کد خبر 1569747
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
عطوان: موشک‌ها و پهپادهای مقاومت آمریکا را به عقب راند/طرح مقاومت برای ضربه زدن به سرافعی

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به ضربات مهلک مقاومت عراق به اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه گفت: آمریکا تنها زبان زور رامی‌فهمد و مقاومت عراق نیز همان را علیه اشغالگران به کار گرفته است.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم با اشاره به ضربات مهلک مقاومت عراق در سوریه و عراق علیه اشغالگران آمریکا، آورده است: اخیرا آمریکا به خواسته های مقاومت اسلامی عراق برای خروج فوری و تخلیه همه پایگاه‌های نظامی خود در عراق، تن داده است و این در درجه نخست به حملات مقاومت مربوط می‌شود که پایگاه‌های آمریکا در «اربیل و الشدادی و عین الاسد» و نیز «کونیکو، التنف» و همچنین در میدان نفتی «العمر» را هدف قرار داده است.

وی نوشت: وزارت خارجه عراق پنجشنبه گذشته از توافق با آمریکا برای تدوین جدول زمانی برای خروج تدریجی مستشاران ائتلاف بین المللی از خاک عراق خبر داد. دولت آمریکا همواره از تن دادن به خواسته‌های دولت عراق برای عقب نشینی خودداری می‌کرد و شرط توقف همه حملات به پایگاه‌های نظامی قبل از ورود به هرگونه مذاکره در این باره را مطرح می‌کرد، اما تشدید حملات به این پایگاه‌های آمریکا با موشک و پهپادهای انتحاری و ضربات وارده به نیروهای آمریکایی، واشنگتن را مجبور به عقب نشینی از این شرطش کرد.

این تحلیلگر مشهور عرب بیان کرد: سخنگوی گردان‌های سیدالشهداء چند روز قبل با دو دستوری که به نیروهایش داد، فرماندهی نظامی آمریکا در عراق را غافلگیر کرد. این دو دستور شامل تشدید حملات به پایگاه‌های آمریکا و شدت بخشیدن به آن و وارد کردن خسارت ها و تلفات به نظامیان آمریکایی و دیگری انتقال به مرحله دوم عملیات در بستن همه مسیرهای بنادر اسرائیلی در فلسطین اشغالی و تعطیلی آنها به شکل نهایی در حمایت از غزه بود که بلافاصله حملات شدید مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه انجام شد و بنادر «اشدود و حیفا» هدف قرار گرفتند.

وی افزود: کاملا عیان بود که این اقدام سریع و حساب شده مقاومت اسلامی عراق، در راستای محاصره دریایی است که نیروی دریایی یمن علیه کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ و تنگ باب المندب به پیش می‌برد و بعید نمی‌دانیم که در مرحله سوم به تنگه هرمز کشیده شود.

عطوان یادآور شد: مقاومت اسلامی یمن، لبنان و عراق عملیات‌های دقیقی (علیه رژیم صهیونیستی) انجام می‌دهند و در دریا و خشکی کاملا هماهنگ عمل می‌کنند و این مساله در راستای طرح کامل برای ضربه زدن به سر افعی یعنی آمریکا به عنوان حامی نظامی اشغالگران در فلسطین اشغالی است. آمریکا که در تشکیل ائتلاف بین المللی گسترده برای تامین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ برای کشتی های اسرائیلی ناکام ماند و بازتاب این شکست هم در تداوم حملات نیروی دریایی یمن به کشتی های آمریکایی نمایان شد و حملاتش به عمق یمن برای توقف این حملات ناکام مانده است در حال حاضر به چین برای وساطت با ایران برای توقف این روند، روی آورده است.

این تحلیلگر ادامه داد: درست است که شمار نیروهای آمریکا (در عراق) بیشتر از ۲۵۰۰ نظامی فراتر نمی‌رود، اما خروج آنها شکست بزرگی برای آمریکا و نفوذ آن در خاورمیانه پس از شکست (یانکی ها) در افغانستان است. آمریکا که حدود شش تریلیون دلار در جنگ عراق هزینه کرده و ۴ هزار و ۴۸۷ کشته و ۳۲ هزار زخمی در این جنگ داده است، با پایانی روبرو است که اصلا انتظارش را آنهم با این سرعت نداشته است. آمریکا چاره ای جز خروج نیروهایش از عراق ندارد و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که در زمره افراد بارزی بود که طبل جنگ عراق را زد، بسیار خوش شانس خواهد بود که این عقب نشینی تحقیر آمیز به طور روان انجام شود نه به شکل آشفته و شرم آوری که از افغانستان رخ داد. تنها زبانی که می‌توان به رهبران آمریکا فهماند زبان زور است و به نظر می‌رسد که مقاومت عراق با شدت از آن استفاده می‌کند و این پس از شکست دولت‌های عراق در تلاش های دیپلماتیک برای اجرایی کردن مصوبه پارلمان این کشور برای برچیدن همه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و پایان دادن به این حضور است که با اصول اولیه حاکمیت ملی عراق در تضاد است.

آمریکا در سال ۲۰۰۳ در حمله ای همه جانبه به عراق، صدام دیکتاتور این کشور را سرنگون و کشور عراق را از همان زمان اشغال کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • پریسا متفکر IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    33 11
    درود بر مقاومت عراق
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      14 3
      احسنت . آمریکا باید بین خروج نظامیان و خروج جنازه نظامیان یکی را انتخاب کند .
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    17 6
    آمریکایی زبان زور می فهمند ومقاومت عراق هم خوب داره این اجرا می کند
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      1 2
      آسمان عراق دربست در اختیار شیطان بزرگ است
    • امیر US ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      1 6
      دلخوش‌به‌عراق‌که‌صدتکه‌شده‌وسوریه‌ویمن‌لبنان‌وحتی‌فلسطین‌‌باشید
  • LU ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    26 1
    اگر سخن از «تدوین جدول زمانی برای خروج تدریجی» در میان است، بدونید سرکاری بیش نیست! آمریکا اصلا قصد خروج از عراق را ندارد و فقط دنبال خرید زمان برای سرکار آوردن سیاستمداران عراقی است که حاضر باشند بیشتر به مقاومت فشار بیاورند. آمریکا از افغانستان فرار کرد بخاطر اینکه نیروهای طالبان هر روز به کابل نزدیکتر می‌شدند؛ سقوط اجتناب ناپذیر کابل، آمریکا رو مجبور به رفتن کرد. عراق کاملا متفاوت است؛ مطمئن باشید آمریکا با درست کردن یک بحران بین بغداد و اربیل، پایگاه کردستانش رو حفظ خواهد کرد. دهان ترکیه رو هم با دادن امتیاز خواهد بست. تا زمانی که جان سربازانشون در ضربات گسترده و واقعی (نه ترقه بازی های کنونی که معلوم نیست کجای پایگاه رو دارند می زنند که هیچ کسی کشته نمیشه) گرفته نشه، آمریکایی ها نمی روند. مقاومت هم باید تصمیم بگیرد آیا واقعا حاضر است تا آخرش برود یا نه؛ اینکه سیاستمداران خودی «بزنیم بزنیم» می کنند ولی بعد میگن «نباید در تله جنگ بیفتیم» بیشتر گواه شعار بودن و سرکار گذاشتن مردمی است که این همه هزینه پرداخته اند و تحت فشارند. یا این ور یا اون ور. آمریکا تا زمانی که واقعا حس نکند طرف مقابل تصمیم گرفته تا آخرش برود و درگیری برای اقتصاد خودش بسیار گران تمام خواهد شد، از منطقه نمی رود.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    12 8
    آمریکائبی ها باید با خفت از منطقه اخراج شوند، نه اینکه با مذاکره و عزت و احترام بدرقه شوند! خسارت هایی را که به ملت عراق زده اند هم باید جبران کنند. تا کی می خواهید نوکر اجانب باشید؟! الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    6 7
    از امروز باید منتظر مشکلات اقتصادی برای مردم عراق باشیم
    • فرشید IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      5 3
      باشه استاد
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    8 5
    خسارتشوازعراق میگیره طبق قرارداد
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    8 3
    بر عکس لز ۲ سال قبل سیاست عراق ادامه راه کشورهای خلیح فارس و توسعه روابط با کشور های غربی خصوصا امریکاست. قراردادهای جدید خرید گاز از عربستان بحای ایران و کاهش واردات از ایران . شکست سنگین ۲ سال قبل طرفداران ایران در غراق و شعادعای ضد ایرانی در استادیوم ها مانند ایرانی برو گمشو و شکایت از حمله موشکی ایزان به سازمان ملل و ادعای حمله ایران به افراد غیر نظامی همه اش در راستای فاصله گرفتن از ما و نزدیگی بیشتر به امریکا و غرب است. بخصوص یرمایه گذاری بزرگی ۱۷ میلیاردی شرکت های غربی برای اتصال بصزه به بنادر ترکبه در راستای دور زدن ماست
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 0
      اگر آمریکا برا عراق خوب بود داعش را در این کشور الم نمیکرد
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      4 0
      آمریکا دزد نفت و ناموس عراق است
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      5 0
      آمریکا دزد نفت و ناموس عراق است
  • ‌علی‌ IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 2
    شرم‌اوره‌مردم‌بی‌دفعا‌غزه‌رو‌اواره‌کردید‌حالا‌نقشه‌شوم‌برای‌مردمگرسنه‌و فقیر‌یمن‌‌‌کشیده‌اید‌در‌ن نهایت‌جنگ‌ووارد‌عراق‌وایران‌خواهید‌کرد‌وازاین‌‌ کشورها‌ویرانه‌ای‌‌ورای‌خوش‌خدمتی‌به‌پوتین‌تبدیل‌میکنید
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      1 0
      چرت نگو علی آقا مزخرف نگو علی آقا اراجیف نگو علی آقا
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      کاملا درسته نظرهای تند روها در اینجا نه از روی علم جنگی است نه سیاست و نه اقتصاد فقط از روی بغض و کینه و جیراه خواری است واقعا عقل سلیم باید داشت کینه همیشه دشمن عقل است مگر جیره خواری در میان باشد
  • یاسر IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    2 1
    فقط بازبان زور صحبت کنید با آمریکا واسرائیل
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    سرافعی کجاست.بغداد.تل اویو.دمشق.مسکو.کابل؟خداوکیلی هرکجاکه هست.چنان سرش راله کنیدکه دیگه زنده نشود
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    1 1
    الان کلبصره دست آمریکاست و نفت به غارت میبرند
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    آمریکا چاره ای جز خارج شدن از عراق ندارد من پیشنهاد میکنم به انجمن حمایت از حیوانات شکایت کند بلکه عراقی ها دست از سرش بردارند
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 2
    بایدتاسف خورد به اون جهانی که عطوان تحلیلگرش باشه
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    کشتار غزه و جو منفی کشورهای مسلمان در برابر آمریکا این کشور را ب طرف افسردگی می‌برد. افسردگی که در روح و روان آنها تاثیر طولانی مدت می‌گذارد. حملات جمعی غرب ب روسیه هم طرفدار مشت گره کرده ای ندارد، اثرات ای دو جنگ آنها را بدرون دراگون می‌فرستد.
  • اسماعیل IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    2 1
    آمریکاتمام تلاش خودراخواهدزدتاازعراق خارج نشود. فقط بازبان زورممکن است برود.
  • امیر IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 1
    عراقی‌ها باید تا ابد ممنوندار آمریکاییها باشند که صدام دیکتاتور راسر نگون کرد
  • سج IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 1
    امریکا میانجی گر عراقی ها هست اگه امریکا از عراق بره بیرون عراق دوباره وارد جنگ داخلی میشه و چند تیکه میشه...
  • محمد US ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 2
    ای کاش یک هزارم ارزشی که برای عراق و یمن و فلسطین و اسرائیل قائل هستید برای مردم ایران هم ارزش قائل بودید
  • ملیحه IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    پایگاه عین اسد خیلی بزرگه؟ این همه موشک میخوره ولی خراب نمیشه
  • عباس IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    1 0
    مدیران خائن و خودباخته اداره شمال عراق هر چه توان دارند برای ماندن آمریکا در عراق زور میزنند و التماس می کنند، چنان پاچه آمریکا را گرفته اند که انگار جان ناقابلشان به این استعمار بسته است، اگر آمریکا در خروج از عراق تعلل کرد باید این نوچه‌های خائن را بشدت گوشمالی داد
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    امریکا صدام را برداشت اما ایران صاحب عراق شد . بنظر میرسد امریکا و ایران در این مورد تبانی کردند و توافقاتی در پس پرده دارند ‌.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    نیروهای مسلح دول اسلامی برای جهاد با اسرائیل متحد ومتراکم و متفق شوند، مقطع زمانی حیاتی کنونی بهترین فرصت وبهانه برای نابودی اسرائیل است. پرونده جنایت بی سابقه یهود غاصب در غزه با کشتن چهل هزار کودک و زن مسلمان بی گناه وبی تقصیر در صد روز دلیلی منطقی وقانونی برای نابودی اسرائیل است ، این فرصت و بهانه نابود کردن اسرائیل هر صد سال یک بار هم پیش نمی آید و اکنون پیش آمده. یک کشور باید لیدر وجهت دهند اتحاد نیروهای مسلح دول اسلامی برای جهاد با اسرائیل شود و از نیروهای مسلح دول اسلامی برای جهاد با اسرائیل بیعت بگیرد.ایران می تواند لیدر این اتحاد وبیعت مقدس شود. موضع گیری محکم اخیر کشور مصر در مقابل اسرائیل و تهدید نظامی اسرائیل توسط مصر نشان می دهد که دول اسلامی انگیزه قوی برای جهاد با اسرائیل دارند . ایران نباید به تنهایی به نبرد مستقیم یا غیر مستقیم با اسرائیل رود که اگر چنین کند قطعا خوار و ذلیل خواهد شد وشکست خواهد خورد ، خداوند با جماعت است و خداوند از مسلمانان امت واحد ومتفق و متحد را می خواهد نه امت متفرق و پراکنده.راه آزادی قدس از مسیر اتحاد دول اسلام می گذرد ولاغیر وتا زمانی که دول اسلامی پشتشان به همدیگر باشد و متحد نباشند وهمدیگر را به خیانت متهم کنند و برشکافها و اختلافهای طبیعی دامن بزنند یهود غاصب برهمه دول اسلامی سوار خواهد بود و برآنها مسلط خواهد بود و دول و ملت‌های اسلامی برای همیشه با یک کابوس و وحشت و ترس همیشگی دست به گریبان خواهند بود. حضرت علی ع می فرمایند از هرچیزی که می ترسید خود را در آن اندازید و با آن عامل ترس در گیر شوید آنگاه ترستان زایل خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس