1

تاکید بر پذیرش «ضرورت پذیرش تعدد گفتمانی در درون اردوگاه اصلاح‌طلبان» از سوی اصلاح طلبان مشارکت جو نشان می دهد که عزم راسخی در بدنه اصلاحات برای کنار زدن دیدگاه های رادیکال وجود دارد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازتاب بیانه انتخاباتی تعدادی از اصلاح طلبان، تلاش‌های تهران - دوحه برای پایان نسل‌کشی در غزه، واکنش دبیرکل حزب‌الله به لفاظی صهیونیست‌ها و نون بری قاچاق در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

بررسی مطالب مطرح شده از طیف های مختلف جریان اصلاحات پس از بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح طلب جهت شرکت در انتخابات بیانگر آن است که مباحث تند و تحکم آمیزی از سوی اصلاح طلبان تحریمی نسبت به طیف اصلاح طلبان مشارکت جو شکل گرفته است، در آن سو جریان مشارکت‌و نیز سعی دارد با بیان دلایل دقیق به رادیکال‌ها پاسخ منطقی بدهد.

روزنامه سازندگی ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران که مدافع مشارکت و دادن لیست انتخاباتی است، در شماره امروز خود به تحلیل بیانیه ۱۱۰ نفره اصلاح‌طلبان پرداخته و نوشته است:

هرگاه که چاقوی تحریم تیز شد، مردم شکست خوردند، رفتارهای انتخاباتی اصلاح طلبان طی دهه های گذشته را شامل اصلاح طلبی، تحریم طلبی و خیابان ارزیابی کرده و می نویسد، اکنون دوباره سر خط قرار گرفته‌ایم. با این تفاوت که همه راه‌ها را رفته و نتایج آن را نیز دیده‌ایم. خیابان حاصلی نداشت جز خونریزی و مهاجرت. تحریم نتیجه‌ای نداشت جز تورم و گرانی و خالص‌سازی و تنها راهی که کمترین هزینه و بیشترین ثمر را داشت، اصلاحات است.

این رسانه در ادامه انتخاب و اتخاذ راه اصلاحات را به منزله بی‌خطا بودن آن ندانسته و از منفعت طلبی برخی اصلاح طلبان گلایه کرده و می نویسد، برخی از اصلاح‌طلبان، منفعت‌طلب شدند. برخی از این افراد چه در روزی که بر سر کار بودند و چه اکنون که کنج عافیت را انتخاب کرده‌اند، منفعت‌طلب شده‌اند. منفعت‌طلبی، گاه در حفظ ثروت و کسب‌وکار آنها تجلی پیدا می‌کند، گاه در اتخاذ تصمیمات شاذی، چون تحریم یا عدم شرکت در انتخابات. اساساً عده‌ای دیگر دنبال دردسر نیستند. سیاست تماماً دردسر است. هر قدمی که به جلو برمی‌دارید، باید آماده باشید، هزینه آن را هم بدهید. اما عده‌ای کنج عافیت را اختیار کرده و بی‌هزینه‌ترین روش که یکی از آنها همین عدم مشارکت در انتخابات است را انتخاب کرده‌اند.

سازندگی در ادامه این گزارش قابل توجه نوشته است:

کسی که از چیزی حمایت نمی‌کند، به کسی هم پاسخگو نخواهد بود، کار هر فرد اصلاح‌طلب و کنش‌گر سیاسی این است که برای صندوق و فرستادن یک فرد با کیفیت به مجلس یا دولت بیشترین تلاش را انجام دهد، اصلاح‌طلبان از این‌رو در سال‌های گذشته اشتباه کردند که افراد بسیاری را به دولت و مجلس رساندند اما آنها را در همان ابتدای مسیر رها کردند و حاضر نشدند، آنها را پاسخگو کنند یا آنهایی که به دولت و مجلس و شورای شهر رفتند، حاضر نشدند شفاف باشند و پاسخگوی کسانی که به آنها رای داده یا برای آنها رای جمع کرده بودند، باشند.

این روزنامه اصلاح طلب اما در خاتمه می نویسد، در سال ۱۳۸۴، محمود احمدی‌نژاد جریان مرده اصولگرایی را زنده و احیا کرد، در سال ۱۳۷۴ نیز اقلیتی قوی در مجلس پنجم، زمینه‌ساز دوم خرداد ۷۶ شوند و شورونشاط را به کشور برگردانند. هیچ امری در سیاست غیرممکن نیست به شرط آنکه پاشنه‌ها را برای افراد با کیفیت و فرستادن آنها به مجلس ور کشید.

روزنامه سازندگی: راهبرد تحریم انتخابات ضدمردمی و منفعت طلبانه است/ تعدد گفتمانی در جبهه اصلاحات نشانه چیست؟

روزنامه اعتماد نیز که مواضع حزب اعتمادملی را منتشر می‌کنتد در تیتر اصلی از زبان الیاس حضرتی نوشته است که اصلاح‌طلبی چندشقه شده و دارای تعدد گفتمانی است، این روزنامه می‌نویسد:

این گونه نیست که یک فرد، یک حزب یا جریان خاصی در آن مدخلیت تام و تمام داشته باشد و سایرین را از ورود به آن منع کند. نخستین نمادهای تفاوت و اختلاف نظر میان اصلاح طلبان در انتخابات شورای اول اسلامی شهرها و سپس در شورای دوم که تعدد لیست ها شکل عجیبی به خود گرفت، نمایان شد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

لازم است بحثی ذیل عنوان «ضرورت پذیرش تعدد گفتمانی در درون اردوگاه اصلاح طلبان» شکل بگیرد، اتخاذ مواضع خشک و غیر قابل انعطاف، باعث ایجاد رکود در گفتمان اصلاحات شده و ظرفیت‌های این جریان را در مسیر اتلاف قرار می دهد.

روزنامه سازندگی: راهبرد تحریم انتخابات ضدمردمی و منفعت طلبانه است/ تعدد گفتمانی در جبهه اصلاحات نشانه چیست؟

روزنامه آرمان امروز نیز درباره لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات نوشته است:

ائتلاف اصلاح‌طلبان، اصولگراها و اعتدالی‌ها از ماه‌های ابتدایی سال جاری قابل حدس زدن بود و حالا با نزدیک شدن به روز انتخابات این احتمال در حال پر رنگ‌تر شدن است. در این مورد «جواد هروی»، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در مورد ائتلاف و برنامه‌های انتخاباتی این حزب گفت: «در حزب اعتدال و توسعه جهت تکمیل لیست‌های خود در تهران و سایر استان‌های کشور رایزنی با سایر احزاب را شروع کردیم و این رایزنی‌ها تاکنون موفق بوده و توانستیم به رشته وحدت کاندیداها در ارائه لیست دست پیدا کنیم که انشالله در روزهای آینده لیست خود را چه در تهران به صورت لیست کامل ۳۰ نفره و چه در استان‌های دیگر به صورت ائتلافی اعلام خواهیم کرد.

روزنامه سازندگی: راهبرد تحریم انتخابات ضدمردمی و منفعت طلبانه است/ تعدد گفتمانی در جبهه اصلاحات نشانه چیست؟

بیانیه ۱۱۰ تن از فعالان اصلاح طلب برای مشارکت در انتخابات بوضوح بیانگر آن است که تصمیم عدم مشارکت در انتخابات از سوی جبهه اصلاحات بر اساس یک خرد جمعی انجام نشده و بر اساس بازی های فراکسیونی و محفلی رادیکال های جبهه اصلاحات با مدیریت تاج زاده برای کلیت جریان اصلاحات طراحی و دیکته شده است.

اصلاح طلبان که خود را همواره حامی دموکراسی و صندوق رای معرفی می کردند هم اکنون از سوی رادیکال های خود به نقطه‌ای رسیده اند که سخن از مشارکت در انتخابات را به تعبیر الیاس حضرتی با فحاشی و تمسخر پایان می دهند!

تاکید بر پذیرش «ضرورت پذیرش تعدد گفتمانی در درون اردوگاه اصلاح‌طلبان» از سوی اصلاح طلبان مشارکت جو نشان می دهد که عزم راسخی در بدنه اصلاحات برای کنار زدن دیدگاه های رادیکال، غیرمنطقی و مبتنی بر باند و مبارزه با نظام شکل گرفته و باید در آینده انتظار آرایش جدید در جبهه اصلاحات بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سید IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    9 2
    عدم شرکت و یا قهر با انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور اگر اتفاق بیفتد باید آن را به فال نیک گرفت که موهبتی خفیه از جانب الاهی خواهد بود! چرا که هرگاه این قوم یأجوج و مأجوج و لجوج در انتخابات حضور داشته اند عاقبت کشور را به فتنه و بلوا سوق داده اند و اگر هم پیروز شده اند مملکت را به جاسوس خانه اربابانشان تبدیل کرده اند!!!
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 1
      عووووق
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 2
    توی اقتصاد من تحلیل مجید شاکری را قبول دارم
  • AT ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    4 3
    اگر بمب اتم داشتیم صدام هرگز به ایران حمله نمی کرد.
    • تهرانی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      5 3
      بله اما مهمتر اینکه چون آن زمان هم خائنینی مثل مدعیان دروغین اصلاحات و اعتدال داشتیم به ایران حمله کرد. الان هم حملات اقتصادی و تحریمی و.. بخاطر وجود این جانوران است.
  • کفایت خاتون IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    54 5
    رای نخواهیم داد...رای دادن یعنی تایید و حفظ شرایط موجود...رای دادن ما این تلقی رو برای مسئولین به وجود میاره که مردم سینه چاک و طرفدار اونا هستن پس هرچقدر شرایط و اوضاع مملکت سخت و بحرانی شد ایرادی نداره چون مردم ما رو قبول دارن و تحمل میکنن پس رای بی رای
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      10 5
      یکی گفته انفجار لوله گاز بخاطر پر شور بودن ۲۲ بهمن بوده خوب انتخابات پر شور هم یهو یجا میترکه منم بهتر میدونم رای ندیم
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 21
      برای تغییر شرایط موجود حتما باید در انتخابات شرکت کنیم.
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      همینه آفرین رای بی رای
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    3 16
    تحریم انتخابات نداریم به کوری چشم کسانیکه فکر میکنند با حذف دیگر جناح‌ها و تک حزبی می‌آییم تا چشم تند روها کور شود
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      کی گفته حرف فقط حرف سرکار فضوله؟ من تحریم میکنم به جنابعالی هم ربطی نداره
  • علی FR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    11 5
    اتفاقا تحریم انتخابات کاملا مردمی و مدنی ترین نوع اعتراض به وضع موجود هست
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      آره بخدا
  • سید فروزان CH ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    6 0
    ملت ترا به جان هر کی دوست دارید،به این مطهری رای ندهید یک وقت ، حتی یک رای به او دادن اشتباه است
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      خیالت تخت
  • سید فروزان CH ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    5 9
    ملت رای بدهید حتما هم بدهید
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    نیروهای اصلاحطلب مجاهدین نهصت دموکرات کردستان اتحاد ملت و حتی احزاب مشارکت جو دنبال گذار نرم از جمهوری اسلامیند
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 25
    به لطف خدا وبالبیک به فرمان مقام معظم رهبری همانطوریکه همه اقشار واحزاب ولایتمدار اعم ازاصلاح طلب واصولگرا در راهپیمایی ۲۲ بهمن حماسه آفریدند،درانتخابات نیزحماسه ایی دیگروپرشورتری برپاخواهدشد، درودبرمردم شریف ایران زمین وتمامی احزاب دلسوز به نظام ، هم اصولگرا هم اصلاح طلب وائتلافی سازندگی وکارگزاران وپایداری و……..،همه فرزندان این مرز و بوم هستند، بایدهمه دست به دست هم داد وبه فرامین رهبری لبیک گفت .
  • IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 26
    به لطف خدا وبالبیک به فرمان مقام معظم رهبری همانطوریکه همه اقشار واحزاب ولایتمدار اعم ازاصلاح طلب واصولگرا در راهپیمایی ۲۲ بهمن حماسه آفریدند،درانتخابات نیزحماسه ایی دیگروپرشورتری برپاخواهدشد، درودبرمردم شریف ایران زمین وتمامی احزاب دلسوز به نظام ، هم اصولگرا هم اصلاح طلب وائتلافی سازندگی وکارگزاران وپایداری و……..،همه فرزندان این مرز و بوم هستند، بایدهمه دست به دست هم داد وبه فرامین رهبری لبیک گفت .
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    3 0
    مطهری که هیچ بویی از سواد پدرش نبرده!!باهنر هم که حزب باده!!
  • تیزی عدالت IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    2 0
    مهمترین اولویت برای کارگزاران سازندگی حضور در قدرت برای رسیدن به فرصت دوباره چپاول بیت المال است.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    من به بقال سر کوچه رای میدم به علی مطهری رای نمیدم ، گیرم پدر توبود فاضل ،از فضل پدر تورا چه حاصل 🤔
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    جیزهایی که در انصاف نیوز گفته درباره حوانان را با اون رویکردی که گفتم دوباره بخونید
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    2 0
    واقعا باید نشست وفکر کرد اگر این اقازادهها پدرشان مسند یا عنوان نداشتند ایا لیاقت دهیاری یک روستا را داشتند تا چه رسد به نمایندگی مجلس یا وزارت
  • DE ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    تعدد گفتمانی در جبهه اصلاحات نشانه چیست؟ نشانه رای جمع کردن به هرقیمتی
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    اصولگراها لیست واحد بدهند برمبنای کار انتخاباتی ولی قالیباف را سرلیت گذاشتن به نطرم اصلاحات مجلس را برنده میشه و طرحهای خودش را جلو میبرد تا نابودی جمهوری اسلامی
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    حالا مطهری که ... اما واقعا این باهنر یا اون نوبخت اینهمه پررویی و وقاحت را از کجا میآورن؟ خدا شاهده مردم از قیافه اینها بیزارن.
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 10
    برای تغییر وضع موجود باید در انتخابات شرکت کرد
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    2 33
    شرکت نکردن در انتخابات اشتباه بسیار خطرناکیه! امنیت را نباید به بازی گرفت. همه عزیزانی که پایبند انقلاب و نظام هستند باید شرکت کنند فوقش کسی را شایسته انتخاب پیدا نمیکنند.
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      0 0
      امنیت ما یا خودتون ؟؟؟
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      0 0
      امنیت ما یا خودتون ؟؟؟
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    اگر نظام درمقابل سرمایههای شیطان درایران قاطعیت نشان دهد بسرعت انها هوادارانشان راازدست خواهند داد وازگردانها پراکنده وناامید به ارای باطله افزوده خواهد شد
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    این رای دادن و ندادن هم مثل ازدواج کردن و نکردنه همه رو گزاشته سر دوراهی
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      ازدواج کنیم که چی بشه؟
  • Gghhh IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    چرا تمام این سالها پول کشور پول مردم به سمت کسانی سرازیر شده که به هیچ درد کشور و مردم نخورده اند هیچ مشکلی از مشکلات کشور و مردم را حل نکرده اند !!! هیچ گره ای از مشکلات را باز نکرده اند و فقط به طرق مختلف بیت المال و حق مردم را بالا کشیده اند و دنبال خوشگذرانی و زن بارگی و عشق و حال خودشان بوده اند ؟؟!!! به جای اینکه پول و سرمایه ی کشور و بیت المال به سمت کسانی سرازیر بشود که باعث پیشرفت کشور و مردم بشوند و گره ای از مشکلات مردم باز کنند !!!!!
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    من فقط رای میدهم
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    ماکه ارایمان از ارای باطله کمتر هست بهتر میباشد کهتحریم کنیم دران صورت خواهیم گفت ارای ما تحریم کنندگان .بعلاوه شرکت نکردهها وارای باطله میباشد .یعنی جمع کسانی کهرای نمیدادند وارای باطله .وطرفداران سرمایههای اسراعیل .اینطور بهتر است
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    قدرزرزرگر شناسد .قدرگوهر گوهری من بعنوان کسی کهچوپان است میدانم کهمطهری چه سرلیست خوبی است وکارگشا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس