هشدار کشورهای عربی و اسلامی نسبت به پیامدهای حمله به رفح

اعضای کمیته وزارتی تعیین‌شده از سوی اجلاس مشترک سران کشورهای عربی و اسلامی نسبت به پیامدهای خطرناک یورش به شهر رفح که صدها هزار تن از غیرنظامیان به آن پناه برده‌اند، هشدار دادند.

به گزارش مشرق، طی نشست اعضای کمیته وزارتی تعیین‌شده از سوی اجلاس مشترک سران کشورهای عربی و اسلامی به ریاست فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر خارجه عربستان در مقر سازمان ملل در شهر ژنو، اعضای این کمیته نسبت به پیامدهای خطرناک یورش به شهر رفح که صدها هزار تن از غیرنظامیان فلسطینی به آن پناه برده‌اند، هشدار دادند.

براساس نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در این نشست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن، سامح شکری وزیرخارجه مصر، رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی و نیز ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین حضور داشتند.

در جریان این نشست، تحولات خطرناک نوار غزه و تداوم عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مورد بررسی قرار گرفت و حاضران در این نشست بر موضع یکپارچه خودشان در مخالفت با تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در نوار غزه و لزوم برقراری فوری و فراگیر آتش‌بس و تضمین حمایت و حفاظت از غیرنظامیان براساس قوانین بین‌المللی و بشردوستانه تاکید کردند.

اعضای این کمیته خواستار مقابله با ارتکاب هرگونه تجاوزات و نقض‌های آشکار توسط نیروهای رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین که باعث افزایش درد و رنج فلسطینیان شده و همچنین ممانعت از ورود کمک‌های فوری به نوار غزه شدند و بر اهمیت بازخواست اشغالگران به‌خاطر ارتکاب تجاوزات پیاپی در نوار غزه و کرانه باختری از جمله قدس شرقی که با قوانین بین‌المللی و بشردوستانه تناقض دارد، تاکید کردند.

اعضای این کمیته ضمن اعلام مخالفتشان با ممنوعیت ورود فوری، مداوم و امن کمک‌های بشردوستانه بر اهمیت اتخاذ اقدامات جدی و فوری برای تامین امنیت گذرگاه‌ها جهت ورود کمک‌های انسانی، غذایی و پزشکی به‌ نوار غزه تاکید کردند.

آنها همچنین ضمن اعلام مخالفت خود با کوچاندن اجباری فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی بر اهمیت پایبندی به قوانین بین‌المللی و بشردوستانه تاکید کردند.

اعضای این کمیته تاکید کردند که هرگونه اقدامی که آزادی عبادت در مقدسات اسلامی و مسیحی در شهر قدس را نقض کند تنش را بیشتر می‌کند و اوضاع را به سمت خشونت ادامه‌دار سوق می‌دهد.

آنها ضمن هشدار نسبت به خطرات بی‌شمار یورش به شهر رفح که صدها هزار غیرنظامی به آن پناه آورده‌اند، بر اهمیت فراهم کردن شرایط سیاسی جدی برای تشکیل کشور فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ براساس قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه تاکید کردند.

ارتش اشغالگر روز یکشنبه برنامه‌های خود برای عملیات نظامی در رفح و طرح خود را برای «تخلیه جمعیت از شهر» را به کابینه جنگ ارائه کرد، در حالی که این وبگاه به نقل از مقامات ارشد صهیونیست نوشت که تل‌آویو قصد دارد ساکنان رفح را تخلیه و به مناطق شمال خان یونس و جنوب وادی غزه منتقل کند.

دولت آمریکا به ظاهر بسیار نگران است که عملیات نظامی اشغالگران در رفح منجر به آوارگی ده‌ها هزار فلسطینی به خاک مصر شود، در حالی که مصر قبلاً هشدار داده بود که سناریویی از این دست می‌تواند به روابط با تل‌آویو آسیب برساند. با این حال واشنگتن برای سومین بار قطعنامه آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کابینه اشغالگر رژیم صهیونیستی، اخیرا بیش از یک بار اعلام کرد دستیابی به توافق بین اسرائیل و حماس باعث تعویق عملیات نظامی تل‌آویو در رفح می‌شود، اما وی در عین حال تاکید کرد که مصمم به انجام عملیاتی از این دست است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    آخه چرا حماس جنگی را شروع کرد که الان مجبور است آتش بس التماس کند؟ یا مردانه بجنگید یا مردانه بمیرید؟ چرا اینهمه میترسید؟شهادت در راه وطن و خدا که ترس ندارد؟ از تونل‌ها بیر‌ون بیایید و یکباره بر سر صهیونیسم بریزید قول می‌دهم آنها زود فرار کنند و فلسطین آزاد بشه
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    شریک دزد و رفیقان قافله، شرم بهشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس