1

جنس مطالب مطرح شده از سوی جبهه اصلاحات نشان‌گر اشغال این جبهه از سوی رادیکال‌های جریان اصلاحات می‌باشد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه یازدهم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تکالیفی برای پیشرفت اقتصادی در بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی، کاخ سفید در دوراهی جنگ یا مذاکره، ضد حمله به بازار ارز با سود سپرده ۳۰ درصدی، افزایش بودجه صدا و سیما و واکنش ها به آن و ارجاع پرونده میلاد حاتمی به دیوان عالی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

روزنامه هم‌میهن ضمن انتقاد از نگاه تاکتیکی به صندوق رای، هرگونه کنار گذاشتن صندوق رای از سوی جریان های سیاسی را راهی پرهزینه دانست.

این روزنامه اصلاح طلب با تاکید بر اینکه جایگزین کنار گذاشتن صندوق رای توسل به ابزار خشونت بودنه می نویسد:

از زمان پیروزی انقلاب مشروطه تا امروز، ما در چند نوبت، به هر دلیل، صندوق رای را کنار نهاده‌ایم و البته چند باری هم به صندوق رای برگشته‌ایم. اما وقتی که به‌طور مطلق از صندوق رای ناامید شده‌ایم، برای همیشه آن را کنار گذاشتیم و آنچه به‌عنوان جایگزین برگزیدیم، راه‌حل‌هایی بوده که غیر از توسل به خشونت ابزار دیگری برای آن وجود ندارد و حاصل آنکه همه (همه به‌طور مطلق) از آن آسیب دیده‌اند، چراکه شکاف‌های موجود را عمیق‌تر می‌کند و البته هیچ تضمینی هم نیست که کنار نهادن صندوق رای از طرف هر سو که باشد، طرف مقابل را مجاب کند که نگاهش را به انتخابات تغییر دهد. اما می‌توان دید که با تعمیق این شکاف، روش‌های جایگزین، یا حتی روش جایگزین، هزینه بسیاری به بار می‌آورد و الزاماً هم اینطور نیست که پس از آن به وضعیت مطلوب برسیم.

به باور این روزنامه، نگاه تاکتیکی به صندوق رای و نه اینکه صندوق رای برایمان استراتژی باشد! در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

این زمینه را فراهم می‌کند که به‌راحتی از آن عبور کنیم و کنارش بگذاریم و هرچقدر دفعات رد شدن از صندوق رای بیشتر باشد و اصرار ما برای کنار گذاشتن‌اش شدیدتر، به‌سوی کنار ننهادن قطعی و انتخاب روش‌های جایگزین، گام بلندتری برمی‌داریم و آن‌وقت، شاید دیگر بازگشتن امکان‌پذیر نباشد، که انقلاب ۵۷ نشان داد که چنین است. برای همین با تاکید می‌گویم که بزرگترین دستاورد دو انقلاب مشروطه و ۵۷، همین صندوق رای است و آنانی که به هر دلیل زمینه از دست رفتن این دستاورد را ایجاد می‌کنند و یا به درست یا غلط، انتخابات را بی‌ثمر اعلام می‌کنند، حتی اگر با هم دشمن باشند، در یک چیز با هم متحد شده‌اند و آن هم گشودن راهی پرهزینه برای کشور است که معلوم نیست این‌بار از تاک و تاک نشان خبری بماند یا نه!

روزنامه اصلاح‌طلب: کنار گذاشتن صندوق یعنی خشونت خیابانی! / روحانی نمی‌تواند خاتمی و نوری را به میدان بیاورد

در حالی که اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو صندوق رای را تنها راه فعالیت سیاسی می‌دانند، اصلاح‌طلبان بدخیم یا همان رادیکال روی تحریم انتخابات پافشاری می‌کنند، روزنامه شرق به نقل از منتجب‌نیا نوشته است:

جبهه اصلاحات که وارد انتخابات نمی‌شود، ولی چند حزب دیگر اصلاح طلب ممکن است لیست بدهند؛ البته به این شرط که داوطلب کافی داشته باشند و هنوز وضع آن‌ها روشن نیست، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی افزود: ما بنای ائتلاف با سایر احزاب را نداریم و داوطلب تاییدصلاحیت‌شده‌ای هم نداریم که لیست بدهیم!

روزنامه اصلاح‌طلب: کنار گذاشتن صندوق یعنی خشونت خیابانی! / روحانی نمی‌تواند خاتمی و نوری را به میدان بیاورد

روزنامه اصلاح‌طلب: کنار گذاشتن صندوق یعنی خشونت خیابانی! / روحانی نمی‌تواند خاتمی و نوری را به میدان بیاورد

جنس مطالب مطرح شده از سوی جبهه اصلاحات نشانگر اشغال این جبهه از سوی رادیکال‌های جریان اصلاحات می‌باشد که به‌وضوح در بردارندِ این نکته است که آنان به‌جای رقابت در چارچوب نظام به دنبال مبارزه با نظام می‌باشند، تأکید و تصریح بر ماندن در کنار مردم (جامعه‌محوری) در حقیقت تلاش برای توجیه تحریم انتخابات به نام مردم ونانی برای تحریمی‌هاست.

همچنین تأکید بر تحریم از سوی جبهه اصلاحات نشانگر ترس رادیکال‌های جبهه اصلاحات از ریزش بدنی اجتماعی خود و وزن‌کشی سیاسی – انتخاباتی می‌باشد که تلاش می‌شود به‌موجب آن این موضوع با طرح مطالب تکراری کودتای انتخاباتی به حاشیه رانده‌شده و شکست انتخاباتی با گریز از به داوری گذاشتن خود به رأی مردم توجیه شود.

روحانی نمی‌تواند جای هاشمی‌رفسنجانی را پرکند

محسن هاشمی می‌گوید که تصور ندارد کسی بتواند جای پدرش را پر کند، او به روزنامه آرمان ملی گفته است که آنچه هاشمی انجام داد، محصول کار آقای هاشمی تنها نبود و موضوعات دیگری دخیل بودند که باید به آن‌ها توجه شود.

در بخشی از این گفتگو آمده است:

آنچه آقای هاشمی انجام داد، محصول کار آقای هاشمی تنها نبود و موضوعات دیگری دخیل بودند که باید به آن‌ها توجه شود. بدون کامل کردن شرایط لازمی که سبب شد، آقای هاشمی از وزن بالا و تاثیرگذاری موثر برخوردار شود، نمی‌توان مدعی ایفای نقش ایشان شد، نقش آقای هاشمی به تنهایی اجرا نشد و آقای روحانی اگر می‌خواهد نقشی مانند آقای هاشمی ایفا کند، باید بتواند بقیه را با خودش همراه کند. افرادی که از آقای روحانی می‌خواهند نقش آقای هاشمی را ایفا کند، باید بدانند نقش آقای هاشمی همراه با دیگران است که نقش هاشمی می‌شود.

روزنامه اصلاح‌طلب: کنار گذاشتن صندوق یعنی خشونت خیابانی! / روحانی نمی‌تواند خاتمی و نوری را به میدان بیاورد

برخی از اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که روحانی در وضعیتی نیست که بتواند جای خالی هاشمی را پر کند، هفته گذشته روزنامه هم‌میهن نوشته بود که موقعیت کنونی روحانی مشابه انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری (۱۳۸۴) است که گرچه بخش مهمی از احزاب و نخبگان مخالف او در انتخابات مجلس‌ششم (۱۳۷۸) انگیزه یافتند و برای جلوگیری از پیروزی احمدی‌نژاد به حمایت از هاشمی برخاستند، اما همچنان آنقدر آرای منفی در بدنه اجتماعی داشت که حرکت سیاسی آنان بی‌نتیجه ماند و هاشمی راهی جز شکست در مرحله دوم انتخابات نیافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    4 2
    در دشمنی اصلاح طلبها با ملت ایران همین بس که راجع به پرتاب سه ماهوارهٔ ایرانی به فضا دهانشان را گل گرفتن
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      5 2
      در مورد قیمت دلار هم حرفی بزنید
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      1 0
      دولت روحانی قیمت دلار را از ۳ به ۳۴هزار رساند
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    4 2
    دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار افزایش نرخ ارز شاخص فلاکت و ضریب جینی در تمام دولت ها بودند و مملکت را به قهقرا بردند.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      2 0
      قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    1 0
    برا اختلاس میان !
  • كرمانى IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    1 3
    سلام اگر مردم انتخابات شركت نكنند يعنى بى تفاوت هستند من مطيع رهبرم
  • ناصر IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    1 0
    این اقایان به اندازه هفت پشتشان از این ملت بی نوا چاپیده اند وهنوز هم رها نمی کنند اقایان تمنا می کنیم دیگر برای مملکت ایثار نکنید لطف کنید هرجا که میلتان است بروید وپولهای هم که ازبیت المال چاپیده اید نوش جانتان بخورید نسل اندر نسل فقط این مملکت را رها کنید
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    1 0
    درمورد خشونت اگر خشونتی ازسوی اصلاح طلبان روی دهد حاکمیت باید قاطع با سران اصلاحات برخورد بکند وتشویق کنندگان ب خشونت وگرنه خود حاکمیت زیرسئوال میرود مصلحت اندیشی دیگه جواب نمیده
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 5
    من رای میدهم که بعداً پشیمان نشوم اصلاحات های بی پالان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس