حناچی و زاکانی

پیروز حناچی، شهردار سابق و اصلاح‌طلب تهران به تازگی ادعایی را علیه زاکانی و تیم مدیریتی شهرداری فعلی مطرح کرده که عملا به معنای وجود "فساد سیستماتیک" در شهرداری است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مواجهه جالب مقام امنیتی سپاه با طرح بازدارندگی آمریکا

مواجهه جالب مقام امنیتی سپاه با طرح بازدارندگی آمریکا/ گذشت سازمان امور مالیاتی از جریمه بانک‌های متخلف!

سردار محمد تولایی، معاون هماهنگ کننده سازمان اطلاعات سپاه پاسدران،‌ طی سخنانی در مراسم سالگرد شهادت سردار سیدحمیدرضا هاشمی در کرمان گفته است: وزیر دفاع آمریکا چند سال پیش اعلام کرد که امروز با دوستانمان جمع شده‌ایم راهی برای بازدارندگی مقابل جمهوری اسلامی پیدا کنیم!

او می افزاید: این روحیه شهادت طلبی است که وقتی تفنگداران آمریکایی توسط چند جوان لاغراندام جنوبی ما در نیروی دریایی سپاه به اسارت گرفته می شوند، از ترس به گریه کردن و کارهای زننده می‌افتند.

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگ کننده سازمان اطلاعات سپاه پاسدران انقلاب اسلامی بیان کرد: شهدا به مراسم ما نیاز ندارند اما ما به دعا و عنایت شهدا نیاز داریم تا این راه را که مقام معظم رهبری فرمودند، نزدیک قله هستیم طی کنیم و ان شاءالله به قله پیروزی و برافراشتن پرچم اسلام بر قلل رفیع جهان برسیم.[1]

*تفوّق و محاط بودن قدرت اطلاعاتی و نظامی ایران اسلامی نسبت به ابرقدرت‌های جهان؛ امروز تبدیل به یک مسئله غیر قابل انکار شده است.

مسئله غیر قابل انکاری که اگرچه همچنان کسانی برای کتمان آن تقلا می‌کنند لکن شاهد مثال بسیار است و در عرصه های مختلف منطقه و جهان می‌توان حکایت این تفوّق و این محاط بودن را دید و لمس کرد.

در عین حال بیان این نکته ضروریست که این استیلا و اقتدار اطلاعاتی و نظامی به دلیل قرار گرفتن ایران در موقعیت هژمونیک و تبدیل شدن نظام اسلامی به "قدرت چتر" است.

نتیجه دیگری نیز از این فرایند حاصل می‌شود که افراد بحّاث و مدّق باید درباره آن بیشتر اقتراح کنند و آن اینکه قدرت اطلاعاتی و نظامی؛ برآمده از یک اقتصاد قوی و درونزاست که می‌تواند مشکلات مختلف را خود حل کند.

***

گذشت سازمان امور مالیاتی از جریمه بانک‌های متخلف!

مواجهه جالب مقام امنیتی سپاه با طرح بازدارندگی آمریکا/ گذشت سازمان امور مالیاتی از جریمه بانک‌های متخلف!

اقبال شاکری، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در خصوص تامین منابع مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظف هستند بخشی از منابع تسهیلاتی خودشان را در قالب تسهیلات به حوزه مسکن، اختصاص دهند. این در حالی است که طبق آمار جز بانک مسکن که بیش از ۷۰ درصد به تعهدات خودش پیرامون پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن، عمل کرده سایر بانک‌های دولتی عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و بانک‌های خصوصی نیز هیچ عملکردی در پرداخت تسهیلات حوزه مسکن نداشتند.

به گزارش شفقنا، وی افزود: علیرغم پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های متعدد کمیسیون عمران مجلس و نیز پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی که با ارائه آمار و ارقام در شورای عالی مسکن و در حضور رئیس جمهور انجام شد، بانک‌ها به وظایف خودشان عمل نکردند. البته اخیراً چند بانک دولتی تحرکات کوچکی را آغاز کردند اما فاصله زیادی با تعهداتشان دارند.

شاکری گفته است: طبق قانون مذکور اگر بانک‌ها به تعهدات خود در قبال حوزه مسکن عمل نکنند باید ۲۰ درصد تعهد انجام نشده خود را به عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کرده و این مبلغ در صندوق ملی مسکن واریز شود که پس از گذشت دو و نیم سال از اجرای قانون هنوز این بند، عملیاتی نشده است.[2]

*ما قضاوت درباره این وضعیت تسهیلات بانکی و ماجرای وعده ساخت سالی 1 میلیون مسکن از سوی دولت را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

جالب آنکه وزیر مسکن دولت، پیش از این در اظهاراتی ابراز نگرانی کرده بود که مساکن ساخته شده در طرح نهضت ملی وارد ورطه سوداگری شوند!

او البته توضیح نداده بود که از کدام مساکن ساخته شده سخن می‌گوید؟[3]

در بحث گذشت سازمان امور مالیاتی از جریمه بانک‌های متخلف نیز با یک تأسف بزرگ مواجهیم.

این گذشت بی‌جا در واقع گذشتن از حق مردم برای برخورداری از مسکن ارزان بوده که مشخص نیست سازمان امور مالیاتی چگونه حاضر به اجرای قانون جریمه بانک‌های متخلف در بحث تسهیلات نهضت مسکن نشده و یا اگر نتوانسته؛ چرا حرفی هم درباره این اجحاف نزده است؟!

***

"فساد سیستماتیک"؛ ادعای حناچی علیه شهرداری زاکانی

مواجهه جالب مقام امنیتی سپاه با طرح بازدارندگی آمریکا/ گذشت سازمان امور مالیاتی از جریمه بانک‌های متخلف!

پیروز حناچی، شهردار سابق و اصلاح‌طلب تهران به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق درباره ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه خلازیر تهران گفته است: بخشی از خلازیر که در منطقه ۱۹ تهران است، زمین‌هایش وقفی است. ما آن زمان به اوقاف اعتراض کردیم که چرا اجازه دادید که این زمین‌ها تفکیک و واگذار شود. وقتی زمین‌ها تفکیک و واگذاری انجام شود، به طور طبیعی قدم بعد تقاضا برای ساخت‌وساز است. طبق طرح جامع و تفصیلی تهران، در آن زمین‌ها اجازه ساخت‌وساز وجود ندارد. حالا باید به این بپردازیم که چگونه این تخلف رخ داده است؟

او می افزاید: در زمان ما هم تخلفات در حوزه ساخت‌وساز بوده. این به آن معنی نیست که تخلف نبوده باشد. اما تخلفات گسترده نبود. در آن زمان مثلا دو یا سه روز که تعطیل می‌شد و عوامل کنترلی کنترل کمتری را در شهر داشتند، مثلا یک طبقه یا نیم‌طبقه ساخته می‌شد. تخلفات در آن دوره از این جنس بود. اما اینکه یک‌دفعه بالای ۱۶۰ هزار متر در کمتر از یک سال ساخته شود به این معناست که مانیتورینگ در شهر تهران خاموش شده است. اینکه این مانیتورینگ به عمد یا غیر عمد خاموش بوده باید بررسی شود. این پذیرفته نیست که چنین حجمی از ساختمان بدون اطلاع شهرداری ساخته شده باشد![4]

*طبعا انتظار این است که شهرداری تهران و شخص آقای زاکانی نسبت به این ادعای آقای حناچی؛ در یک فضای غیر هیجانی و منطقی پاسخ بدهند.

زیرا ادعای اطلاع ستاد شهرداری از ساخت و سازهای غیر مجاز ادعای کوچکی نیست و به معنی وجود فساد سیستماتیک است.

جدای از لزوم پاسخگویی اما بد نیست این سابقه را هم از حناچی در ذهن داشته باشیم که او پیش از این ادعاهای غلطی را نیز علیه شهرداری قالیباف مطرح کرده بود که البته پس از اعلام طرح شکایت از سوی قالیباف؛ بلافاصله ادعای خود را پس گرفت.[5]

حناچی همچنین کارنامه قابل ذکری هم در شهرداری تهران نداشت و ناکارآمدی او نه فقط در حیطه ساختن که حتی در حیطه خراب کردن سازه‌هایی که مدعی ایراد و اشکال در آنها بود نیز خود را به رخ می‌کشید.

***

1_ https://irna.ir/xjNBcQ

2_ https://fa.shafaqna.com/?p=1660556

3_ mshrgh.ir/1531170

4_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-899041

5_ http://fna.ir/f2j9hx

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    16 14
    بیشتر این ساخت و سازها در زمان ایجاد بحران توسط دوستان آقای حناچی و آشفتگی اجتماعی ایجاد شده توسط اصلاح طلبان رخ داد. حالا ژست منتقد و طلبکار گرفته است
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      3 4
      در تاریخ تهران حناچی یکی بهترین و بی حاشیه ترین شهردارن تهران بود.
    • پری مجرد 44ساله IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      3 0
      چرا هیچ کس از داورزنی و عطایی بازجویی نمی‌کنند که والیبال ایران رو چرا نابود کردند قطعا توطئه در کار است
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      1 0
      گفت که بانک ها چنان استاد شده اند که با طرفه العینی میپچانند و حق بجانب فساد خود را حق جلوه میدهند . یک دیو و اژدهای ففت سر . پس رستمی میخواهد بجنگ فساد برود که تا آخر از پای نیفتد و از میدان بدر نرود و موجب تقویت حریف نگردد
  • م IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    10 20
    درودها بر جناب حناچی
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    3 5
    پرچم اسلام
  • یزدان IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    3 2
    در شگفتم چجوری روتون میشه حرف بزنید
  • غدیریم IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    8 0
    امروزه فساد را مردم عادی و مدیران پایین دست انجام نمیدهند فساد برنامه ریزی شده و طبقه بندی شده در بطن مدیران بالا دست هستند ای کاش مدیران ما کتاب "اقتصاد در میدان عمل" نویسنده آقای گیلائوری نخست وزیر سابق گرجستان را یکبار بخوانند وقتی کلمه فساد و رشوه واختلاس در میان می آید بصورت برنامه ریزی شده و روتین پیش می برند ولی ملت ایران آگاهتر از دیروز است دیگر از دست مدیران فاسد به تنگ آمدند. خوب امتحان مجانی است یک درخواست ساخت وساز ساختمان را دردست بگیرید برید شهرداری تهران بجای امضا مبلغ خواسته هایشان را می نویسند یکی نیست و دوتا نیست باید ازقبل ساخت حدود دویست میلیون باید رشوه بدهی اگر ندهی و خواسته های آنان را برآورد نکنی چه اتفاقی خواهند افتاد باید قید ساخت وساز را بزنی تمام آیا این فساد نیست؟ آیا این خالی کردن جیب مردم نیست؟ فساد زاییده ی انتخاب های نامناسب ومانع اصلی پیشرفت هرکشوری است.جلوگیری و پاکسازی فساد کاری ندارد در عرض دو روز پاکسازی میشود بشرط و شروط ها، من مدیر بالا دست اگر دستم پاک باشد و هیچ طمع و تمنایی نداشته باشم زیر دستان من جرات جابجایی یک خودکار را در ادارات نخواهند داشت. پس منشاء فساد از من شروع میشود تا به شما و آن و ایشان میرسد.از طرفی اگرلقمه حرام به شکم وارد شود انسان اعتقادات را کنار می گذارد واز حق وحقیقت دوری میجوید در نهایت یک کارگزار رسمی شیطان میشود. ای کاش پرده بصیرت را یک ساعت کنار بزنند انسان واقعیت همدیگر را می نگرند آن وقت معلوم میشد که ما کارگزار معنویت هستیم یا کارگزار شیطان
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    6 0
    گذشت سازمان مالیاتی از بانکهارو از رئیس این سازمان و وزیر دارایی جویا بشین.این مملکت صاحب داره شهر هرت نیس که بیت المال رو ببخشی.مجلس و رئیس جمهور حتما پیگیر بشن.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    4 2
    من حناچي رو قبول ندارم اما اما اما زاكاني ديگه شهرداري رو خراب كرد
  • حمید US ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    5 1
    با سلام، جناب سازمان امور مالیاتی آیا از جریمه باقی افرادی که به سازمان مربوطه بدهی دارن گذشت میکنه یا فقط از کلفتی گردن بانک ها میترسه؟
  • FR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    4 1
    از بانک هایی که بجای تعهدات مانع تراشی میکنند انتظار دارید جریمه مالیاتی بپردازند و از دولت وقتی که نمیتواند از عهده ریاست غیر قانونی رییس اطاق بازرگانی بر اید انتظار دارید هرروز ضعف و ناتوانی خودرا در بوق و کرنا کند ؟! اون ظریف و روحانی بودند که مواقع حساس روی ویلچر می نشستند و در صحن سازمان ملل میگفتند صندوق های دولت مون خالی ست
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    1 0
    عزیزم قانون بازدارنده هست؛ اجرا کننده شل تشریف داره.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 0
    کارمندان بانک وام های چند صد میلیونی وام مسکن میگیرن و میرن با این پول خودرو شاسی بلند میگیرن.چرا پیگیری نمیکنین که این وام برای چه استفاده شده و با بهره چند درصد بوده و کل وام چقدر بوده؟
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 0
    آقای اژه ای بانک مرکزی به موقع نام ابر بدهکاران رو اعلام نمیکنه و رئیس امور مالیاتی علاوه بر اینکه از خانه های خای و لاکچری و ماشین های لاکچری مالیات اندکی میگیره اخیرا هم از بخشودگی مالیاتی لانک های متخلف سخن گفته که از کیسه بیت المال میبخشه.کارمندان بانک‌ها وام‌های کلان مسکن میگیرن و باهاش خودروی شاسی بلند میگیرن و بهره وام معلوم نیس و وام کلانی میگیرن.لطفا پیگیری بفرمایید.مجلس محترم هم ورود کنه
  • محمدایوب IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    یکی به پیروز دوچرخه چی بگه این ساخت و سازها درزمانیکه سربازان برادر منافقت منافقین که شهر رابه آشوب کشاندند ساخته شده خجالت بکش حداقل یک کارنامه درزمان خودت بده بعد حرف مفت بزن تو که بزرگترین افتتاح در زمان بود افتتاح یک پل جوی آب ویا یک دیوار سنگی محافظ خاک بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس