1

در روزهای اخیر طیف رادیکال جبهه اصلاحات با عناوینی چون حرکت به سوی جامعه محوری انتخابات را تحریم کرده است.

سرویس سیاست مشرق- دو حرکت متوالی سیاسی از جانب اصلاح‌طلبان در کمتر از یک هفته تکلیف جناح چپ در انتخابات را مشخص کرد، در اولین قدم جبهه اصلاحات در یک مصوبه خاص و عجیب اعلام کرد که : با توجه به شرایط موجود و با استناد به راهبرد انتخاباتی که دو هفته قبل در مجمع عمومی جبهه مصوب شد، اعضای مجمع عمومی در جلسه دیروز به این جمع بندی رسیدند که جبهه اصلاحات ایران در انتخابات اسفند ماه امکان ارائه لیست در تهران را ندارد.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در پاسخ به این سوال که آیا احزاب عضو این جبهه می توانند به صورت جداگانه در انتخابات تصمیم بگیرند؟، گفت: راهبرد انتخاباتی جبهه به همراه تصمیم گیری دیروز مجمع عمومی موضع رسمی ما چه در مرکز و چه در استانها را در قبال انتخابات آتی مشخص کرده است. به موجب این راهبرد اعضا نمی‌توانند با عنوان اصلاح طلبی و جبهه اصلاحات برخلاف این تصمیم اقدام به ارائه لیست کنند.

جواد امام برای محکم کاری راهبرد جدید گفته بود که مگر این که بر اساس ارزیابی و رای جمعی به شیوه دموکراتیک در مجمع عمومی، جبهه اصلاحات هر استان با رای دو سوم اعضا نسبت به ارائه لیست اتخاذ تصمیم کنند!

کمتر از ۲۴ ساعت پس از تعیین این راهبرد که نشان می‌داد جناح چپ کوچه را در تهران خالی کرده دو استان دیگر نیز با وجود داشتن نامزد اعلام کردند که در انتخابات لیستی نخواهند داد!

در ابتدا شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب استان فارس که تحت تاثیر برخی گروه‌های انحرافی است، در جلسه اخیر خود که در روز ۱۶ بهمن ماه به منظور تعیین سیاست انتخاباتی برای انتخابات ١١ اسفند ١٤٠٢ برگزار شد، به اتفاق آرا مصوب کرد که امکان ارائه لیست در انتخابات برای احزاب اصلاح طلب این استان میسر نیست.

پس از این اقدام جبهه اصلاحات استان کهگیلویه و بویراحمد با صدور بیانیه‌ای مسیر رادیکال‌ها در تهران را رفته و اعلام کرد در انتخابات لیستی نخواهد داد، این اقدامات دومینوار نشان می‌داد که جبهه اصلاحات به صورت مسری در حال پخش استراتژی تحریم انتخابات در شهرهای مختلف در کشور است!

کودتای رسمی رادیکال‌های اصلاحات علیه نهاد انتخابات/ فرمول پنهان اصلاح‌طلبان برای کاهش مشارکت!

جامعه محوری اسم رمز تحریم انتخابات!

در روزهای اخیر طیف رادیکال جبهه اصلاحات با عناوینی چون حرکت به سوی جامعه محوری انتخابات را تحریم کرده است، جامعه‌محوری اسم رمز اصلاح‌طلبان رادیکال در تحریم انتخابات است. اصلاح‌طلبان رادیکال دوگانه موجود در جریان اصلاحات را «انتخابات محوری» و «جامعه‌محوری» ارزیابی کرده و تأکید دارند که جامعه‌محوری عدول از انتخابات به‌عنوان یکی از راهبردهای جریان اصلاحات است. این طیف عدم ارائه لیست برای انتخابات مجلس پنجم از سوی مجمع روحانیون مبارز، کناره‌گیری جریان غالب اصلاحات از انتخابات مجلس هفتم، کناره‌گیری از انتخابات مجلس نهم را شواهدی بر این ادعای خود می‌دانند.

پیش از این روزنامه آرمان که متعلق به اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو است جامعه محوری را عنوانی دروغین خوانده و نوشته بود:

جامعه محوری تعریف مشخصی دارد و برخی از اساتید جامعه‌شناسی به ابعادی از مساله جامعه محوری پرداختند. یک جریان سیاسی و حزب سیاسی که هیچ ارتباطی با جامعه ندارد، نمی‌تواند مطالبات جامعه را مطرح نکند اما ادعای جامعه محوری داشته باشد. درحال حاضر جامعه محوری، دروغ بخشی از احزاب اصلاح‌طلب برای تئوریزه کردن مخالفتشان با جریانی است که اعتقاد دارند نباید صندوق‌های رای را رها کرد.

کودتای رسمی رادیکال‌های اصلاحات علیه نهاد انتخابات/ فرمول پنهان اصلاح‌طلبان برای کاهش مشارکت!

این راهبرد که بخش عمده آن را می‌توان توصیفی ارزیابی کرد، عملاً جمع بندی دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان رادیکال به‌ویژه حزب اتحاد ملت دانست، لذا باید تأکید داشت در این بیانیه مطالب جدیدی طرح و بیان‌نشده است. از سویی جنس مطالب مطرح شده از سوی جبهه اصلاحات نشانگر اشغال این جبهه از سوی رادیکال‌های جریان اصلاحات می‌باشد که به‌وضوح در بردارنده این نکته است که آنان به‌جای رقابت در چارچوب نظام به دنبال مبارزه با نظام هستند.

جبهه اصلاحات و رادیکال جریان اصلاحات می‌کوشند تا با تعریف خود به‌عنوان منتقد سیستم، خود را به‌عنوان اپوزیسیون معرفی و دوگانه جامعه- حاکمیت را تا انتخابات ۱۴۰۴ به محور کنش‌های خود تبدیل نمایند.

راهبردهای اصلاح‌طلبان رادیکال در انتخابات

بررسی اهداف و تحرکات جبهه اصلاحات بیانگر آن است که رادیکال‌های جریان اصلاحات یا همان سردمداران اصلاحات ساختاری در وهله اول به صورت تک نماینده در استان‌ها به فعالیت انتخاباتی پرداخته و می کوشند تا این مساله را در قالب عدم ارائه لیست پنهان نمایند.

همچنین در راستای این اقدام که در چارچوب کلی پروژه کاهش مشارکت معنا می یابد می‌توان گفت رادیکال‌های جبهه اصلاحات در حوزه‌های تک نماینده و یا در استان‌هایی که قدرت رای آوری دارند در قالب انفرادی عمل کرده تا این مساله به نام جبهه اصلاحات برچسب نخورده و از سوی دیگر در حوزه های کلی انتخاباتی با عدم ارائه لیست بازنمایی کاهش مشارکت را دنبال کنند.

از دیگر سو در حالی که تا ۱۹ بهمن زمان اعلام بررسی اعتراض ۵۵۰ نامزدها انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان فرصت باقی است این اقدام جبهه اصلاحات استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد در راستای تحت فشار قرار دادن و بی اثر سازی تلاش های اصلاح طلبان مشارکت جو محسوب می شود.

بی تردید این پروژه کاهش مشارکت تکمیل کننده سناریوی دشمن بوده و از جانب دیگر آن را باید در قالب مبارزه سیاسی اصلاح طلبان ساختاری با نظام دانست. همچنین باید تاکید داشت که تلاش اصلاح‌طلبان ساختاری برای جهت‌دهی به جبهه اصلاحات استان‌ها، یک کودتای تمام عیار علیه نهاد انتخابات و طیف اصلاح طلبان مشارکت جو معنا می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • US ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    11 7
    دو حزبی فقط یه تاکتیکه. فیلمشونه.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      11 8
      قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      11 4
      پیرو پاتالهاشون هم به چادر اعتقادی ندارند
    • علی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      6 3
      خطرناک ترین گونه اصطلاح طلب زن چادریشه
    • ALIR IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      3 6
      از انتخابات قبلی چه مسیری برای مردم باز شد
    • سوخته IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      7 1
      مرگ بر سرمایه های سهیون
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      8 2
      سالها قوه مجریه و قوه قضائیه و قوه مقننه دست جریان اصلاح طلب همیشه طلب کار از انقلاب اسلامی و مردم بوده است ، خروجی کارنامه این جریان، اختلاس نجومی بگیری مدیران رانت خواری امضا طلایی تعطیل شدن کارخانه ها بیکاری جوانان کوچکتر شدن سفره مردم کوتاه امدن از حق طبیعی منافع ملی جلو بیگانگان ایجاد گسل و فاصله طبقاتی و پاسخگو نبودن به عملکرد چندین ده ساله خود و فرار روبه جلو و و و بوده است ای کاش روزی انقلاب اسلامی ایران و مردم ایران برای همیشه این جریان تمامیت خواه اشرافی اصلاح طلب را کنار بگذارند و هیچگاه فریب تزویر و نیرنگ هیچکدام از این گعده زالو صفت را نخورند .
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      1 2
      ما نمیدونیم این وسط چیکار کنیم. اگه همه اومدن و بجای اصلح ها ابله های غربی انتخاب شدن تکلیف چیه.مردم که درست و حسابی رای نمیدن
    • SE ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      3 1
      الاصالات کلهم اجمعین منافق
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    8 3
    خوب فرضا راست چه می کنید
    • DE ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      4 3
      جواب: با وجود اینهمه خیانت، ریا، فساد مالی و اخلاقی، بازهم به سرمایه های اسرائیل در ایران، فرصت شرکت در انتخابات داده می شود. حالا شما اسمش را بگذار خفقان، دیکتاتوری، و ...
    • قهوه تلخ IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      6 4
      10:33 چقدر ابلهی تو که باورت شده این جنگ اصلاح طلب واصول گرا واقعی هست هردوگروه یک قماشند
  • ایرانی GB ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    19 9
    اینها چون ارباب شون , مقدس زندگی شون کلید جان شون رد صلاحیت شده همگی ماتم گرفته اند
  • JP ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    17 3
    🇮🇷ابراهیم بت شکن🇮🇷 بتِ بانکها رو بشکن
  • JP ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    13 5
    🇮🇷ابراهیم بت شکن🇮🇷 بتِ بانکها رو بشکن
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    16 7
    مملکت اسلامی ایران چرا باید حزبی داشته باشه که پیاده نظام دشمن خونخواره از اول انقلاب تا به امروز اصلاح طلبان در تمامی پست های دولتی و مجلس و غیره بودند اینها چه سود و خیری برای مملکت و ملت داشتند ، جز اینکه بر ثروت خود این اصلاح طلبان اضافه شد و ملت بدبختر و فقیر تر شدند
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    11 6
    اصلاح طلبان می دانند که دیگر مردم به اینها رای نمی دهند برای حفظ ابرو نمی خواهند شرکت کنند
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    11 7
    مردم از اصلاح طلب و اصولگرا عبور کرده اند و برای اینها تره هم خورد نمی کنند
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      2 1
      اصلاح طلبان دزدند
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    11 5
    اصلاح طلبان می دانند که دیگر کسی فریب اینها را نمی خورد برای همین و برای حفظ ابرو اینکار را می کنند
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    15 3
    در انتخابات چند سال پیش مجلس مگر کسی به اصلاح طلب ها رای داد ؟ سر لیستشان در تهران کلا 60 هزار تا رای اورد . اصلاح طلبی و تجارت به نام اصلاح طلبی تمام شد
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    14 4
    دیگه مردم به اصلاح طلب رای نمی دهند اصلاح طلبی یک دکان است و مردم فهمیده اند
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    11 6
    به احتمال زیاد اصلاح طلبان از مردم نظر سنجی کردند و متوجه شدند که مردم به اینها رای نمی دهند برای همین برای حفظ ابرو می خواهند شرکت نکنند
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    17 5
    برای اینکه می دانند مردم به اینها رای نمی دن وگرنه اصلاح طلبان عاشق قدرت هستند
  • GB ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    1 1
    برنامه اصلاح طلب ها فشار به دولت رئیسی هست ولی تا زمانی که رئیسی هست تشتت آرا هست بینشون محتمله عارف را برای ریاست جمهوری ۱۴۰۴ بیارن همتی و ظریف کنار بکشه بعد بین لاریجانی و آذری جهرمی پاسکاری کنن تا دور دوم رئیسی فشار را زیاد کنن ۱۴۰۸ از بین قالیباف و لاریجانی و آذری جهرمی بذرپاش به دور دوم برن و پونزده ملیون یه رئیس جمهور بدن آرای جوانان و زنان و بازنشستگان اقلیت ها و شهرهای بزرگ رو هم جمع کنن با شعار و تبلیغات زیاد فعلا در جبهه اصلاحات تشتت آرا هست
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    2 4
    در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاقا چند نفر کاندیدا که اصلاح طلب هستن بطور جد فعالیت می کنند. بنظر می رسد کسی به حرف چند نفر پیرمرد گوش نمی دهد. هرکس غرق ملی و وطنی دارد باید بیاید ر میدان. ما همه دشمن مشترک و خونخوار و جلاد داریم
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    3 2
    مرده شور همتونو ببرن
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    3 4
    هنوز نفهمیدید که مشکل مردم چپ و راست نیست
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    2 0
    خدا لعنت کند رادیکال های ٱزاد را سبب سرطان خون می شوند
  • امیر IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    6 0
    اصلاحات بگه مشارکت حداکثری، یعنی مشارکت بالا میره؟...شما مرده های سیاسی هستید کاهش مشارکت هم زاییده مدیریت افتضاح و خائنانه شما در سه دهه از چهار دهه انقلاب است..ولاغیر
  • محمدایوب IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    11 1
    اصلاح طلبان دیگر کارشان تمام شده ماموریتشان را انجام دادند در انتخابات 88رای نیاوردند جنگ را انداختند و زمینه تحریم‌های کمر شکن را فراهم کردند وبا روحانی هم آنچه که می توانستند به آمریکا دادند اکنون می دانند دیگر کاری نمانده که انجام دهند واز طرفی در این چهل سال که دولت دستشان بوده وهر آنچه می توانستند بردند و خوردند شکمشان سیر شده یابو برشان داشته که اگر نیایند چه میشود احمق‌ها خدا هم برعلیه شماست جنگ اوکراین اربابتان را مشغول کرد به عنتر بازی شما توجه ای ندارد شیخ گلاسکو رد صلاحیت شد بیانیه داد مردم به یک ورشان هم حساب نکردند بفهمید باخاتمی 8سال می گفتید سیاسی با روحانی 8سال گدایی برجام دائم می گفت تحریم هستیم شیخ مغروق هم 8سال سیاست سرمایه داری را پیاده کرد اکنون مردم زندگی می خواهند رییسی دارد تلاش می کند آنها که باید بفهمند می فهمند این شامورتی بازی ها دیگر اثر ندارد
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      0 0
      اینطوری که چهل سال حساب کردی الان همه رو هم جزو اصلاح طلبا گذاشتی؟
  • محمدایوب IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    4 2
    اصلاح طلبان بیایید در سالگرد پیروزی انقلاب برای شهدایتان یادبود بگیرید اگر دارید
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    5 2
    لعنت خدا و رسول خدا بر همه اصلاح طلبان. در همه فتنه ها، رانتخواری ها و ساختارشکنی ها در مقاله های ضد حکومتی و ... هستند
    • شیرشاه IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      1 1
      کسی که مومنین ومسلمانان رو لعنت کند قطعاََ خودش به لعنت و نفرین خدای عزّوجلّ گرفتارخواهدشد
  • 123 IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    8 8
    زیاد نگران نباشید چون با این وضعیت گرانی کسی رای نمی دهد.
    • DE ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      5 4
      شما رای نده، بگذار بقیه برایت نسخه بپیچند.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      2 4
      به نظرم رای ندادن یعنی عدم قبول وضعیت فعلی
  • ناشناس IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    8 2
    لعنت بر اصلاحات با عقاید و تفکراتش
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    10 1
    قدرت طلبان
  • FR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    7 1
    اینها چون ممحاکمه و مجازات نشدن ،پررو شدن و الان طلبکار ! 😠😡
  • CN ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    4 1
    مورچه چیه که کله پاچه باشه
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    2 6
    همه شما مشغول بازی انتخاباتی شدید؛ و مردم را که زیر بار گرانی له شدند فراموش کردید؛
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    5 2
    به درک سیاه که رای نمیدن سرطان اصلاحات نجس و مسببین نابسامانی در هر قسمت از کشور
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      2 4
      توی دوره سرطان اصلاحات تورم 10درصد بود
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    4 2
    فرقه اصلاحات نطفه صهیونیستهاهستند
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    3 1
    صدای کفتارهای پیر و پاتال اصلاح طلبان می آید
  • FR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    5 6
    انشاالله با انتخابات حد اکثری نتیجه شکست کامل اصلاحاتی های فتنه گر برای همیشه خواهد بود که زمینه را برای برخورد قاطع با کودتاگران فراهم نماید !
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    8 4
    رای نمیدم
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    خیلی جالبه دوسال ونیم حکمرانی مطلق را به دست گرفتند باسیاستهای غلط اقتصادی قیمت ارز را دوبرابر کردند تورم ۳۰۰درصدی را ظالمانه به مردم تحمیل کردند بعدمیگن تقصیر دولتهای قبل بوده.به این میگن فرار به جلو
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    5 1
    بندگان شیطان ، (اصلاح طلبان) عقلشان به فرمول آنهم پنهانی قد نمی دهد، مگر اینکه شیطان بزرگ راهنماییشان کند.
  • DE ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    اصلاحاتچی ها میدونن کسی به اشون رای نمیده ،برای این کشیدن عقب .بدون اصلاحاتچی های رانتخوار کشور بهتر پیش خواهد رفت. ترک فعل هاشون هنوز فراموش نشده.
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    بابا جنایی نکنیدش
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 1
    اینان وزنی نزد مردم ندارند رسانه ها با پرداختن بیشتر از وزن وارزش ایشان آنها را ناخواسته بزرگ می کنند الباطل یموت بترک ذکره
  • فهیم IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    این مدعیان در افکار مردم مرده اند اگر محبوبیت داشتند یک چو ب خشک هم کاندید می کردند مردم رای می دادند اینقدر این سنگریزه ها بزرگ نکنید
  • هادی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس