عطوان: بلینکن دروغ می‌گوید/ ساکنان غزه طرح کوچاندن را به شکست کشاندند

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب نوشت: نتانیاهو از همه خطوط قرمز خود دست برداشته و آماده گفت وگو با حماس از طریق میانجی گران قطری و آمریکایی است؛ همان حماسی که به دنبال نابودی آن بود.

به گزارش مشرق، عطوان در مطلبی در رای الیوم با اشاره به چراغ سبز تل آویو به گفت وگو با حماس آورده است: هنگامی که «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به حماس و رئیس آن در غزه، مبارز نستوه «یحیی السنوار» برای بازگشت به گفت وگو به منظور دست یابی به توافق جدید مبادله اسیران روی آورده و آمادگی خود را برای دادن امتیازات بزرگ اعلام می‌کند، این به مثابه اعتراف آشکار و روشن به شکست حمله رژیم صهیونیستی به غزه و شکست بزرگ ارتشی است که خود را شکست ناپذیر می ‌داند.

وی می نویسد: اظهارات رئیس رژیم صهیونیستی همزمان با برگزاری نشست سه جانبه در لهستان میان «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر، رئیس سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» و «ویلیام برنز» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به «سیا» برای ازسرگیری مذاکرات با حماس به منظور دست یابی به آتش بس انسانی با هدف آزادی اسیران دو طرف است.

عطوان می افزاید: مرحله دوم گفت وگو پس از فشارهای فراوان بر کابینه نتانیاهو، از سوی خانواده اسیران صهیونیست و افکار عمومی این رژیم است که خود را در معرض خدعه بزرگ از سوی نتانیاهو، کابینه و ارتش اسرائیل می‌بینند و به باور راسخ رسیده‌اند که همه وعده های داده شده درباره تحقق اهداف حمله به غزه به ویژه غلبه بر حماس و بازگردانیدن اسیران با قدرت، دروغی گمراه کننده بوده است.

عطوان ادامه می دهد: نتانیاهو از همه خطوط قرمز خود دست برداشته و آماده گفت وگو با حماس از طریق میانجی گران قطری و آمریکایی است؛ همان حماسی که به دنبال نابودی آن بود. نتانیاهو از راهکار نظامی برای بازگردانیدن اسیران دست برداشته است.

این تحلیلگر اضافه می کند: السنوار بازگشت به مذاکره را نخواهد پذیرفت، مگر پس از توقف کامل جنگ و خروج نظامیان اسرائیلی از مناطقی که در غزه اشغال کرداند و نیز اجازه دادن به ورود کمک‌های دارویی و غذایی، سوخت، آب و برق به غزه. السنوار که مذاکرات موسوم به آتش بس انسانی موقت را متوقف کرد، هرگز در مرحله جدید از مذاکره جز به خالی کردن زندان‌های رژیم صهیونیستی و آزادی همه اسیران قدیمی و جدید فلسطینی راضی نخواهد شد.

وی می نویسد: امتیازات بزرگ و دردناکی که رئیس رژیم صهیونیستی از آن سخن گفته‌ و بارزترین آن، آزاد نشدن اسیرانی است که نظامیان صهیونیست را کشته یا به زعم تل آویو، دستشان به خون آغشته است و دست برداشتن از این شرط، مقدمه تن دادن به شروط حماس برای آزادی همه اسیران و در راس آنها «مروان البرغوثی» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح است که حبس ابد برایش صادر شده است.

عطوان تاکید می کند: شکست‌های بزرگ ارتش رژیم صهیونیستی و کشته شدن صدها نظامی آن و انهدام بیش از ۵۰۰ تانک و نفربر و خودروهای زرهی و از دست دادن حمایت بین المللی، داخلی، کشته شدن اسیران این رژیم به دست نظامیان خودی به سبب آشفتگی و فروپاشی روحیه و حالت وحشتی که در آن به سر می‌برد؛ همگی یا جداگانه سبب شد تا مقامات رژیم صهیونیستی برای کاهش تلفات و خسارات به میز مذاکره بشتابند.

به گفته عطوان، «مذاکراتی آتی بسیار سخت خواهد بود، زیرا حول محور اسیران صهیونیست است که بیشتر آنها را ژنرال‌ها و نظامیان تشکیل می‌دهند، نه افراد عادی مشابه آنچه در مرحله مذاکرات انجام شد. تعداد این اسیران حداقل ۱۴۰ نفر است که مذاکره کننده فلسطینی در موقعیت قوی قرار می‌دهد و این به سبب پشتوانه پایداری و پیروزی هایش و شکست های متوالی دشمن در همه زمینه‌هاست.»

وی اضافه می کند: برخی تحلیلگران صهیونیست که بیشتر آنها را ژنرال‌های بازنشسته تشکیل می‌دهند، به این واقعیت اذعان کردند که السنوار مردی قوی تر در مقایسه با بایدن و نتانیاهو است و حرف آخر را می‌زند، زیرا به خوبی از ذهنیت «اسرائیلی ها» آگاه است، شکست بزرگ در تاریخ این رژیم را مهندسی کرد، از پایگاه مردمی قوی برخوردار است و ایمان راسخ دارد که طولانی شدن جنگ به نفعش است و مهمتر از همه اینکه، از مرگ هراسی ندارد و مشتاق شهادت است.

این تحلیلگر می افزاید: اسرائیل در مسیر زوال قرار دارد و مقاومت پابرجاست و برگه برنده های زیادی دارد، با گذشت بیش از هفتاد روز از جنگ، اندکی از توان خود را گذاشته و همچنان به موشکباران تل آویو و شهرک های اطراف غزه مانند اشدود، عسقلان و سدیروت ادامه می دهد. پایداری مقاومت در غزه همه قواعد درگیری و معادلات قدرت در خاورمیانه را تغییر داده و خواهد داد و تغییراتی گسترده ای ایجاد خواهد کرد که به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی نیست.

به گفته عطوان، السنوار از زیر زمین سربلند خارج خواهد شد و در شهرهای غزه در حالی که علامت پیروزی را نشان خواهد داد، قدم خواهد زد و نتانیاهو و ژنرال‌هایش سرافکنده به سلولهایشان خواهند رفت، البته اگر به همراه میلیون‌ها شهرک نشین به سرپناه‌های امن در اروپا نگریزند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    4 10
    توساکت
  • ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    6 13
    عطوان معمولا تحلیل هاش کشکی و آبکی اصلا نمی بینه که چندین هزار نفر ادم بیگناه به خاطر حمله ضعیف السنوار مقابل گلوله قرار گرفتن و خسارت وارد شده بی نهایت سنگینه که هیچ حکومت حامی فلسطین هم قادر به جبرانش نیست تازه خط و نشون نهایی هم براش کشیده شده و به محض توافق السنوار به قتل خواهد رسید
    • ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      4 10
      شما هم خیانت های قبلی حاکمان فلسطین رو به جای مقاومت به صلح روی آوردن و نمیبینی، این شهیدان امروز غزه نتیجه همون صلح هاست، زهی خیال باطل
    • ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      1 1
      عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .ــــ سنت الهی است: مستکبران تاریخ ؛ توسط ضعیفترین مخلوقات نابود شوند. نمرود که ادعای خدایی می نمود و می گفت انا احیی و امیت ؛ با کوچکترین موجود زنده شناخته شده آنزمان یعنی پشه ـــ و فرعون که عربده می زد انا ربکم الاعلی توسط شل ترین موجود دنیا یعنی آب ـــ آمریکا نیز توسط ضعیفترین کشورها (چه از لحاظ GDP ؛ چه از لحاظ نظامی و چه از لحاظ رسانه و تبلیغات) یعنی به قول روح الله: پابرهنگان زمان: یمن و غزه ـــ عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .
  • ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    4 5
    خواستم بگم مجاهد فی سبیل الله السنوار به عنوان یک قهرمان مقاومت رو بیارید ایران و حفاظت کنید اتفاقی برای ایشون نیوفته یادم آمد شهید بزرگوار فخری زاده ، صیاد و شهدای عزیز هسته ای رو از دست دادیم بخاطر سهل انگاری عمدی و خیانت بعضی از ضد انقلاب ها و نظام داخلی پس بهتره همون لبنان و فلسطین باشند امنیت ایشون بیشتره
  • مهدی ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    1 7
    کسانی که تفاوت تحلیل راهبردی با تحلیل نقطه ایی را خوب میدانند. سخنان عطوان را به حقیقت نزدیک می‌بینند. مردم غزه مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح دادند و همین باعث پیروزی آنها خواهد شد. در جنگ آن طرفی که توان تلفات دادن و هزینه دادن بیشتری دارد پیروز است.
  • ح ر ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    0 2
    یک مسئله مهم و مخرب که وجود دارد تبلیغاتی است که این تحلیلگران در مورد اشخاص و رهبران مبارز می کنند که تحریک و جری کننده هرچه بیشتر دشمن برای دسترسی و نابودی هرچه زودتر آنها است
  • حق ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    1 4
    دل خوش کنی .است اگر به قرآن اعتقاد داریم ای بچه ها و مردمی که هر روز دارند تیکه تیکه میشن ونگاه کردن هر انسانی حتی غیر مسلمانان را آزرده وای شما هر روز دم از تفرقه خون کینه و....می زنید ولارت‌خالی و رفتن به غزه به دروغ ... واسرایبل خبیث کارشون راحت پیش‌میبره. مشکلشون رو حل کنید فقط هدف ضد خدا وبشری خودتون.. روزی لخت می‌کنه روزی غرق روزی آوار ....بخدا شما چه دینی دارید انسان اصلا براتون معنی نداره قیامت محشر شب اول قبر منتظره ..هرچه کنی به خود کنی اهشون بخدا میگیره ..فلسطینی آرامش میخواد از بس با سیخک زدن شما به افرادی مثل حماس با پول مردم در قطر و....شاهانه زندگی می کنند و هر کدام 20پسر و. حیف و میل پول مردم ایران بخدا حق الناس قیامت جواب داره واسه تو این دنیا هم میگیره منتظر باشید چوب خدا صدا ندارن این بماند یادگاری اگر زنده بودیم تا سال 1406
  • 7 مقدس ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    1 2
    این جنس چی می زنه ساقیش کیه ما هم برویم بگیریم کلا چرت و پرت میگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس