1

مساله مشارکت یا مشارکت مشروط در انتخابات نه تنها مساله اصلی اصلاح‌طلبان نیست بکه راهبرد اصلی آنان تلاش برای «کاهش مشارکت» است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تکلیف خواص در بیانات رهبر انقلاب در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، خودروهای وارداتی بدون خریدار ماندند؟ بازگشت کنترل حماس در شمال غزه و هدیه ۱۵ هزار میلیاردی نظام بانکی به زرنگ ها! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در فاصله ۲۴ روز مانده تا انتخابات ۱۱ اسفند، جبهه اصلاحات اعلام کرد که برای حضور در میدان انتخاباتی پایتخت لیست انتخاباتی نخواهند داشت. بنابر گفت‌وگوهایی که در روزهای اخیر از سوی چهره‌های شاخص اصلاحات منتشر شده است نشان می‌دهد که جناح چپ با علامتی خاص در تهران لیست نداده اما در شهرستان‌های دیگر فعال خواهد بود، این تعارض رفتاری مورد توجه روزنامه‌های مختلف قرار گرفته است.

روزنامه آرمان امروز در گزارشی با عنوان تازه‌ترین تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان نوشته است:

حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به اعلام جواد امام، سخنگو جبهه آیا در ادامه ائتلافی برای تهران شکل خواهد گرفت؟ می‌گوید: جبهه اصلاحات به‌عنوان یکی از طیف‌های سیاسی ایران بنا بر تصمیم اعضا، قرار نیست که در تهران لیست بدهد. در مورد چگونگی تصمیم برای حوزه‌های شهرستان‌ها هم باید این نکته را اضافه کنم که بنا شده است تصمیم در این مورد به شوراهای استانی جبهه اصلاحات واگذار شود.

عضو جبهه اصلاحات در ادامه گفته است:

با توجه به این مصوبه خودشان می‌توانند افراد مورد نظر را انتخاب و لیست‌های مورد نظر منتشر کنند. این نکته را هم اضافه کنم که هر نامزدی که بتواند دو/سوم آرای اعضای شورای استانی را کسب کند می‌تواند در لیست مورد نظر حضور داشته باشند. رسولی از چهره‌های نزدیک به «محمدرضا عارف» در مورد اینکه برخی از «لیست عارف» برای حضور شاخه‌ای از اصلاح‌طلبان در میدان انتخابات صحبت می‌کردند، ادامه می‌دهد: «این موضوع را رد می‌کنم چون دکتر عارف از ابتدا چنین بحثی را مطرح نکرده بود.

کاهش مشارکت دستور کار رادیکال‌ها در انتخابات است/ عارف راهش را از اصلاح‌طلبان جدا کرد

روزنامه آرمان ملی نیز از تاکتیک عجیب اصلاح‌طلبان در انتخابات پرده برداشته و می‌نویسد:

آن‌طور که گفته شده جبهه اصلاحات در تهران لیستی نمی‌دهد به‌دلیل اینکه کاندیدای مورد نظری ندارد. ولی در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها ممکن است که افرادی داشته باشند و از آن حمایت کنند. این انتظار از ما که بخواهیم در تهران و شهرستان‌ها لیست بدهیم انتظار به حقی نیست. اما به هیچ وجه نه انتخابات را تحریم می‌کنیم و نه دعوت به عدم شرکت می‌کنیم. ان‌شاءالله که مردم حضور فعال خواهند داشت و کاندیداهایی که دلسوز مردمند از هر جناحی رای آورده و در مجلس حضور پیدا خواهند کرد.

کاهش مشارکت دستور کار رادیکال‌ها در انتخابات است/ عارف راهش را از اصلاح‌طلبان جدا کرد

کنش‌های لایه‌های رادیکال جریان اصلاحات نشان می‌دهد که برای این بخش از جریان اصلاحات مساله مشارکت یا مشارکت مشروط در انتخابات نه تنها مساله اصلی نیست که راهبرد اصلی آنان تلاش برای «کاهش مشارکت» است.

در این رابطه بررسی‌ها نشان می دهد که تلاش‌ها، اقدامات و تماس‌هایی با طیف مشارکت جو همچون حامیان روحانی، لاریجانی و بخشی از اصلاح طلبان گرفته شده و با اشاره به بررسی نتایج ردصلاحیت ها کناره گیری از کاندیداتوری و عدم ارائه لیست مورد تاکید قرار گرفته است!

گفته می‌شود بیشتر این اقدامات و تلاش‌ها شهرهای بزرگ و به ویژه تهران را هدف قرار داده تا از این طریق با کاهش مشارکت و بازنمایی به عنوان نه به کلیت نظام، پروژه و پیامی سیاسی مخابره شود.

اگرچه حسن رسولی خبر داده است که عارف لیست انتخاباتی نخواهد داد؛ اما انتشار بیانیه او که بوی سیاسی می‌دهد قابل توجه است، روزنامه اعتماد با انتشار این پیام می‌نویسد:

می‌بایست صدای انذار و هشدار مردم، دلسوزان و ایران‌دوستان را شنید و ایران را از خطرات گوناگونی که با آن رو به رو است، نجات داد!

کاهش مشارکت دستور کار رادیکال‌ها در انتخابات است/ عارف راهش را از اصلاح‌طلبان جدا کرد

به نظر می‌رسد نجات ایران کلید واژه عارف در انتخابات باشد، پیش از این محمدرضا خباز از فعالان اصلاح‌طلب گفته بود که آقای عارف علاقه‌مند هستند که کشور به سمت انتخابات حداکثری برود. ایشان همچنین مایل است که بتوان یک لیستی که مورد قبول اصلاح‌طلبان و مردم است ارائه کرد. ایشان یکسری فعالیت دارند، کنش‌های سیاسی عارف حکایت از جدا شدن راه او از اصلاح‌طلبان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    88 6
    به پیر به پیغمبر به هر کی میپرستین نیومدن ما ربطی به رادیکالهای و به قول شما غرب پرستا نداره ما خسته شدیم از دست همه تون اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی ندارن
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      37 6
      بخدا حرف حساب زدی حالا هی بگین معاند رسانه های غربی وقتی هیچ مسئولیتی به نفع مردم نیست مردم هم رای نمیدن حالا هی گردن این و اون بندازید
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      6 57
      شما نه خدا را قبول دارید و نه پیامبر را چون حضرت پیامبر و مؤمنين، هم در تحریم‌های ظالمانه ی کفار 3 سال را در شعب ابوطالب گذراندند و گرسنگی و تشنگی کشیدند. ولی شما ها دنبال دنیا و مطامع خودتان هستید. حب الوطن من الایمان.
  • سید IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    9 36
    قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروسی صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      18 7
      تو که کپی پیست میکنی لااقل غلط های املاییتو تصحیح کن عزیز جان
    • علیرضا IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      6 6
      رای که اجبار نیست.شما هم نمی توانی با توهین کسی را مجبور کنی. قبول کن که مقبولیت نظام کمتر از ۳۵ درصد هست.
  • عبدالله IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    10 6
    این همه پیشرفت در صنعت هسته ای رو که موجب شده ؟ نخبه گان انقلابی این همه پیشرفت در صنایع نظامی رو کی باعث شده ؟ نخبه گان انقلابی . پس حرف مفت نزنید که نخبه گان فرار می کنند. اونی که مملکتش رو ترک میکنه ومیره برا دیار اجنبی قطعا و اثباتا نخبه نیست. بلکه نون به مزد خور است. بعضی ها برا رسیدن به اهداف شومشان فقط بلدند دروغ بگن که نخبه ها در حال خروج از مملکت هستند. شما غلط کردید. یا نخبه نمی شناسید یا منظورتان از نخبه وطن فروشان بیسواد و لاابالی است.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      16 6
      یه فردای قیامتی هم هست اینقدر محکم سنگ به سینه میزنی فردا روز همین قفسه سینت ازت شاکی میشه ها . نه هر کسی که رفت وطن فروشه نه هر کسی که موند وطن پرست همین نگاه های امثال شماست که زمینه کلی فساد بی در و پیکر میشه
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      41 6
      من که شب نمیخوام نون و صنعت هسته ای بخورم که ماشینم خرابه پول ندارم یه دندون سالم ندارم پول ندارم بچم لباس عید میخواد پول ندارم یخجالم خالیه پول ندارم رای نمیدم
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      3 12
      جناب کاری ندارم میخوای رای بدی یا نه ولی این که دندونت خراب شده چه کار باید کرد خب مراقبت نکردی
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      7 2
      برو بابا عبدل
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    5 4
    باید بر خدا توکل کرد نه بر اصلاح طلبان خائن
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      2 4
      آیا می دانید اصلاح‌طلبان اصلا راه مشخصی ندارند که عارف راهش را جدا کند یا نکند، بلکه اینها فقط برنامه های دیکته شده از غرب را در بیراهه های خودشان اجرا می کنند تا اگر بتوانند قدرت برسند اگر هم نرسند حداقل به اهداف غرب در تخریب و تضعیف کشور کمک کرده باشند.
  • حسین IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    13 6
    عمو جون ربطی به اصلاح طلب و اصولگرا نداره ،مردم هزار دلیل برای رای ندادن دارند.
    • ایرانی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      3 13
      هزار دلیل پیشکش یک دلیل منطقی بیار که رای ندادن مشکلی رو حل میکنه من از فردا برای رای ندادن تبلیغ میکنم، دوست عزیز اگه رای ندیم مجلس که تعطیل نمیشه فقط نماینده ها با رای پائین میرن مجلس و طبیعتاً قدرت و کارآمدی مجلس و قوانینش کمتر میشه و دشمنان این مملکت رو به طمع میندازه که بیشتر در امور کشور مداخله کنن یعنی امنیت هم بیشتر تهدید میشه حالا ببین مردم با رای ندادن نفع میکنن یا ضرر؟!
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      20 3
      من میخوام رای ندادن رو امتحان کنم اینهمه دادیم شد این بزار ندیم ببینیم چطو میشه
    • ایرانی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      2 3
      عمو جان فقط رای دادن نیست، وقتی به کسی مثل حسن کلید رای میدی و ملت بدبخت میشن نمی تونی بگی رای دادیم شد این!
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    4 19
    مشارکت کم یعنی طمع بیگانگان به خاک کشور و تحریم و ناامنی بیشتر
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    17 3
    اصلا نمیدونم رادیکال چی هست مشکل معیشت دارم رای نمیدم خودتون را گول نزنید
  • عبدالله IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    21 1
    مشرق عزیز جان خودت دیگه اراجیف طایفه ملعون موسوم به اصلاح طلب و رسانه های نجسشان رو نشر نده که حالت تهوعمون میگیره. این گروه از خودشون نجس تر خودشونن.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    17 3
    من بخاطر عملکرد قوه قضاییه با بی حجابها مشارکت نمیکنم گور بابای اصلاح طلب هم کرده .
  • حسين DE ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    5 2
    خطاب به همه جريانات خائن و مزدور و وطنفروش اصلاح طلبان و ليبرالها ،به جاى اراجيف گوئى و مزخرف گوئى و اينكه در كجا ليست انتخاباتى بدهيم و در كجا نه، اگر شهامت اخلاقى داريد لطفاً طرح و برنامه خودتان را در ارائه دهيد و بگوئيد كه مثلًا براى مبارزه با گرانى روز افزون و يا مبارزه با تورم چه راه حل هائى ارائه ميدهيد،ليست ارائه دادن كار ساده ائى است ولى برنامه داشتن براى برون رفت از مشكلات كار شما نيست چونكه شماها (جريانات اصلاح طلبان و ليبرالها) خود نطفه مشكلات هستيد.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    4 11
    ✍ در آزمون پیش از ظهور، وسط‌بازی نداریم. تماشاگر نداریم. ما باید انتخاب کنیم... ❤️ شهید احسان قاسمیه: در اسلام، تماشاچی نداریم، همه‌ی مسلمانان باید به هر نحوی در صحنه نبرد بین #حق و #باطل شرکت کنند وگرنه خود نیز باطل‌اند. ✅ برخی نیز در فانتزی‌های ذهنی خود، #بی_طرفی را پیشنهاد می‌دهند و می‌گویند: ما را چه به اختلافات بین رژیم جعلی #اسرائیل و #فلسطین؟! ما را چه به جنگ #داعش علیه مردم #سوریه و #عراق؟! ما باید شیوه بی‌طرفی را پیش بگیریم، خود را قوی کنیم و #منافع_ملی و مردم خود را تامین کنیم! ‼️ اینها، مغلطه‌ی تاریخی است. اصولا مگر حضور #ایران در عراق و سوریه با منافع ملی، مشمول دوقطبی است؟! مگر نه اینکه، حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی، باعث افزایش قدرت چانه‌زنی در عرصه‌ی منافع ملی کشور در صحنه‌ی بین‌الملل شده؟! ⚠️ #عبدالله_بن_عمر با دست امیرالمومنین علی علیه‌السلام (حق) بیعت نکرد و شیوه بی‌طرفی را انتخاب کرد، اما پس از چندی مجبور شد با پای حجاج بن یوسف ملعون، آن خون‌ریز سفاک (باطل)، بیعت کند، آن‌هم با خفت و ذلت!! ❌ ایران در #جنگ_جهانی اعلام بی‌طرفی کرد، اما توسط سلطه‌گران تزاری و سربازان روباه پیر و ملکه اشغال شد، مردمش مورد ظلم و ستم قرار گرفتند، نیمی از جمعیتش (ده میلیون از بیست میلیون) را از دست داد و سالها زیر یوغ #جبهه_باطل قرار گرفت! ❌ اگر ما در #جبهه_حق قرار نگیریم و از حق دفاع نکنیم؛ ناچار در جبهه باطل قرار خواهیم گرفت... 📛 سکوت و بی‌طرفی، عملا حمایت از #باطل و تشکیک در حقانیت یاران حق است. ❌ ما نمیتوانیم به بهانه‌ی سکوت، خود را مصون از تبعات عدم همراهی با حق کنیم. همه‌ی آنان که از #سقیفه تا شهادت صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها سکوت کردند، عملا در زمره #ظلم_کنندگان به اهل بیت عصمت و طهارت قرار گرفته‌اند. اللهم اجعل عواقب امورناخیرا
    • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      5 2
      حوصله خوندمشو نداشتم دو صد گفته چو نیم کردار نیست
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    0 5
    اقای رییسی لطفا نماد یوزپلنگ را از لباس تیم ملی ایرن بردارید. ایران با این همه تمدن و کتاب باید یک حیوان نمادش باشد؟ آنهم یوزپلنگ؟ نماد ایران شیر است ولی بریتانیا میخواهد شیر در‌انحصار انکلیس باشد و حتی نماد ما را هم میخواهد عوض کند. بجای نوشتن آیه و حدیث و شعر حافظ بر روی این پیراهن مقدس آمده اند و شکل حیوان می کشند
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    2 3
    رای ندادن یعنی راهتون به ترکستان هست
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    2 1
    آیا می دانید اصلاح‌طلبان اصلا راه مشخصی ندارند که عارف راهش را جدا کند یا نکند، بلکه اینها فقط برنامه های دیکته شده از غرب را در بیراهه های خودشان اجرا می کنند تا اگر بتوانند قدرت برسند اگر هم نرسند حداقل به اهداف غرب در تخریب و تضعیف کشور کمک کرده باشند.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    3 3
    پشت سر مرده حرف نزنید و غیبت نکنید مگر نمی دانید که اصلاحات سالهاست که مرده است و حتی حضرت مسیح (ع) هم نمی تواند آنرا زنده کند شاید با اینکارها می خواهید برای مرگش سالگرد بگیرید
  • موسوی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    0 0
    شرکت در انتخابات بنا بفرمود حضرت آقا واجب است باید علی رغم تمام نارضایتی های معیشتی وسیاسی در انتخابات شرکت کنیم وتنهاراه عبور از این همه بد بختی وناکارندی شرکت در انتخابات است
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    لعنت خدا بر منافقان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس