1

اصلاح‌طلبان ساختاری با تعریف منتقدین هیئت‌رئیسه جدید جبهه اصلاحات ایران به‌عنوان «بازی به هم زن» تأکید می‌کنند، باید مشخص بشود که این افراد عضو جبهه اصلاحات هستند یا روبه‌روی‌ آن!

سرویس سیاست مشرق- یکی از طیف‌های مهم در جریان اصلاحات که به دنبال هژمون ساختن دیدگاه‌هایش بوده و از سوی دیگر می‌کوشد خاتمی را متأثر از دیدگاه‌های خود نماید، اصلاح‌طلبان ساختاری می‌باشند.

اصلاح‌طلبان ساختاری به لحاظ تشکیلاتی با محوریت حزب اتحاد ملت و با همراهی احزابی همچون گروهک غیرقانونی نهضت آزادی، مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی، سازمان عدالت و آزادی به فعالیت مشغول هستند. چهره‌های اصلی و ایده‌بخش در این جریان با محوریت مصطفی تاج‌زاده فعال‌اند و افرادی همچون حجاریان و علوی تبار نیز به آن کمک فکری می‌دهند.

رادیکال‌های ساختاری برای خود مانیفست ویژه‌ای نیز در عالم سیاست دارند، این طیف می‌کوشند تا با اعلام رسمی پایان یافتن گفتمان و شیوه اصلاح‌طلبی دوم خرداد، بیانیه ۱۵ ماده‌ای خاتمی را اساس و بنیان بازاندیشی در گفتمان جدید اصلاحات قرار دهند. از سویی اصلاح‌طلبان ساختاری دوگانه اصلاحات «انتخابات محور- جامعه‌محور» را مطرح و بر ضرورت جامعه‌محوری اصلاح‌طلبان تأکیددارند.

این طیف با اختراع یک شعار خاص، قائل به راهبرد «جامعه توانا- دولت توانا» می‌باشند. بر اساس فحوای مطرح‌شده در اظهارات چهره‌های جریان اصلاحات، بیانیه ۱۵ ماده‌ای خاتمی به‌نوعی تلاش برای دگرسازی از بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان دِگر خود می‌باشد. از سویی رادیکال‌های اصلاحات تلاش دارند تا ایجاد انگیزه و سامان بخشی نخبگان و بدنه اجتماعی خود را بر اساس تقابل با بیانیه گام دوم طراحی و پیگیری کنند.

رادیکال‌ها، نمایش قهر و آشتی در انتخابات آینده/ اصلاح‌طلبان ساختاری: اصلاح‌طلبان منتقد آذر منصوری اخلال‌گر هستند! / اصلاح‌طلبان ساختاری چه کسانی هستند و چه سودایی در سر دارند؟

شناور با نخبگان در دریای بودن بازگشت التقاط

رادیکال‌های اصلاح‌طلب خود را تجدیدنظرخواه می‌دانند، اصلاح‌طلبان ساختاری با تزریق این امید به بدنه اجتماعی به سرانجام حاکمیت به تجدیدنظر در سیاست‌های خود پرداخته و تلاش می‌کنند طی یک گفتگوی عمومی در جریان اصلاحات به راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به وادارسازی نظام جهت تجدیدنظر بپردازند.

اصلاح‌طلبان ساختاری همچنان اولویت اصلی خود را نزاع با حاکمیت تعریف کرده و قائل به رقابت انتخاباتی به معنای مرسوم آن نیستند.

اصلاح‌طلبان رادیکال می‌کوشند با تأکید بر وجود مشکلات ساختاری در قانون اساسی، مسئله اساسی در قانون اساسی را مسئله جدایی مدیریت و قدرت دانسته و به‌طور ضمنی بر مشروط سازی قدرت تأکید و تصریح می‌کنند.

اصلاح‌طلبان ساختاری با تأکید بر نگاه هم‌زمان اصلاح‌طلبان به الیت (نخبه) و توده، موفقیت پروژه‌هایی همچون حجاب اختیاری را توجه به مطالبه چهل‌ساله در پس‌وپیش این موضوع دانسته و بر ضرورت بهره‌گیری از این مدل در برابر پروژه‌های مورد تأکید خود تصریح می‌کنند.

رادیکال‌ها، نمایش قهر و آشتی در انتخابات آینده/ اصلاح‌طلبان ساختاری: اصلاح‌طلبان منتقد آذر منصوری اخلال‌گر هستند! / اصلاح‌طلبان ساختاری چه کسانی هستند و چه سودایی در سر دارند؟

اصلاح‌طلبان ساختاری و نگاه به انتخابات مجلس دوازدهم

تاملی بر مطالب مطرح شده از سوی اصلاح‌طلبان ساختاری بیانگر آن است که آنان در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری در ابتدا بر ضرورت تقدم «اصلاحات بر انتخابات» تأکید داشته و تصریح می‌کنند انتخابات به‌مثابه طریقی برای رسیدن به تغییرات اساسی است که نسل حاضر و آینده می‌خواهد.

این بخش از رادیکال‌های اصلاحات همچنین ضمن تأکید بر مشارکت مشروط در انتخابات ادعا می‌کنند که اصلاح‌طلبان باید در انتخاباتی حضور پیدا کنند که جنبش «زن، زندگی، آزادی» هم بتواند در آن شرکت کند؛ یعنی کسانی که در ذیل شعار «زن، زندگی، آزادی» قرار می‌گیرند بتوانند انتخابات را به رسمیت بشناسند.

به عبارتی نگاه جریان بر آن است که در آینده سیاسی کشور باید شرایطی تمهید شود و فضایی به وجود بیاید که جنبش «زن، زندگی، آزادی» بتواند در سرنوشت سیاسی خود نقش ایفا کند. اصلاح‌طلبان ساختاری همچنین تأکید می‌کنند که جریان اصلاحات باید شرط‌های خود را به‌صراحت در فضای عمومی مطرح کند که ما در انتخابات شرکت می‌کنیم؛ به‌شرط اینکه مردم از پیش انتخابات ما را انتخاب کرده باشند!

رادیکال‌ها، نمایش قهر و آشتی در انتخابات آینده/ اصلاح‌طلبان ساختاری: اصلاح‌طلبان منتقد آذر منصوری اخلال‌گر هستند! / اصلاح‌طلبان ساختاری چه کسانی هستند و چه سودایی در سر دارند؟

بررسی‌ها اما نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان ساختاری طی ماه‌های گذشته تلاش کردند تا به هژمون ساختن دیدگاه‌های خود پرداخته و به تعبیری معنا دهی به فضای انتخاباتی را دنبال کنند.

در این رابطه مهندسی حزب اتحاد ملت موجب ریاست آذر منصوری از حامیان دیدگاه مشارکت مشروط در انتخابات بر جبهه اصلاحات شد و بهزاد نبوی به‌عنوان نماد مشارکت در انتخابات از مدیریت این جبهه خلع شد. همین تغییرات در جبهه اصلاحات موجب شد که اصلاح‌طلبان ساختاری در قالب جبهه اصلاحات اقدام به هژمون کردن دیدگاه‌های خود در خصوص مشارکت مشروط در انتخابات کنند که با انتقاداتی در جبهه اصلاحات نیز روبرو شد.

اخبار به‌دست‌آمده از شدت اختلافات در جبهه اصلاحات ایران حکایت دارد. گفته می‌شود این اختلافات که بیش از هر چیز حول اعتراض به کودتای اتحاد ملتی‌ها در خصوص انتخاب آذر منصوری به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات شکل‌گرفته دامنه‌اش به اعتراض به رفتارها و تصمیم‌های غیر دموکراتیک، انفعال درزمینهٔ انتخابات، تأثیرپذیری خاتمی از حزب اتحاد ملت، فیلتراسیون در جبهه اصلاحات کشیده است.

از سوی دیگر طیف اصلاح‌طلبان ساختاری در توجیه تغییرات صورت گرفته در جبهه اصلاحات دلیل آن را همراهی به جامعه به‌ویژه نسل زِد عنوان کرده و تأکید می‌کنند یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های جدی اصلاح‌طلبان تأخیر در تصمیم‌گیری می‌باشد. این طیف از اصلاح طلبان با اشاره به اینکه این جریان مورد خطاب و عتاب نسل جدید است تصریح می‌کنند به دلیل عدم جسارت لازم و نیز نداشتن ایده‌های جدید تلاش‌های برخی از اصلاح‌طلبان برای قدرت‌طلبی مذبوحانه شده است.

اصلاح‌طلبان ساختاری همچنین با تعریف منتقدین هیئت‌رئیسه جدید جبهه اصلاحات ایران به‌عنوان «بازی به هم زن» تأکید می‌کنند، باید مشخص بشود که این افراد عضو جبهه اصلاحات هستند و چارچوب‌ها و اصول جمعی و لوازمات حضور را پذیرفته‌اند یا نه اگر نمی‌پذیرند باید شک کرد که نکند این‌ها برای اختلال آمده‌اند.

از سوی دیگر اما اصلاح‌طلبان «نهادی یا سیاستی» نیز با انتقاد از راهبرد مشارکت مشروط برای حضور در انتخابات چند مسئله را مطرح می‌سازند که همین مسائل باعث شده است که اصلاح‌طلبان ساختاری ضمن عبور از کلیدواژه «تحریم» صرفاً سکوت در برابر انتخابات را مطرح سازند. از دیگر سو اما پس از تصویب قانون جدید انتخابات و آغاز پیش ثبت‌نام‌ها، اصلاح‌طلبان ساختاری که حساب ویژه‌ای را برای معنادار سازی انتخابات و تولید فشار به‌نظام و شورای نگهبان تا هنگام ثبت‌نام و اعلام نظر در خصوص صلاحیت‌ها تدارک دیده بودند، با اختلال تحلیلی مواجه شوند.

رادیکال‌ها، نمایش قهر و آشتی در انتخابات آینده/ اصلاح‌طلبان ساختاری: اصلاح‌طلبان منتقد آذر منصوری اخلال‌گر هستند! / اصلاح‌طلبان ساختاری چه کسانی هستند و چه سودایی در سر دارند؟

این مسائل اما زمانی اصلاح‌طلبان ساختاری را با اختلال مواجه کرد که آنان در برابر چهار موضوع در برابر اصلاح‌طلبان نهادی و یا سیاستی با بحران پاسخ مواجه شدند. این موارد عبارت است از؛

۱- در صورت عدم مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات، اصلاح‌طلبان ممکن است با عدم اعتماد حاکمیت برای حضور آنان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ مواجه شوند.

۲- در صورت عدم مشارکت در انتخابات، زمینه لازم برای ایجاد تَرک در دیواره حاکمیت یکدست را ازدست‌داده و تریبون لازم برای سازمان دهی، تولید پیام انتخاباتی و جلب و جذب حامیان را در انتخابات ریاست جمهوری از دست بدهند.

۳- این جریان با توجه به تصمیم برای مشارکت برای انتخابات خبرگان رهبری و عدم مشارکت در انتخابات مجلس که هم‌زمان برگزار می‌شود دچار تناقض رفتاری- انتخاباتی در برابر افکار عمومی خواهند شد.

۴- این جریان گرچه در شهرهای بزرگ ممکن است با سد شورای نگهبان برای ورود افراد مسئله‌دار مواجه شوند اما ۱۹۰ کرسی مجلس در شهرهای کوچک وجود دارد که امکان حضور و مشارکت را خواهند داشت که در صورت مدیریت درست می‌توانند کرسی‌های اقلیت تأثیرگذار را به خود اختصاص دهند.

با توجه به مطالب گفته‌شده، اما در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان ساختاری گرچه به لحاظ رسمی از مشارکت مشروط در انتخابات سخن به میان می‌آورند اما در جلسات خود تأکید دارد که باید محورهای زیر برای بررسی حضور در انتخابات موردبررسی قرار گیرد؛ بررسی وجود چهره‌های توانمند برای نمایندگی مطالبات اصلاح‌طلبان؛ انتظار برای تأیید صلاحیت کاندیداهای مزبور و تلاش برای قانع شدن مردم برای حضور در انتخابات ازجمله تحرکات این جریان برای برنامه‌ریزی در انتخابات است.

این طیف از اصلاح‌طلبان در ادامه با برجسته‌سازی کلیدواژه تلاش برای «نجات کشور» می‌کوشند خود را در قالب منجی‌ای تعریف و تفسیر کنند که به صخره ستبر بن‌بست برخورد کرده و تصریح می‌کنند که برای تغییر موازنه قوا راهی جز توجه به افکار عمومی وجود ندارد. به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان ساختاری از سویی نمایش قهر انتخاباتی را نشان می‌دهند و از سوی دیگر، در شهرهای کوچک شرکت در انتخابات را دنبال کنند.

فراموش شدنی نیست اصلاح طلبان در حالی از منافع ملی صحبت می کنند که همین چندسال پیش در همایش هایی از لزوم نرمش قهرمانانه با اسرائیل جهت حل مسائل منطقه ای سخن به میان می آورند پیشنهادی که بعدها با ترور سردار حاج قاسم سلیمانی پاسخ داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    8 0
    کلاً یه تخت شون کمه
    • ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      3 0
      نه خیر همه چیزشون هم کامله، در خدمت به آمریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی.
    • ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      1 0
      رژیم صهیونیستی لبریز از کینه و غیظ است رژیم صهیونیستی لبریز از کینه و غیظ است. نه فقط نسبت به ما؛ نسبت به کشورهای دیگر هم همینجور است. اینجور نیست که رژیم صهیونیستی از کشورهای دور و اطراف خودش خرسند باشد. آن‌ها به مصر و عراق و سوریه هم کینه دارند. چرا؟ چون هدف آن‌ها از نیل تا فرات بوده و این نشده؛ این کشورها در دوره‌ها و به دلایل مختلف نگذاشتند. این‌ها سرشار از کینه و غیظ هستند. خوب البته قرآن می‌فرماید قل موتوا بغیظکم. بله خشمگین باشید و بمیرید از خشم. همین هم خواهد شد. دارند می‌میرند. بعون الله این «قل موتو بغیظکم» در مورد رژیم صهیونیستی در حال تحقق است. رژیم صهیونیستی به دست مردم فلسطین ریشه‌کن خواهد شد نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق کار قرار می‌دهند، ضرر خواهند کرد، باخت منتظر این‌هاست دارند اشتباه می‌کنند. به قول اروپایی‌ها روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند. امروز وضع رژیم صهیونیستی وضعی نیست که مشوق نزدیکی به او باشد، نباید این اشتباه را بکنند.
  • جاوید ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    4 0
    اینا باید بازنشسته بشن . دوره دوره ی تسلیم شدن در برابر غرب نیست و هر کس غربگرا باشه قطعا خیانت میکنه .اینها در داخل زبانشون درازه ولی در مقابل دشمن لال هستند .مثل تسو در سریال جومونگ که با خودی ها وحشی و با دشمن ذلت پذیر هست .الان باید جومونگ باشیم وگرنه شکست میخوریم.در مقابل زور فقط زور لازمه.
    • ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      2 0
      چرا بازنشسته بشن؟ تازه قراره که کمیته صیانت از آراء درست کنن و با شعار انتخاباتی «تقلب بزرگ» در انتخابات شرکت کنند تا طرفدارن «انقلاب مهسا» تریبون پیدا کنند.
    • زائید ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      0 17
      یکم هم از فیلم جنگچویان کوهستان و کارتون پت و مت هم در تحلیل هایت استفاده کن.
  • وطن پرست ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    8 0
    آقازاده های حامی اسراییل
  • عید فطر ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 9
    مدیریت دولت توسط اصلاح طلبان همیشه بهتر بوده .خاتمی در مقایسه با احمدی نژاد نمره بهتر میگیره..روحانی هم نسبت به رییسی...از لحاظ اقتصادی
    • تک سوتر ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      6 0
      هاشمی رو یادت رفت! مضافا شما دلار رو برگدون به زمان احمدی نژاد هرچی تو بگی رو من قبول می کنم
    • ممد ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      4 0
      از لحاظ اقتصادی بهتر نبوده که بدتر بودند از لحاظ جاسوس پروری ،حمایت از اغتشاشات و غرب گدایی در رتبه نخست هستند.اینم بگو
  • ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 0
    امام خمبنی هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ...
  • ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    # مرگ بر آمریکا و اسراییل ...
  • سید ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    اصلاح طلبان تهوع آور و روزی نامه هایشان به اذعان صهیونی ها سرمایه های اسرائیل در ایران هستند!!!
  • ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    2 0
    # مرگ بر آمریکا و اسراییل ...
  • امید ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    5 0
    این موجودات اصلاح طلب آبرو ، شرم و غیرت می دانند چیست؟؟؟
  • سید ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    اصلاح طلبان سرمایه های اسرائیل در ایران هستند!!!
  • ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    2 0
    مرگ بر امثال مصی علینژاد ها و حامیان و منافقان خائن داخلی که بنا به تدبیر ناتانیاهو تمام داشته ها و زحمت های داخل مملکت رو در چشم نسل جدید ول شده در اینترنت هیچ کردند بنام دمکراسی خیالی وحشی های اوانجلیس آمریکایی تا فضا برای آغاز جنایات باقیمانده از پروژه گسترش کشور صهیونیستی اسرائیل از نیل تا فرات به همین راحتی آغاز بشه این نسل جدید و ناشکر ما باید وحشت جنگ و نبود غیرت برای حفظ وطن و مقاومت کردن رو تجربه کنه تا قدر روزهای از دست رفته رو با حسرت ابراز کنه صبر لازم است بهترین فکرها ، زمانها و بهترین سرمایه ها عوض تقویت بیش از پیش بنیه نظامی درگیر پروژه های تزریقی غربی بنام دنیای تمدن که نیازی به سلاح و موشک ندارد حماقت و خیانت جمعیت و بزرگان مربوطه آشکار تر از نمیشه...
  • نوستر آداموس ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    امثال آذر و نرگس محمدی چرا درباره فجایع غزه یک کلمه اظهار فضله نمیکنند ؟!
  • 44 ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 0
    عدم وجود رجل سیاسی مموج میزنه در این حزب
  • سامان ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    43 0
    اصلاح طلب = افساد طلب اینها سودای قدرت و ثروت در سر دارند.
  • هاتف ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    19 0
    حزبی که یک ... بشه رئیس اون معلومه چه حزبی هست.
  • ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    2 0
    سرمایه های اسراییل در ایران رو بفرستید پیش اربابشون تو تل‌آویو و حیفا وقت جانفشانی رسیده
    • ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      1 1
      فعلا قابلمه برعکس کنید و پپسی و کوکاکولا رو تحریم بفرمایید عرضه رفتن به جبهه نبرد علیه اسرائیل رو ندارید
  • سید فروزان ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 0
    خرابکاران ساختاری و خرابکاران ، اصلاح طلبان تنها تیتری که لایقشان است خرابکاران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس