1

فعال اصلاح‌طلب: مردمی که برای حضور در انتخابات لحظه شماری می‌کردند اکنون اقبالی به اصلاح‌طلبان ندارند، همانطور که در انتخابات ۱۴۰۰ و ۹۸ مشاهده کردیم!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۱ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که گفت‌وگوهای ایران و آمریکا و تبادل زندانیان دو کشور با تیترهایی همچون توافق مبادلاتی ایران و آمریکا، آلودگی نامرئی تهران، مبادله ۶ میلیارد دلاری، گام‌های متقابل ایران و آمریکا، توافق بدون باج و مبادله در اوج تنش در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

توافق ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان و همچنین آزادی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کُره جنوبی، موضوعی بود که ظرف یک سال گذشته حاصل شده بود، اما واکنش روزنامه‌های اصلاح‌طلب به این ماجرا جالب توجه است. این رسانه‌ها در اقدامی مشترک توافق اخیر را با آزادی جیسون رضائیان مقایسه کرده و گفته اند که از آن توافق عقب تر است چرا که در توافق مذکور، آمریکا پول نقد به ایران داد. این قیاس، مع الفارق و غلط است.

به عنوان مثال روزنامه سازندگی ارگان سیاسی و رسانه‌ای حزب کارگزاران نوشته است:

ایران و آمریکا توافق کردند در ازای آزادی ۴ زندانی دو تابعیتی ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد شود، این توافق بازگشت به توافقی است که دو سال پیش محمد جواد ظریف با آمریکایی‌ها به آن رسیده بود با این تفاوت که پول‌های بلوکه شده به ایران می‌آمد و به کشور ثالث نمی‌رفت. عبدالناصر همتی دبیرکل پیشین بانک مرکزی هم در واکنش به خبر تبادل زندانیان با آمریکا در مطلبی اعتراضی نوشت چرا روند توافق را طول داده و بعد از سه سال تحمیل هزینه به همان نقطه اول رسیدید؟

هم‌میهن: آزادسازی منایع ایران نتیجه‌ای جز اتلاف وقت ندارد!/ اصلاح‌طلبان همیشه منتظر انتخابات هستند اما این‌بار فرق می‌کند

روزنامه هم‌میهن رادیکال‌ترین رسانه جبهه اصلاحات نیز این توافق در تبادل را اتلاف وقت خوانده و تنها مسیر برای توسعه را مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها خوانده است، در بخشی از این گزارش آمده است:

گرچه قصد نداریم که سرکوفت بزنیم، ولی فرصت کاری که ایران در سه سال پیش می‌توانست انجام دهد و در یک چارچوب کلی تمامی پول‌های خود را بگیرد و نقل و انتقال آن هم آزاد باشد و در ادامه هم نگران مشکلی نباشد را به دلیل درک نادرست از شرایط، از دست دادند تا در برابر آزادی چند شهروند ایرانی و البته دوتابعیتی و به‌صورت مشروط این منابع مالی محدود را آزاد کردند. این نشانه‌ای است از ناتوانی در شناخت و نیز حل‌وفصل مسائل بین‌المللی. این حکایت از درک نادرست کارگزاران و برنامه‌ریزان سیاست خارجی دارد. پرونده ویژه شماره امروز روزنامه هم‌میهن از نارسایی و درک نادرست سیاستگذاران ایرانی از ماهیت روابط بین‌الملل این گزاره را اثبات می‌کند. ادامه این روند قطعاً ما را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

روزنامه هم‌میهن در ادامه این یادداشت که مورد توجه رسانه‌های ضد انقلاب هم قرار گرفته نوشته است:

پرداختن به چنین موضوعات جزیی جز اتلاف وقت نتیجه دیگری ندارد. همچنان که در ماجرای عربستان و بهبود روابط َبا آنها، شاهد هیچ تحول جدی نشدیم، فقط از بحران روابط دوجانبه اندکی کاسته شد و ابزارهای سیاسی ایران در لبنان، سوریه و یمن و خلیج‌فارس و عراق کُند شدند. اینها ابزارهایی بودند که طبعاً در جریان مذاکرات پس از برجام برای سیاست منطقه‌ای ایران کاربرد داشتند تا به یک تفاهم کامل و جامع درباره منطقه و برجام برسیم. آنچه به نام «برجام ۲» نامیده می‌شد و از سوی مخالفان برجام به شدت محکوم شد، اکنون به ثمن‌بخس از دست داده شده است.

هم‌میهن: آزادسازی منایع ایران نتیجه‌ای جز اتلاف وقت ندارد!/ اصلاح‌طلبان همیشه منتظر انتخابات هستند اما این‌بار فرق می‌کند

روزنامه آرمان ملی نیز این تبادل را مقدمه مذارکات بزرگ‌تر خوانده و می‌نویسد:

ید تلاش کرد که مذاکرات ادامه پیدا کند و عمانی‌ها نیز کار می‌کنند. البته مذاکرات سخت شده بود که آن را مرحله‌ای کردند. یعنی قرار بود تفاهم موقتی داشته باشیم و پس از انتخابات آمریکا مسائل برجام و توافق دراز مدت برسیم. حال به سمت تفاهم کوتاه مدت آمدیم و آن را دو قسمت کردیم. یعنی در بخش نخست ابتدا ۶ میلیارد در کره آزاد و زندانی‌ها آزاد شوند و در بخش دوم تفاهم نیز توقف غنی سازی ۶۰ درصد و آزادسازی بخش بیشتری از دارایی‌های بلوکه شده ایران و احتمالا فروش نفت بیشتر صورت بگیرد.

هم‌میهن: آزادسازی منایع ایران نتیجه‌ای جز اتلاف وقت ندارد!/ اصلاح‌طلبان همیشه منتظر انتخابات هستند اما این‌بار فرق می‌کند

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی به ارزیابی این تبادل پرداخته و نوشته است:

افکار عمومی ایرانیان به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستند که این تصمیم چه معنا و مفهومی دارد و آیا گرهی از هزار توی مشکلات ایران باز می‌کند یا نه؟ معتقدم تحلیل این تصمیم چندان راحت نیست، چراکه این تصمیم امری غیرعادی است و مقوله‌ای متعارف در روابط بین‌الملل نیست. نگاه جهانیان آن است که این افراد در یک سیستم قضایی بین‌المللی محکوم نشده‌اند، بنابراین رویکرد مثبتی به اصل زندانی شدن این افراد در سطح بین‌الملل وجود ندارد. این نوع تصمیم‌سازی‌ها نه از منظر روابط بین‌الملل قابل بررسی است و نه از منظر حقوقی و قضایی؛ این نوع تصمیم‌سازی‌ها تنها از منظر سیاسی و تبلیغاتی قابل تحلیل است. اما آیا چنین توافقی مشکلات ریشه‌دار بین ایران و امریکا را رفع می‌کند؟ ممکن است بخش کوچکی از مشکلات میان دو کشور را رفع کند، چون با این نوع تصمیمات که تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران کاملا رفع نمی‌شود.

هم‌میهن: آزادسازی منایع ایران نتیجه‌ای جز اتلاف وقت ندارد!/ اصلاح‌طلبان همیشه منتظر انتخابات هستند اما این‌بار فرق می‌کند

نکته قابل توجه درباره مقایسه تبادل زندانیان با ماجرای برجام آن است که آزادی رضاییان و ۴ نفر دیگر (میرزایی‌حکمتی، عابدینی و خسروانی)، در ازای آزادی مبلغ ۱٫۷ میلیارد دلار دارایی ایران (۴۰۰ میلیون دلار، پول خرید تسلیحات در دهه ۷۰ میلادی و ۱٫۳ میلیارد دلار سود آن) در تاریخ ۲۶دی۱۳۹۴ اتفاق افتاد؛ یعنی دقیقا یک روز قبل از روز رسمی "اجرای برجام" و پس از آن که ایران همه تعهدات سنگینش در برجام را ظرف دو ماه انجام داده بود. تعهداتی شامل تعطیلی یا تعلیق ۹۵ درصد برنامه هسته ای که حاصل چهار دهه تلاش فناوران کشورمان بود: خروج ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده از ایران و ابقای فقط ۳۰۰ کیلوگرم به عنوان سقف غنی سازی، تعلیق و از هم گسیختن ۱۵ هزار سانتریفیوژ از مجموع ۱۹ هزار دستگاه، نابودی رآکتور آب سنگین اراک، عدم به کارگیری سانتریفیوژ های جدید، نظارت های استثنایی آژانس، و...

اصلاح‌طلبان همیشه منتظر انتخابات هستند اما …

حضور یا عدم حضور «جریان اصلاحات» در انتخابات در هفته‌های اخیر به سوژه‌های اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است؛ اخبار حکایت از آن دارد که جبهه اصلاحات دو شقه شده و یک گروه پیش‌ ثبت‌نام کرده و گروهی دیگر تحریمی هستند.

روزنامه آرمان امروز از زبان علی صوفی عضو جبهه اصلاحات درباره مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات روایتی جالبی را بیان کرده و ترس جناج چپ از نداشتن مقبولیت اجتماعی را مهمترین دلیل سرباز زدن بخشی از اصلاح‌طلبان از انتخابات خوانده است.

در بخشی از این گفتگو آمده است:

ما همواره به انتخابات برای رسیدن به حاکمیت قانون و نهادینه‌ شدن دموکراسی اعتقاد کامل داریم. جریان اصلاحات همواره برای حضور در میادین انتخاباتی لحظه شماری می‌کند و همواره نشان داده است که با برنامه وارد انتخابات خواهد شد. برای تحقق حاکیمت مردم بر مردم همیشه انتخابات پر اهمیت قلمداد می‌شود. با این حال توجه داشته باشید که موانع جدی برای حضور در انتخابات هم برای شرکت‌کنندگان و هم برای انتخاب‌شوندگان وجود دارد که باعث کم رنگ‌ شدن رقابت‌ها شده است. هنگامی که انتخاب‌شوندگان بارها به سد محکم رد صلاحیت‌ها برخورد می‌کنند طبیعی است که دیگر انگیزه‌ای برای حضور در میدان ندارد و رفته رفته وادار حاشیه‌نشینی می‌شود. سرنوشتی که در مورد بسیاری از سیاستمداران پاک دست و با سابقه مشاهده می‌کنیم. همین‌طور در مورد شرکت‌کنندگان هم انگیزه‌ای باقی نمانده است که پای صندوق‌های رای بیایند. توجه داشته باشید که جریان اصلاحات همواره با تکیه بر مردم وارد رقابت‌های انتخابتی می‌شد ولی حالا می‌بینیم که مردمی که برای حضور در انتخابات لحظه شماری می‌کردند اکنون اقبالی به اصلاح‌طلبان ندارند، همانطور که در انتخابات ۱۴۰۰ و ۹۸ مشاهده کردیم!

هم‌میهن: آزادسازی منایع ایران نتیجه‌ای جز اتلاف وقت ندارد!/ اصلاح‌طلبان همیشه منتظر انتخابات هستند اما این‌بار فرق می‌کند

بررسی‌ها نشان می دهد بحث در خصوص ضرورت مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات و انجام پیش ثبت نام و ارائه لیست حداکثری به بحث جدی ای در بدنه جبهه اصلاحات تبدیل شده است. بر اساس احصاء صورت گرفته مخالفین مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات تاکید دارند که جریان اصلاحات با عدم مشارکت خود باید اصولگرایان حاکم یا ایده‌پردازان و طراحان حاکمیت یکدست را مقصر شرایط کشور معرفی کنند. اخبار بیرون آمده از جبهه اصلاحات نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان مجبور می‌شوند از این رخوت و خستگی و کم‌تحرکی فاصله بگیرند و برای ارائه برنامه، به مسائل اساسی کشور و راهکارهای آنها جدی‌تر فکر کنند، نه از سر تفنن و بحث در گعده‌های سیاسی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مجتبی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    5 3
    . بدرد مردم نمیخوره وگرنه واسه مسئولان و زن و بچه ها شون تو کشورهای مختلف جهان عالیه.
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 5
      ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      حالا که ۷ میلیارد دلارمان، بعد از چند سال به ۶ میلیارد "افزایش" یافته است، لطفاً بقیه مطالبات را هم با همین قدرت و قوت پیگیری کنید. حالا مثل آن دورانِ برجام که آدم‌های ناوارد دلارها را "پالت" شده به ایران می‌آوردند، نشد هم مهم نیست.
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    10 1
    ورودپولها اتلاف وقت است مادنبال تقسیم ان واندوختن ان در بانکهای اروپا بودیم
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      15 1
      اصلاح طلبان سرمایه اسرائیل هستند و باید هم مثل اربابشان ناراحت باشند چون ابرویشان رفته و سعی می کنند کام مردم را تلخ کنند و اثارش در بازار ارز دیده نشود حتما در انتخابات شرکت خواهند کرد هم مجلس هم ریاست جمهوری این حرفها را می زنند برخی فکر کنند باید به اصلاح طلبان جایزه داد و تاییدشان کرد!
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    رویکرد گزینش دراین دوره خصوصا توسط اصلاح طلبان که پایگاه وافراد شاخصشان نه بدرد میخورند ونه تایید میشوند درانتخاب افراد جدید وقالب کردن انها بانگاه جدید است .نه ماخوبیم .نه اونا .نوبرانه داریم توبازار
  • سید IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    16 2
    لجاجت، حسادت، خباثت، لئامت، دنائت، دیاثت و رذالت که همگی به طور غیر قابل باور و معجزه آسایی در اصلاح طلبان تهوع آور تجمیع شده است اجازه نمی دهن تا در نقدهایشان صداقت و نجابت داشته باشند!!!!
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      4 1
      21:19 احسنت، دقيقأ همینطوره!!
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 4
      خوشحال نباش
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 4
      سید کم لجن پراکنی بکن
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      7 1
      همان کلمه دنائت خیلی بیشتر از همه‌ی اونا به این اصلاح‌طلب‌ها میاد البته بقيه اش هم درسته اما فکر نکنم آب دریا هم سوزش این جماعت را چاره کنه
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 1
      ۲۱:۱۹ قربون آدم چیزفهم
    • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      2 3
      شرافت هم عنصر نایابی ست در امثال شما.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 11
    زنده باد اصلاحات زنده باد سید محمد خاتمی
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 2
      خاک وسط کله خاتمیت
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 1
      سید بودنش رو باور کنیم یا عکس با کراواتش رو؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 1
      آره شما راست میگی سید ممد خاتمی سینه چاک زیاد داره!!! فقط یک سوال ! چرا ایشان بعد از مرداد ۸۴ که دولت را تحویل داد هرگز و هرگز بین توده میلیونی طرفداران خود ظاهر نشد؟!!! نه در نماز جمعه و نه در هیچ راهپیمایی؟ چرا مردم عاشق خود را از لذت حضور خود محروم کرده است و نهایت فعالیتش خواندن خطبه عقد بازیگران درجه ۳ است ؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 3
    راست میگه دیگه چه فرقی میکرد ظریف انجام بده و شما اون موقع شما حسودیتون میومد الان اینا ملت مسخره کردین
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    5 1
    آدم ورشکسته و زخم خورده ای مثل کرباسچی قطعا هرگز دلش با نظام و جمهوری اسلامی صاف نخواهد شد
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    بعضی خصوصیات درونی است خشونت بد دهنی کینه از مردم یا هم دیگه ، باللتر دیدن خود از دیگران و مردم ، دروغ گو بودن خرده شیشه داشتن حسادت اینا مشکلات ما ایرانی هاست نه اینکه همه ایرانیا اینن ولی هستن تو مسئولینم زیاده هیچکی نمیتونه حل کنه چون باید با نفس مبارزه کرد و خودسازی یا فضا و لنرژی جامعه رو عوض کرد با چندتا مسئول سلیم نفس چون انزژیش به مردم منتقل میشه درحالیکه پر از این مشکلاتیم و خانه خراب کنه روسری شده معضل که در برابر اینا هیچه نه اینکه نباید رعایت کرد باید رعایت کرد ولی اوناست که وضع کشور این کزده
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 1
    بسیاری از مشکلات مشکلات خو و خصلت و اخلاقی ما ایرانیهاست و مسئولینم همینجا بزرگ شدند فقط مکانی برا بروز خوده واقعیشون پیدا شده باید رو خصوصیات بدمون کار کنیم
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 5
    مناسفانه یا خوشبختانه اصلاح طلب ها با وعده اینترنت دوباره رای می آورند؟
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 1
      خوب همینه اینا اومدن قطع کنن که اونا بیان بگن وصل میکنیم که برن رای بدن و وقت بخرن و مملکت غارت کنن همینه داستان تکراری و کاملا برنامه ریزی شده
    • IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      3 5
      مگه قراره کسی رای بده؟
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 1
    هرکس برضد دولت مرکزی هزاران ساله ایران باشد باید نابود شود. ایران شایسته آن است که بهترین مردان جهان برایش فدا شوند.
  • FR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 1
    ظاهرا اصلاح طلبان پاک دستی احمدی نژاد را به حساب خود میگذارند ایراداتش را به حساب جبهه انقلاب !چون در اصلاح طلبان نمونه مشخصی از پاکدستی مشاهده نمیشود
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    3 2
    کثیف تر وطن فروش تر بی شرف تر از اصلاح طلب خودشه
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      شما میگید اصلاح طلبها بده خوب احمدی نزاد اصول گرا بود و با عث شد تحریمها به ایران تحمیل بشه روحانی اومد تحریمها را رفع رجوع کرد تا یه نفسی بکشیم
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    2 5
    یکمم از عملکرد دولت گزارش بذار بفهمیم زنده ای.
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    5 1
    دیشب برنامه انتخابات جهان آرا دیدم.آقای مرعشی داماد هاشمی حرفی هایی زد خیلی تکان دهنده بود. تعجب است ...؟! چگونه اینها... اصلاح طلبها با این طرز فکر سالیان متمادی رئیس جمهور و نماینده شدند. کجای دنیا دیدی که دیپلماسی رئیس جمهوری کشوری این باور را داشته باشه؟!!! اگر فقط از کنار ترامپ رد میشد و سلام می کرد تحریم ها کشور برداشته میشد( اولا" این حرف تعریف و بار سیاسی داره، یعنی اینکه به ارباب باید سلام می کرد تا تحریم ها برداشته میشد.). جالب اینکه؛ در ادامه نقل و قول کردند؛ رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان بخاطر همین به سازمان ملل رفته بودند. بابا این اسکل ها مردم ایران چی فکر کردند؟!!! برای نوکری کردن این طوری توجیح می کنند!!!!
  • ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    2 1
    زوزنامه هم میهن فقط خودش را به نفهمی زده است میگوید با امریکا وارد مذاکره شوید ! مذاکره برای چه چیز و دادن چه چیزها ؟ مانند برجام فهم و شعور ندارد اتفاقا گوش دادن به حرفهای شما ترسوهای بی تدبیر به اصطلاح اصلاح طلب اتلاف وقت است
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    3 1
    حسادت، رذالت، قدرت طلبی، لئامت تمام وجود اصلاح طلبان را فراگرفته الحسود لایسود درود بر آقای رئیسی و تیم دیپلماسی کشور
  • هموطن IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    1 2
    دیپلماسی بدون ذلت جواب داد؛ تسلیم آمریکا بدون برجام/ اموال مسدود شده ایران بدون هیچ تعهد اضافه آزاد می‌شوند توافق بدون باج؛ توافق برای آزادی ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران، در عین غنی‌سازی ۶۰ درصد و دسترسی نداشتن آژانس به ضبط ویدئوها و چرخش‌های دیگر هسته‌ای آغاز می‌شود. این توافق، بدون باج هسته‌ای بود تحریف در نشریات غربگرا در حالی است که دولت سابق در آخرین توافق روی کاغذ، به کانال مالی توهین‌آمیز موسوم به اینستکس رسیده بود یعنی این که بتواند در ازای فروش حداقلی نفت، غذا و دارو از اروپا بخرد، با این شرط که همه تعهدات هسته‌ای را همچنان ادامه دهد. جالب این که اروپایی‌ها حتی به این وعده هم عمل نکردند. در موضوع ادعای روزنامه سازندگی روشن است که اولا هیچ توافقی به دست نیامده بود و ثانیا آمریکا در آن زمان شرط واگذاری هر امتیاز کوچکی را مشروط به امکان بازگشت بی‌هزینه‌اش به برجام می‌کرد تا بدین ترتیب نه خسارت‌ها را جبران کند، و نه درباره لغو تحریم‌ها در آینده تضمین بدهد اما دسترسی به مکانیسم ماشه برجام (احیای تحریم‌های سازمان ملل بدون موافقت دیگر اعضا از جمله چین و روسیه) پیدا بکند. در موضع مذاکرات دولت قبل برای احیای برجام هم هیچ یک از مقامات دولت سابق یا حامیان آنها نمی‌توانند ادعا کنند مشکل اخذ تضمین معتبر برای عدم تکرار عهدشکنی (نظیر رساندن تحریم‌ها از ۸۰۰ تحریم به نزدیک دوهزار تحریم) و تعهد غرب برای لغو موثر و پایدار تحریم‌ها حل شده بود. در واقع هر سه دولت اوباما و ترامپ و بایدن با تفاوت‌هایی، ریل معیوب برجام را مقدمه‌ای برای باج خواهی‌های بیشتر از ایران می‌دانستند و بنابراین هیچ کدام، از تحریم‌ها به شکل واقعی و پایدار کوتاه نیامدند، و اقدام تاکتیکی اوباما برای تله‌گذاری برجامی هم بلافاصله با تحریم‌های پسابرجامی ویزا و آیسا و سیسادا و تهدید طرف‌های همکاری با ایران متوقف شد.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 2
    مشرق چرا از خسارت میلیاردی که بابت شعارنویسی روی سفارت انگلیس پرداخت کردیم مطلب نمیزاری؟
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      حالا اینکه شعارنویسی خسارت داشته میلیونی بوده میلیاردی بوده گردن شما !!! اما شما چرا هرگز ناراحت آن ۹ میلیون نفری که در قحطی ساخته انگلیس در ۱۰۰ سال قبل جان دادند نیستی !! آیا آن خسارت کم بوده ؟!! اگر شعار نویسی ضرر داشته به جهنم لا اقل انگلیس میفهمه که ملت چقدر از او نفرت دارند!
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      مگه این داستان منبعی هم داره که مصرق بخواد بنویسه منابعتون کانال های زرد تلگرامیه🤣🤣 از نوع اشغال طلبش
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    3 0
    نوکران غربزده ازیکجا دستور میگیرند واختلافی نیست .عدهای نقش همراه وعدهای نقش مخالف بازی میکنند وهردو ماموریت بدین امر دارند اگر راه نفوذ باز شد همراه کدخدا باتمام توان ارزوی همیشگی رادنبال میکنند واگر بسته بود همه شکستها رامتوجه تحریم میکنند
  • باقری IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    خداییش سوپاپ اطمینانهای خوبی هستن
  • مانی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    خدا وکیلی اگه این روزنامه ها و سایتهای اصلاح طلب نبودن شما چطور زندگی میکردین؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس