کد خبر 1577920
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
چرا اسرائیل برای «رفح» کری می خواند؟!

اسرائیل با طرح تهدیدهای مختلف مبنی بر قریب الوقوع بودن حمله زمینی ارتش خود به شهر رفح به نوعی سعی دارد تا موضع حماس را در میز مذاکرات آتش‌بس، تضعیف کند.

به گزارش مشرق، مقام های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس در روزهای اخیر بر شدتِ تهدیدات خود مبنی بر حمله زمینی به شهر رفح در جنوب نوار غزه افزوده اند. شهری که میزبان بیش از یک میلیون آواره فلسطینیِ ناشی از جنگ افروزی صهیونیست ها علیه نوار غزه است و بسیاری از نهادهای بین المللی نظیر سازمان بهداشت جهانی، آژانس امداد و کاریابی ملل متحد برای آوارگان فلسطینی(آنروا)، سازمان عفو بین الملل و غیره، هشدار داده اند که حمله به این شهر می تواند منجر به خلق یک فاجعه بزرگ انسانی شود.

با این همه، مقام های ارشد صهیونیست از جمله بنیامنین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، مدام از قریب‌الوقوع بودن حمله زمینی ارتش اسرائیل به شهر رفح سخن می گویند. این در حالی است که خودِ نتانیاهو و طیف متحدان داخلی و بین المللی وی می دانند که این حمله می تواند هزینه های سنگینی را روی دست شان قرار دهد. معادله ای که به ویژه با توجه به اینکه شهر رفح نیز یکی از پایگاه های اصلی جنبش حماس است، ابعاد و ماهیت جدی تری را به خود می گیرد.

حال در این نقطه یک سوال عمده و محوری مطرح می شود: دلیل اصرار و پافشاری‌های صهیونیست ها جهت حمله زمینی به شهر رفح با توجه به پیامدهای وخیم این مساله برای خودِ رژیم اشغالگر قدس چیست؟

اولا، رژیم صهیونیستی در وضعیت کنونی تا حد زیادی در باتلاق جنگ غزه گرفتار شده است. این رژیم اگرچه در رابط با معادله جنگ غزه مواضع تهاجمی اتخاذ می کند و سعی می کند از موضع قدرت صحبت کند، با این حال روندهای میدانی کاملا به ضرر آن هستند. نمود عینی این مساله را می توان در تشدید فشارها علیه صهیونیست‌ها در ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی مشاهده کرد.

حال در این وضعیت، این رژیم سعی دارد تا به هر نحو ممکن زمینه را برای خروج آبرومندانه خود از جنگ غزه فراهم سازد و در این رابطه، مذاکرات مرتبط با برقراری آتش بس را یک گزینه قابل اتکا می بیند. کنشگری فعال صهیونیست ها در جریان مذاکرات اخیر آتش بس در قاهره و پاریس نیز نمود عینی این رویکرد صهیونیست‌ها محسوب می شود. از این رو، اسرائیل با طرح تهدیدات مختلف مبنی بر قریب الوقوع بودن حمله زمینی ارتشش به شهر رفح به نوعی سعی دارد تا سطح فشارها علیه جنبش حماس و میانجی گران بین المللی را افزایش دهد و موضع حماس را در میز مذاکرات آتش بس، تضعیف کند.

مساله ای که به خوبی از سوی حماس مورد شناسایی قرار گرفته است. حماس با قدرت، در برابر صهیونیست‌ها ایستاده و نشان داده که بازیگری منفعل نیست و از موضعی فعال با تجاوزگری صهیونیست ها برخوردار خواهد کرد.

دیگر اینکه رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ غزه تاکنون به هیچ کدام از اهداف تعیین شده توسط خود دست نیافته است. در شرایط کنونی، نه جنبش حماس و جریان مقاومت اسلامی فلسطین نابود شده، نه اسرای صهیونیست که در کنترل حماس هستند آزاد شده اند و نه اساسا چشم انداز روشنی دال بر استقرار سازوکارهای حکمرانیِ نزدیک به رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه قابل مشاهده است.

مهمتر از همه اینکه رهبران عالی رتبه حماس در نوار غزه نظیر یحیی سنوار و همچنین محمد ضیف هم در سلامت کامل هستند. حال در این فضا، صهیونیست ها به هر دری می زنند تا شاید بتوانند برای خود دستاوردسازی داشته باشند. در این چهارچوب، آن ها با طرح تهدید حمله قریب الوقوع به شهر رفح سعی دارند موضع به ظاهر برتر خود را در جنگ غزه به افکار عمومی صهیونیستی و بین المللی نشان دهند و از این رهگذر، امتیازاتی را کسب کنند.

معادله ای که حداقل تا به این جای کار با بن‌بست رو به رو شده و هم مقاومت اسلامی فلسطین و هم جامعه و سازمان های بین المللی، قویا به رژیم اشغالگر قدس در مورد ارتکاب به جنایت در شهر رفح هشدار داده اند. موضوعی که تنها یک پیام را مخابره می کند: سناریوهای تاریکی برای رژیم صهیونیستی در چهارچوب چشم‌اندازهای مرتبط با جنگ غزه قابل تصور هستند.

منبع: الف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 0
    وظیفه ی مسلمونها به تاسی از پیامبر اکرم، بیرون کردن یهودی های فتنه گره. اینجا نقطه ایه که پیروان محمد از بادیه نشینان منافق جدا میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس