هست. دارند فکر می‌کنند در چه قالب‌هایی می‌توانند این پاسخگویی را تنظیم کنند.»


روزنامه آفتاب یزد
 
اصلاحاتاین روزنامه اصلاح طلب نیز با تیتر اصلی «حال عمومی رهبر معظم انقلاب بسیار خوب است» میهمان نگاه های خوانندگانش شده است.

•    نقد سخنان یک مشارکتی از سوی مشاور دولت

الهه کولایی از اعضای حزب منحله مشارکت در شماره دیروز روزنامه افتاب یزد بیان داشته بود« جریان فکری قصد محدودکردن دایره استغال زنان را دارند تا آنان را به سوی خانه نشینی هدایت کنند.» که این سخنان با واکنش شدید ونقد حجت الاسلام اکرمی مشاور امور روحانیت رئیس جمهور همراه شد؛ در قسمتی از این نقد آمده است « اکنون در کشور 5/3 میلیون بیکار داریم که اکثر آنها مردان و پسران می باشند. بیکاری مردان و پسران ما، ناهنجارتراست یا دختران و زنان که حداقل می توانند کار خانه و خانواده را انجام دهند که خود اشتغال است و مردان و پسران هرگز نمی توانند و تجربه آن را ندارند و آموزش ندیده اند که کار دختران و زنان را انجام دهند. وجدانا بفرمایید دختر و بانوی ما در کافی شاپ و سفره خانه سنتی کارکند، امتیاز است و انصاف است و اشتغال است و پسران و مردان بیکار باشند.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس