1

بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب بیش از آنکه سودای انشعاب داشته باشد، صدایی آشکار در برابر سانسورهای جبهه اصلاحات است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۴ بهمن در حالی چاپ و منتشر شد که شرایط افزایش ۲۲۰ هزار تومانی یارانه، جزئیات دریافت یارانه مواد غذایی، غزه در سلاخی و سکوت، کشاکش سنتی و پاپ روی صحنه جشنواره فجر و انتخابات پاکستان؛ آرامش قبل از توفان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

تنها سه هفته پس از آنکه جبهه اصلاحات ایران در سند راهبردی خود اعلام کرد که جبهه اصلاحات انتخابات را تحریم می‌کند؛ ۱۱۰ چهره برجسته اصلاح‌طلب که برخی عضو احزاب وابسته به جبهه اصلاحات هستند در یک بیانیه تفضیلی راهبردهایی را مطرح کردند که مخالف با خط و مشی رادیکال‌ها است، این گروه گفته‌اند که به دنبال یک ائتلاف برای مشارکت در انتخابات هستند.

روزنامه هم‌میهن که مدیرمسئول آن یکی از امضاکنندگان این بیانیه است در گزارشی به بررسی رفتارهای سیاسی این ۱۱۰ نفر پرداخته و آن‌ها را یک نیروی جدید در جبهه اصلاحات ارزیابی کرده است، این روزنامه نوشته است:

با انتشار این بیانیه، بحث‌ها و نقدهای مختلفی نسبت به آن مطرح شد؛ از اینکه این بیانیه در راستای بی‌اثر کردن بیانیه جبهه اصلاحات به میان آمده است و عملاً امضاکنندگان به دنبال انشعاب و دودستگی در جبهه اصلاح‌طلبی و شکل‌دهی نیروی دومی با رویکرد انتخابات‌محوری هستند یا اینکه آنان تحلیل مناسبی از فضای سیاسی تحمیل‌شده به مردم و جریان اصلاح‌طلبی ندارند و عملاً تلاش می‌کنند که همسو با خواست قدرت عمل کنند و احتمالاً در گام‌های بعدی بازمی‌مانند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

اصلاحات یک گفتمان اجتماعی است و یک تبار تاریخی دارد و نمی‌توان آن را به یک جمع محدود منحصر کرد. به هر حال دوستان در جبهه اصلاحات یک چارچوب و استراتژی را اتخاذ کردند که اقلیتی هم در این جبهه، این چارچوب و استراتژی را قبول نداشتند. ماهیت کار جبهه‌ای هم ایجاب می‌کند که ما احزاب اقلیت را در موقعیتی قرار ندهیم که در معرض این باشند که از جبهه سیاسی خروج کنند و یا به شکلی متفاوت از تصمیم اتخاذشده عمل کنند. واقعیت این است که متاسفانه روندی که تا الان طی شده، یک روند اجماعی که همه در آن احساس برنده بودن داشته باشند، نبوده است.

۱۱۰ اصلاح‌طلب: جبهه اصلاحات به دنبال بستن روزنه‌ها است/ سعید حجاریان: من بلندگوی تحریم انتخابات هستم!

به نظر می‌رسد که بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب بیش از آنکه سودای انشعاب داشته باشد بیشتر صدای آشکار در برابر سانسور در جبهه اصلاحات است، در شرایطی که بسیاری از اصلاح‌طلبان در تهران و استان‌ها تائید صلاحیت شده‌اند جبهه اصلاحات با اقدامی از بالا و غیر دموکراتیک همه این افراد را سانسور خبری کرده تا به گونه‌ای وانمود کند که گویی هیچ نامزدی از این جناح در انتخابات حضور ندارد.

از سویی این بیانیه نشانه آن است که بدنه جناح چپ حاضر به پذیرش رفتارهای غیرعقلانی و رادیکال از بالا را نداشته و ظرفیت خود را نه در خیابان بلکه روی صندوق رای تخلیه خواهد کرد؛ راه افتادن موج مشارکت استانی که برخلاف مصوبه جبهه اصلاحات است، شاهدی آشکار بر این ماجراست.

اگرچه صدای ۱۱۰ اصلاح‌طلب با هدف روزنه گشایی شنیده شده اما جناح رادیکال همچنان بلندگوی اصلی را در جبهه اصلاحات در دست دارد، سعید حجاریان از جمله تئورسین‌های چپ که پیش از این خبر مرگ اصلاحات را اعلام کرده بود این‌بار در گفتگو با روزنامه اعتماد به صورت علنی از تز تحریم انتخابات گفته تا زیر میز بازی بزند، در بخشی از این گفتگو آمده است:

من در هر مقطع با توجه به شرایط نسخه و تجویز خودم را پیشنهاد کرده‌ام. اگر روزنه‌ای برای گشایش فضا و ایجاد تغییر دیده‌ام، از صندوق رای دفاع کرده‌ام مثل مجلس ششم. از آن طرف، اگر روزنه‌ای ندیده‌ام از مشارکت مشروط گفته‌ام. همین‌جا صراحتا بگویم که من سخن گفتن از تحریم انتخابات را جرم نمی‌دانم و اگر انتخابات در دو نوع «ابزار کنترل سخت» و «بیعت‌گونه» باشد، حتما با صدای بلند آن را تحریم می‌کنم و پشت عنوان «مشارکت مشروط» پنهان نمی‌شوم!

حجاریان در ادامه گفته است:

من در دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ شرکت نکردم و در این دوره هم مشخص است که شرکت نمی‌کنم. اما این عدم شرکت بدین معنا نیست که از این به بعد در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد. شاید روزی مجددا روزنه‌ای برای اصلاح باز شد. من از باز شدن چنین روزنه‌ای استقبال می‌کنم و حتما آن وقت در انتخابات شرکت می‌کنم؛ ولو آنکه همه مردم شرکت نکنند، زیرا من تابع تحلیل این گروه و آن گروه نیستم و همچنین از امواج پیروی نمی‌کنم. ممکن است شرایطی پیش بیاید که احساس کنم می‌توان از طریق انتخابات راهی به دهی باز کرد، اما اگر اوضاع بخواهد به همین منوال پیش برود، کماکان بر تصمیم کنونی خودم استوار هستم.

۱۱۰ اصلاح‌طلب: جبهه اصلاحات به دنبال بستن روزنه‌ها است/ سعید حجاریان: من بلندگوی تحریم انتخابات هستم!

حجاریان چهره اصلی پروژه تحریم انتخابات و همان کسی است که از ۴ سال قبل تئوری مشارکت مشروط(به معنی شرط‌گذاری برای نظام و شورای نگهبان برای حضور انتخاباتی) را مطرح کرده بود؛ عبور دوباره حجاریان از طرح قدیمی خود نشانه آن است که تئورسین اصلاحات رادیکال در کلاف تو در توی ذهنی خود گیر کرده و چیزی جز اوهام در بیانش وجود ندارد.

از سویی شخصیت سیاسی حجاریان با تحریم انتخابات معنا می‌یابد و مشارکت در انتخابات رادیکال‌ها را به محاق خواهد برد، چپ‌های تحریمی از یمین و از یسار به صندوق رأی حمله‌ور شده‌اند و قصد دارند بوسیله مشارکت حداقلی؛ دستاویزهای مختلفی برای براندازی فراهم کنند؛ پر واضح آنکه در سیاست غیر از ۲ راهی انتخابات یا اسلحه هیچ راهی برای اصلاح وجود ندارد و البته این ۲ راه نیز قابل جمع با یکدیگر نیستند و بصورت همزمان رخ نمی‌دهند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • سید فروزان CH ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    13 2
    اینکه سعید حجاریان از تحریم انتخابات میگوید ،علنا بر ضد امنیت ملی حرکت میکند ، جوسازی و تحریک به اغتشاشات هم از دیگر مارهای این شخص است ، این دارد از مشکل فیزیکی خود سو استفاده میکند ، چون فکر میکند با توجه به این مشکل سراغ او نخواهند رفت و پیش یار صممیمیش تاج زاده نخواهند فرستاد او را . البته ضعف قوه قضاییه و مدعی العموم در برخورد با این طیف را هم نباید نادیده کرفت . این طیف در عرض سی سال بزرگ‌ترین ضربه ها را به مملکت و نظام زده‌اند و ملت خسته شدهاند از این افراد ، در ۲۲بهمن هم با شعار و دشنام دادند به حسن فریدون نشان دادند تا چه اندازه تنفر دارند
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      3 0
      قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      5 0
      سعید حجاریان و بهزاد نبوی متهمین اصلی بشهادت رساندن رجایی و باهنر هستند. حجاریان خودش باید محاکمه بشه
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    5 0
    آقای بلندگو=حجاریان ،از پشت بلندگوش بگه : اجدادش یهودی بودند یانه! مدارس زنجیره ای سلام با کدام سرمایه ردیف شدند و واردات گندم پسرش به کجا رسید!
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      3 0
      سعید حجاریان حامی دولت روحانی بود که با وارد نکردن عمدی واکسن بیش از 130 هزار ایرانی (موافق و مخالف اصلاح طلبها را به کشتن داد. بیش از 130،000 هموطنمان را بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا از دست دادیم. عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ تلفاتی که اصلاح طلبان با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا ایجاد کردند چند برابر کشتار اسرائیل در غزه است. با این حساب، اصلاح طلبهای عامل وارد نکردن واکسن کرونا و ایجاد تلفات در هموطنان بیگناهمان در حقیقت استاد اسرائیل در از بین بردن مردم بیگناه هستند.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      2 3
      زنده باد سعید حجاریان
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    5 0
    آقای بلندگو=حجاریان ،از پشت بلندگوش بگه : اجدادش یهودی بودند یانه! مدارس زنجیره ای سلام با کدام سرمایه ردیف شدند و واردات گندم پسرش به کجا رسید!
    • سيد مجتبى بنيادى ، IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      2 0
      اي جغد شوم
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    8 10
    مشرق نیوز پوست عالم را پاره کردی با این اصلاح طلب دیگه شورش را در آوردی
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      7 0
      پوست عالم هم پاره بشه پوست امثال تو و حجاریان و تاج‌زاده پاره نمیشه چون خیلی پوست کلفت هستی
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      1 0
      دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
  • DE ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    15 0
    آقای حجاریان وقتشه شما و آقای بایدن تشریف ببرید خونه سالمندان! اخه سرپیری ! اینجمه گیج بازی! اصلا صد سال سیاه که نمی خواهیدانتخابات شرکت کنید! فکر کردید کی هستید؟
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 1
      شما الحمدالله بلندگوى سب و نفرين اصلاح طلبانين 👏👏
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 1
    بابا بی خیال اصلاح طلب و اصولگرا بشید اینا فقط به دنبال جیب خودشون هستند وبس یکی بگه فرق علی لاریجانی ،علی مطهری ،حسن روحانی ،ممد خاتمی و ناطق نوری و احمدی نژاد و... با هم چیه؟
    • مهدی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 2
      احمدی نژاد متفاوت و شرف داره به این جماعت همه چی رو باهم قاطی نکن
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    5 0
    سگ زرد برادر شغاله قطعا ماموریت داره
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    6 5
    همین روزهاهست که پژوهشگران ژاپنی که درمورد فواید روزه داری کلی تحقیق کردن و مقاله دادن بیرون ولی خودشون نه روزه میگیرن ونه مسلمان میشن یه مقاله درمورد فواید شرکت درانتخابات هم منتشرکنن
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      0 4
      دقیقا آفرین
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 0
      وقتی گوش انسان به غیر از کلام الله مجید و اولیاء الله ع و علمای ربانی باشد ، اگر خدای نکرده قصد شما گوش نکردن و انجام ندادن باشد ، چه فرقی میکند از دانشگاه ژاپن برایتان مقاله بدهند یا از کره ماه !!! متاسفانه هستند کسانیکه در طول عمرشان یکبار هم قرآن مجید را نه به ترجمه و نه به عربی آن ، نخوانده و نشنیده اند!!! ، تاسف میخورم ، چون می بینم کتابهای همه مکاتب و قصه های جهان را چند بار میخوانند و مثلا پز میدهند که فلان کتاب و بهمان کتاب را 5 بار خوانده اند اما از باز کردن و مطالعه یک صفحه از قرآن مجید و مطالعه تفاسیر دقیق و تاویل اهل بیتی ع آن ، عاجز هستند!!!! چرا ؟ الله اعلم . از نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی ص در حدیث قدسی ثقلین به این مضمون نقل گردیده است : «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوندتا در کنار حوض کوثر به من ملحق گردند . ان شاء الله .
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 1
    اینها همه مارا می کشند بعد هم وقتی بی هویتمون کردند سیستم سنترالی م یم رجوی را میارند سر کار
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    اینها گفتم اتحاد ملت و نهصت و ملی گراها و مجاهدین برای عبور از جمهوری اسلامی به خصوص فقاهتش و بخش فقاهتیش
  • محمود IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    4 0
    تنها راه ادب کردن این جماعت زبان بلد متفکر به اصطلاح دلسوز مردم( البته قشر آسیب پذیر سرمایه دار بی درد) که با این افکار خطرناک دل شاد کن نتانیاهو و ارباب بایدن هستند.حصر در طویله گاو و یا اسب است .تا شاید از خواب غفلت بیدار ودست از غرور وتکبر خودساخته بردارند.شاید جواب دهد.
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    10 0
    بلندگوی تحریم انتخابات علنا مقابل رهبر که فرمودند خواص باید مردم تشویق کنن به شرکت در انتخابات! از این واضح ترمیشه گفت من مخالف حق مردم یعنی رای دادنم! البته اصلاح طلبان همیشه ساز مخالف هستن
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    اینها روی مسایل محیط زیستی برای ایجاد وحدت علیه جمهوری اسلامی استفاده می کنند و جا انداختن ایده دموکراسی لیبرالشون
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 0
    ربنا لاتواخذنا بما فعل السفهاء منّا
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    3 0
    سعید حجار دلارهای یامفت ارز جهانگیری رو برای واردات نهاده دام بین دوستان تخس میکرد، ابراهیم رئیسی اومد زد زیر میز بخور بخور تیرتوپرتمدنها و لقمه ها توی گلوی این جماعت دهانگشاد و زبان دراز و انکر الاصوات مغزپسته ای گیر کرد و حالا بعد از رحم اجاره ای حضرت مستر فریدون بعد از هشت سال پشتک برجام و خوش رقصی و قدم زدن در هتل کوبورگ و وادادگی محض و مطلق که مملکتو سیل برده بود ولی دریغ از یک مسول از دولت بنفش که به داد سیل و زلزله زده ها برسه، یا مثلا توی شورای شهر و شهرداری ته ته ته همت و ابتکارشون افتتاح موزه آیت الله! هاشمی رفسنجانی بود
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 0
    خب اصلاح طلب نباشه بهتره
  • نادر IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    تندروی
  • فرزاد کلبعلی IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    خدایا ما را گرفتار چه کرده ای؟ پس عدالتت کجاست خدا؟
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 0
    یعنی بازهم آدمهایی می آیند که کشوررا به دلال وجاسوس می سپارند؟
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 0
    ایکاش ذره ای به مرگ و روز حساب وکتاب اعتقادداشتن!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    از جناب سعید عسگر خبر دارین ؟
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 0
      آزادش کردن و الان راست راست راه میره
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    3 0
    جناب حجاریان مدتهاپیش مغزشون صدمه دید . ظاهرا هنوز بهبودی حاصل نشده .به ایشان پیشنهاد دارم آنچه در دادگاه بعنوان "غلط کردم " اظهار داشتند و اعلان تاسف از مسیری که رفتند ، را مجدد بخوانند ، ممکنه دوباره نیازشون بشه !
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    رای دادن به اختلاس گرها خیانت به کشور هست
  • کاوه IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 2
    درود خدا بر احمدی نژاد
  • ایران IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    درود بر حجاریان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس