کد خبر 214095
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید، در دوران سازندگی گفته می‌شد ما چیزی به اسم اقتصاد اسلامی نداریم ولی مبانی آن را از غرب گرفتند و اوضاع کشور چیزی شد که مردم می‌دانند.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در برنامه زنده تلوزیونی در مناظره با محمدرضا خباز نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم، یک با اشاره به واژه حماسه سیاسی اظهار داشت: اگر سیاست را به عنوان تدبیر امور تلقی کنیم، انتخاب رئیس جمهور آینده باید انتخابی پرشور و همراه با شجاعت، عزتمندی و به دور از مسائلی چون تسلیم طلبی باشد.

وی از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه به عنوان یکی از مصادیق حماسه سیاسی نام برد و تصریح کرد: انتخابات نیز خلق حماسه است، چنان که سی میلیون رای دوم خرداد سال 76 توسط رهبری حماسه دوم خرداد شد و رای بالای 40 میلیونی در سال 88 نیز دندان شکن بود و اگر ناملایمات بعد از آن به وجود نمی‌آمد، کشورهای متخاصم برای مدتی طولانی زمین‌گیر می‌شدند ولی متاسفانه اتفاقات معکوسی بعد از آن رخ داد.

صفار هرندی در ادامه با اشاره به تقسیم بندی الزامات حماسه سیاسی گفت: سهم مردم، جریان‌ها و گرو‌ه‌های سیاسی در خلق این حماسه مهم است و حماسه معطوف به عمل این سه دسته است؛ اما در خلال رفتار آنها ممکن است مشکلی ایجاد شود لذا باید دقت کرد تا حماسه درست انجام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر در عرصه انتخابات، مدیریت اجرایی کشور بخواهد جابجایی بیهوده داشته باشد، تذکر می‌گیرد و یا اگر مسئولی در گوشه‌ای از کشور سخنی بگوید که  تداعی نوعی اضطراب در کشور باشد، باید آنها را دعوت به آرامش کرد و یا اینکه نباید 6 ماه قبل از انتخابات، ذهن جامعه را مشوش و فضاسازی برای ایجاد اضطراب در کشور صورت گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: نیروهای سیاسی‌ای که در انتخابات شرکت می‌‌کنند، باید توجه کنند که اگر شفافیت لازم را در بیان مواضع و دیگاه‌های خود نداشته باشند، یک جور کلاه‌گذاری بر سر مردم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل ما در مواجهه با گروه‌های سیاسی طی سال‌های گذشته این بوده که کسانی که مواضعی را اتخاذ کردند و خود را پایبند به قانون عنوان کردند، اما در زمان عمل به قانون، وفادار به قانون نبودند، درخواست ما این است که با این روند مسائل گذشته را تکرار نکنند.

صفار هرندی در ادامه با اشاره به کلیدواژه انتخابات آزاد ادامه داد: اگر به سیر صدور این کلام از زبان افراد مختلف دقت کنیم، نتایج اظهارات مطرح شده را ببینیم، متوجه می‌شویم که سران ایالات متحده ضرورت برگزاری انتخابات آزاد را در ایران، طی یک سال گذشته مطرح کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حالا وقتی یک مقام مسئول در ایران به تبع چیزی که آنها می‌گویند، انتخابات آزاد را مطرح می‌کند، جامعه حق دارد بپرسد که چرا این موضوع از زبان یک مسئول در داخل مطرح شده است.

صفار هرندی افزود: انتخابات آزاد از نگاه ما چیزی است که از ابتدای انقلاب تاکنون رخ داده اما وقتی آمریکایی‌ها روند انتخابات آزاد را این گونه در کشور زیر سوال می‌برند، نمی‌توانند هدفی جز ایجاد تقابل بین نظام و مردم داشته باشند.

وی تاکید کرد: از دید آنها، انتخابات آزاد یعنی دخالت اجنبی در انتخابات، یعنی حتی یک بهایی هم بتواند رئیس جمهور یا نماینده مجلس شود؛ حالا چرا برخی مسئولان این موضوع را تکرار می‌کنند و چرا باید در پازل دشمن عمل کنیم.

صفار هرندی ادامه داد: امام راحل می‌فرمودند، هر وقت دشمن شما را تایید کرد به مواضع خودتان شک کنید؛ شاید گفتمانی که آنها مطرح کردند، مقدماتی داشته باشد و نیروهای داخلی به طبع آن حرف نمی‌زنند اما این پرسش را باید مطرح کرد که چرا این مسئله از سوی رسانه‌ها مطرح و پس از آن، شخصی که این موضوع را مطرح کرده بود، ادبیات آن را تغییر داد.

وی در ادامه این برنامه تلویزیونی با بیان اینکه افرادی که با هم همفکر هستند و کار سیاسی با هم انجام می‌دهند، می‌توانند بار عملکرد یکدیگر را به دوش بکشند، گفت: مثلا آیا آقای خباز که نماینده جبهه اصلاحات در این گفت‌وگوست، بار همه چیزی که توسط دوستانش در اصلاحات گفته شده را به دوش می‌کشد یا خیر.

صفارهرندی با اشاره به سخنان یکی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان افزود: یکی از این چهره‌ها می‌گفت در حزب ما از نماز شب‌خوان تا سوسیالیست وجود دارد و اگر این فرد جزو جبهه شماست، پس شما سخنان آن را تایید می‌کنید یا نه با وی مخالفت می‌کنید.

وی ادامه داد: در دوران سازندگی گفته می‌شد ما چیزی به اسم اقتصاد اسلامی نداریم و مبانی آن را از غرب گرفتند و اوضاع کشور چیزی شد که می‌دانید و دولتی که در آستانه دوم خرداد رای آورد، با شعار تغییر به انتخابات ورود کرد در حالی که مردم به دنبال اصلاح وضع معیشت خود بودند.

صفارهرندی در ادامه گفت: آنچه که شما از قانون اساسی گفتید مورد قبول بنده هست اما ما برخی اوقات در دولت مصوبه‌ای داشتیم که رئیس جمهور اصرار به تصویب آن داشت اما هر 18 نفر حاضر در دولت، مخالف آن بودند لذا ما در دولت نهم اصرار بر انجام وظایف خود داشتیم.

وی ادامه داد: بنده اگر طرح و مصوبه‌ای را در دولت در زمان حضور خود تایید کرده‌ام، مسئولم و باید در مقابل آن پاسخگو باشم اما آیا اصلاح طلبان نیز این گونه هستند؛ مثلا وقتی سروش که اصلاح طلبان دیدگاه‌هایش را در جلسات‌شان حلوا حلوا می‌کردند، به قرآن اهانت کرد یا  حکومت دینی را زیر سوال برد، یا اینکه در برابر صحبت‌های سخیف اکبر گنجی، کدیور و مزروعی، کدام  یک از اصلاح‌طلبان در مقابل آنها موضع گرفت.

وی تاکید کرد: معتقدم  همه آن 22 میلیون نفری که به اصلاحات  رای دادند، با این حرف‌ها موافق نبودند اما آن کسانی که از آنها تعبیر به رجال سیاسی می‌کردند و اهل یک جبهه واحد هستند، باید در برابر آن موضع می‌گرفتند.

 صفار هرندی افزود: آیا حق دارم به اصلاح‌طلبان بگویم که شما امروز از کدام هویت حرف می‌زنید.

وی در ادامه با بیان اینکه بنده قصد و سعی نکردم که عملکردها را مقایسه کنم چون اگر این گونه بود، باید بیشتر از این صحبت کنم، گفت: در دولت نهم بیشتر کارهای به زمین مانده دوره اصلاحات، به سرانجام رسید و در واقع دولت نهم با حدود 200 پروژه نیمه‌تمام که بعضی از آنها 23 سال از آغاز روند اجرای آن گذشته بود، مواجه بود لذا تمام تلاش خود را به کار گرفت و طی دو سال و نهایتاً چهار سال، 95 درصد آنها را به اتمام رساند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ثبت‌نام کاندیداها و بررسی صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان گفت: این روزها افرادی از هر جنس و دارای مواضع سیاسی ثبت‌نام کرده‌اند و وقتی از آنها سوال کردند که اگر توسط شورای نگهبان تایید نشوید، چه می‌کنید، می‌گویند حتی در صورت شکست، به رقیب خود تبریک خواهند گفت؛ چرا این افراد در سال 88 این تعبیر و برخورد را نداشتند و اگر خود آن دوستان به خطا رفته بودند، چرا دوستانشان جبران نکردند، این غفلت برای دوستان آنها قابل جبران است ولی برای مسببین فتنه، قابل جبران نیست.

وی با اشاره به عوامل بروز فتنه 88 گفت: از آن عوامل نامه‌ای بود که قبل از انتخابات 88 نوشته شد و بعد از آن سخنان همسر همان شخصی که نامه را نوشته بود، پای صندوق رای فرمان خروج را صادر و تحریک کننده مردم شد.

صفار هرندی افزود: در کنار عواملی که آقای خباز درباره سهام عدالت عنوان کردند، آیا خاتمی نیز در اواخر دوران فعالیت خود حقوق اساتید را دو برابر نکرد و یا در آن دوران شاهد حجم استخدام گسترده‌ای در وزارت کشور نبودیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: بنده وکیل مدافع رفتارهایی که صورت گرفته نیستم و البته جریانی که من منتصب به آن هستم وعنوان می‌کنم که تفکرم اصولگرایی است و از آن حمایت می‌کنم، وقتی با حرکت غلطی روبرو شد خودش آن را در جریان خودش تخطئه کرد؛ بنده که اخراجی دولت نهم بودم طرفدار کارهای خوب دولت بوده و هستم اما وقتی دیدم خطایی در دولت شکل گرفته از آن دفاع نکردم اما از کارهای خوب آن همچنان دفاع می‌کنم.

وی ادامه داد: اصولی که دولت احمدی‌نژاد عهد کرده بود به آنها وفادار باشد، برای ما پذیرفته بود اما اگر در میانه راه خطا کرده و به آن اصول پایبند نبود و باید گریبانش را گرفت، رئیس جمهور آینده باید حتما خود را ملترم به اجرای قانون بکند.

صفارهرندی در ادامه سخنان خود افزود: استقامت ما و حرکت جدی ما در مسیر در صورت پایبندی بر اصول عنوان شده نتیجه می دهد و باید همچنان بر اصول استقامت کرد و در این مسیر حرکت کرد.

عضو تشخیص مصلحت نظام افزود: مساله‌ای که گاهی اوقات گریبانگیر جریان‌های ما شده، این است که توسط بیگانگان وسوسه شده‌اند و سند این سخنان در رسانه‌های بیگانه منتشر شده است یعنی همان خطی که در خصوص دفاع رسانه‌های بیگانه از اصلاح طلبان شکل گرفت.

صفارهرندی در پاسخ به سوال خباز مبنی بر اینکه آیا فکر نمی‌کنید این مسئله برای ایجاد اختلاف بین من و شما است، گفت: ما نیز همین را می‌گوییم اما اصلاح طلبان حاضر هستند که از این حمایت‌ها اعلام بیزاری کرده و آن را از خود دور کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس