1

قرار گرفتن روحانی در مستند رهبری اصلاح‌طلبان آرزوی دیرینه شیخ دیپلمات نیز بوده، او پیش‌ازاین بارها با فرستادن پالس‌های خاص سعی کرده است تا چپ‌ها را به دور خود جمع کند!

سرویس سیاست مشرق- بعد از استعفای دست جمعی نمایندگان مجلس ششم ماجرای جالبی روی داد؛ متحصنین گمان می‌کردند که این خبر مثل بمب در رسانه‌ها ترکیده و مردم شهر تهران کرورکرور به سمت میدان بهارستان حرکت کرده و دوم خردادی‌ها را روی شانه گرفته و با بستن خیابان‌ها نظام را مجبور خواهند کرد که زیر بار رفتارهای غیرقانونی برود، اما برخلاف انتظارات حتی یک نفر از اهالی تهران نیز برای این عصیانگری سیاسی نیز تره خرد نکرد.

بااین‌وجود اصلاح‌طلبان سعی می‌کردند به هر نحوی که شده آتش این اقدام رادیکال را روشن نگه‌دارند، بهزاد نبوی که سال ۶۵ در گفتگویی با روزنامه کیهان گفته بود که شهید بهشتی همیشه او را به گیاهی تلخ توصیف می‌کرده است در آن روزها علم تحصن در مجلس را در دست گرفته بود و می‌گفت که جنبش اصلاحی آخرین انتخاب ما در چارچوب جمهوری اسلامی است و شکست اصلاحات به معنای شکست جمهوری اسلامی است.

آیا حسن روحانی می‌تواند لیدر جبهه اصلاحات باشد؟ / سرنوشت رئیس‌جمهور سابق پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان

تاج‌زاده نیز بیرون از مجلس نقش لیدری اعتصاب را برعهده‌گرفته و گفته بود که فضا به‌گونه‌ای نیست که شورای نگهبان جرئت کند که پانصد نفر را رد صلاحیت کند، نه اینکه دلشان نمی‌خواهد یا اگر شرایط عادی بود، این کار را نمی‌کردند، چون می‌دانند اصلاح‌طلبان در این زمینه برنامه‌هایی جدی را اجرا می‌کنند.

البته عناصر رادیکال و ضدانقلاب نیز آتش بیار این معرکه شده بودند، عزت‌الله سحابی، رهبر گروهک موسوم به شورای فعالان ملی- مذهبی به‌منظور اعلام حمایت از نمایندگان متحصن، عازم صحن مجلس شد. او به همراه گروهی از همفکران خود ازجمله حبیب‌الله پیمان و محمد بسته نگار در حلقه تحصن حضور یافته بود، با «درخشان و تاریخی» خواندن اقدام نمایندگان متحصن، با تأیید کامل این اقدام گفت که این عمل به نظر من عملی درخشان و تاریخی است. این حرکت در تاریخ ایران می‌ماند. بنده ازهرجهت این عمل را تأیید می‌کنم و امیدوارم نمایندگان روحیه و انرژی داشته باشند و تا هرکجا که می‌شود ادامه دهند، حتی اگر یک ماه نیز طول کشید، ادامه دهند.

فضل‌الله صلواتی، از نزدیکان حسنعلی منتظری نیز به نمایندگی از وی، در جمع نمایندگان متحصن حاضر شد و با ابلاغ سلام به متحصنین که اتفاقاً خود را پیرو خط امام می‌نامیدند از قول منتظری گفت اگر شما صلاحیت ندارید، پس چه کسی صلاحیت دارد؟ مردم با شما همدردی می‌کنند و بدانید که شما با این کارتان در تاریخ زنده مانده‌اید، این سخنان به‌صورت کامل از رادیو بی‌بی‌سی نیز پخش شد. هم‌زمان با وایرال شدن پیام منتظری در رسانه‌های ضدانقلاب، گروهک نهضت آزادی که تحصن را خونی تازه در رگ‌های پوسیده خود می‌دید، با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «دعوت اصلاح‌طلبان به استقامت» ضمن اعلام حمایت از تحصن نمایندگان، به آنان هشدار داد که مبادا با تأیید صلاحیت خود، سازش کرده و سایر رد صلاحیت شدگان را از یاد ببرند.

آیا حسن روحانی می‌تواند لیدر جبهه اصلاحات باشد؟ / سرنوشت رئیس‌جمهور سابق پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان

علیرضا علوی تبار، سردبیر ماهنامه آفتاب نیز تیر اصلی را شلیک کرده و طی سخنانی در جمع نمایندگان متحصن، اظهارات قبلی خود مبنی بر ضرورت ورود اصلاح‌طلبان به فاز «پیگیری تغییرات بنیادین در نظام» را تکرار کرد و با نامیدن تحصن نمایندگان رادیکال به‌عنوان یک نقطه عطف که روح دوباره‌ای به اصلاحات می‌دمد، گفت که سه دسته پس از دوم خرداد به نام اصلاح‌طلب وارد مجلس شدند. اول، کسانی که به دنبال کسب قدرت بودند؛ دوم، کسانی که به دنبال حفظ قدرت بودند و سوم، کسانی که به دنبال تغییر ساختار قدرت بودند.

تغییر ساختار در آن روزها اسم رمز براندازی بود و دوم خردادی‌ها گمان می‌کردند که با راه انداختن این نمایش می‌توانند ساختار نظام را با حداقل خشونت خیابانی تغییر دهند، از نگاه چپ‌ها اصلاح‌طلبان روی صندوق رأی خاصیت خود را ازدست‌داده و تنها راه نجات آن‌ها زدن به سیم آخر بوید برای همین نزدیک به یک سال پس از تحصن در مجلس ششم برخی از همین افراد کمپین جمع‌آوری ۶۰ میلیون امضا برای تغییر قانون اساسی را روی سایت صدای آمریکا آپلود کردند.

بااین‌وجود استعفا و تحصن دوم خردادی‌ها در پارلمان هیچ واکنش اجتماعی در بیرون از آن را با خود همراه نداشت، روی‌ای اصلاح‌طلبان خیلی زود به یک کابوس بزرگ تبدیل شد، آن‌ها یکی پس از دیگری سنگرهای حضور در قدرت را ازدست‌داده و کار به‌جایی کشید که در آخرین روزهای حضور خاتمی در پاستور میزان محبوبیت رئیس‌جمهور وقت به زیر ده درصد رسیده بود، این وضعیت به معنای آن بود که دیوار اجتماعی چپ‌ها ترک‌خورده و حتی اقدامات انتحاری چون تحصن در مجلس یا دعوت به میتینگ‌های خیابانی نیز حتی یک نفر را نیز با آن‌ها همراه سازد.

این ماجرا آنچنان برای دوم خردادی‌ها گران تمام شد که آن‌ها سرافکنده بساط اعتصاب در پارلمان را جمع کرده و یکی پس از دیگری آنجا را ترک کردند، آن روزها روزنامه ایران که زیر نظر رادیکال‌های اصلاح‌طلب اداره می‌شد در سرمقاله خود نوشت که اصلاح‌طلبان میراث مجلس که همانا تمکین به قانون بوده را یک‌شبه بر باد داده و حالا با دستان خالی مجبورند کرسی‌ها را به رقیب واگذار کنند!

آیا حسن روحانی می‌تواند لیدر جبهه اصلاحات باشد؟ / سرنوشت رئیس‌جمهور سابق پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان

این روزنامه در بخشی دیگر از یادداشت خود نوشته بود که افرادی چون سعید حجاریان که پس از پیروزی در انتخابات مجلس ششم در حسینیه ارشاد رجزخوانی کرده و گفته بودند که مخالفان اصلاحات را به‌زودی جارو می‌کند، حالا باید پاسخ‌گوی آن‌همه تندروی باشد، تئوریسین اصلاحات در شب پیروزی دوم خردادی‌ها به هواداران جناح چپ گفته بود که تهران را تبدیل به پراگ کرده و خاتمی را واتسلاف هاول خواهد کرد، این جمله به معنای تلاش اصلاح‌طلبان برای براندازی به شیوه انقلاب‌های رنگی بود.

انتقاد آن روزهای اصلاح‌طلبان از رادیکالیسم نشان از خوردن تلنگرهای سخت بود، رادیکالیسم بدون مرجع و نداشتن امتداد در بیرون از آن نشان می‌داد که عصیان در اندرونی باقی‌مانده و بیرون از آن مشتری خاصی ندارد.

رادیکالیسم را باید مدیریت کرد/ آیا حسن روحانی می‌تواند آن را زنده کند؟

پس از دی‌ماه سال ۸۲ هرگاه اصلاح‌طلبان گمان کردند که شرایط پیروزی در انتخابات را ندارند زیر میز زده و به بهانه‌های مختلف سعی کردند تا بازی را به هم بزنند، ازجمله در فتنه ۸۸ و سپس سال ۱۴۰۰ که سعید حجاریان خبر مرگ اصلاحات را اعلام کرده و میخ آخر را بر تابوت آن کوبید، از آن زمان جبهه اصلاحات به‌عنوان متولی سازوکارهای انتخاباتی سعی کرد با ادعاهایی چون جامعه‌محوری و عبور از دولت سازی قدم‌به‌قدم به گرفتن نقش اپوزیسیون نزدیک شود.

اصلاح‌طلبان باوجود داشتن تجربه لازم از زیست رادیکال همچنان گمان می‌کردند که پیشرو بودن تنها راه برون‌رفت از انسداد است، این جمله به معنای آن بود که اصلاح‌طلبان تمایل داشتند نه در نقش یک عنصر سازنده بلکه به‌عنوان یک چریک سیاسی درصحنه حاضر بوده و نقش خود را در سطح گروهک‌هایی چون نهضت آزادی و جبهه ملی تقلیل بدهند، این جریان رادیکال اعتقاد دارد که تنزه سیاسی تنها رفتاری است که می‌توان از خود بروز داد.

البته این کنشگری دو اشکال اساسی دارد:

اول آنکه اصلاح‌طلبان رادیکال در حال حاضر فاقد لیدر بوده و افرادی چون تاج‌زاده یا موسوی به دلیل تضادهای فکری و شخصیتی امکان آن را ندارند تا رهبری جبهه اصلاحات را برعهده‌گرفته بگیرند. برخی از طیف‌های میانه‌رو نیز اعتقاددارند افرادی چون تاج‌زاده به دلیل نگاه توهمی به سیاست امکان مانور را از جبهه اصلاحات خواهد گرفت.

اشکال دوم آن است ک طغیان رادیکالیسم در جبهه اصلاحات باعث ریزش بدنه خواهد شد، اصلاح‌طلبان اعتقاددارند که چپ‌روی بیش از استاندارد نه‌تنها توسط جامعه پس‌زده خواهد شد بلکه از درون نیز این جناح را دچار ریزش می‌کند، ازاین‌رو باید روی حفره‌های رادیکال درپوش تعادلی نصب کرد.

آیا حسن روحانی می‌تواند لیدر جبهه اصلاحات باشد؟ / سرنوشت رئیس‌جمهور سابق پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان

برخی اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی حتی اگر برخی چهره های خاص جریان اصلاح طلب نیز در انتخابات تایید صلاحیت شوند اما قطعا حضورشان موجب مشارکت حداکثری و رای آوری آنان نخواهد شد به چرایی این موضوع می پردازند.

این بخش از اصلاح طلبان با تاکید بر اینکه جامعه مدنی- سیاسی ایران «سرمایه سیاسی مستقل» خود را کسب نکرده و پایگاه شفاف و «کریستالیزه»‌ شده‌ای برای خود ندارد، تصریح می کنند حکایت جامعه مدنی و فعالان سیاسی در ایران این است که سرمایه سیاسی خود را قوی نکرده‌اند و از پایگاهی «پایدار» برخوردار نیستند.

این بخش از اصلاح طلبان با اشاره به نقصان مهم جامعه مدنی-سیاسی ایران یعنی انباشت «سرمایه سیاسی» و «تولید قدرت اجتماعی» پیش از جمع‌آوری «رأی انتخاباتی»، تاکید دارند، پیروزی در انتخابات مستلزم شکل‌گیری یک پایگاه پایدار است که اگر سنگ ببارد از آسمان سیاست، باز هم بر سر صندوق حاضر شوند.

به باور این بخش از اصلاح طلبان، انسجام‌یابی و استحکام پایگاه رأی بسیار مهم است، اینکه شما ندانید تا کجا و در چه شرایطی «اپوزیسیون بیرونی» هستید یا «اپوزیسیون رسمی» سبب می‌شود که پایگاه رأی شما انسجام نداشته باشد. اینکه در یکی از این دو جایگاه باشید و ادای آن دیگری را درآورید، به سردرگمی رأی‌دهندگان می‌انجامد و سبب می‌شود که شما پایگاه روشنی نداشته باشید، سیال می‌شوید و آسیب‌پذیر و البته سرگشته راه و گم‌شده چاه!

این طیف اعتقاد دارند که حسن روحانی می‌تواند نقش هاشمی را در جبهه اصلاحات بازی کرده و از رحم اجاره‌ای به‌سوی رهبری آن ارتقاء یابد، او نه مانند بهزاد نبوی پیر و خسته است و نه چون افرادی مثل خاتمی فاقد پایگاه سیاسی در ساحت قدرت است، ازاین‌رو می‌تواند با دادن چند تخفیف چنین نقشی را بازی کند، از سویی توجه به روحانی انسجام رای جبهه اصلاحات را نیز بالا برده و آن زا از اپوزیسیون بیرونی به اپوزیسیون قانونی تغییر جایگاه می‌دهد.

قرار گرفتن روحانی در مستند رهبری اصلاح‌طلبان آرزوی دیرینه شیخ دیپلمات نیز بوده است، او پیش‌ازاین بارها با فرستادن پالس‌های خاص سعی کرده است تا چپ‌ها را به دور خود جمع کند اما سابقه پیشین و نیز نداشتن چهره کاریزما و همچنین نوستالژیک طلبی اصلاح‌طلبان باعث شده بود همراه این خواسته با دست رد از جانب رادیکال‌ها روبه‌رو شود.

اما بی‌توجهی عمومی نسبت به جناح چپ پس از اعلام نتایج صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان از سویی و نداشتن هیچ راهبردی جز شورش خیابانی در طیف‌های آوانگارد باعث شده است تا گزینه روحانی روی میز جبهه اصلاحات باشد، تجربه‌های سختی چون تحصن در مجلس باعث شده است که اصلاح‌طلبان برای آینده چشم‌بسته تصمیم‌گیری نکنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    11 3
    امریکا به ژاپن بمب اتم نمی زد اگر ژاپن بمب اتم داشت؟. امریکا به عراق حمله نمی کرد اگر عراق بمب‌ اتم داشت؟
    • NL ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      9 3
      هرگز امریکا به ژاپن بمب اتم نمی زد اگر ژاپن بمب اتم داشت. امریکا به عراق حمله نمی کرد اگر عراق بمب‌ اتم داشت.
    • نادر IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      6 8
      و همان ژاپن علیرغم اینکه مورد حمله اتمی قرار گرفت الان بزرگترین شریک و دوست آمریکاست! بابا به خدا این استدلال ها رو بچه های 3 ساله هم می فهمند دوزار نمی ارزه خواهشا بس کنید و بیدار شید به حرمت خون شهدا بیدار شید و مردم رو دریابید از این دشمنی ها چیزی نصیب مردم نمیشه هم دنیاشون از بین میره و هم آخرتشون
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      15 2
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      6 3
      به 15:56 ـــ و هنوز هم ژاپن در اشغال یانکیستان است و جرأت ندارد که شریک یانکیستان نباشد! خودت را به خواب زده ای! این را هر بچه ای می فهمد!!!
    • حجت US ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      10 14
      پروفسور، ژاپن یک کشور اشغالی و مطیع اوامر آمریکاست. آمریکا ژاپن، کره جنوبی و تایوانو علم کرد تا نماد کاپیتالیسم و سرمایه داری در شرق آسیا در برابر چین و شوروی و کره شمالی باشد. همانطور که آلمان غربی علم شد در برابر آلمان شرقی. وگرنه مصر با آن همه پاچه خواری و اردن کجای معادلاتند؟ کشورای آفریقایی که سالها مستعمره بودن جای خود داره. اوگاندا، لیبی، و ....برو اینارو به کسی بگو که تازه از تو روروک درومده و چیزی ندونه
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      7 0
      ادامه تامین آب خوردن مان هم در گرو داشتن توان بازدارندگی سلاح هسته ای است
    • بختیاری IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      6 0
      به قول یک دروغگو که گفته بود میز و صندلی دانشگاه منتظر من هستند. این هم میز و صندلی مطبخ منتظرش هستند./// آتیش به قبر ملکه گور به گور شده
    • ایرانی IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 0
      آقا نادر! ژاپن بزرگترین دوست آمریکا نیست بزرگترین نوکر و برده آمریکاست اگه انقدر بی اطلاعی که نمیدونی آلمان و ژاپن هنوز هم تحت اشغال آمریکا هستندو قانون کاپیتالاسیون در آنجا برقراره، کمی تحقیق و مطالعه کن. دوران حرافیهای توهمی وتوصیف گل وبلبل از غرب سپری شده بهتر چشم و گوشت رو از دست رسانه های جیره خور نجات بدی قبل از اینکه خیلی دیر بشه
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      3 0
      دستم بهت برسه دانه دانه ریشتو میکنم
    • CA ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      2 0
      بله درست میگید آمریکا کلا ابرقدرت حمله به بیدفاع است. آمریکا به ایران میگه موشکها و سیستم دفاعیت رو از دست بده تا تبدیلت کنیم به غزه.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 1
      چند نماینده اصلاح طلب در 25 مرداد 1395 خبر مخالفتشان با سوخت گیری و مهماتگیری بمب افکن های روسی در همدان برای حملات شدید هوایی بر علیه داعش در سوریه و عراق ، رسانه ای شد. خبری های از جمله با تیتر "از حب داعش یا بغض روسیه" در نقد مخالفت اطلاح طلبها با مهماتگیری بمب افکن ها در پایگاه همدان در آن مقطع زمانی در وبسایتها منتشر شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری اعلام کرد: "همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست و نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است"" - در نهایت سنگ اندازی نماینده های اصلاح طلب مانع اجرای بمباران سنگین داعش در عراق و سوریه شد- طبق اعلان کارشناسان نظامی روس در صورت مهماتگیری و سوختگیری بمب افکن های مهاجم به داعش در همدان امکان بارگیری 22 تن بمب با پرواز 700 کیلومتری را داشته اند در صورتیکه با بارگیری در روسیه امکان بارگیری 5 تا 7 تن با مسافت 2000 کیلومتری را داشته اند. بهر حال توقف بمباران شدید داعش توسط این بمب افکنها هدیه اصلاح طلبان داخلی به داعش و سنگ اندازی بر سر راه نابود کردن داعش بود. چه تائیدی بر عمدی بودن ایجاد مزاحمت اصلاح طلبان داخلی بر سر راه نابود کردن داعش بهتر از این: علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را اشتباه اعلام کرد. در حالیکه حتی دبیر شورای امنیت ملی وقت استفاده از فضا و امکانات ایران برای بمباران تروریستهای داعش را اعلام کرده بود. "شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به انتشار خبر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه گفت: "همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم". این موضع گیری شمخانی در شرایطی بود که به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است. ولی با مخالفت بسیار شدید نمایندگان اصلاح طلب، در نهایت مهماتگیری و سوختگیری در همدان با غوغا راه انداختن "نقض حاکمیت کشور طبق اصل 176 قانون اساسی" اصلاح طلبان متوقف شد.
  • مش غلام IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    7 1
    تا جاییکه پای منبرها توی مسجدها رفتیم و شنیدیم ائمه اطهار (ع)و پیامبران الهی همه خودشان کارهایشان را انجام می‌دادند و کشاورزی می‌کردند ولی الان در عکس نگاه کنید یک نفر چتر را بالای سر آقای روحانی گرفته است ! جای تعجب است!که چرا خودشان جتر را نمی‌گیرند و دوم مگر باران رحمت الهی نیست ؟ چرا مانع رحمت الهی میشویم؟
    • علی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      6 0
      بخش اول استدلالت متقن ومحکم بجا بود وبا انقلاب اسلامی همخوانی دارد .چون یک مسلمان ومومن مخصوصا" اگر مسئول در جمهوری اسلامی باشد کار وامورشخصی را خودش انجام می دهد وخوی وخصلت طاغوت وفرعون را ندارد.این کار یعنی گرفتن چتر روی سر طرف برای او عزتی نمی آورد وبرای چتر گیرنده هم خواری وذلت است!
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    12 1
    حسنی به مکتب نمی رفت -وقتی میرفت جمعه میرفت
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      11 3
      اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ آیا رضایت اصلاح طلبان با سکوتشان در برابر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا بطور عملی حمایت از اشتباه دولت اصلاح طلب روحانی نیست؟ آیا سکوت اصلاح طلبان در برابر فوت بیش از 130،000 نفر در اثر عدم تزریق واکسن کرونا توسط دولت اصلاح طلب روحانی بدلیل رضایت آنها از فوت مردم بیگناه بدست اصلاح طلبان غربگدا و سرمایه اسرائیل در ایران است؟
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    31 5
    میگن رقیب رئیسی ارا باطله هست که از ارا باطله شکست می خوره خخخخخ
    • امین IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 10
      میگن نادانی هم بد دردیه چون کافیه یه چی بیفته دهنش شعور فهمیدن راست و دروغش رو که نداره راه میفته عین گرامافونی که سوزنش گیر کرده باشه زوزه میکشه.
    • حسین IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      این نظام یعنی نتوانسته در 45 سال گذشته 200 نفر خبره امین تربیت کنه ؟ واقعا کاندیدای بی رقیب یعنی چی ؟ بعد میگن مشارکت حماسی داشته باشید .
  • حرف حق تلخه! IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    26 8
    داداش آقای دکتر روحانی ۸سال ریاست دولت جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشته با رای و انتخاب مردم ! حالا چی شده ؟ دشمن ایران؟؟!!
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      5 4
      اين هشت سال به اندازه ۲۵ سال پيشرفت وتوسعه ايران راعقب انداخت
    • حجت US ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      6 2
      شمر ملعونم جانباز صفین و از همرزمان امام حسین (ع) بود
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      5 4
      مگه روسای جمهور قبلی با رای مردم سر کار نیومده بودن؟ چرا اصلاح طلبان بانی فتنه ۸۸ شدند؟ روحانی در یکی از سخنرانی هاش گفته بود -مگه من چقدر اختیار دارم؟- چرا این حرف رو سال ۹۲ نزد؟ چرا با سو مدیریتش دلار رو ده برابر -کارخونه ها رو تعطیل و ۱۳۰ هزار فوتی کرونایی سر دست ملت گذاشت؟
    • مش غلام IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 1
      دوستان به احتمال خیلی زیاد انتخابات مجلس وخبرگان آینده را اصلاح طلبان می‌برند و رئیس جمهور بعدی هم ۱۰۰درصد آقای دکترظریف است! چون فقط آقای دکتر ظریف می‌تواند کشور را ازاین وضعیت بحرانی نجات بدهد! چون هم مدرک دکترا داره و هم خیلی باتجربه و باسواد است و درحال حاضر دکتر ظریف استاد بزرگ سیاست دنیاست ! راه نجات ایران فقط اصلاح طلبان!
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    23 0
    حسن فریدون الان باید با ساده ترین حکم پشت میله های زندان باشد
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      9 3
      اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند.
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      21 6
      چقدر شما اصولگراها خوب هستین؟؟ حالا بگو ببینم چرا هیچکسی از اصولگراهای دوس داشتنی جرات نمیکنن درباره ۳/۵ میلیارد بخور بخور دبش بیاناتی بفرماین؟؟
    • آرش IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 0
      من شخصاً خیلی از اصول گراها رو قبول ندارم بخصوص اونایی که مصلحتی امروز اصولگرا و فردا اعتدالی وپس فردا اصلاح طلب و آخرش برعنداز میشن حالم بهم میخوره ولی جناب فساد چای دبش هم بنیانگذارش دولت نحس بنفش بود و تازه توسط دولت رئیسی نقره داغ شد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    12 1
    روحانی تمام شد
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      40 6
      چون میدونستن تموم نشده رد صلاحیت شد.. چه خبر از خراسان جنوبی؟؟
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    6 0
    فرزندی از پدرش پرسید: اگه این خبرها راسته، و ... و اگه حسن مشکلی ندارد، و حسابش از هر نظر پاکه، پس چرا از خودش دفاع نمی کند.؟
  • Hamid IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    15 3
    مردم تا وقتی طرفدار یه حزب یا نظام هستند که منافعشونو در قدرت دنبال کنه نه اینکه فقط وعده الکی بده اگه حزبی سراغ دارین که دزدی اختلاس رانت تو نبوده بگین بهش رای بدیم روحانی اگه رای نداشت چرا رد صلاحیت شداگه رای نداشت آینده سیاسیشو بخطر نمی انداخت که رد صلاحیت بشه
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      5 1
      روحانی با این گندی که بالا آورده بود دیگه رای نداشت.
  • US ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    20 3
    اصلاح طلب اصولگرا پایداری گرا فلان گرا بهمان گرا فلان طلب بهمان طلب دیگه تموم ماجرا
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 0
      نگو ترسیدم! نگو لرزیدم!
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    15 3
    اخه جریان حاکم فقط خودش رو صاحب حق میدونه و باقی حق ندارند
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    9 2
    اندر حکایت جمهوری اسلامی و روسای جمهور مطرود و مغضوب. خدا آخر عاقبت آقای رئیسی را بخیر بگرداند صلوات.
  • Mohammad IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 2
    تصویر گویاست این آقا چگونه می تواند به درد کشور و ملت بخورد.
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    5 6
    زنده باد شیخ حسن روحانی مرد اعتدال
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      0 0
      زنده باد ؟؟؟؟/
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 0
    فریدون مثل ....میمونه و هر چیزی میشه بارش کرد خصوصا اصلاح طلبها رو
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    چقدر مغرور ه
  • GB ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 1
    اکر ایران بمب اتم داشت هرگز صدام به ایران حمله نمی کرد.
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    امیدوارم حداقل یک سیگنال نشون بدی که حرفمو شنیدی
  • DE ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اصلاحات بزرگترین سرمایه داران ایران هستند منظور بزرگترین سرمایه در ایران هستند که تا اصلاحطلبان در ایران هستند امریکا محال است به ایران حمله کند.زیرا اصلاح طلبان در حال استحاله انقلاب و فرهنگ و تاریخ و ارزشهای ملت و استقلال و صنعت و همه چیز کشور هستند . امریکا با حمله به ایران یک صدم خسارات اصلاحطالبان را هم نمیتواند به ایران بزند .لذا درست است که سایه جن. را از سر کشور چنار زدند. ولی سرطان اصلاحات خود راسا به جان مملکت افتاد . به جان جان کریه.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اگر می خواهی جایی انتخابات الکترونیک ایجاد کنید سیستان و بلوچستان خوبه
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
  • IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    1 0
    مایه مباهات است
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 1
    ایا زمان ان نرسیده است که به حجم بالای پرونده و اتهامات داخلی و خارجی اقای دکتر حسن روحانی توسط مراجع معتبر و رسمی در مراکز امنیتی و قضایی رسیدگی شود ؟ به هر حال نسبت به ایشان حتی از طرف دوستان خودش مطالب زیاد و عجیبی گفته میشود که یا باید ایشان از این اتهامات تبرئه شوند و یا احیانا و خدای ناکرده مجرم شناخته شوند .
  • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 1
    اصلاح طلب یعنی عافیت طلب که فقط دنبال منافع خود است و اگر منافع ایجاب کند تن به همه کاری از جمله خیانت و جنایت وفساد و فحشا و بردگی زیر یوغ استکبار رفتن و غیره می دهد
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    معلومه دیگه باید بره زندان ور دست داداشه دزد تا داداشش بادش بزنه 🤥😈
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    مناطمینان دارم مااگر برجامها راباامریکا امضا کرده بودیم اخرش بجایی میرسیدیم که امریکا نه تنها دشمنی راکنار میگذاشت بلکه مدافعمان هم میشد .واین هنر تبدیل دشمن به دوست بهنام اصلاح طلبان ثبت میشد وانوقت طاغوتیان حسرت مارا میخوردند وپیش حسن کلید لنگ می انداختند .نگذاشتند انوقت پولهای راکهخرج موشک وهسته ای ومنطقه میکردیم صرف خانههای حلبی برای مردم میکردیم وکشورمان جزیره ثبات نام میگرفت
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    تفرعن روحانی اونونابودکرده،ایستادن جلوی رهبرانقلاب درموردسند۲۰۳۰ واعلام اینکه ازاین سندمنحوس نمی گذردوتاپایان دولتش ادامه می دهد،خشم ‌نفرت مردم باایمان رابرانگیخت!اوحتی ننگ لباس روحانیت است!سفررفتنهای اوودولت پرخورپرهزینه ونجومی بگیرش بی سابقه بود!ازدیپلماسی ننگین التماسی اووظریف وآخوندی بی شرم گرفته که روزگارمان راسیاه کردندتا فراربه جلوودوباره باپررویی درمعرض انتخاب مرجعی بالاترازمسندقبلی !!!شرم هم خوب چیزیه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس