عطوان

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به حملات موشکی سپاه به مواضع گروه‌های تروریستی در پاکستان، سوریه و موساد در اربیل عراق، این اقدام را حاوی پیامی قوی تهران به تل آویو و واشنگتن دانست.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب طی مطلبی در روزنامه رای الیوم درباره حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه و مقر رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق آورده است: حمله موشکی به مقر موساد اسرائیل در اربیل و مراکز وابسته به مخالفان سوری و نیز داعش در ادلب، نمایانگر تحول هجومی بی سابقه ایران نه فقط از حیث شدت و دقت اصابت به اهداف بلکه از حیث نوع و ابعاد موشک‌های دقیقی است که مورد استفاده قرار گرفت و حاوی پیام هدفمند خطاب به طرف‌های خاصی است.

وی در ادامه آورده است: با نگاهی به این حملات و نوع آن، ذکر چند نکته ضروری است؛

نکته اول: این اولین باری است که سپاه پاسداران از موشک‌های دقیقی استفاده می کند که اهدافی در مسافت ۱۲۳۰ کیلومتری را در سوریه و همچنین در اربیل در شمال عراق را هدف قرار می‌دهد.

نکته دوم: این حمله واکنش انتقام جویانه به ترورها و اقدامات تروریستی علیه ایرانیان در داخل و خارج است؛ انتقام از حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان که به شهادت ۸۴ نفر منجر شد - موسادی که مقر آن در اربیل مورد هدف قرار گرفت- در ورای آن بود و حمله به تروریست ها در ادلب (شمال غرب سوریه) به ویژه هیئت تحریرالشام که به نظر می‌رسد در واکنش به ترورهای مشاوران سپاه است که بارزترین آن سید «رضی الموسوی» مشاور سردار سلیمانی بود.

نکته سوم: اعلام علنی این حملات از سوی سپاه بر خلاف مواقعی که سپاه سکوت می‌کرد یا بیانیه های مبهمی صادر می‌نمود.

نکته چهارم: این حمله انتقامی بسیار سریع و به فاصله اندک بر خلاف معمول انجام شد و ناقض واکنش سرد سابق بود، مبنی بر اینکه در زمان و مکان مناسب واکنش نشان می‌دهیم.

نکته پنجم: سپاه پاسداران اعلام کرد که این اقدام انتقام جویانه فقط در واکنش به اقدامات تروریستی یا ترور ایرانی‌ها نیست، بلکه در واکنش به ترور فرماندهان سوری، لبنانی، فلسطینی و عراقی نیز هست که نشانه وحدت میادین انتقام است و این تحولی جدید است. در لبنان «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، در جنوب لبنان «وسام الطویل» فرمانده بارز حزب الله و در عراق «ابوتقوی العراقی» یکی از فرماندهان بارز النجباء ترور شدند.

عطوان در ادامه نوشت: با توجه به پنج نکته ای که گفتیم می‌توان نتیجه گرفت که ایران به طور مستقیم وارد رویارویی با آمریکا و متحدانش (در منطقه) شده و جبهه های سوریه و عراق را فعال کرده است. پیام آشکار و مستقیم ایران این است که از مرحله پاسخ در زمان و مکان مناسب عبور کرده یا به عبارت دیگر خیلی سریع واکنش نشان داده است و اوضاع کنونی زمان و مکان مناسب برای واکنش به حملات اسرائیل یا آمریکا به شکل مستقیم است. ایران تصمیم به ورود مستقیم و اعلام جنگ علیه آمریکا و اسرائیل و توسعه جنگ غزه گرفته است.

وی همچنین نوشت: ما در برابر مرحله رویارویی متفاوتی در خاورمیانه به سر می‌بریم که محور مقاومت به پیش می‌برند و به نظر می رسد زمان صبر راهبردی به پایان خود نزدیک می‌شود. نشانه های این مرحله جدید در تشدید درگیری در جبهه یمن، جنوب لبنان، سوریه و عراق در قالب حملات موشکی و پهپادی به اهداف آمریکا و اسرائیل و توقیف کشتی هاست. این پیام قوی ایران به واشنگتن و تل آویو است، آیا آنرا مورد توجه قرار خواهند داد و به خوبی از آن عبرت خواهند گرفت یا به دغل بازی ادامه خواهند داد و تاوان بسیار سنگینی در نهایت خواهند داد؟

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    33 6
    بنظرم نه آنها سر عقل می آیند و نه ما از خط اسلامی و انقلابی و دفاع از مظلومان و ستم دیدگان بویژه فلسطین عقب می کشیم. تا یک جنگ فراگیر و گسترده شکل نگیرد تقابل ما با آمریکا و اعوان و انصارش دائمی خواهد بود.
    • کیوان IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      17 4
      ان شاءالله تا نابودی دشمنان ایران اسلامی از پا نخواهیم نشست (داخلی و خارجی فرق ندارد)... هیهات من الذله... الله اکبر... خامنه ای رهبر... مرگ بر ضد ولایت فقیه
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      5 3
      اخه امریکا مرد جنگ نیست فقط با مارموزی میخاد بجنگه
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      2 0
      آمریکا و انگلیس و فرانسه و تخم نامشروعشون اسرائیل = پشم
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      1 0
      همین الان که ماجرای غزه و لبنان داغه همتون جمع کنید از ایران برید همونجا با امریکا و اسرائیل بجنگید
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    6 18
    نه، ایران همیشه برای ترور مردمش سریع پاسخ میده. این ورود مستقیم نیست بلکه جهت جلوگیری از گسترش جنگه. یک هشدار قوی، قبل از جنگ و جهت اصلاح و جلوگیری از جنگ معنا داره. نشان دادن علنی هیمنه، میتونه اثرات روانی در نیروهای دشمن و حتی در سطوح مدنی داشته باشه. مثلا در اسرائیل و آمریکا و اروپا. میتونه کمکی به نیروهای مقاومت باشه. نزدیکه که شیر نر، بلند بشه!
  • DE ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    11 5
    خخخخ حالا یک مشت قمپوزیسیون الدنگ وطنفروش بیسواد خنگ پادوی صهیون توسری خور و خود تحقیرکن کوتوله قایم شدند پشت مانیتور و برای ایران رجز میخونند اون از علی کریمی فک دراز وطنفروش دزد توپ لگد کن که با یک سیلی آبدار در شلوار خودش اغتشاش میکنه و کلا قهواه ی میشه این تازه گنده ترینشونه بقیه شون که یک مشت عجب وزغ بیشتر نیستند جیغ زن هرزه گی بردگی میزنند..
    • رضا IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      16 5
      اوهوی آلمانی ! تو چقدر بد دهن و بی حیائی ؟! شرم کن ، اینجا خانواده نشسته ! انگار بچه کف خیابونی !
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    4 3
    نصرمن الله وفتح قریب
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    5 3
    الا ان نصرالله قريب
  • CN ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    2 1
    عطوان زود احساساتی میشه.
  • یزدان IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 2
    اخه دیگه کیه که عطوان جیره خور رو نشناسه
    • سروش IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      2 1
      انسان آزاده جیرش رو از دست خدا میگیره نه مثل اصلاحات و عوامل آمریکا و صهیونیستی از سفارتخونه ها جیرش رو مثل سگ جلوش بندازند و طرف هم چه خوش خدمتی هم که نمیکنه
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    3 2
    دوره بزن درو تمام شده
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    2 5
    حمله به اربیل وادلب و پاکستان پیامی واضح و روشن به طالبان وباکو بود که دست از پا خطا نکنن
  • ناصرامرایی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    ایران می بایست حملات مخفی علیه رژیم هار صهیونیستی رو مستقیم با بیانی رسمی اعلام میکرد تا یادشان بماند هر عملی که از آنان سر بزند پاسخی یه عملیات از جنس خیبر است
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    نیروهای مسلح دول اسلامی برای جهاد با اسرائیل متحد ومتراکم و متفق شوند، مقطع زمانی حیاتی کنونی بهترین فرصت وبهانه برای نابودی اسرائیل است. پرونده جنایت بی سابقه یهود غاصب در غزه با کشتن چهل هزار کودک و زن مسلمان بی گناه وبی تقصیر در صد روز دلیلی منطقی وقانونی برای نابودی اسرائیل است ، این فرصت و بهانه نابود کردن اسرائیل هر صد سال یک بار هم پیش نمی آید و اکنون پیش آمده. یک کشور باید لیدر وجهت دهند اتحاد نیروهای مسلح دول اسلامی برای جهاد با اسرائیل شود و از نیروهای مسلح دول اسلامی برای جهاد با اسرائیل بیعت بگیرد.ایران می تواند لیدر این اتحاد وبیعت مقدس شود. موضع گیری محکم اخیر کشور مصر در مقابل اسرائیل و تهدید نظامی اسرائیل توسط مصر نشان می دهد که دول اسلامی انگیزه قوی برای جهاد با اسرائیل دارند . ایران نباید به تنهایی به نبرد مستقیم یا غیر مستقیم با اسرائیل رود که اگر چنین کند قطعا خوار و ذلیل خواهد شد وشکست خواهد خورد ، خداوند با جماعت است و خداوند از مسلمانان امت واحد ومتفق و متحد را می خواهد نه امت متفرق و پراکنده.راه آزادی قدس از مسیر اتحاد دول اسلام می گذرد ولاغیر وتا زمانی که دول اسلامی پشتشان به همدیگر باشد و متحد نباشند وهمدیگر را به خیانت متهم کنند و برشکافها و اختلافهای طبیعی دامن بزنند یهود غاصب برهمه دول اسلامی سوار خواهد بود و برآنها مسلط خواهد بود و دول و ملت‌های اسلامی برای همیشه با یک کابوس و وحشت و ترس همیشگی دست به گریبان خواهند بود. حضرت علی ع می فرمایند از هرچیزی که می ترسید خود را در آن اندازید و با آن عامل ترس در گیر شوید آنگاه ترستان زایل خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس