نقش بنگاه‌های املاک در گرانی مسکن/ شناسایی ۲۶۰۰ بنگاه املاک غیر مجاز در پردیس

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن در حالی از پلمب 5 هزار و 600 بنگاه املاک متخلف در سطح کشور خبر داده که اثر این پلمب، بر قیمت‌ها مشخص نیست!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

همه منتظر اثر قیمتی پلمب 5 هزار و 600 بنگاه املاک متخلف!

سردار فدوی: خدمت باید طوری باشد که مردم آن را حس کنند/ رئیس کمیسیون عمران مجلس: باید به سمت قیمت‌گذاری برویم

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن، املاک و مستغلات کشور، از عملیات منسجم و مستمر گشت‌های مشاور املاک در سه شهر پیشوا، قرچک و ورامین در هفته جاری خبر داد.

به گزارش ایرنا، علیرضا مهلی در کارگروه تنظیم بازار مسکن و مستغلات کشور گفت: در دو هفته گذشته با هماهنگی فرمانداران شهرهای قدس، ملارد و دماوند در این شهرها حاضر شدیم و با کمک‌های موثر اداره‌های راه و شهرسازی، شهرداری، فرمانداری، صنعت و معدن، تعزیرات حکومتی و اماکن توانستیم تعداد زیادی بازدید از مشاوران املاک داشته باشیم و دفاتر مشاوران املاک غیرمجاز را پلمب کنیم.

وی بیان‌داشت: این عملیات از ابتدای هفته جاری در استان تهران و با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده در شهرهای جنوب شرق استان (پیشوا، قرچک و ورامین) آغاز شده و با قدرت در حال انجام است.

مهلی افزود: ساماندهی مسکن از اولویت‌های دولت سیزدهم است و گشت‌های مشترک در جنوب شرق استان تهران فعال شده‌اند و در این چند روز تعدادی از بنگاه‌های متخلف با دستور قاضی تعزیرات حکومتی پلمب شده‌اند.

وی همچنین از پلمب پنج‌هزار و ۶۰۰ بنگاه املاک متخلف در کل کشور و بازرسی ۸۰ هزار مورد مشاور املاک از آغاز طرح ساماندهی و تنظیم بازار اجاره مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت ماه امسال تاکنون خبر داد.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن در ادامه سخنان خود، مهمترین تخلفات بنگاه‌های معاملات املاک را نداشتن پروانه کسب، عدم درج نرخ نامه، گران فروشی و اخذ کمیسیون بیش از رقم مجاز، استفاده از اجاره نامه‌های دستی، عدم ثبت سیستمی و ندادن کد رهگیری به متقاضیان اعلام کرد و گفت: با وجود اطلاع رسانی‌های مکرر از شهروندان نیز انتظار داریم با آگاهی به حقوق شهروندی خود به بنگاه‌های املاک مراجعه کنند.[1]

*این اقدامات قابل تحسین دولت اما در حالی است که اثر آنها باید در بازار قیمت مسکن و اجاره مشاهده شود.

ولی نه تنها اثری مشاهده نمی‌شود بلکه شاهد افزایش قیمت‌ها نیز هستیم.[2]

مسئولان دولتی باید فکری به حال این مسئله بکنند و ایراد کار را کشف کنند که چرا علیرغم برخی برخوردها و دستورات؛ اما این رفتارها نتوانسته اثری در قیمت‌ها بگذارد.

***

رئیس کمیسیون عمران مجلس: باید به سمت قیمت‌گذاری برویم

سردار فدوی: خدمت باید طوری باشد که مردم آن را حس کنند/ رئیس کمیسیون عمران مجلس: باید به سمت قیمت‌گذاری برویم

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در مصاحبه با تسنیم گفته است: یکی از مولفه‌های مهم ساخت و ساز مسکن، مصالح ساختمانی است که در این بین فولاد و سیمان اهمیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به این‌که فولاد و سیمان از طریق بورس عرضه می‌شود، افزود: آن‌چیزی که انتظار می‌رود از بورس این‌ است که منابع مالی را جذب و آنرا به بخش تولید هدایت کند. ضمن این‌که باید شفافیت داشته باشد و کالا را با قیمت واقعی عرضه کند.

رضایی با بیان این‌که اما بورس به عاملی برای افزایش قیمت تبدیل شده است، ادامه داد: شاید قوانین ایراد دارد یا این‌که نتوانسته‌ایم -بورس- را مدیریت کنیم.

وی افزود: یک سری افراد برای خرید سیمان و فولاد رقابت می‌کنند و قیمت را بالا می‌برند. مثلاً می‌گویند امروز سیمان در بورس N تومان قیمت‌گذاری شد. در واقع کشف قیمت می‌شود و مابقی کالاهای بورسی نیز گران می شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: بورس باعث شده تا قیمت سیمان و فولاد به‌صورت غیرمستقیم افزایش یابد. همین موضوع را برای قیر و سایر نهاده‌های ساختمانی هم داریم. شرایط ما عادی نیست و باید به سمتی برویم تا بتوانیم برخی کالاها را قیمت‌گذاری کنیم.

رضایی در عین حال بیان کرد: درست است که بر اساس چارچوب اقتصاد این کار خیلی معنی نمی‌دهد و باید اقتصاد آزاد باشد تا بازار بتواند خود را تنظیم کند، اما این به شرطی است که همه مولفه‌ها درست چیده شده باشد. افزایش قیمت دلار باعث سود در صادرات می‌شود و صاحبان کالا ترجیح می‌دهد تولید خود را صادر کنند به جای این‌که آنرا وارد بازارهای مصرفی داخلی کند.[3]

*آقای رضایی حرف دل تحلیلگران دلسوزی را زده‌اند که بیش از یک دهه است بر وقوع پدیده "گرانی بیقاعده" در بازار کالا و خدمات ایران تأکید دارند.

گرانی بیقاعده‌ای که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و نوشداروی آن هم جز قیمت‌گذاری و نظارت دولت بر قیمت‌ها نیست.

تأسف‌انگیز آنکه برخی مسئولان که این تحلیل درست را نمی‌بینند یا نمی‌پذیرند نیز دائما با جمله خطرناک "با قیمت‌گذاری دستوری مخالفیم" ژست می‌گیرند و به این وسیله البته به هیزم خشک آتش گرانی بیقاعد تبدیل می‌شوند.

دلسوزان کشور باید در این زمینه فکری بکنند و با "جهاد تبیین اقتصادی" از استیصال مردم که بواسطه گرانی بیقاعده حادث شده، بکاهند.

***

سردار فدوی: خدمت باید طوری باشد که مردم آن را حس کنند

سردار فدوی: خدمت باید طوری باشد که مردم آن را حس کنند/ رئیس کمیسیون عمران مجلس: باید به سمت قیمت‌گذاری برویم

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران طی سخنانی در مراسم معارفه فرمانده جدید سپاه قدس گیلان گفته است: قدرت نظامی جمهوری اسلامی در برابر سایر کشورهای منطقه غیر قابل باور است، رژیم صهیونیستی که ایران را تهدید می‌کند بداند قدرت بازدارندگی نیروهای نظامی در جمهوری اسلامی به اعتراف محققان آمریکایی و رژیم صهیونیستی بسیار قوی است آنگونه که در طول ۴۴ سال در هیچ عرصه‌ای نتوانستند انقلاب اسلامی را شکست دهند.

به گزارش ایرنا،‌ او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خدمت باید به گونه‌ای باشد که مردم به وضوح آن را حس کنند؛ یکی از اهداف سپاه پاسداران را کمک به دولت‌ها در عرصه‌های مختلف اعلام کرد و افزود: هرگاه جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف با مشکل مواجه شد این نهاد انقلابی برای رفع بحران و اتمام پروژه‌های عمرانی در کشور پای کار آمده است.[4]

*گزاره راهبردی "خدمت باید به‌گونه‌ای باشد که مردم واضحا آنرا احساس کنند" بایستی بیش از این مورد تأکید همه مسئولان کشور باشد.

خدمتی که حس نشود از 2 حال خارج نیست. یا اساسا خدمتی در کار نبوده و یا مردم با نمایش مواجه هستند.

هیچ مدیری نمی‌تواند بگوید ما خدمت کرده‌ایم و مردم به فلان و بهمان دلیل؛ اثر خدمت ما را احساس نمی‌کنند!

چون این حرف از اساس یک حرف غیر عقلانی و کذب است.

سپاه پاسداران بر مبنای وظیفه‌ای که در دفاع از انقلاب اسلامی ایران دارد؛ بر مدار بصیرت‌بخشی به مردم نیز ره می‌سپارد و تأکید سردار فدوی بر الزام حس شدن خدمات توسط مردم نیز از مصادیق اتمّ بصیرت‌بخشی به جامعه است.

***

1_ https://irna.ir/xjNFvM

2_ mshrgh.ir/1534342

3_ https://tn.ai/2969161

4_ https://irna.ir/xjNFHZ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 11
  • پرشیا IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    20 2
    از دست رییسی خیلی ناراحتم آقایان مشرق مردم بخصوص قشر متوسط و ضعیف خیلی ناراضی هستند بخدا خود من که رای به رییسی دادم الان حرصم درآمده و از درون دارم منفجر میشم که چرا حرف اینهایی که میگفتن رییسی هم هیچ کاری برا مردم نمیکنه درست داره از آب در میاد
  • درخشان IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    15 1
    آقای کوچی نماینده مجلس 100 سال است تو این کشور قیمت گذاری دستوری شده نتیجه این است که همه میبینیم هجالت بکشید دست از این تزهای مسخره بردارید از بیکاری میخواهید برای خودتان کار درست کنید چند تا اداره جدید رییس هم میخواهد
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      4 9
      والله العلی العظیم که اقتصاد ایران تو قیمت و بازار از آمریکا و اروپا آزاد تر و بی در و پیکر تره. خودتون رو به اون راه نزنید! این حرف ها کنترل بازار نیست کنترل بازار و پیمان سپاری ارزی رو برید از روسیه یاد بگیرید. طالبان تو کنترل بازار و قیمت از ما موفق تره!
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    8 0
    عجب کلام دقیقی ، خدمت باید طوری باشد که احساس شود . با هر اندازه ای که هست . ایکاش این بمرام همگانی دستگاه ها و افراد تبدیل شود ، زمان و کار نیاز داره ، متاسفانه دولت های بعد از جنگ از این حال و هوای ربوبی فاصله مان دادند یکجور عقبگرد
  • مهرداد IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    15 2
    بله دارندحس می کنند
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      2 7
      چی رو حس میکنی مهرداد جون؟ پس خوشبختانه هنوز over دوز نکردی
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    5 4
    با دستور چیزی درست نمیشه، دولت باید از احتکار زمین دست بردارد
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    6 2
    بله.ملت تو بازار قشننننگ گرمی این خدمت رو دارن حس میکنن!
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    5 2
    بدجوری هم دارند حس می کنند
  • عزیز IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    4 3
    عزیزان سپاه شما خیلی زحمت میکشید من قبول دارم ولی میشه بگید چرا شرکت بهمن موتور محصولاتش را دو سه برابر قیمت واقعیش به مردم میده
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    3 2
    از خودت شروع کن فشار نیارین به سازمان ها و شرکت ها که حتما توی گزینش مسایل غیر کاری رو مدنظر قرار بدن
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    1 6
    مژده به مظلومان که امپراطوری ایران دوباره زنده شده است
  • من ایرانیم IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    5 2
    خدمت باید طوری باشد که مردم حس کنند؟ کاملا داریم حس میکنیم خدمت
    • من ایرانیم IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      2 0
      من که دلال ارز هستم و نان خودم رو درمیارم ولی دلم به حال مردم فقیر میسوزد و از عواملی که به اقتصاد کشورم ضربه میزنند بیزارم
  • ناصر IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    4 3
    سردار فدوی جان خدمت نیروی های مسلح را ما میبینم چون امنیت و اقتدار رو شفاف میبینیم ولی مدیران اقتصادی فاسد هنوز قدرت دارند و ساختارهای دولتی را با طراحیهای غربگرایانه به سمت تورم و بدبختی هدایت میکنن وقتی پول گندم کار را نمیدهند که چرا موجب افزایش نقدینگی در کشور خواهد شد این یعنی بیشرفی .
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    6 0
    می دانید علت راه افتادن بنگاه های بی جواز چیست؟. زیرا بنگاه های معاملات املاک براساس یک فرمول من درآوردی چندین سال قبل، 10 برابر سابق (قبل از گران شدن بی رویه مسکن) حق الزحمه دریافت می کنند؟! مگر حقوق ها 10 برابر شده است؟ یا زحمت بنگاه داران 10 برابر شده است؟ وقتی حقوق ها 20 الی 30 درصد اضافه میگردد چرا باید حق الزحمه بنگاه داران ده برابر شود؟ چه کسی برچپاولگری این صنف فرصت طلب نظارت دارد؟.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    10 0
    من بازنشسته دارم کاملا حس می کنم تورم 100 درصد اضافه حقوق 20 درصد مخصوصا در خدمات پزشکی کشیدن دندان 900 هزار ترمیم ودرست کردن از 5ملیون تا 8 میلیون قیمت خوراکی‌ها که نگو از آرزوی خانه وخودرو رسیدیم به آرزوی کشیدن دندان وخوردن آب گوشت آقای رئیس ودولت واقعا دارن حس خدمت به مامی چشانن
    • حاجی از لندن IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      0 15
      منقل را رها کن تا حس نکنی
  • حسین DE ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    4 3
    حرف رئیس کمیسیون عمران آنقدر بی قاعده، غلط و بی نتیجه است که جلوی مرغ پخته بگذاری خنده اش میگیرد
    • پدی ازپیج همسایه IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      1 4
      مرغ آلمانی با طعم شیمیایی
  • حسین IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    12 0
    سردار فعلا گوشت کیلویی نیم میلیون و خانه و خودرو به قیمت کهکشانی
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 2
    شیر سپاه همیشه آرام وخندان هست وای به حالا صهیونیستهاکه شیر ایران را ناراحت کنند که باغرشش هرچی گاو اسراییلی را نابود میکنه
  • CA ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    2 0
    تمام اين مشگلات برا اين است که افراد ناکارآمد در ارکان اصلى و ارگان هاى کشور متصدى امر هستند٬ مشرق هم فقط تلاشش بر اينکه که چه جورى بتونه جملات کاربران رو سانسور بکنه
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    2 0
    وقتی یک بیسواد شاید هم نیمسوزی رییس کمیسیون عمران مجلس باشد همین می‌شود آخه مردک کشور از یک فقره قیمتگذاذی دستوری بنزین چه خیری دیده که میخواهی آنها به همه جا تصمیم دهی و همه جا را به بحران و بن بست مشابه وضعیت بنزین بکشانی؟
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    2 0
    با اعماق وجودمون حس کردیم
  • وحید IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    2 0
    ربا کم فروشی گران فروشی طمع کاری رشوه پارتی همه هست با قانون جدید حل نمیشه دست دزد رو قطع کردن حد زدن آبرو بردن توقیف اموال راهشه اما چرا نمیشه نگاه کنین ببینین مردم عادی بعد انقلاب از نظر مالی به کجا رسیدن مسئولین به کجا
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    0 0
    اسرائیل برای همیشه نابود شد وغیرممکنه ترمیم بشه
  • حمید IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    0 0
    به یاری خدا حماس اسراییل را نابود خواهد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس