کارشناس موسسه بين المللي مطالعات راهبردي (iiss) اذعان کرد برنامه موشکي ايران پيشرفت کرده و اين کشور زيرساخت فناوري بومي خود را پايه گذاري کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، مايکل المن  در مقاله اي که در پايگاه اينترنتي   IISS به چاپ رسيده است، نوشت: سردار حسين سلامي  جانشین فرمانده  سپاه پاسداران ايران مي گويد:« وقتي صحبت از موشک هاي بالستيک به ميان مي آيد، من مطمئن هستم که فقط آمريکا و شوروي (سابق) اين فناوري را در اختيار دارند و هم اکنون ما نيز مي‌توانيم اعلام کنيم که اين فناوري را در اختيار داريم.»

در گزارش موسسه بين المللي مطالعات راهبردي اذعان شده است: شواهد حاکي از آن است که ايران به تدريج در دو دهه گذشته به خودکفايي رسيده است و مهندسانش با روش هاي ابتکاري از فناوري هاي موجود براي ساخت موشک‌هاي دوربرد و راکت هاي ماهواره بر استفاده مي‌کنند.

امروز ، صنايع دفاعي  و هوا فضاي جمهوري اسلامي  بر ارتقاي کيفيت و دقت موشک هاي اين کشور علاوه بر توسعه ابزاري براي مقابله با سامانه هاي دفاع موشکي تمرکز کرده است.

از اواسط دهه نود ، ايران دستيابي و توسعه موشک هاي بالستيک که بردشان به اسرائيل مي رسد ، در اولويت قرار داده است. ايران نام اين موشک را شهاب سه گذاشت. در موشک شهاب سه  در سال 2004 اصلاحاتي به عمل آمد و برد آن از نهصد به حدود هزار و ششصد کيلومتر رسيد. مدل دوربرد اين موشک از سال 2007 تاکنون اسامي مختلفي به خود گرفته است اما به طول کلي به اسم موشک  قدر شناخته مي شود.

مهندسان ايراني در اوايل قرن بيست و يکم يک زيرساخت توليد سوخت جامد از چين براي توليد موشک بزرگ و دو مرحله اي سجيل  خريداري کردند.

اين تلاش ها در نوامبر 2008 نتيجه داد و سجيل اولين آزمايش موفقيت آميز خود را پشت سر گذاشت. در سيزده ماه بعدي ،‌اين موشک که دو هزار کيلومتر برد دارد ، سه بار پرتاب شد. ايران نشان داده است که توانايي طراحي ، توسعه و ساخت موشک‌‌هاي بي نظير بالستيک را دارد. اين کشور احتمالاً هنوز مواد حساس از جمله  سوخت جامد را از کشورهاي خارجي خريداري مي‌کند اما اين برنامه ساخت موشک دو مرحله اي حاکي از آن است که ايران در بنيانگذاري توانمندي بومي موشکي پيشرفت هاي قابل ملاحظه‌ای داشته است.

موشک فاتح 110 که يک موشک تقريباً هدايت شونده  با برد دويست و پنجاه کيلومتر است، ارتقاء يافته است.يکي از مدل هاي اين راکت که خليج فارس نام دارد ، به حسگرهاي هدايت اوپتيکال مجهز است که هدف گيري دريايي را آسان مي کند.

ايران در ماه مه نيز از حدود سي سکوي پرتاب براي موشک هاي ميان برد خود رونمايي کرد که در مانور سپتامبر به نمايش گذاشته شد.

در پايان اين مقاله ادعا شده است ، در حالي که توانمندي‌هاي موشکي ايران عقب‌تر از توانمندي آمريکا، روسيه، فرانسه، چين و هند است ، اما موفقيت رو به رشد اين کشور در ساخت موشک سجيل و فاتح 110 حاکي از آن است که توان فني موشکي  اين کشور با کره شمالي برابري مي‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس