مشرق - متن زير گفتگوي پيروز مجتهدزاده با هفته نامه نگاه پنجشنبه است که به تازگی منتشر شده است. نظر به اهمیت فراوان موارد مطرح شده در این مصاحبه، پایگاه خبری - تحلیلی مشرق این متن را منتشر می سازد. 

با توجه به استقبال فراوان مخاطبین پایگاه مشرق از مقالات درج شده در کرسی آزاد اندیشی، مطالبی از این دست همواره در دستور کار قرار دارد.

«مشرق» پذیرای نقدهای علمی و کارشناسی در باره موضوع مورد مصاحبه می باشد و چنین نقدهای علمی  در چهارچوب کرسی آزاد اندیشی در سایت منتشر خواهند شد. 

به جهت استفاده بیشتر مخاطبین از فضای بحث، تصویر افراد و برخی حوادث ذکر شده، از سوی ما به متن اضافه شده و در مواردی اندک (در مورد زیرنویس برخی عکس ها) عناوینی را در داخل دو قلاب [] با رنگ آبی آورده ایم.

همچنین ان شاء الله فردا گفت و گویی با همین موضوع و در نسبتی انتقادی نسبت با نظرات آقای مجتهدزاده با آقای عبدالله شهبازی منتشر خواهیم کرد.

*****************************************************************


سردبير: درباره آقاي دکتر مجتهدزاده، يک نکته بارز است و آن اينکه او در اين سال‌ها بيش از هر کارشناس سياسي ديگري سنگ منافع ملي را به سينه زده. تقريبا در بيش‌تر بحث‌ها و مجادلات سياسي، به خصوص در سال‌هاي اخير، چيزي که فراموش ‌شده منافع ملي است. از اين جهت تاکيد و تذکار پي در پي اين اصل مهم و حياتي، اما مغفول، مي‌تواند تلنگري به ذهن و دل فعالان سياسي و مسوولين باشد تا اولويت‌شان را در مناقشات سياسي، چه داخلي و چه بين‌المللي به منافع ملي برگردانند.

علاوه بر اين بازخواني تاريخ سياسي صدسال گذشته مي‌تواند به ما بفهماند کجاها و در چه شرايطي به منافع ملي توجه کرده‌ايم و در کجاها از آن غافل شده‌ايم و خود را در مخاطرات جدي قرار داده‌ايم.

از برادرمان سيد ابوالحسن مختاباد که مقدمات گفت‌و‌گو با دکتر مجتهدزاده را فراهم کردند، ممنون و متشکريم.

جناب مجتهدزاده، اخيرا از شما مطلبي درباره مصدق خواندم. شما معتقديد مصدق کودتا کرد نه شاه و به صراحت نوشته‌ايد مصدق يک عوام‌فريب بود. اين حرف جداي از استدلال‌هاي علمي و استنادهاي تاريخي حرفي است که با بديهيات زندگي ما در تعارض است. ما درباره نام‌هايي مثل اميرکبير، ناصرالدين‌شاه، مصدق و... بديهياتي را پذيرفته‌ايم و آنها را در تحليل‌هاي سياسي‌مان به عنوان حکم قطعي در نظر مي‌گيريم. خيلي از کساني که مصدق را آغازکننده کودتا و عوام‌فريب مي‌نامند از منظر سلطنت‌طلبي و دفاع از رفتار محمدرضا پهلوي در اين ماجرا اظهار نظر مي‌کنند و معمولا هم کسي آنها را جدي نمي‌گيرد. اما وقتي شما به تفصيل در اين باره مي‌نويسيد و مي‌گوييد تمام اسناد مرتبط با ماجراي مصدق را مطالعه کرده‌ايد آن وقت اين اظهار نظر، اهميت بسزايي پيدا مي‌کند و بسياري از پژوهشگران را به فکر فرو مي‌برد. به نظر شما چرا اين حرف در روشنفکران ما درنمي‌گيرد؟

روشنفکران ما هم بيشتر تحت تاثير انگليس بودند. درکتاب «ميرزا آقاخان نوري»نشان داده‌ام که انگليسي‌‌ها چطور آمدند و در جامعه روشنفکري ايران دامي گستردند که از طريق فحش دادن به انگليس، کار انگليس را پيش ببرند.


يعني مي‌فرماييد حتي طرفداري از مصدق هم سياست خود انگليس بوده؟

صد درصد. اين جاي سوال ندارد. چيزي که عيان است چه حاجت به بيان است.من نمي‌دانم اين بي‌بي‌سي چه مرضي دارد؟ براي چه دارد خودش را مي‌کشد که آي مصدق چنين است و مصدق چنان است. هيچ رسانه بين‌المللي را نديده‌ام که تا اين حد انرژي و سرمايه خودش را براي تبديل مصدق به يک قهرمان ملي، خرج کند.کمي‌عقب‌تر برويد؛ برويد سراغ ماجراي اميرکبير و ميرزا آقاخان نوري. تمام اين ماجرا زير سر سفراي انگليس بود. اول سرهنگ شل و بعد هم چارلز موراي. مي‌دانيد که داستان اميرکبير از آمدن او به تبريز شروع شد. از همراهي کاردار انگليس با شاه و نخست‌وزير در مسير تبريز به تهران و قلع و قمع شدن تهران به نفع انگليسي‌‌ها و حالا ما با اين داستان‌ها کاري نداريم. اينها حوادث تاريخي است.


اگر منظورتان مستنداتي است که عباس امانت ارائه مي‌دهد، بعضي پژوهشگران در اين شک و شبهه وارد کرده‌اند.

نمي‌خواهم بحث را کش بدهم. پروفسور امانت، يک عمر زحمت کشيد و اسناد دقيق انگليس را گردآوري کرد و کتاب قبله عالم را نوشت. شما به من بفرماييد آن پژوهشگران که به کار او شبهه وارد کرده‌اند، چه سابقه‌اي در گردآوري و نشر اسناد انگليس در ايران دارند؟ کسي مثل آقاي شهبازي که از جمله اين پژوهشگران است، مثل بقيه قصه‌گويان تاريخي دارد يک حرف پيش‌ساخته را تکرار مي‌کند و مثل چوب بر سر اين و آن مي‌زند. اين حضرات شرايطي را در ايران ايجاد کرده‌اند که هيچ‌کس به خودش اجازه نمي‌دهد به دنبال کشف حقايق تاريخي برود. فضايي ايجاد کرده‌اند که انگار تاريخ معاصر ايران نوشته شده است و تمام. و ديگر هيچ‌کس حق ندارد درباره آن چيزي بنويسد. اگر هم بنويسد، انکارش مي‌کنند؛ امانت را تبديل کردند به يک بهايي، به خودفروخته به انگليس، يهودي قلمدادش کردند و... من از آقاي شهبازي يا هرکس ديگري دعوت مي‌کنم بنشينند کتاب امانت را خط به خط بخوانند و ببينند چه چيزي را از کجا و در چه تاريخي نقل کرده است.



پروفسور امانت، يک عمر زحمت کشيد و اسناد دقيق انگليس را گردآوري کرد و کتاب قبله عالم را نوشت [...]

امانت را تبديل کردند به يک بهايي، به خودفروخته به انگليس

تاريخ يک علم است اما متاسفانه در ايران محدود شده به قصه‌نويسي‌هاي عجيب و غريب. علم عبارت است از آگاه شدن از اسرار هستي. رسيدن به اين آگاهي راه و روشي دارد که به آن مي‌گوييم روش تحقيق. در روش تحقيق چند اصل بايد رعايت شود که در ايران در هيچ رشته‌اي رعايت نمي‌شود. اولين اصل، بي‌طرف بودن است. کسي که مي‌خواهد تحقيقي انجام بدهد و رساله يا کتابي بنويسد اول بايد مدتي زحمت بکشد. ذهن خود را از همه پيش‌داوري‌ها و از هر آنچه در باب آن موضوع خوانده و شنيده، خالي کند و به عنوان يک آدم کاملا ناآشنا با آن موضوع، با آن مواجه شود و هدفش اين باشد که اين موضوع را لحظه به لحظه، قدم به قدم و از ابتدا کشف کند؛درست مثل کاري که آقاي امانت انجام داد.در کشورهاي دموکراتيک، شما هيچ استاد دانشگاهي را پيدا نخواهيد کرد که گرايش حزبي داشته باشد. چه برسد به اينکه عضو يک حزب يا آدمي سياسي‌ باشد. در ايران اما به جز چند نفر، استادي پيدا نمي‌کنيد که حزبي و سياسي نباشد و زير علم اين يا آن سياستمدار سينه نزند.

چنين افرادي که در جامعه و در عالم علم به سمت خاصي گرايش پيدا مي‌کنند، در حقيت چشم خودشان را کور مي‌کنند و نمي‌توانند حقايق را ببينند.چطور شخصي به نام شهبازي به خودش اجازه مي‌دهد حاصل سال‌ها تحقيق و پژوهش آدمي مثل امانت را به راحتي يک ليوان آب خوردن، رد کند. آن هم با چه ابزاري؟ با همان کليشه‌هاي تکراري و از پيش‌ساخته انگليسي که عرض کردم.


ايشان گفته که سند تحت‌الحمايگي اميرکبير، سندي جعلي است و براي اين حرف ادله هم آورده.

اين حرف‌ها کدام است؟ وقتي قرار باشد چنين سندي تنظيم شود، پيش از تنظيم آن مکاتبات بسياري صورت مي‌گيرد. سند اين مکاتبات موجود است، آيا تمام اينها هم جعلي است. برويد تاريخ را درست بخوانيد. کتاب امانت را درست بخوانيد و ببينيد سرهنگ شل از چه زماني نامه‌نگاري با سفارت انگليس را براي گرفتن پناهندگي اميرکبير شروع کرده است. سند جعلي است؟ چند تا را جعل کرده‌اند؟ آن موقع امانت نبوده که برود سند جعل کند.

آقاي شهبازي! اين شما هستيد که انگلستان توانست به وسيله محمود محمود و فريدون آدميت مغز شما را جعل کند. تاريخي که نوشته شده، تماما تاريخ انگليسي‌هاست و خيلي‌ها دارند سنگ اين تاريخ را به سينه مي‌زنند.البته ندانسته اين کار را مي‌کنند. به دليل همان گرايش‌هاي سياسي که عرض کردم به آن دچارند، خودشان را کور مي‌کنند و هرگز نمي‌توانند حقيقت را ببينند. ناصرالدين‌شاه سه بار فرمان قتل اميرکبير را صادر کرد. نه يک بار بلکه سه بار! هربار انگليسي‌ها دخالت مي‌کردند و اجازه نمي‌دادند اين اتفاق بيفتد. دفعه سوم وقتي فرمان قتلش را صادر کرد، فراشباشي را مامور کرد که حکم را بي‌درنگ و في‌المجلس اجرا کنند. بدو بدو چهارنعل رفتند به کاشان و آن بدبخت را بردند توي حمام و آن طور خلاصش کردند که انگليسي‌ها نتوانند نجاتش بدهند.همان موقع انگليسي‌ها مشغول تهيه سند تحت‌الحمايه گرفتن اميرکبير و تابعيت او بودند. سند صادر شد اما تا برسد به تهران کار از کار گذشته بود.

آقايان تاريخدان! خواهش مي‌کنم اول برويد انگليسي ياد بگيريد، شما تا زبان دولتي را که در امور داخلي ما آن طور مداخله مي‌کرد، ياد نگيريد، نمي‌توانيد اسناد را مستقيم بخوانيد. شما ترجمه امثال محمود را ملاک قرار مي‌دهيد. اما آنها که شما ملاک کارتان قرار مي‌دهيد سند نيستند. همگي جعلي‌اند.

آن اسنادي که محمود محمود ترجمه کرد، همه را دربست از سفارت انگليس تحويل گرفت و به فارسي برگرداند و آن تاريخ لعنتي را نوشت وچهار تا فحش هم به انگليسي‌ها داد براي رد گم کردن، آن هم به دستور خود انگليسي‌ها.

آن اسنادي که محمود محمود ترجمه کرد،

همه را دربست از سفارت انگليس تحويل گرفت و [...] آن تاريخ لعنتي را نوشت و

چهار تا فحش هم به انگليسي‌ها داد براي رد گم کردن، آن هم به دستور خود انگليسي‌ها.


لزومي ندارد بگوييد سند تحت‌الحمايه قرار گرفتن اميرکبير جعلي است. اين در آن دوره امري طبيعي بوده. همه رجال سياسي تحت‌الحمايگي داشته‌اند. اگر هم او تحت‌الحمايه انگليس بوده، فقط و فقط براي فرار از جور شاه بوده. معني‌اش اين نيست که اميرکبير نوکر انگليس بوده. اتفاقا اغلب آنها که تحت‌الحمايه انگليس بودند، مخالف انگليس هم بودند اما آنها که عامل انگليسي‌ها بودند هيچ کدام تحت‌الحمايه انگليس نبودند. اصل بحث را بگيريد، اصل بحث را بفهميد، آن دوره دوره کاپيتولاسيون بود. رجال مملکت براي اينکه بتوانند به کشورشان خدمت کنند چاره‌اي جز اين نداشتند که يا تحت‌الحمايه روس باشند يا به ويژه تحت‌الحمايه انگليس. بايد تحت‌الحمايه مي‌بودند که جان و مال و ناموس‌شان از دست شاه در امان باشد. چون شاه فقط از انگليس مي‌ترسيد. از روسيه هم خيلي حساب نمي‌برد.

اگر چنين سندي درباره اميرکبير صادر شده، دال بر نوکري اميرکبير نيست. اميرکبير شخصيت کاملا مستقلي بود .البته نسبت به انگليس و خواسته‌هاي انگليس خيلي مماشات مي‌کرد. اما او نوکر انگليس نبود .ميرزاآقاخان نوري هم نوکر انگليس نبود. حاج‌ميرزا آغاسي هم نبود .ظلم و جور شاهان به خصوص ناصرالدين‌شاه آنقدر زياد بود که رجال مملکت ناچار بودند تحت‌الحمايه قرار بگيرند.عصر، عصر کاپيتولاسيون بود.ولي اين آقايان به کسي که کاپيتولاسيون را لغو کرد به همان اندازه فحش مي‌دهند که به نوکران انگليس. شما او را هم نوکر انگليس مي‌دانيد و مي‌گوييد انگليسي‌ها او را روي کار آوردند. خجالت دارد.



امیرکبیر تحت الحمایه انگلیسی ها قرار داشت و
 نسبت به انگليس و خواسته‌هاي انگليس خيلي مماشات مي‌کرد.

ناصرالدين‌شاه سه بار فرمان قتل اميرکبير را صادر کرد. نه يک بار بلکه سه بار! هربار انگليسي‌ها دخالت مي‌کردند و اجازه نمي‌دادند اين اتفاق بيفتد.

دفعه سوم [...] فراشباشي را مامور کرد که حکم را بي‌درنگ و في‌المجلس اجرا کنند. بدو بدو چهارنعل رفتند به کاشان و آن بدبخت را بردند توي حمام و آن طور خلاصش کردند





ميرزا آقاخان نوري نوکر انگليس نبود



حاج‌ميرزا آغاسي هم [نوکر انگلیس] نبود


يعني مبناي آدميت و نسل جديد مورخين هم همين بديهيات و مشهورات بوده؟

بله، اما اين مال الان نيست. دويست سال است که ما گرفتار اين وضعيت هستيم و اين وضعيت در شصت سال اخير به اوج رسيد و اين بلاها سر ما آمد. از شما مي‌پرسم. آيا کسي در اين مملکت هست که نداند، بي‌بي‌سي، بازگوکننده سياست‌هاي دولت بريتانياست؟ کسي هست که بتواند منکر چنين چيزي بشود؟ اين را داريم به بديهي‌ترين شکل ممکن به چشم مي‌بينيم. اما آن را امري بديهي به حساب نمي‌آوريم و در عوض آن خزعبلات را بديهي مي‌دانيم. از بس که تکرار شده‌اند.

داشتم اين را عرض مي‌کردم که در علم، اولين شرط،اصل بي‌طرفي است.شما وقتي مي‌خواهيد درباره اميرکبير يا مصدق و... مطالعه کنيد بايد طوري رفتار کنيد که انگار اين افراد را نمي‌شناسيد. بايد برويد به دنبال کشف اسناد تا بفهميد ماجرا از چه قرار بوده. البته درباره اسناد در ايران برداشت غلطي وجود دارد؛ عده‌اي فکر مي‌کنند هرکس هرکجا کتابي نوشت، آن کتاب سند است. دوستان ما در راديو و تلويزيون هم کتاب‌هاي اين افراد را مي‌گذارند جلوي رويشان و بر اساس آنها حرف مي‌زنند و به خيال خودشان مستند حرف مي‌زنند. نه آقا. فقط در ايران به اينها مي‌گويند اسناد. اينها سند نيستند.

ما خودمان که اهل نوشتنيم مي‌دانيم وقتي کسي کتابي مي‌نويسد، چطور آن را نوشته و بر چه اساسي. اگر شما مثلا بخواهيد از مفاد عهدنامه ترکمانچاي مطلع شويد، نبايد به آنچه من در کتابم از سند اين عهدنامه آورده‌ام اکتفا کنيد؛ حالا چه تمام سند را در کتابم آورده باشم و چه بخشي از آن را. کتاب من اگر هم سند باشد، سند دست دوم است. محقق نبايد به آن اعتماد کند. چون نمي‌داند من چطور متن سند را کم و زياد کرده‌ام و چه بخش‌هايي از آن را ذکر نکرده‌ام يا به منبع اصلي مراجعه داشته‌ام يا نه. شما بايد برويد به مرکز اسناد و خود سند را ببينيد. اين مي‌شود تحقيق.ولي چيزي که در ايران به ويژه در رشته تاريخ داريم تکرار مکررات دروغ‌هاي شاخدار است.

اين حضرات از امانت خوششان نمي‌آيد چون با حقيقت سر و کار دارد. شما هر روز هم که در جست‌وجوي حقيقت باشيد، هنوز اول راهيد. در مرکز اسناد وزارت خارجه، ساختماني را به اسناد انگليس اختصاص داده‌اند که از همه مراکز اسناد وزارت خارجه و کتابخانه ملي و... وسيع‌تر است. ببينيد آنجا چه قيامتي است و چقدر سند از اين کشور وجود دارد. حتي اگر آدم همه عمرش را بگذارد روي اين اسناد، يک‌دهم‌شان را هم نمي‌تواند بررسي کند. آن وقت آقايان، علم تاريخ را تمام‌شده قلمداد مي‌کنند. اصل دوم اين است که زبان بدانند که نمي‌دانند و بنابراين به اصل مطلب دسترسي ندارند. اصل سوم اين است که سندشناسي بلد باشند. کار کردن روي اسناد الکي نيست، آن هم اسناد انگليس.

بنده درباره ميرزا آقاخان نوري و ديگران يا در مورد خليج فارس و تعلق جزاير آن به ايران، اگر سند و مدرکي در آثارم آورده‌ام، منبعم اسناد انگليس بوده است اما اگر اين دوستان فکر مي‌کنند، در مرکز اسناد، سندي هست که در آن تمام و کمال و به صراحت جزاير سه‌گانه را متعلق به ايران دانسته‌اند، کور خوانده‌اند. تمام اسناد آنها درباره تحکيم و اثبات حقانيت سياست‌هاي خودشان است. سندشناس کسي است کهزبان انگليسي را به خوبي بلد باشدو غور کند و تناقضات اسناد را استخراج کرده و بر اساس آن به نتيجه‌ برسد. دموکراسي حاکم است ديگر؟

در نظر بگيريد شکايت به دادگاه بين‌الملل را سر قضيه نفت. مساله اصلي اين بود که آيا اساسا اين دادگاه صلاحيت قضاوت درباره اين موضوع را دارد يا نه. آخرين قاضي که رايش در اين باره تعيين تکليف مي‌کرد،انگليسي بود. چون دموکراتيک تربيت شده‌اند،ملاحظات و گرايش‌هاي سياسي در بحث قضاوت علمي و دادرسي‌هاي حقوقي آنها تاثيري ندارد و واقعا بي‌طرفانه عمل مي‌کنند.اين تربيت و نظام دموکراتيک بر اسنادشان هم حاکم است.

براي مثال عرض مي‌کنم جايي که ايران نسبت به کارهاي انگليس در جزيره ابوموسي اعتراض مي‌کند، آنها به طور سرّي و بدون اطلاع کسي، موضوع را به ديپلمات برجسته‌اي که در حوزه خليج فارس اطلاع کافي دارد ارجاع مي‌دهند و از او نظر مي‌خواهند. آن ديپلمات نظر مي‌دهد که کار شما غلط است و اين جزيره متعلق به ايران است. اما شما که چنين چيزي را در آن اقيانوس چند ميلياردي اسناد پيدا نمي‌کنيد. حالا چطور بايد به چنين چيزي رسيد؟بايد سندشناس باشيد. من اسنادي ديدم که رفرنس‌هايي داشتند به موضوع مالکيت ايران بر جزاير سه‌گانه. اما از آن رفرنس‌ها اطلاع نداشتم. آنقدر گشتم و گشتم تا رسيدم به آن رفرنس‌ها و اصل اسنادشان را پيدا کردم و آوردم توي کتابم که بله؛ اين هم اسنادي که نشان‌دهنده مالکيت ايران و حاکميتش بر جزاير سه‌گانه است.


اسناد وزارت خارجه امريکا درباره مصدق و فعاليت‌هاي او هم در دو جلد منتشر شد. نظرتان درباره آن اسناد چيست؟

يعني مي‌فرماييد آن اسناد هم قابل اعتماد نيستند چون دست اول نيستند؟

بنده به تفصيل در يکي از مقالاتم ازاسناد موجود در اين کتاب استفاده کرده‌ام. در آن اسناد اصلا به کلمه کودتا برنمي‌خوريم. به جاي کودتا نوشته‌اند عمليات براي براندازي مصدق؛ نخست‌وزير ايران. کودتا در اينجا کاملا ديمي به کار برده مي‌شود. نه به معناي علمي. چون به معناي علمي‌اش در 25 مرداد اتفاق افتاده بود.در ايراني که دقت‌هاي علمي در استفاده از مفاهيم و تعابير علمي وجود ندارد، رويداد 28 مرداد به گونه جدي و رسمي «کودتا» با تعاريف علمي آن فرض شده،بي‌آنکه توجه شود آقاي مصدق رئيس نظام حکومتي يا «اتا» نبود که عليه‌اش «کو» صورت گيرد.او نخست‌وزير معزولي بود که چند روزي را به گونه غيرقانوني به حيات باقي‌مانده دولتش ادامه داد. چشم‌بندي که نيست که.




[صحنه هایی از کودتای 28 مرداد، منبع: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران]

مجتهدزاده: کودتا در اينجا کاملا ديمي به کار برده مي‌شود [...]

در آن اسناد [اسناد وزارت خارجه امريکا ] اصلا به کلمه کودتا برنمي‌خوريم.


28 مرداد به گونه جدي و رسمي، «کودتا» با تعاريف علمي آن فرض شده [...]
 
چشم‌بندي که نيست که.


مصدق مجلس ملي کشور را تعطيل کرد. مجلس از ارکان حکومت است ديگر. دو تا رکن را قبلا از بين برده بود.رکن سوم را هم که مجلس بود، روز 25 مرداد منحل کرد.در اين باره که ديگر احتياجي نيست امريکا يا انگليس به ما بگويند کودتا کدام است.آنها آن طرحي را که به طور شفاهي به آن کودتا مي‌گفته‌اند و کتبا مي‌نوشته‌اند طرح براندازي مصدق،از چند ماه قبل برنامه‌ريزي کرده بودند. اما وقتي خواستند آن طرح را به اجرا بگذارند کار از کار گذشته بود.


مگر اين وسط چه منفعتي از آنها ضايع مي‌شد که اين همه روي اين براندازي سرمايه‌گذاري کرده و به قول شما از چند ماه قبل براي آن برنامه ريخته بودند. آقاي زاهدي گفته بود امريکايي‌ها خيلي هم در اين ماجرا دخيل نبودند. اما وقتي کار تمام شد و ديدند مي‌توانند سر يک سفره بنشينند، گفتند بله ما اين کار را کرديم.

بله، دقيقا همين طور بوده. طرح عظيم براندازي مصدق، آخرش به کجا ختم شد؟ کرميت روزولت را فرستادند تهران.آخر اين چه کودتايي است که يک نفر مي‌تواند آن را انجام بدهد. کرميت روزولت در ايران چه کار کرد؟ مي‌دانيد که قبل از 28 مرداد، يعني 25 مرداد مصدق عزل شده بود. ولي مصدق با اينکه شاه فرمان عزل او را صادر کرده بود بي‌اعتنايي کرد و آنها را که حکم عزل دستشان بود به زندان انداخت. خباين مي‌شود حکومت ياغي و سرخود.

اين حکومت ياغي شرايطي پيش آورده بود که عده زيادي از رجال مملکت از قبل به زندان افتاده بودند، عده‌اي هم از کشور فرار کردند. امثال زاهدي هم مخفي بودند. تنها کاري که روزولت کرد اين بود که بين رجالي که مخفي شده بودند و آنها که به خارج از کشور رفته بودند ارتباط برقرار کرد.يعني سرلشکر زاهدي در خفا بود و مصدق و ارتش او صد هزار تومان جايزه براي پيدا کردن زاهدي تعيين کرده بودند. خب اين شخص طبيعي بود که فرمان شاه را بگيرد و وارد عمل شود. کار روزولت همين بود که اين ارتباط‌ها را برقرار کرد اما آيا واقعا همين ارتباط برقرار کردن بين اين افراد، مبناي کودتاي عظيم سال 1332 در ايران 27 ميليوني آن زمان بود؟ اين همه سال است که من مي‌گويم گفتن اين حرف خجالت دارد براي ما. تف سربالاست گفتن اين حرف. خجالت نمي‌کشند اين حرف‌ها را مي‌زنند.

اما امريکا اين وسط چه مرضي داشت؟ مرض امريکا کاملا مشخص است. مي‌خواست با انگليس در نفت ايران شريک شود. انگليس هم اصلا زير بار نمي‌رفت چون نفت ايران، چيزي بود که بريتانيا را همچنان بريتانيا نگه مي‌داشت.

اگر مصدق نفت را اين طوري ملي نمي‌کرد اوضاع جور ديگري ورق مي‌خورد. نتيجه کار مصدق اين بود که از آن 59 شرکت متقاضي نفت ايران، فقط يک شرکت به ايران رسيد، 58 تاي ديگر به انگليس رسيد. و همان يک شرکتي که امتيازش ملي شد BP نام داشت؛ British Petroleum که الان هم بزرگ‌ترين شرکت نفتي دنياست و بيشترين ماليات‌ها را به دولت بريتانيا مي‌دهد. انگليس به هيچ وجه حاضر نبود در اين زمينه با امريکا شريک شود. امريکا هم سفت و سخت چسبيده بود به اين ماجرا و مصدق هم مي‌خواست به امريکا برساند. شما اگر اسناد را مطالعه کنيد مي‌بينيد مصدق دعواهاي بسياري کرده که امريکا هم بتواند در اين شرکت سهم بگيرد و آخرش هم موفق مي‌شود. آخرش هم قرارداد کنسيرسيوم بسته شد.مصدق وقتي امريکايي‌ها را تحريک کرد که با توده‌اي‌ها دست به يکي کرد؛ از طريق حسين فاطمي، مستقيم و غيرمستقيم دست به يکي کرد و امريکايي‌ها قصد کردند حکومت مصدق را بردارند. به صراحت در اسنادشان ذکر کرده‌اند حزب توده چيزي نيست که ما بتوانيم به راحتي سرنگونش کنيم. ناچاريم مصدق را سرنگون کنيم که توده‌اي‌ها قدرت نگيرند. آخر کار هم امريکايي‌ها و هم انگليسي‌ها موفق شدند و تمام سهم ملت ايران در خارج از ايران به انگليس داده شد و آنچه در ايران بود بين انگليس و امريکا تقسيم شد.


به نظر شما چرا روشنفکران مطابق آنچه مي‌فرماييد متاثر از انگليس هستند و حتي روشنفکران توده‌اي نيز در زمين انگليس بازي مي‌کنند. چه شواهدي داريد که روشنفکران فريب سياست انگليس را خورده‌اند و مي‌خورند؟

سوءتفاهمي پيش نيايد؛ منظورم اين نيست که حرکت‌هاي اسلامي هم که اين موقع کارشان را شروع کردند متاثر از انگليس‌اند. نه، تاريخ جنبش‌هاي اسلامي به سيدجمال افغاني برمي‌گردد و ماهيتش با جريان‌هاي روشنفکري مغاير است. از مقطع مصدق تا اين مقطع هرچه در صحنه سياسي ايران گذشته، از قبل توسط انگليسي‌ها طراحي شده بود. اين حضراتي که به خيابان مي‌ريختند و مرگ بر انگليس مي‌گفتند، در واقع داشتند کاري را انجام مي‌دادند که انگليس مي‌خواستو در راس آنها محمود محمود حضور داشت که کار انگليس را آن طور که مي‌خواستند پيش مي‌برد و صرفا براي تزئين، چهار تا فحش نثار انگليس مي‌کرد.چون در روانشناسي سياسي اين تنها راهي است که براي چنين چيزي وجود دارد.


آيا انگليسي‌ها قبلا و جاي ديگري هم از اين کارها کرده‌اند؟

اين امر فراوان سابقه دارد. هنوز هم که هنوز است اين آقايان روشنفکري که همچنان به سر و سينه خود مي‌زنند و شعار مرگ بر انگليس سر مي‌دهند، حتي نمي‌دانند دارند کار انگليس را پيش مي‌برند.


اين طور که شما مي‌فرماييد يعني اينکه الان که مردم شعار مرگ بر امريکا سر مي‌دهند هم خواسته و نقشه خود امريکايي‌هاست؟

اين قياس مع‌الفارق است. هيچ دو نفري را نمي‌توان پيدا کرد که کاملا شبيه به هم باشند چه رسد به اينکه دو کشور و سياست‌هاي آنها شبيه به هم باشد.آنها که در ايران مرگ بر امريکا مي‌گويند همه تابع گرايش‌هاي اسلامي هستند. ملي‌گرا يا سلطنت‌طلب نيستند.


توده‌اي‌ها چطور؟

توده‌اي هم نيستند. توده‌اي‌ها که مدت زيادي نوکري امريکا را مي‌کردند.


اينکه درباره توده‌اي‌ها مي‌پرسم به خاطر گرايش‌هاي ضدامپرياليستي آنهاست.

آنها که شعار ضدامپرياليستي مي‌دادند بچه‌ها بودند. همين روشنفکرهاي تازه از راه رسيده.


همين جا اين پرانتز را باز کنم و بپرسم روحيه ضدامپرياليستي انقلاب اسلامي از کجا مي‌آيد؟ چطور شد که انقلاب ناگهان تا اين حد ضدامريکايي شد؟

اين طور شد. اين طور نبود. مقاله‌اي دارم تحت عنوان «سياست خارجي ايران در دوران انقلاب» که در آن به اين نکات پاسخ داده‌ام. حتما آن را بخوانيد. اول انقلاب، رهبر انقلاب اسلامي گفت نه غربي، نه شرقي و فقط جمهوري اسلامي؛ يعني چه؟ يعني سياست مستقل ملي. يعني نه نوکري امريکا و نه نوکري روسيه و بلوک شرق. و در عين حال نه ضديت با امريکا و نه ضديت با روسيه. ايشان ضديت با امريکا را پيش‌بيني نکرده بودند. آقاياني که رفتند سفارت امريکا را اشغال کردند اين برنامه را راه انداختند.



[صحنه هایی از اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام]

مجتهدزاده: ايشان [امام خمینی] ضديت با امريکا را پيش‌بيني نکرده بودند.

آقاياني که رفتند سفارت امريکا را اشغال کردند، اين برنامه را راه انداختند [...]

[آیا] در ميان کساني که سفارت را اشغال کردند، يک آدم با گرايش اسلامي واقعي مي‌بينيد؟


خوب چنين چيزي که ناگهان و بي‌مقدمه اتفاق نمي‌افتد. لابد زمينه‌ها و مقدماتي داشته.

ماجراي ضديت با امريکا کار اصلاح‌طلبان امروز است. همين آقاي عباس عبدي آن موقع جوان بيست و يکي دو ساله‌اي بود که تازه رفته بود يکسري کلمات کليشه‌اي ياد گرفته بود که مثلا امپرياليسم چيست و...هنوز هم به همان اندازه بچه‌اند. البته آقاي عبدي آدم خوبي است.اينها اين بساط را راه انداختند. يکي مشاور يک جناح است، اما براي جناح ديگري کار مي‌کند. ديگري هم از يک پايگاه ديگر مي‌آيد، اما براي رقيبش فعاليت مي‌کند.مملکت اصلا سر و ته ندارد. معلوم نيست کي به کي است.آقايان روشنفکر سفارت‌بگيرکه بعدا شدند اصلاح‌طلب، همه از دم، ته‌مانده‌هاي روشنفکري مصدقي و توده‌اي هستند. بعدها هم مصدقي‌ها دربست در اصلاح‌طلبان ادغام شد‌ند.


همين آقاي عباس عبدي آن موقع جوان بيست و يکي دو ساله‌اي بود
 که تازه رفته بود يکسري کلمات کليشه‌اي ياد گرفته بود
 که مثلا امپرياليسم چيست و... هنوز هم به همان اندازه بچه‌اند.

حتي اين اواخر خاتمي را مي‌خواستند به عنوان مصدق دوم معرفي کنند که خيلي حيف شد اين کار را نکردند. وقتي شنيدم قرار است چنين اقدامي صورت بگيرد خيلي خنديدم وکلي خوشحال شدم و با خود گفتم خدا چطور زده پس کله اينها. نمي‌دانند چنين کاري در واقع معرفي شارلاتان دوم است. در حالي که خاتمي شارلاتان نيست. آدم خوب و دلسوز و ساده‌اي است. ولي مصدق خيلي باهوش بود. پس‌زمينه اين دوستان اصلاح‌طلب همين است که عرض کردم.


[طیف چپ] اين اواخر خاتمي را مي‌خواستند به عنوان مصدق دوم معرفي کنند
 که خيلي حيف شد اين کار را نکردند [...]

چنين کاري در واقع معرفي شارلاتان دوم است.

من مدتي با اينها با همين خرازي‌ها و روزنامه اطلاعات که مجمع اينهاست، رفت و آمد داشتم. مدتي باهاشان قاطي بودم و آنجا مطلب مي‌نوشتم و خيلي هم ميان آنها محبوب بودم. وقتي آنها را از نزديک ديدم و شناختم انتقاداتم به آنها از همان جا شروع شد.

مصدقي‌ها اعم از مصدقي‌‌هاي سرشناس و وزارت خارجه‌اي‌هاي زمان شاه که همه مصدقي بودند، دست در دست هم و ائتلاف بزرگي دارند که من اين را در اطلاعات سياسي-اقتصادي که مي‌نوشتم به وضوح ديدم. در ميان کساني که سفارت را اشغال کردند يک آدم با گرايش اسلامي واقعي مي‌بينيد؟


مدتي با اينها، با همين خرازي‌ها و روزنامه اطلاعات که مجمع اينهاست، رفت و آمد داشتم.

مدتي باهاشان قاطي بودم و آنجا مطلب مي‌نوشتم و خيلي هم ميان آنها محبوب بودم.


نه، گروه‌هاي اسلامي که همه اشغال سفارت را در سال 58 تقبيح کردند، اگرچه حالا قصه تغيير کرده.

منظورم کساني است که سفارت را اشغال کردند.


آقاي خوئيني‌ها چطور؟ نمي‌شود اين طور قطعي حرف زد.

ما همه جور آدم داريم، روحاني هم همه‌رقم داريم. روحاني توده‌اي و مصدقي هم داريم. ولي شما فکر مي‌کنيد چرا وقتي امام خميني به ايران برمي‌گردد و رهبري انقلاب را به دست مي‌گيرد عده زيادي از آخوندها عليه او بلند مي‌شوند. فکر مي‌کنيد چنين چيزي بي‌دليل است؟ اما امام سفت و سخت تا آخرش ايستاد. در صحنه سياست ايران يک صفحه شطرنج نداريم که يک خانه سفيد و يک خانه سياه داشته باشد.اين طور نيست که بتوانيم دقيقا بگوييم يک عده اسلامي‌اند، يک عده توده‌اي و عده‌اي ديگر سلطنت‌طلب و غيره. قر و قاطي است. هميشه هم همين طور بوده.


جداي از اين خط‌کشي‌ها تنها چيزي هم که هميشه قرباني مي‌شود، منافع ملي است.

مرسي! و اين هم برنامه انگليسي‌هاست. من چهل سال است در مرکز اسناد کار مي‌کنم. آنجا پوست انداخته‌ام. سر همين ماجراي 28 مرداد مصدقي‌ها با آيت‌الله کاشاني درافتادند. چه تهمت‌ها که به او نزدند. شايد افکار او طوري بود که مصدقي‌ها نمي‌پسنديدند اما او آدم پاکي بود. آدم فاسدي نبود.

من چهل سال است در مرکز اسناد کار مي‌کنم. آنجا پوست انداخته‌ام [...]

هرکسي صلاحيت ورود به بحث علمي را ندارد. اول بايد صلاحيتشان را ثابت کنند، بعد وارد بحث شوند.

[...] کار کردن روي اسناد الکي نيست، آن هم اسناد انگليس.


ولي يکي از همين مشهورات اين است که کاشاني را به عنوان طرفدار انگليس معرفي کنند.

سن شما اجازه نمي‌دهد، اما من خوب به خاطر دارم و از وقتي خودم را شناخته‌ام ديده و شنيده‌ام که عليه کاشاني حرف مي‌زنند.اصلا فضا را طوري ترسيم کرده بودند که اساسا آخوند، هرکه باشد، انگليسي است. اين لطيفه را هم ساخته بودند که اگر ريش يک آخوند را بزني بالا مي‌بيني زيرش نوشته شده Made in England. اين ماجرا تا شب انقلاب اسلامي ادامه داشت و از فرداي انقلاب تصميم گرفتند عليه آخوندها حرفي نزنند چون مي‌دانستند نمي‌توانند در رژيم جديد نفوذ کنند.

البته نمي‌خواهم خيلي هم دايي‌جان‌ناپلئون‌بازي دربياورم. چون نفس دايي‌جان‌ناپلئون‌بازي حاصل کار انگليسي‌هاست.ولي واقعيت اين است که کساني که در زمينه تاريخ سياسي تعصب مي‌ورزند، هيچ کدام سواد درست و حسابي ندارند.الان هم شما چند بار اسم برديد و هم من. خواهش مي‌کنم شما اسم نبريد. آقاي شهبازي سوادش کجا بود. تحصيلاتش کجا بود. استاد کدام دانشگاه است؟ يکي از همين پيغمبران خودبرانگيخته، خودشان خودشان را تاريخدان و سياستمدار و غيره و ذلک فرض مي‌کنند. هرکسي صلاحيت ورود به بحث علمي را ندارد. اول بايد صلاحيتشان را ثابت کنند بعد وارد بحث شوند.

برگرديم به بحث اصلي‌مان. ما آنچه امروز از نظر فکري مسلم مي‌دانيم اين است که تقريبا تنها ملتي هستيم که دچار بليه مزمن قهرمان‌پرستي شده‌ايم. قطعا اين قهرمان‌ها را انگليسي‌ها براي ما ساخته‌اند. در اين زمينه هيچ شکي وجود ندارد. هم اميرکبير را و هم مصدق را. يک بار ديگر مي‌گويم اين حرف دال بر اين نيست که اميرکبير يا مصدق نوکر انگليس بوده‌اند. بلکه وضع اين دو تن به گونه‌اي بود که انگليس تشخيص داد از آنها مي‌تواند قهرمان‌ها و بت‌هايي بسازد و از همين طريقبت‌پرستي و قهرمان‌پروري سياسي را در ايران رايج کند.

ما ايراني‌ها با اين قهرمان‌پرستي چه به روز خودمان که نياورديم.يکي از نتايج اين بليه رايج شدن فضا و فکر روشنفکري در ايران است.در برخورد اول مي‌بينيم روشنفکر کسي است که بايد از يک طرف مدرک دکترا و مهندسي داشته باشد و از طرف ديگر بايد شعر نو را خوب بشناسد. البته ممکن است کسي که شعر نو را مي‌شناسد يا شعر نو مي‌گويد دکتر و مهندس هم نباشد اما باز همين که شعر نو را مي‌شناسد کافي است که روشنفکر قلمداد شود. احمد شاملو به فردوسي فحش مي‌دهد و مي‌شود روشنفکر، چرا؟ چون شعر نو گفته. متاسفانه کلمه روشنفکر در ايران مثل بقيه اصطلاحات و کلمات علمي درست تعريف نشده و هرکسي از ظن خود يار آن شده است.



احمد شاملو به فردوسي فحش مي‌دهد و مي‌شود روشنفکر، چرا؟
 چون شعر نو گفته.

فرق کار من با بسياري از دوستان ديگر اين است که من چهل سال در يک نظام کاملا دموکراتيک زندگي کرده‌ام. فضاي دموکراسي را با گوشت و پوست و استخوانم لمس کرده‌ام.از نظر علمي هم چهل سال است در محيط‌ هاي آکادميک به عنوان دانشجو، پژوهشگر، مدرس و... حضور داشته‌ام.درآنجا ديده‌ام برداشتي که از کلمه Intellectual وجود دارد مطلقا چيزي نيست که ما در ايران اسمش را گذاشته‌ايم روشنفکري.

از طرف ديگر من با عرفان ايراني آشنا هستم و نقشي را که عرفا در طول تاريخ حداقل هزار سال اخير ما داشته‌اند، به خوبي مي‌شناسم.نقش کساني مثل مولوي و حافظ و خيام و... بسيار برجسته بوده است. اينها زيربناي ساختمان شخصيت فرهنگي ما را شکل داده‌اند.هرجور فکري حتي اگر پرت و پلا باشد ريشه‌اش در تفکر عرفاني و نقش عرفاي ماست. عارف يعني آگاه، يعني دانا، يعني روشنفکر، يعني Intellectual.

من چهل سال در يک نظام کاملا دموکراتيک زندگي کرده‌ام.

فضاي دموکراسي را با گوشت و پوست و استخوانم لمس کرده‌ام.

از نظر علمي هم چهل سال است در محيط‌ هاي آکادميک [...] حضور داشته‌ام.

من با عرفان ايراني آشنا هستم [...] عارف يعني [...]  Intellectual

من به اين نتيجه رسيده‌ام که روشنفکر، مخلوطي است از مفهوم عارف ايراني و Intellectual. روشنفکر کسي است که بر مسائل محيط خودش اشراف داشته باشد. منظورم اطلاعات عمومي نيست. بداند چه نيروهايي مسبب چه عملياتي مي‌شوند. به محتويات و معنويات جامعه مسلط باشد و خير جمع را بر خير شخصي ترجيح بدهد. يعني من فداي جامعه!


ما حداقل در پنجاه، شصت سال اخير مطلقا در جامعه ايران چنين کسي نداشته‌ايم و هيچ نمونه‌اي نداريم که شخصي پيدا شده باشد که بداند اگر دست به فلان کار بزند، از بين مي‌رود و با اين حال باز هم دست به اين کار بزند. مادر ابتداي انقلاب فرانسه کسي مثل اميل زولا را داريم که روشنفکر است. او دست به کاري مي‌زند که مي‌داند جانش را به خطر خواهد انداخت. اما در ايران چنين چيزي نداريم.



انقلاب مشروطه انقلاب روشنفکري نبود. يک اعتراض احساسي-سياسي بود.
 ستار و باقر و امثالهم جمع شدند و يک کارهايي کردند که يک مقداري جاه‌طلبي و قدرت‌طلبي در بين بود.


مي‌فرماييد ما حتي در دوره مشروطه هم از اين دست روشنفکران نداشته‌ايم؟

نه، نداريم. انقلاب مشروطه انقلاب روشنفکري نبود. يک اعتراض احساسي-سياسي بود. ستار و باقر و امثالهم جمع شدند و يک کارهايي کردند که يک مقداري جاه‌طلبي و قدرت‌طلبي در بين بود که اين فاميل‌هاي ما را از مازندران کشاند به تهران؛ کساني مثل سپهسالار تنکابني که آمدند در تهران نخست‌وزير شدند بعدها با پيدا شدن سر و کله تحصيلکرده‌هايي مثل تقي‌زاده، انقلاب مشروطه جنبه روشنفکري پيدا کرد.

بعدها با پيدا شدن سر و کله تحصيلکرده‌هايي مثل تقي‌زاده، انقلاب مشروطه جنبه روشنفکري پيدا کرد.


ولي کساني مثل آقاي بهبهاني سواي همه فعاليت‌هايي که داشتند چندين جا، از منافع شخصي‌شان صرف‌نظر کردند.

بله، درست است. ولي منظور من چيز ديگري است. آنها هم از منافع شخصي‌شان گذشتند ولي بعضي جاها به فکر انتقام‌جويي هم بودند.در حالي که شيخ‌فضل‌الله نوري با اين دست انتقام‌جويي‌ها مخالف بود و مي‌گفت کشتن و اعدام براي چه؟ انتقام‌جويي در عالم روشنفکري کوچک‌ترين جايي ندارد.

يکي از مواردي که باعث انتقاد شديد من از مصدقي‌هاست اين است که در تمام شصت سال گذشته به دنبال انتقام‌جويي بوده‌اند. انتقام‌جويي مال صحرا و بيابان است. مال شترچران‌هاست، مال بدوهاست. در تمدن شهرنشيني انتقام‌جويي چه معني مي‌دهد.سياست براي مديريت کشور است. مساله شخصي نيست که بخواهي انتقام‌جويي کني.حتي اگر کساني مثل بهبهاني جايي از منافع خودشان گذشته باشند، بعضي جاها هم به فکر انتقام‌جويي افتاده‌اند.صرف دست زدن به کاري که در آن خطر باشد نشانه روشنفکري و آگاهي نيست. مهم اين است که آن که دست به خطر مي‌زند، خود و موقعيت خودش را در نظر نداشته باشد. در عالم سياست بايد خودانتقادي داشت، نه خودستايي.

فرهنگ سياسي ما عقب‌افتاده است. هرکه شامورتي‌بازي‌اش بيشتر باشد، مثل مصدق، بيشتر قهرمان و اسطوره مي‌شود. مصدق شصت سال تمام مردم را با زير پتو رفتن و غش و ضعف رفتن و اين ادا و اطوارها منتر خودش کرد. شامورتي‌بازي مصدق بي‌نظير بود و ببينيد ما چه ملت ساده‌اي هستيم که در سال 2012 هنوز هم اين مزخرفات را قبول مي‌کنيم که مصدق قهرمان بود.

در سال 2012 اس‌ام‌اس مي‌فرستند به هم که مصدق در دادگاه بين‌الملل رفت جاي نماينده انگليس نشست.انگار که دادگاه علي‌آبادکتول است که هرکس هرجا خواست بنشيند.خوب آخر دادگاهي تشکيل نشد. دادگاه راي به عدم صلاحيت خودش داده بود. پس لزومي نداشت که مصدق برود آنجا. يک کارمند سفارت هم مي‌توانست برود و به راي دادگاه اعتراض کند. توي بوق و کرنا مي‌کنند که مصدق خيلي وطن‌پرست بوده؛ چرا چون حقوق نمي‌گرفته. خب مگر قوام‌السلطنه مي‌گرفت، مگر ديگران مي‌گرفتند؟ چطور آنها هيچ کدام قهرمان ملي نيستند. خب اينها آنقدر داشتند که احتياجي به حقوق نداشته باشند.


مصدق شصت سال تمام مردم را با زير پتو رفتن و غش و ضعف رفتن و اين ادا و اطوارها منتر خودش کرد. شامورتي‌بازي مصدق بي‌نظير بود

ما چه ملت ساده‌اي هستيم که در سال 2012 هنوز هم اين مزخرفات را قبول مي‌کنيم که مصدق قهرمان بود.


آيا واقعا بازماندگان قاجار که صاحب‌منصب شده بودند،کينه پهلوي را در دل نداشتند؟

صد درصد. يارو به احمدشاه فلان فلان شده مي‌گويد شاه وطن‌پرست. به کسي که در پاريس مي‌گويد من يک هويج را به سلطنت در ايران ترجيح مي‌دهم، مي‌گفتند شاه وطن‌پرست دموکرات.احمدشاه تنبان خودش را نمي‌توانست بالا بکشد چه برسد به اينکه شاه باشد و وطن‌پرست.خيلي از اينها از رضاشاه فقط با عنوان قلدر و خان و الباقي از اين دست ياد مي‌کردند، فقط مي‌گفتند ديکتاتور.


بالاخره پهلوي مصدق را نفي بلد کرده بود...

غير از بحث تبعيد، مصدق محکوم به اعدام بود. در دادگاه نظامي چون کودتا کرده بود محکوم به اعدام شد.


منظورم تبعيد مصدق در زمان رضاشاه است.

بله، آنکه اصلا جدي نبود. تبعيد به آن معنا هم نبود. در زمان محمدرضاشاه هم، او نشسته بود توي خانه‌اش، هرکس هم که دوست داشت مي‌توانست به ديدنش برود. وقتي هم از دنيا رفت، آن تشييع جنازه را با آن عظمت برايش برگزار کردند و کسي هم حرفي نزد.ولي او به رضاشاه مي‌گفت ديکتاتور، به محمدرضاشاه هم مي‌گفت بچه‌ديکتاتور. چطور محمدعلي‌شاه ديکتاتور نبود؟ مظفرالدين‌شاه ديکتاتور نبود؟ ناصرالدين‌شاه ديکتاتور نبود؟


ولي مشهور است که مصدق پشت قرآن نوشت و امضا کرد که سلطنت محمدرضاشاه را از جانب او و يارانش خطري تهديد نمي‌کند.

حقه‌بازي بود. شايد خيلي بدشان بيايد. شايد نتوانيم بنويسيم اما مصدق در عمل بزرگ‌ترين شارلاتان ايران بود.



مصدق در عمل بزرگ‌ترين شارلاتان ايران بود.


شما مي‌فرماييد، بعد از آن همه تلاش و مبارزه و بگير و ببند، آخرش چيزي گير ملت نيامد؟

چرا! پدر ملت درآمد.

بحث حيثيت ملي است. بحث درآمد و پول نيست. در ماجراي تنباکو هم ما ضرر مالي کرديم و تاوان داديم، اما حيثيت و غرور ملي‌مان تقويت شد.

ضرر ما سر تنباکو زمين تا آسمان با ماجراي ملي شدن نفت فرق دارد. بحث تنباکو در واقع به ميل به استقلال ايران در برابر تجاوزگري انگليس برمي‌گردد. اين ماجرا در موقعيت خاصي اتفاق افتاد. به خاطر خود تنباکو نبود. به خاطر شکست انگليس بود.


ولي بالاخره غرامتي که ايراني‌ها پرداختند، خيلي زياد بود.

آنجا بحث سر تنباکو نبود. بيشتر قصد دهن‌کجي به انگليس را داشتند. اما در جريان ملي شدن صنعت نفت، تمام منافع ملي سرتاسر کشور را در گرو حوادث مي‌بينيم. ايران هنوز هم بدون نفت اصلا وجود ندارد. اين تنها ثروت ملي ما بود که مصدق اين طور آش و لاشش کرد، آن هم از سر لجبازي. ما در سياست لجبازي نداريم.

آقاي موحد نوشته‌اند که اين اشتباه بوده! آقاي موحد! چي‌چي اشتباه است؟ اينکه کسي سه سال لجبازي کند، اشتباه است؟ نخير، اين عامدانه است.يا يک آقاي ديگري سر تعطيل کردن مجلس مي‌گويد اين کار اشتباه بوده. اشتباه نبود. مصدق خودش را کشت تا توانست مجلس را تعطيل کند. اين آقا مثلا دکتراي حقوق داشت اما اينقدر نمي‌دانست که مجلس را نبايد تعطيل کند. در هيچ جاي جهان کسي مجلس را تعطيل نکرده مگر ايران و در ايران هم اين آدم تبديل مي‌شود به قهرمان ملي و سمبل دموکراسي. خب يک سال و اندي بيشتر به عمر مجلس نمانده بود. چه خبر بود مگر؟ مي‌توانست کمي صبر کند. اما گفت نه، همين الان، همين الان مي‌خواهم حسابشان را برسم. حسين فاطمي را مي‌فرستد ميدان بهارستان و باقي قضايا.


خوب بخشي از اينها به لجبازي و پيروي از هواي نفس. يک بخش آن هم به فرموده شما برمي‌گردد به توطئه انگليسي‌ها.

شما اشاره کرديد که نمي‌خواهيد دايي‌جان‌ناپلئون‌بازي دربياوريد. در اين صورت مرز بين آن لجبازي و اين توطئه چيست و سهم هرکدام‌شان چقدر بوده است؟

من قاطعانه نگفتم اينها سياست‌هاي انگليس است.بلکه بر اين عقيده‌ام که انگليس در به وجود آمدن اين اتمسفر روشنفکري نقش داشته.اين تصوري که ما از انگليسي‌ها و امريکايي‌ها داريم که اينها مي‌روند يک عده را اجير مي‌کنند و مي‌فرستند به کشورهاي ديگر که در کار و نظام آن کشور اخلال کنند تصور درستي نيست و از واقعيت دور است. اين تصوري است که خود انگليسي‌ها براي ما ايجاد کرده‌اند .واقعيت اين است که اين کشورها مترصد و در کمين امواجي هستند که در کشورهاي ديگر به وجود مي‌آيد تا بر آن امواج سوار شوند و آن را به سمت منافع خودشان حرکت دهند.

مصدق همان طور که مي‌دانيد تا آذر سال 1331 سند ملي شدن نفت را امضا نکرد. آذرماه وارد کار شد و تا اسفندماه وضع نفت را به جايي رساند که ديديم. مصدق تمام مدت مخالف اين کار بود. در نهضت ملي شدن نفت، همه عضو نهضت بودند.حتي شاه با اينکه نمي‌توانست عضو نهضت باشد با آن همراه بود.حتي وقتي امريکايي‌ها سر ماجراي همراهي توده‌اي‌ها با مصدق، با او درافتادند و از شاه خواستند از نخست‌وزيري عزلش کند، شاه زير بار نرفت. ولي مصدق با همه درافتاده بود؛ از رزم‌آرا گرفته تا ديگران، به طوري که همه اطرافيانش يکي‌يکي از او جدا شدند.آخر اين شارلاتان فقط دو روز قبل از ملي شدن نفت، آن سند را امضا کرد و بعد هم شد رئيس کل جريان ملي شدن صنعت نفت. همه را بيرون کرد، زندان انداخت و چه و چه‌ها.

هرچقدر هم اطرافيانش و حتي رفقايش به او گفتند روشش غلط است زير بار نرفت. به او گفتند اين طوري ملي کردن نفت طبق قوانين بين‌المللي تمام حقوق ايران را در خارج از کشور از بين مي‌برد و هرچه داخل کشور داريم هم از بين مي‌رود و بايد کلي غرامت بدهيم. آخر کدام آدم سياستمداري چنين کاري مي‌کند، مگر يک آدم لجباز.ظاهر امر اين است که انگليسي‌ها با مصدق درافتادند و کارشان به شکايت و شکايت‌کشي رسيد ولي امروز که نگاه مي‌کنيد مي‌بينيد بزرگ‌ترين خدمت به بريتانيا شد.به هر حال آثار سياسي کاري که مصدق کردپدر ايران را درآورد.

شما به سر و ته اين کشور هفتاد و پنج ميليوني نگاه کنيد،من وقتي به دانشجويانم که مثل فرزندانم مي‌مانند نگاه مي‌کنم و به آينده‌شان فکر مي‌کنم که چطور قرباني لجبازي و حماقت يک نفر شدند، ديوانه مي‌شوم.خدا کند يک روزاين آقايان بفهمند که سياست عبارت است از به کار بردن ابتکار براي مديريت بهينه کشور.

مساله شخصي نبود که آن شامورتي‌بازي عظيم را راه انداختند. آينده کشور را نابود کردند تا انتقام قاجار کثافت را از پهلوي کثافت‌تر بگيرند.کشور ايران از ابتداي تاريخ شکل‌گيري‌اش فقط براي همين دعواي قاجار و پهلوي درست شده بود؟ اي تف بر چنين آدم‌هايي که اين کار را کردند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 181
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 20
  • حسن ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    آقای مجتهد زاده آیا درست است که شماباآقایان نوری که در بالا اشاره کردید نسبت فامیلی دارید؟
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    6 4
    واقعا این اقا استاد دانشگاهه؟
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    برچشب هاي اين خبر رو ببينيد. پيروز مجتهد زاده انگليسي. خيلي پيام داره همين
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    9 6
    شارلاتان تویی
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    9 2
    آقا خجالت بکش واقعا این اقا استاد دانشگاهه؟
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    ای بابا. چرا از این آقا استفاده می کنید برای زدن اصلاح طلب ها. کار پسندیده ای نیست.
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    8 1
    ماشاا... آقای دکتر چقدر با نزاکت تاریخ را تحلیل کردند!
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    18 1
    من توی مزرعه خودم عکس این به اصطلاح آقای دکتر را زدم دیگه کلاغ ها نمیان تو مزرعه تا محصولات منو خراب کنن. تازه مقالات و نوشته هاش رو توی آب حل کردم ریختم زیر درخت ها همشون خشک شدن شما هم امتحان کنید.
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    یادداشت سوم آقای وکیلی امروز در خبرگزاری فارس منتشر شده، چرا شما نزده اید ؟ نکنه می ترسید دوست صمیمی شما آقای...، شکست بخوره ؟؟!!
  • عجیب اما ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    دقت کنید: من نمي‌دانم اين بي‌بي‌سي چه مرضي دارد؟ براي چه دارد خودش را مي‌کشد که آي مصدق چنين است و مصدق چنان است. ----هيچ رسانه بين‌المللي را نديده‌ام که تا اين حد انرژي و سرمايه خودش را براي تبديل مصدق به يک قهرمان ملي، خرج کند. -------کمي‌عقب‌تر برويد؛ برويد سراغ ماجراي اميرکبير و ميرزا آقاخان نوري. تمام اين ماجرا زير سر سفراي انگليس بود.
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    1- کی و براي چه دارد خودش را مي‌کشد که آي مصدق چنين است و مصدق چنان است. 2*- چه کسی تا اين حد انرژي و سرمايه خودش را براي تبديل مصدق به يک قهرمان ملي، خرج کند. 3- تمام اين ماجرا زير سر سفراي انگليس بود....
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    11 4
    مصدق شصت سال تمام مردم را با زير پتو رفتن و غش و ضعف رفتن و اين ادا و اطوارها منتر خودش کرد. شامورتي‌بازي مصدق بي‌نظير بود ما چه ملت ساده‌اي هستيم که در سال 2012 هنوز هم اين مزخرفات را قبول مي‌کنيم که مصدق قهرمان بود....
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 3
    شارلاتان خودتی
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 1
    روشنفکر به رادیویی گفته می شود که امواج غربی را به زبان فارسی ترجمه کند
  • حسین ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    11 0
    ایشان شاید لحنشون یه مقدار تند بوده ولی‌ حقیقت این هست که اگه با اکثر اساتید پیر تاریخ صحبت کنید و اکثر قریب به اتفاق میگن که اسناد بسیاری از سیاستهای اینتلیجنس سرویسی انگلیس هست که فاش شده ولی‌ به سبب فضای سیاسی مطبوعاتی نشده و لازمه این مطلب این هست که اساتید تاریخ بشینن با حمایت متولیان امر و به دور از فضای فحش و قیل و قال سیاسی و در یک فضای آکادمیک این را بررسی‌ کنن
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 1
    نه اقا .تلویزیون ایشون رو استاد کرد تازه اونم با رانت رفته . این اقا بین لیسانس تا دکتراش بیست سال طول کشید . تازه هیچ دانشگاه معتبری هم استاد نیست
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 0
    این اقا توهم داره . ازش بپرسید این موسسه یوروسوبیک ایشون چند نفر پرسنل داره؟ و سوال کنید جریان اون عهدنامه ای که با خون خودشون نوشتن چیه ؟ باعث تاسفه که از کسی بازی میخورین که هر روز رنگ عوض می کنه یه روز مخالف یه روز موافق راستی می دونستید فاصله لیسانس تا دکترای ایشون بیست ساله ؟
  • ضد جبهه به اصطلاح ملی ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 9
    مصدق شصت سال تمام مردم را با غش و ضعف رفتن الاف خودش کرد آیا هنوز هم اين مزخرفات را قبول مي‌کنيم که مصدق قهرمان بود....
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    برادر عزیز شانتاژ نکن
  • احمد ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 1
    آفرین درسته
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 1
    خیلی حرفای قابل تعملی گفتن بعدشم واقعیت تلخه
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 1
    ساکت شو انگليسي.
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 0
    تعمل --< تامل
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 3
    بسیار عالی و علمی بود از مصاحبه کننده برای سوالات به جا و از مصاحبه شونده برای جوابهای مستند و دقیق سپاسگزارم.
  • امير سروش پور ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    نكته مهم بحث ايشون اينكه نگاه ما به تاريخ علمي نيست بلكه احساسي است و مبتني بر پيش فرض است. مصدق حتما خوب است چون قهرمان است چون ... تاريخ هم نبايد به گونه اي نوشته شود كه مصدق قهرمان نباشد
  • سجاد ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    7 2
    آقای مجتهد زاده میشه بفرمایند چند ساعت جبهه رفتن ؟ اصلا اسم جبهه آوردن ؟ که دارن در مورد مجاهدین ملت افاضات میکنن آقای عقده ای، انقلاب اسلامی ما ادامه راه ستارخان هاست ستارخانی که مستبدین از شنیدن نامش خودشونو خراب میکردن شجاع الدوله تا دید قلیانش رو از دور زدن فهمید که کار کار ستارخانه و خودش رو خیس کرد و فرار کرد حالا شما اومدی در مورد ستارخان صحبت میکنی ؟ تا هزار سال دیگه هم کسی از نسل شوم تو یک صدم ستارخان هم در نمیاد بی شعور عقده ای ...
  • محمدی ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 4
    اگر مصدق شارلاتان بود بود پستو بی وجدان و وطن فروشی مزدور
  • امير احمد اكبري اسبق از تبريز ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    10 5
    اين نويسنده شارلاتان و مزخرف يك مقاله صرفا راجع به انقلاب مشروطه و قيام تبريز بنويسد جوابش را بدهم بي سواد كج فهم نادان خودتي كه احساساتي حرف ميزني مردم تبريز 11 ماه گرسنگي و فشار و توپخانه دوربرد رژيم مستبد تهران را آيا از روي يك حركت بچه گانه تحمل كردند؟ دست پرورده نوكر انگليس خودتي چه كسي سردار اسعد بختياري رو با چه وضعي از فرانسه به ايران فرستاد چه كساني در اختيارش سلاح قراردادند و كميته ستارخان رو در رشت چه كساني تاسيس و آخر سر تهران رو فتح كردند براي مشرق كه به نام آزادي بيان و نشر آزاد هر اراجيفي رو منتشر ميكنه متاسفم اميدوارم در راستاي همين آزادي بيان نظر من هم منتشر بشه من آماده مناظره با اين نويسنده نادان هستم
  • ناشناس ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 2
    پیروز جان،بازم قرص هاتو اشتباهی خوردی !
  • عمو ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 1
    پس تلویزیون ایشون رو استاد کرده هان؟
  • عمو ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 0
    همین؟
  • عمو ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    اگه مشکلش همینه که اصلا مشکل نیست.
  • عمو ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 2
    بزرگوار با پان ترکیسم بچه گانه نمیشه تاریخ یک ملت رو نوشت. اگر ستار خان تیرانداز خوبی بوده معنیش نفی حرف ایشون نیست.
  • حسین ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    والله خودم را می گویم دیگه به خودم هم شک دارم؟
  • مجید آقا ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 2
    بسم الله الرحمن الرحیم در رابطه به صحبتهای آقای مجتهد زاده نکات بسیاری هست که می توان بدان اشاره کرد و مورد بحث قرار داد که می بایستی افراد دارای صلاحیت نظر بدهند . اما در مورد مصدق شخص حضرت امام قدس سره فرمده اند : مسلمانها بنشينند تماشا كنند كه يك گروهى كه از اولش باطل بودند [هر كارى مى‏خواهند بكنند]- من از آن ريشه هايش مى‏دانم- يك گروهى كه با اسلام و روحانيت اسلام سر سخت مخالف بودند. از اولش هم مخالف بودند. اولش هم وقتى كه مرحوم آيت اللَّه كاشانى (1) ديد كه اينها خلاف دارند مى‏كنند و صحبت كرد، اينها [اين‏] كار كردند [كه‏] يك سگى را نزديك مجلس عينك به آن زدند و اسمش را «آيت اللَّه» گذاشتند! اين در زمان آن (2) بود كه اينها فخر مى‏كنند به وجود او. او هم مُسلِم نبود. صحيفه امام، ج‏14، ص: 456 (چاپ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمه الله علیه) توصيه به نهضت آزادى در جدا شدن از معاندين خب نظر اقای مجتهد زاده با نظر امام متفاوت است ولی همراستا هستند.
  • نظرعلی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 4
    1. آقای پیروز مجتهدزاده شما خود جغرافیای سیاسی و ژئو پلوتیک خوانده اید و نه سند شناسی و تاریخ معاصر. 2. اگر بی بی سی بد است چرا با آنها مصاحبه می کنید. 3. از نظر بنده شما یک شومن و نون به رخ روز خور بیش نیستید.
  • حسین ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 2
    متاسفانه به جای نگاه به آینده داریم گذشته را سلاخی می کنیم. آیا منافع ملی در این ها است؟
  • نظرعلی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 0
    1. آقای پیروز مجتهدزاده شما خود جغرافیای سیاسی و ژئو پلوتیک خوانده اید و نه سند شناسی و تاریخ معاصر. 2. اگر بی بی سی بد است چرا با آنها مصاحبه می کنید. 3. از نظر بنده شما یک شومن و نون به رخ روز خور بیش نیستید.
  • حسین ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    متاسفانه به جای نگاه به آینده داریم گذشته را سلاخی می کنیم. آیا منافع ملی در این ها است؟
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    عجــــب . باریکالله به شما که ساده نیستی.
  • مهرداد ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    انتخابات نزدیکه ... اگر کسی فهمید + بزنه
  • بهمن ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 0
    جالبه خود اين آقا هر موقع انگليس ميره همواره مهمان نورچشمي بي بي سي فارسيه! آدم اين قدر بوقلمون صفت!!!
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    afarin bar tuo nashenas
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 1
    آقاجان بجای توهین ، جواب حرفاشو بده!!!
  • parisa ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    sharlatan khoesh ast na zendeh yad mosadegh. sharm bar in mard hechkareh. in adam mashkok ast shayad mozdor MI6
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 1
    عزیز جون این حرفی که آقای مجتهدزاده زده حقیقت است.بی خودی موضوع رو قبیله ای نکنیم .به جای فحش دادن.اگر سندی دارید بیاورد .
  • فرزاد ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 1
    سلام بهتر مي بود استاد ! ادب را در محيط خانواده خود در زمان طفوليت كه زمان كارزار يك خميني زمان با بريتانياي كبير بوده، بخوبي ياد ميگرفتند، داستان تحليل سياسي تاريخ ايشان خواندني بود. امروزه چگونگی مراقبت از يك "برند" در كشورهاي توسعه يافته قابل توجه است تا چه برسه به قهرمان هاي ملي كه يك سرمايه كلان ملي است. ارادتمند استاد.
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 2
    چه ربطی داره. این مردک عالم و ادمو زیر سوال برده قباحت داره والله
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 2
    واقعا برات متاسفم
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 2
    اين مجتهد زاده خودش يك ...........
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 1
    درسابقه ذهنی این ملت چندنفرمثبت مانده که انهاراهم این اقا ماموریت دارد خراب کندوای بحال این ملت.
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    بچه جان بیست و دو دقیقه قبل از گذاشتن کامنتت مشرق اونو گذاشته پس اول چشات باز کن بعد حرف یزن
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    شما از ارنا شارلاتان ترید مثلا استاد
  • فرشاد ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 2
    سلام به این آقای مجتهد زاده بگید بره مشق هاشو بنویسه نیاد از تاریخ دم بزنه مرسی
  • امیرسعید نقی زاده سهی ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 2
    یکی دیگرازمصادیق شارلاتان بودن مصدق السلطنه نداشتن هیچ مدرک تحصیلی ولی دکترنامیدن وی درطول تاریخ است.
  • علي ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    چه اتفاقي افتاد ه ؟؟؟بعد از اين همه سال دوباره خبر ساز شدي مصدق مصدق كيه كـــــــــــــيه ؟ كيـــــــــــه ؟ اِ مصدق تويـــي
  • کنجکاو ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 0
    متاسفانه باز یک نفر نظری داد- خواه دست یا غلط- و یک عده بدون تحقیق هواخواه وی و گروه دیگری نیز دشمن وی شدند، حتی در کامنت های یک پست! آخر این چه بدبختی است که اسیرش شده ایم؟! یعنی نمی شود بهتر از این روش، از حقایق سر درآورد؟ بهترنیست به جای بد و بیراه نثار دیگری کرن، بنشینیم و اسناد را بررسی کنیم؟ آقای مجتهد زاده مدعی هستند که از طریق علمی بررسی اسناد به این نظرات رسیده اند. خوب می شود از ایشان خواست اسنادشان را ارائه دهند. مخالفان نظر ایشان هم می توانند اسناد و ادله خودشان را رو کنند. نمیدانم نقد نظرات کسی چه ربطی به تخریب شخصیت وی دارد؟! به محض آن که کسی حرفی مخالف نظر مازد، ابتدا سابقه و شجره نامه اش را می کاویم بلکه لکه سیاهی پیدا کرده و چون چماق بر سرش بکوبیم. این که مجتهدزاده دکترای خود را در 20سال گرفته یا 20ماه، چه ربطی دارد که نظراتش درست یا غلط باشند؟! چرا هیچ کسی نمی پرسد اسناد و ادله این آدم چیست و همه می پرسند از کجا مدرک گرفته و موسسه اش چقدر پرسنل دارد؟! آخر مگر با این ها می توان درستی یا نادرستی نظری را تحقیق کرد؟ واقعاً به کجا می رویم؟؟؟؟
  • سیمهدی موسوی ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 2
    این مثلا" استاد دانشگاهه و مورخ!! مردم رو چی فرض کرده اید ادبیات لمپن این آقا نشات گرفته از یکسری عقده های فروخفته است که برای گرفتن چند ریال بیشتر دم تکان می دهد. مصدق اگر خائن بود و شارلاتان نفت این مملکت رو ملی نمی کرد. مقابل شاهنشاه قلدور و ایادی غربی آن محکم نمی ایستاد آن رشادت و آن زیرکی را در لاهه انجام نمی داد. ستارخان و باقرخان جان برکفان استقلال و حریت این مملکت هستند شما از نقش آفرینی قومیت های آذری و گیلکی مثل سگ می هراسید.و از دید شما اگر این قومیت ها گرفتار مشکلات زندگی و روزمرگی باشند کمتر اسباب استدعا حق و حقوق خود خواهند بود.
  • یک ایرانی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 1
    ما از هيتلر و ارتش آريايی اش شكست نخورديم ولي يک آريايی كچل فقط با يك خودنويس ما را شكست داد و از سرزمینش بیرون کرد" گوشه ای از نطق وینستون چرچیل در باره ی دکتر محمد مصدق
  • امیرسعید ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 3
    دکترمجتهدزاده سلام 1_ازنقشی که درموسسه اطلاعات بازی کردیدبسیارخرسندم من وقتی اسم شمارادرزیرمقالاتتان درروزنامه اطلاعات می دیدم،پشیزی ارزش یرای ان مقاله قائل نبودم اما الان فهمیدم که چه نقشی داشتید... 2_با موافقتتان پیرامون انحلال مجلس توسط مصدق السلطنه مخالفم. 3_بایدبه این نتیجه برسید که تمام تحت الحمایه های انگلیس ازعوامل انگلیس هستند... 4_مصدق هیچ مدرک تحصیلی عالیه ندارد اخیرا دکترسیدمحمودکاشانی باانتشاریک مقاله مستند به این مطلب پرداخته است که پیشنهادمی کنم سایت مترقی مشرق بامراجعه به ایشان مقاله مزبوررادریافت وسپس منتشرکند.
  • محمد ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 1
    مهفشاندنورو.......کند هرکسی برخصلت خودروکنداقای مورخ مخلص کلام همه این هاکه گفنه ای خودتی ساحت مصدق کبیر بااین اراجیف 50ساله خراب نمی شود البته مطمئن نیستم این کامنت رابگذارید
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    من مقاله دکتر کاشانی را خوانده ام این اقای امیرسعید راست گفته
  • albert ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 1
    دو تا حرف راست رو با یک مشت دروغ قاطی کرده شما هم دارید میزنید توی سر هم بجایی که خودتون دنبال واقعیت برید...
  • داریوش اول ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 0
    اگر مصدق روحانی بود هم باز اینجوری می گفتید من موندم چی بگم هیچ کشوری مثل ایران قصد تخریب تاریخشو نداره واین هم حتما سیاست انگلیس هست
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 1
    اولین بار است که چنین صحبتهایی را از دکتر مجتهد زاده می شنوم جالب است ای کاش به دور از فحش و فحاشی عالمی بلند شود و جواب دهد
  • آرین ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 1
    ایشان فرمودند مورخ باید بیطرف باشد اما در اظهارات ایشان نشانی از بی طرفی نیست و تناقض در گفتار ایشان زیاد است و جهت گیری سیاسی کاملا مشهود است
  • امیر ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 1
    محمدجان که نوشتی مه فشاندنورو.....بدان این 50سال که ذکرکرده ای حدود سی وپنج سالش بعدازانقلاب اسلامی است که دراین مدت کسانی سرکاربودندکه تابن دندان هواداراین مصدق السلطنه بودند ونگذاشتندحقایق منتشر شود... اینک وقت ان رسیده که مه فشاندنورو.... شما ودیگرانی که دارای فطرت پاک هستید دراین موردتامل وتفکرکنید وببینید کسانی که چهره واقعی افرادباماسک زیباراافشا میکنندبرای اگاهی رسانی چه زجرها کشیده ومی کشند... اگاه شدن نسل های موجودوبعدی ازچهره های بدلی انهارامقابل استثمارگران وفتنه جویان واکسینه می کند.بگذار محققان وطندوست حرفهای مستدل خودرابگویند وتوبااستدلال انهارانقدیانفی کن ...شعارزدگی خواست استثمارگران است. انوقت که جای نورفشانی مه وان حیوان چهارپاعوض شود ان وقت روزرستگاری ملت عزیز ایران اسلامی است.
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 1
    جدیدا مد شده هرکسی که میخواد نون شبشو در بیاره و جایگاه خودشو محکمتر کنه به بزرگان تاریخ و فرهنگ ایران حمله می کنه. پروفسور حسابی صادق هدایت و حالا هم مصدق
  • حمید ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 3
    این آقا خودش کیه من نمیدونم اماستارخان وباقرخان حزپاک ناشدنی تاریخ ایران است.مردم ایران ومخصوصا مردم آذربایجان به داشتن این چنین اسطوره هایی افتخارمیکنند
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 1
    این ...که به دکتر مصدق توهین میکند هر که هست جیره خوار و نوکر دربست سرویسهای امنیتی انگلیس و درازگوش امپربالیستهاست
  • صداقت ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 1
    همین آقای به اصطلاح استاددانشگاه ودکترو... یه شب درسیمای جمهوری اسلامی دربرنامه زنده بعدازخبرشبکه 2 همچین "برتانیای کبیر بریتانیای کبیر" میگفت وچشاش برق میزدکه نگو ونپرس حالا دیده بادازیه سمت دیگه میوزه مرتیکه اجنبی شارلاتان شده وطن پرست دوآتیشه ... مردک تووطن پرستی !!!!!! که به قول خودت عمری رو درمهد تمدن ودمکراسی "انگلیس" البته به قول خودت زندگی کردی ونفس کشیدی یا امثال بزرگانی که ازشون اسم بردی .
  • ناشناس تازه به دوران رسیده ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    به نظر من تاریخ یک چیز را می گوید ولی ما به صورت متفاوت تفسیر می کنیم. در هیچ کاری هم افراط و تفریط درست نیست. باید قبول بکنیم تقریبا تمام افرادی که در تاریخ نقش داشتند چه از نوع مثبتش و چه از نوع منفی، در لحظاتی حساس تصمیماتی گرفتند که می توان تفسیر کرد که از سر خودخواهی، لجبازی و ... بوده، ولی باید دید که همان تصمیمات آیا به نفع اکثریت جامعه بوده یا خیر. به طور مثال در هنگام پایان جنگ خیلی ها از قضیه پذیرش قطع نامه ناراحت بودند ولی با آتش بس خیلی از مردم به سر زندگی های از هم پاشیده خود برگشتند. کشور رونق گرفت و ... ولی حالا عده از سر شکم سیری و رفاه حاصل شده در این چند سال، مدام می گویند امام جام ذهر نوشیدند و غیره. به نظر من کارهای خوب و بد هستند که همیشه اهمیت دارند، نه کسانی که آن ها را انجام داده اند. ارزش هر انسان به برآیند همین کاری های خوب و بدش است. لطفا به جای فحاشی و توهین های بیهوده، کارهای درست و نادرستی که این افراد انجام دادند را برجسته کنید نه خودشان را.
  • حمیدی ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 3
    بله قبول دارم ولی لحن این کاقای مثلا دکتر از حمال های بازار هم بدتره بسیار بی ادب تشریف دارند ایشان یعنی چه که مصدق مردم رو منتر کرد ستار وباقر جمع شدند مشروطه راه انداختند وقتی خود طرف قدر خودش را نمی داند و چارواداری صحبت می کند از بقیه چه انتظاری می توان داشت؟
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 1
    ایشان دکتره ؟مثل بقال ورشکسته محل ما صحبت کرده و هر چقدر تونسته بافته که آخرش به ستار خان باقرخان مصدق خاتمی امیرکبیر چهار نعل بتازد و شاید هم ماموره و معزول؟
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    هر صحبتی جای تحقیق داره اگر به آزدای بیان معتقدیم اما اینکه ایشون به قهرمان ملی ایران توهین یکنه پذیرفتنی نیست
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    چه ربطی داشت عامو ؟
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 0
    پیروز مجتهدزاده در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و دکتر عالی خانی، رییس دانشگاه برای تشویق او شرایط سفری به شیخ نشین‌های خلیج فارس را برایش فراهم کرد، چرا که برای او جالب بود که دانشجوی سال سوم کتاب جغرافیای تاریخی شیخ نشین‌های خلیج فارس را تألیف کند.[۳] مجتهدزاده پس از فارغ‌التصیلی از دانشگاه تهران، برای ادامه تحصیل به دانشگاه لندن، دانشگاه منچستر و سپس به دانشگاه آکسفورد رفت. وی فوق لیسانس (M.A) در جغرافیای سیاسی را در دانشگاه منچستر بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ دریافت کرد. دکتری (Ph.D.) را در گرایش جغـرافیای سیاسی و ژئـوپولیتیک در دانشگاه لنـدن بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ دریافت کرد. همچنین دکتری دیگرش را در جغرافیای سیاسی خلیج فارس در دانشگاه آکسفورد بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ دریافت نمود.
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 1
    دایی مادر پیروز مجتهدزاده، بنام سلطان حیدر خان نوری علاء، رئیس اداره املاک پهلوی در مازندران بود و پدر دکتر علینقی عالیخانی بنام عابدین خان رئیس املاک پهلوی در دشت قزوین. به این دلیل بعدا که اسرائیلیها اولین مزرعه نمونه خود را در دشت قزوین احداث کردند و موشه دایان به ایران آمد، رابطه خیلی نزدیک میان خانواده عالیخانی و اسرائیلیها ایجاد شد. پیروز مجتهدزاده به دلیل رابطه خانوادگی با خانواده عالیخانی نورچشمی دکتر علینقی عالیخانی، رئیس وقت دانشگاه تهران و مشاور عالی ساواک، بود و به این دلیل به ظفار اعزام شد در سال 1351 خودش در خاطراتش می گوید «من نیز که سرباز وظیفه بودم در این اقدام شرکت کردم و طی شش ماه مطلبی در سال 1351 تهیه کردم که مورد توجه [شاه] قرار گرفت و به اصطلاح آن زمان ˈبه شرف عرضˈ رساندند که او [یعنی شاه] نیز در حاشیه کتاب من نوشت این جوان را تشویق کنید. برای این تشویق خواستار سفر به منطقه جنگی ظفار شدم. با تشریفات ارتش مرا به عمان بردند و دولت عمان نیز استقبال و احترام کرد که مصدقی ها گفتند این (مجتهد زاده) جاسوس ساواک است.». وی بسیار بی استعداد بود و دلیلش این که در 27 سالگی لیسانس گرفت و در 48 سالگی دکترا آن هم با کمک مالی امیرحسین خزیمه علم. در هیچ دانشگاه انگلیس هم تدریس نکرده است. همچنین عهدنامه ای از ایشان در مجلات خارج از کشور بارها چاپ شده است مبنی بر این که ایشان به همراه چند تن از دوستانشان در لندن با خون خود آن را امضا کرده اند که تا سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی از پای ننشینند!
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 0
    ایشان متاسفانه توهین وفحاشی می کنند به شخصیتهای تاریخی که فحش هم جواب نداره و اما سوابق آقای پیروز مجتهدزاده .پس از گرفتن لیسانس از دانشگاه تهران ، رژیم شاه در سال 1973 او را برای ادامه تحصیل به انگلستان فرستاد. او به علت ضعف دانش سالها نتوانست به دانشگاه راه یابد تا این که در اواخر دهه 1980 با پارتی بازی یکی از اساتید مدرسه مطالعات شرقی (SOAS) دانشگاه لندن بنام مک لاکلن در آنجا شروع به نوشتن رساله دکترا در مورد سر حدات شرقی ایران کرد و در اوایل دهه 1990 به زور دوستان موفق به گرفتن درجه دکترا شد. در واقع حدود بیست سال طول کشید تا این درجه را گرفت. اما در این فاصله در ایران انقلاب شد. ایرنی های مقیم لندن فراموش نمی کنند که مجتهدزاده روزهای یکشنبه در هاید پارک با در داشتن عکس شاه روی چهارپایه می ایستاد و برای مردم سخنرانی و انواع فحش و بد وبیراه را نثار جمهوری اسلامی میکرد . او با مقامات فراری رژیم جلسات هفتگی منظمی در جهت براندازی رژیم اسلامی دایر کرده بود و سردمدار تشکیل شورای پادشاهی مشروطه در بریتانیا بود. از طرف دیگر به علت پناهندگی سیاسی ، شهرداری لندن آپارتمانی را به رایگان به او و خانواده اش داده بود و از مستمری پناهندگی نیز استفاده میکرد و در کنار آن برای گذران زندگی در یک آژانس تاکسی مسافر کشی میکرد. او هرگز در هیچ دانشگاهی در لندن به دلیل ضعف کار علمی نه به عنوان استاد استخدام شد و نه حتی به طور موقت تدریس کرد . اما در اواسط دهه 1990 پای او به سفارت ایران در لندن باز شد و از آن لحظه بود که در خدمت ......... ابتدا در کنفرانس های وزارت خارجه در تهران پدیدار شد و پس از چندی با کمک دکتر سریع القلم عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس شد و اندکی بعد هم آپارتمانی در سعادت آباد خرید.ولی لندن را به عنوان پایگاه اصلی اش برای روزهای نا معلوم آینده حفظ کرده است و خانواده اش در آنجا زندگی میکند.در مورد تغییر چهره او از یک سلطنت طلب دو آتشه به بک طرفدار پروپا قرص اسلامی دو برداشت در میان ایرانیان خارج از کشور وجود دارد . یکی این که می گویند او از همان روزهای اول انقلاب به عنوان عامل نفوذی در میان مخالفان جمهوری اسلامی در خدمت رژیم جدید درآمد ، و برداشت دیگر این است که برخی او را عامل انگلیسی ها میدانند که در چهره به اصطلاح طرفدار نظام اسلامی برای سازمان های جاسوسی بریتانیا خبرهایی از تهران می برد یابه آنها در تحلیل هایشان در مورد ایران کمک میکند.به هر حال امروز او به عنوان استاد دانشگاه، تحلیل گر و مرتبا در تلویزیون و مطبوعات ایران ظاهر میشود ولی در میان ایرانیان خارج از کشور چهره ای منفور است . موسسه یوروسوبیک ایشون هم یه موسسه یه نفره است که برای رفع بیکاری درست کردند .شما از همین تهران هم میتونید با یه ایمیل مجوز تاسیس یکی از این موسسات رو بگیرید
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    حرف حساب ... کدام است؟
  • ک ا به آذین ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 1
    یک محقق سرخورده که سعی می کند طبق روال جدید حاکم بر جوامع علمی با نعل واونه زدن به قضایای تاریخ خودش را از ورشکستکی شغلی - اجتماعی خارج نماید.......آهای مردم به این گدای تازه از فرنگ برگشته توجه کنید تا دوباره مطرح مشهور شود انشاءا........
  • منوچهر ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 1
    اولین ایرانی دارای دکترای حقوق رادمردتاریخ مبارزات ملی ایران دکتر مصدق بود من که خودم فارغ التحصیل حقوقم سابقه تدریس دادرسی توسط ایشون تو شیراز رو میدونم واینکه رساله دکتراش درسوییس درزمینه ارث در مذهب شیعه بوده .تو حالت خوبه که میگی مصدق دکتر نبوده؟
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    يك گروهي كه از اولش باطل بودند‚ من از آن ريشه هايش مي دانم‚ يك گروهي كه با اسلام و روحانيت اسلام سرسخت مخالف بودند‚ از اولش هم مخالف بودند‚ اولش هم وقتي كه مرحوم آيت ا... كاشاني ديد كه اينها خلاف دارند مي كنند و صحبت كرد‚ اينها كاري كردند كه يك سگي را نزديك مجلس عينك به آن زدند اسمش را آيت ا... گذاشته بودند. اين در زمان آن بود كه اينها فخر مي كنند به وجود او(مصدق) ‚ او هم مسلم نبود. من در آن روز در منزل يكي از علماي تهران بودم كه اين خبر را شنيدم كه يك سگي را عينك زدند و به اسم آيت ا... توي خيابان ها مي گردانند‚ من به آن آقا عرض كردم كه اين ديگر مخالفت با شخص نيست‚ اين سيلي خواهد خورد و طولي نكشيد كه سيلي را خورد و اگر مانده بود سيلي را بر اسلام مي زد. اينها تفاله هاي آن جمعيت هستند كه حالا قصاص را‚ حكم ضروري اسلام را غير انساني مي خوانند. (صحيفه نور ج 15 صفحه 15 تاريخ سخنراني: 25/3/60)
  • ک ا به آذین ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    یک محقق سرخورده که سعی می کند طبق روال جدید حاکم بر جوامع علمی با نعل واونه زدن به قضایای تاریخ خودش را از ورشکستکی شغلی - اجتماعی خارج نماید.......آهای مردم به این گدای تازه از فرنگ برگشته توجه کنید تا دوباره مطرح مشهور شود انشاءا........
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    اشتب مثبت دادم
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    خاندان آقا خان نوری از توطئه کنندگان و طرح ریز برنامه قتل امیر کبیر بودند
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    جناب مجتهد زاده این بیت شعر وصف الحال شماست یا رب روا مدار که گدا معتبر شود گر معتبر شود زخدا بی خبر شود در ضمن انقدر از خودتان تعریف نکنید که از قدیم گفته اند خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران
  • رضا ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    بله پروفسور پیروز مجتهد زاده در انگلیس و ایران استاد دانشگاهه.البته من تمام نظراتشو تایید نمی کنم فقط میشنوم ممکنه همش اشتباه نباشه چیز جدیدی هم داشته باشه
  • رضا ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    نمی دونم چی بگم پاک گیج شدم
  • رضا ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    موافقم
  • شهریار ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 0
    این عوضی بازم سرشو از لونه ش آورده بیرون ؟ چقد حرفای انگلیسی پسند میزنه ؟ خاک بر سر بی غیرتش کنن این پز بعضی روشن فکر نماها که به همه چیز و همه کس فحش میدن تا بگن افکارشون خاص و منحصر به فرده خیلی نخ نما شده
  • رسول ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 1
    آقای مجتهد زاده اگر پایتان به عقبتر هم میلغزید قطعا آقامحمدخان و نادر شاه و کوروش و داریوش و شاه عباس و همه و همه از ایادی انگلیس بودن خدارو شکر که ترمز بریدی والا من داشتم خودکشی میکردم هنوز شعرهای زیبای شاعران معاصر که زبان اجتماع هستند و تحریف نشده اند بر گفته هایتان خط بطلان میکشد.تو که ستار خان را شارلاتان میدانی آیا نمیدانی که هنوز پیرانی بودند که عین واقعه را به گوش امروزیها رسانده اند حتی گشنه گشنه لقمه اش را به فقیر میدهد و چه بگویم که دیگر بس است.اکنون مهم است و ما مقتدایی فرزانه داریم که با جانو دل هر چه حکم کند عمل میکنیم.و هزاران انگلیس هم نمیتواند خدشه ای وارد کند.فدایت رهبرم
  • شهریار ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    این عوضی بازم سرشو از لونه ش آورده بیرون ؟ چقد حرفای انگلیسی پسند میزنه ؟ خاک بر سر بی غیرتش کنن این پز بعضی روشن فکر نماها که به همه چیز و همه کس فحش میدن تا بگن افکارشون خاص و منحصر به فرده خیلی نخ نما شده
  • کوروش ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    تو آدمی نیستی که بخوای مصدق رو خراب کنی.در حدی نیستی که راجه به مصدق حرف بزنی.
  • مازیار ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 0
    ازسایت محترم مشرق تقاضادارم که بیطرفانه تمام مطالب راجع به مصدق روبذاره تا مانسبت به تاریخ معاصر خودمان بیشتر آگاه بشیم
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    طرف خیلی انگل یس «انگلیس" را قبول دارد طوری حرف می زند که گویا انگلیس همه کاره دنیا بوده وهست و هرکس به انگلیس بد بگوید انگلیسی است این دیگر چه نوع نتیجه واز کدام نوع تحلیل است. - انگلیس انگلی است ضعیف که به میزبان می چسبد و میزبان را فاسد می کند و این انگل با ضد انگل هایی مثل مرحوم محمد مصدق معدوم شده و حالا برای ایجاد محبوبیت برای انگلیس مصدق و کاشانی را جرئت نکرده نفی کند البته نباید هم نفی کند بابا حیا هم خوب چیزی است - مشرق جان مشاعیر این آقا در آخر عمریه مختل شده و دچار نشخوار ذهنی است و خودش متوجه نیست که چه می گویدد به پیرمردی که دوره استراحت او بود و چنگ در چنگ انگلیس انداخته بود می گویدشارلاتان - نمیدانم ...قطعا اگر بتواند برای محو نجاست انگلیس و تطهیر انگلیس وغرب حاضر است کل مردم ایران را نیز دروغ بپندارد - میرزا تقی امیر کبیر را و... آدم نگران است به ایشان بگوید عامل انگلیس دچار همان بیماری باشد که ایشان گرفتار آن است - انگلیس از صدقه سری جمعیت گرسنه هند که باید به انگلستان گفت هندوستان موفق شد با فوج جمعیت هند آسیب اقتصادی و سیاسی به ممالک خاورمیانه بزند و اکنو اگلیس جسد متعفنی بیش نیست.
  • مجید ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 0
    حافظه تاریخی ملت ایران نیازی به این توهمات و خزعبلاتی که آگاهانه و یا نا آگاهانه عنوان می گردد ندارد . آیا مردم ایران محاکمه و تبعید مرحوم دکتر مصدق و همزمان استقبال مرحوم ایت ا.. کاشانی از محمد رضا شاه را در فرودگاه فراموش کرده اند. اگر اشتباه نکرده باشم احتمالا خود این آقا در همین زمینه هائی که اتهام زنی کردند احتمالا سوابقی دارند .
  • آرسام ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    با ادبیات اون یکی دکتر تحلیل کردند!
  • آرسام ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    مدرک هم دارید؟
  • آرسام ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    یارانه واریز شده...
  • شهاب ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    «ما چه ملت ساده‌اي هستيم که در سال 2012 هنوز هم اين مزخرفات را قبول مي‌کنيم»
  • یک دوست دلسوز ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم اینکه مصدق کی بوده ، زیاد مهم نیست . مهم اینه که در شخصیت آدمای مختلف ما دنبال چی هستیم . مگر جز اینه که دنبال پیدا کردن حقیقتیم . حقیقت امروز ملت ایران اینه که در مقابل گرگانی که علیه این ملت متحد شدن ، وحدت داشته باشیم تا ایران تبدیل به یه عراق دیگه ، یه افغانستان دیگه ، یه لیبی دیگه ، یه کشور بدبخت دیگه نشه . تحفه کشورهای فرامنطقه ای که دنبال نفت مون هستند جز رنج ، عقب موندگی بیشتر و ... چیز دیگه ای نیست . اینم بگم ما هر چقدر هم برای خارجی ها سینه چاک کنیم نهایتاً در نظر اونا یک ایرانی خوب یک ایرانی مرده است ( نظر یک مقام بلندپایه آمریکایی ) پس عزیزان به جان هم نیفتیم . دشمن یه کس دیگه ای یه .
  • آرسام ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    که ماحصل آن مصداق جالب روزی شده که سعدی علیه الرحمه کودکی را برکولش گرفته بود و توی شهر می چرخید که پسرک بردوش سعدی ، داد می زد که من سعدی را بی آبرو کردم ، و سعدی هم می گفت عاقلان دانند....
  • باز جو گیر شدی ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 3
    من یکی مجتهد زاده رو قبول دارم.شمام که باهاش مخالفت میکنین به اندازه 1 هزارم اون نه سواد دارین نه که کتاب خوندین! درود بر مجتهد زاده!
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    جواب ایشان خاموشی است .
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    انگلیس 400 ساله تو ایران نفوذ کرده . ایرانی جماعت از خودش بهتر میشناسه . اینم سیاست کثیف خودشونه میخوان مصدق از چشممون بندازن . کیه که ندونه از ملی شدن نفت ایران هنوز میسوزن !
  • محمدرضا ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    یه نفر پیدا شد جدا از منافع شخصی حقیقت رو بگه. یه مشت نفهم هم همیشه منتظرند یکی حرف بزنه بهش حمله کنن. حقیقت رو نمیتونی تحمل کنی نگبین. برو یه جایی که دروغ به خوردت بدن. تعصب جاهلیت چشمتون رو کور کرده. این آقا از دل انگلیس داره این حرفا رو میزنه. چماق بذارید زمین ببینید چی میگه.
  • محمد ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    اين بنده خدا روان پريشي داره،قرصاشو نخورده اومده يه سري مزخرفات گفته،اثر كهولت سنم هست،خدا يا شفاش بده يا از رنج و عذاب نجاتش بده.
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 0
    نتیجه می گیریم که ایران در طول تاریخ قهرمان ملی نداشته همه انگلیسی هستند به جز اقای مجتهدزاده که خودش نصف سال و خانواده اش در انگلیس زندگی می کنند و هر وقت می ره انگلیس، همین بی بی سی باهاش مصاحبه می کنه؟ واقعا خنده داره؟!
  • علی ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 0
    من.من.من.من.من.من..............من خجالت داره مردک
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    اين دلقك معلوم نيست افسارش به كدام آخور وصل است احتمالا به آخور انگليس. ميخواهد با تحقير شخصيتهاي مهم تاريخي خود را مطرح كند
  • مرد بی چهره ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    از مجتهد زاده ی ساواکی انتظاری جز این نبود. جنگ حزب الله با عمال انگلیسی پایانی ندارد و تا دفع فساد و فتنه این جماعت از ایران کوتاه نخواهد آمد
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    مجتهدزاده فقط به امام چیزی منسوب نکرده اگه 100سال دیگه باهاش مصاحبه کنن لابد میگه امام خمینی ام انگلیس اورد
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    کیییییییییییییییییییییههههههههههههههههههههههه کیهههههههههههههه گهییییییییییییییییییییییه
  • یوسف نیری ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    شما میدونستین آلبرت انشتین تا 5 سالگی قادر به تکلم نبوده ؟ شما میدونستین انشتین کارمند اداره پست بوده و اصلا استاد دانشگاه نبوده ؟ شما میدونستیم مایکل فارادی که القای مغناطیسی رو کشف کرد نظافت چی آزمایشگاه بوده ؟ شما میدونستین گالوا که نظریه گروه ها رو توی ریاضی مطرح کرده توی دانشگاه پلی تکنیک قبول نمیشه ؟ شما میدونستین خیلی از دانشمندان از مدرسه اخراج شده اند ؟ پس انقدر سنگ این مدارک رو به سینه نزنید ، اصل رو ول کردید چسبیدید به حاشیه
  • یوسف ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    خدایا چرا توی قرن 21 درگیر این نژاد پرستا هستیم هنوز ؟
  • زغال ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    2 0
    به نظرم با فحش دادند هرکز نمی توان نتیجه واقعی گرفت به خاطرات آقای زاهدی وکتاب دادگاه نظامی دکتر محمد مصدق را مطالعه کنید هر دو کتاب هر حقیقت نظرات مخالفان اوست اما نکته جالب انیجا است آقای زاهدی اعلام می کند پدر با همکاری سفیر امریکا ومخالفان مصدق کودتا کردیم واو را سرنکون کردیم ویا تسخیری دکترمصدق اعلام می دارد که اوهیچ جرم نطامی ویا امنیتی مرتکب نشده بود ودادگاه اوغیر قانونی بود وچون مخالفان او در ارتش نمی خواستند او زنده وراحت باشد ویا یکی از مخالفان او می گوید مصدق به افراد متخصص صنعت نفت که مخالف اوبودندحقوق می داد می گفت در ایران بماند بهتر است تابرود انگلیس از او استفاده بشود دربخش صنعت نفت انگلیس ... قضاوت به عهده شما عزیزان
  • ******************************* ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    ...حالا یه آدمی یه چیزی گفت چه غلط... چه درست... دعوا و فحش دادن جز به نفع همون انگلیس ملعون نیست تازه این چیزایی که من خوندم هم چپو زده بود و هم راست آخرم حقو به خودش داد
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    حد اقل من که در سال 57 بیست ساله بودم واز نزدیک شاهد مبارزات حضرت امام با شاه و آمریکا بودم ودانشجویان تسخیر کننده لانه جاسوسی را از نزدیک می شناختیم از کذب بودن گفته های این آقا در این دو موضوع مطمئن هستم ... خدا به داد آیندگان برسد با اینگونه تاریخ نگاران ومورخانی که ..............
  • آیدین ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    2 0
    باز هم میگم یاشاسین ستارخان یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران به کوری چشم نژادپرستانی مثل مجتهدزاده
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    اشتباه مثبت دادم
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    آمین
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    احسنت کاملا موافقم
  • آرمین ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    به این فراماسون باید گفت شرم بر تو باد ای رهرو راه میرزا آغا خان نوری
  • سید احسان ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    ای خدااا.. بعدش میاد میگه هرکی شارلاتان بازی درآورد میشه قهرمان.. میخام بدونم الان اینکار ایشون شارلاتان بازی نیست؟؟ همه چیو برده زیر سوال.. مجتهد زاده..از شما که ساواکی هستی انتظار غیر از این نداریم..مرک بر انگلیس.. مرگ بر ضد ولایت فقیه..
  • رسول ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 1
    آقای مجتهدزاده خدارو شکر که پات به قبلتر نلغزید و سواد تاریخیت تا همین اندازه بود والا آقامحمدخان نادرشاه شاه عباس با کل صفویه کوروش و داریوش و زرتشت و گشتاسب و... همه انگلیسی بودن.تاریخ گویای ستار خان و باقرخان هم خدارو شکر با زبان شاعران که درد جامعه رو میگفتند عیان هست و تحریفی در کار نیست.آقای مجتهد زاده شما فقط به خاطر اینکه حرفاتو به کرسی بنشانی از روحانیت دفاع کردی آن هم به گونه ای که در ریشه کلامت آنها نیز انگلیسی بودن.در تاریخ راستگویان جاودان خواهند بود .خدارو شکر رهبری فرزانه داریم والا شماها مملکتو تیکه تیکه میکردین میفروختین .
  • سعيد ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    از سايت مشرق نا اميد شدم هزگز سعي در تخريب انسانهاي بزرگ اين مملكت نكنيد تا در آينده در برابر وجدان و ايندگان پاسخگو نباشيد مشتي وطن فروش اين مطالب را براي مطرح شدن انجام ميدهند مصدق بزرگتر از آن بود كه بتوان تخريبش كرد
  • مهدی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    مصدق چون با شاه بد بود وماهم با شاه خوب نبودیم مصدق شد مصدق شدیدا طرفدار کمونیسم ماخولیاگر وعوام فریب بود
  • محمد ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    2 0
    خيلي بده كه اين ادم با اين سن و سالش از مواد روانگردان و توهم زا استفاده ميكنه تا اينجوري به مزخرف گويي بيفته. هر كس دچار عقده خود كم بيني هست و ميخواد جلب توجه كنه،پرت و پلا هاي عجيب و غريب ميگه اي بي سواد هم به مفاخر ملي ما حمله كرده، شايدم از كنف شدن شاه ملعون و استعمار پير توسط مصدق انقد كينه داره
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 1
    مصدق قهرمان نیست کاری کردن که ما یقین کنیم که مصدق قهرمانه!مصدق هم مثل بقیه انگلیسی بود.حقیقت هم تلخه هم غیر باور .ولی چه خوشمون بیاد چه نیاد باید قبول کنیم.
  • رسول ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    محمد جان گل گفتی.خدا لعنت کنه هر کی این مواد روانگردانو اختراع کرد.
  • ایمان ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    آقای مجتهد زاده لطفا بگویید تا کنون چند بار به انگلیس سفر کرده اید چه مدت اقامت داشته اید اصلا چرا با بی بی سی مصاحبه کردید و چرا در آن مصاحبه نتوانستید پیروز میدان باشید با توجه به سن و سالتان بهتراست مراقب ادبیات گفتاریتان باشید شاید مجالی برای حلالیت طلبی نباشد
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    برادر عزیز از شمرق انتقاد می کنی؟ این اقای شارلاتان ساواکی همه چیزو زیر سوال برده، شما به مشرق گیر میدی؟؟؟ واقعا که عقل هم خوب چیزیه!
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    برو بابا
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 1
    هیچ شارلاتانی بزرگتر از این آق (مجتهدزاده) وجود ندارد.
  • دوستدار ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    مایه تاسف است که برخی از هم وطنان اینطور با یک بیان تاریخی برخورد می کنند و به جای نقد علمی و تلاش برای کشف حقیقت شروع به فحاشی به مجتهدزاده می کنند. در این بین اپوزیسیون برانداز خارج از کشور و متحدان آنها در داخل هستند که چون قادر به پاسخگویی و ایراد علمی به استنادات مجتهدزاده نیستند شروع به فحاشی و تهمت زنی به ایشان می پردازند. گروهی از عوام فریبان هم که امید به ظهور مصدقی دیگر در ایران دارند تا زیر سایه این قهرمان پرستی خود را به نان و آبی برسانند و اراده ملی و خودباوری ملت ایران را به تعویق بیاندازند با براندازان در یک جبهه قرار می گیرند و سال هاست که می کوشند مجتهدزاده را با ترفندهای گوناگون از بیان حقیقت بازدارند. آنها باید بدانند که مجتهدزاده و شاگردان وفادار ایشان این راه را تا زمان خیزش ملت ایران در راه حقیقت و خودشناسی ادامه خواهند داد.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    ابراز وجود به چه قیمتی
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    ابراز وجود به چه قیمتی
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    تا اونجا که ما میدونیم سید جمال الدین بچه اسدآباد هودان بوده نه افغانستان که شما به نام سیدجمال الدین افغانی نام بردید آقای دکتر تاریخ رو تحریف نکنید که شما هم بازیچه و عامل انگلیس می شوید
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    همه بد بودن فقط تو خوبی؟
  • غلام امام حسن ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    یگک نکته با حال در این متن "رجال مملکت براي اينکه بتوانند به کشورشان خدمت کنند چاره‌اي جز اين نداشتند که يا تحت‌الحمايه روس باشند يا به ويژه تحت‌الحمايه انگليس. بايد تحت‌الحمايه مي‌بودند که جان و مال و ناموس‌شان از دست شاه در امان باشد. چون شاه فقط از انگليس مي‌ترسيد. از روسيه هم خيلي حساب نمي‌برد." این یعنی این که اگه کسی وابسته نمی شده یعنی برای ایران کاری انجام نداده بلکه برای شاه انجام داده!!!!!!!!!!!!!!! عجب منطقی!!!11
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    میشه سند نشون بدی؟ ویسنتون چرچیل میاد اینجوری نژاد آریایی رو بزرگ کنه؟ الله اکبر در هر حال خیانت های مصدق تمام نشدنی است
  • مسعود ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    آدم عالم و محقق اهل توهین و تحقیر کردن نیست . کسیکه میخواد خودشو به هر قیمت مطرح کنه به این رفتارها متوسل میشه . بعضی دوستان راست گفتند . این شخص اگه جرئت میکرد امام خمینی را هم عامل انگلیس معرفی میکرد . حالا هم که بازار دوم خرداد کوبی گرمه ژست ضد دوم خردادی گرفته .
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    2 0
    آقاي مجتهد زاده فکر درست کردن خودش باشد.اين آقا نون را به نرخ روز ميخورد.
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    اون عكس رو زدي تو مزرعه و نوشته ها رو تو آب حل كردي ريختي پاي درخت رو خوندم تا يكساعت داشتم ميخنديدم. واقعأ عجب ذوق و قريحه اي داري. حظ كردم بسكه خنديدم
  • رضا ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    ما از هيتلر و ارتش آريايی اش شكست نخورديم, ولي يک آريايی كچل فقط بايك خودنويس ما را شكست داد و از سرزمینش بیرون کرد" گوشه ای از نطق وینستون چرچیل در باره ی دکتر محمد مصدق
    • پارسا عبدی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      0 0
      دمت گرم.... عالی بود
  • میثم ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    به کرات شنیده ایم که فلان فرد از انگلیس آمد و رییس جمهور کجا شد(کرزای)،فلانی بعد از وزارت یا صدارت رفت کجا یا برای عزل فلانی رفتند انگلیس و ... با خودم میگفتم بابا اینا چقدر چرند میگن،مگه میشه،مگه امکانش هست اصلا و.... ولی به این سناریو توجه کنید:یکی در بی بی سی فارسی چنان با شور در دفاع از برخی حرکت ها حرف میزنه و بارها میگه نخست وزیر ما(منظور انگلیس) یا نخست وزیر سابق ما از حزب کارگر یا از دوستان نزدیک شیخ ابوظبی هستش و نیاکانش هم از چاکران دربار بوده و غیره و طوری وانمود میکنه که انگار در خلاء زندگی میکنیم و جلو انتخابات یهو میاد و حرف های جنجال برانگیز میزنه و هیچ کس هم دلیلش رو نمیدونه
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 1
    مصدق یک شخصیت میهن دوست و وفادار به کشور بود این آقای مجتهد زاده شارلاتانی است که سالهاست در کشور انگلیس با پول سازمان جاسوسی آن کشور به اربابش خدمت میکند
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 0
    مملکتی که مصدق رو قهرمان به اصطلاح ملی بدونه باید فاتحه شو خوند! مصدق نوکر غربی ها بود. اگه فکر می کردین اون الان داره چجوری حال می کنه اینقدر مصدق مصدق نمی کردین!
  • بی طرف ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 1
    مصدق اگر قهرمان نبود خائن هم نبود
  • هانیه ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 1
    تو را به خدا با نوشتن اسم این ادم ها باعث نشوید که فکر کنند وجهه ای پیدا میکنن خودشان خود به خود توهم هستند دیگه اونوقت نمیشه از برق کشیدشون
  • رهگذر ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    به نظر بنده مشرق این صفحه رو برای تخریب اونوری ها(اصلاح طلبها) نذاشته. بلکه برای اطلاع رسانی برای ما گذاشته که با مراجعه دقیقتر در برابر این منافقها که تاریخ رو دستخوش منافع اون شیطان می کنند کم نیاریم
  • ناشناس ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    2 1
    این مضخرفات به ستارخان آفتخار آذربایجان نمیخوره مردک ابلح
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    خیلی نفهمی
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    زر نزن،همین
  • محمد جواد ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 0
    آقاي مجتهدزاده گفته اند: ايشان [امام خمینی] ضديت با امريکا را پيش‌بيني نکرده بودند.اما... پس از رفتن شاه ، امام در بيانيه اي فرمود رفتن شاه قدم اول است.آيا اين سخن به معناي اين نيست كه ايران دشمنان بزرگتري دارد و ملت بايد آماده مقابله با آنها باشد...؟ ،،
  • رهگذر ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 1
    احسنت
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    2 0
    از ان جايي که من مي توانم به همه فحش بدهم ،پس من ادم مهمي هستم!!!!!!!!اين اقا يان پروووفووووسووور مجتهد زاده و پروووفسووورمولانا هر دو يه جورايي اومدن سر مسولان را شيره بمالند و از بي سوادي مسولان سو استفاده بکنند و به نوعي هر دو رييس بزرگ "شالاتان"ها مي باشند و اخر سر يکي سر از اخور امريکا(سيا)و ديگري سر از اخور بريتانيا(mi6)سر در خواهند اورد.
  • ........... ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    من اشتباهی مثبت دادم
  • نادر ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    بله استاد دانشگاهه چیه ناراحتی
  • ناشناس ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    2 0
    من فحش میدهم پس هستم. اقا مجتهد
  • سحر ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    0 1
    خخخخخخخخخخخخخوووووووووووببب بببببببببببببببببببببوووووووووووددددددددد.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    1 0
    بهتر است ایشان بجای حرف و خود را سند جلوه دادن کتابی چاپ کنند و تمام اسناد را که میگویند زحمت کشیدند و پوست انداختند در این کتاب بیاورند.فقط صحبت کردن در اینجا و ترقه در کردن چه فایده داره .سند بدند و اگر درست است خوب همه خواهند پذیرفت.حرف زدن راحت است.مخالفان ایشون هم همینطور سند بدهند بعد .فحاشی هم نکنیم.بجای انگ زدن اسناد مورد تایید .چاپ شده و متقن.
  • ایرانی قرن 21 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    0 0
    با سلام درحالی که تمام کشورها از قهرمان هاشون تعریف میکنن خوب نیست ما در مورد قهرمان هامون بد بگیم برو دوباره تاریخ کشورت بخون
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    0 0
    ماشاا... به این همه جک تاریخی
  • مصدق ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    1 1
    مصدق ملی گرا بود و ملی گرا کشور ساز
  • بابک.ستار خانی ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 1
    مدرک چیه.درست مدرک گواهی طی کردن خواندن و نوشتن است اما خیلی از این عناوین که بعضی دارند فاقد شعور و عقل و اگاهیست بی شک مصدق نامی نیک است در تاریخ ایران که همه بجز مخالفان ناگاه اندش از ایشان به نیکی یاد میکنند.این اقا هم یکی از این مدرک داران است.جنابعالی بنگر به خیلی از مهندسین و دکترین امروزی که از عهده حل مسائل ریاضی چهارم ابتدایی عاجز هستند.ای وای این مجتهد احتمالا دچار یک مریضی روانپریشی یا در همین مایعات دچار شده ببرندش جایی درمانش کنند
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 1
    اخه 10000 کتاب بخواند ایشان که مغزش گویا تاب دارد خوبیهای این ملت را برعکس میبیند حالا هر عنوانی داشته باشد .ستارخان سواد نداشت اما افتخار ایرانیست.حالا یکی مثل مجتهد باورش و اندیشه اش کج و هر چه هم فعالیت کند و کتاب بخواند هی کجتر میشود.اما واقعا متاسفم این غلطیاتیکه که به دانشجو ارائه میدهد وای بر من و ما
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 1
    خوب ملت ایران مصدق را میشناسند 40 ساله که تحقیق شده همه میگن کتاب هست سند هست دیگه نیاز به تحقیق نیست موقعیکه حقیقت است که مصدق چه خدمات بزرگی به این وطن نموده و بر کسی پوشیده هم نیست الا مخالفان ان نیک مرد یا واقعا کسی که خرد نداشته باشد که از مصدق به نیکی یاد نکند.اما بنده پیشنهاد دارم این اقا را به یک بیمارستان اعصاب و روان در انگلیس هدایت کنند اما میترسم بدتر بشه
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 1
    اقا ستار خان مال ایرانه لطفا نگو اذربایجان
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 2
    مصدق ستاره درخشانیست بر تارک کشورمان ایران که وجود چنین ستارگانی باعث حسرت بدخواهان و دشمانان است از جمله انگلیس لعنتی این چپاولگران و دوست داران نفت و گاز که مصدق بر دهنشان کوبید و از افتخارات ایران است مصدق مصدق است و تا ابد نامش مصدق و بزرگ است
  • سبو ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    1 0
    اینی گفت خاتمی شارلاتان دوم بود اینو خیلی خوب گفتن. واقعیات تاریخی هم نام نیکی از مصدق به جای نگذاشتند.اما ملیت وملی گرایی هیچ وقت ایران بزرگ را نجات نداد و نخواهد داد.باید حول نقطه ای قوی تر جمع شد نه ملیت و این حرفا..........
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 1
    همه ی اینها به مملکت خدمت کردند یه کم به خودتان بیایید
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 2
    درست نیست به اشخاصی مثل مصدق که زحمت این مردم را کشیده اند توهین کرد
  • احمد تیموریان ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    1 1
    با سلام اقای نویسنده شما که همه رجال بزرگ این کشور را زیر تیغ انواع تهمت های دروغ وبی اساس گرفتید باید بدانید مردم ایران شاهد زنده تاریخ معاصر این کشور هستند . شما چطور به خود اجازه میدهید این صفات ناپسند را که فقط شایسته خودتان است به این بزرگان بدهید ؟
  • محسن ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    3 0
    دمت گرم مصدق یه پوپولیست واقعی بود
  • محسن ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    4 0
    مصدق پوپولیست بود و یک بازیگر خوب
  • غلام عباس ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    2 2
    نخبه کشی و نا شایسته سالاری مدتها ست رواج دارد امیرکبیر ها و مصدق ها با این سخنان و فحاشی ها کوچک نخواهند شد . قضاوت و تاریخ نویسی بیطرف این را ثابت کرده من بعنوان یک ایرانی به مصدق و راهش افتخار میکنم و تمام روشن فکرهای وطن دوست ایران ، در گذشته ،حال و آینده راه او را خواهند رفت ، تنها راهیست که به منافع ملی و حیثیت ایرانی ختم میشود
  • امیر IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    2 0
    با سلام ایران زمین مردانی داشت که دشمن انگلیستان بودنند که در دشمنی بی همتا بودنند ۱نادر شاه ۲کریم خان زند ۳فراهانی۴. امیر کبیر۵رضا شاه۶مصدق
  • ناصر ابراهیمی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 1
    با سلام متاسفانه اقای دکتر پیرئز مجتهدزاده از توان فهم واقعیات تاریخی بی بهره است .استعمار پیر ، بریتانیای کبیر وحاکمیت ستبداد او را برای بدبین نمودننسل جوان به قهرمانان وخدمتگذاران کشور ایران به خدمت گرفته است . ادمی است جویای نام ،تهی از معرفت وتحلیل درست واقعیات علمی.کوشش می کند با توهین به شخصیت های افتخار آمیز ملی ایران مانند دکتر محمد مصدق امیر کبیر و.... برای خود توشه مالی واسم ورسمی پیدا کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس