1

روزنامه اصلاح‌طلب: شاید وقت آن رسیده که ایران در سیاست‌هایش در قبال طالبان، اندکی از رویه مدارا و مصلحت‌جویی بدون نتیجه جدا شود و تا حدی در مسیر سیاست قاطعانه حرکت کند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۵ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که شب‌های سرخ در مناطق اشغالی، وضعیت زندان‌ها و زندان‌های تعطیل شده، حکم بازداشت ترامپ، بهره برداری از ۱۵ میلیارد دلار طرح نفت و گاز و یک قدم تا آزادسازی قیمت خودرو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

برای ارزیابی حکومت طالبان در این دو سال گذشته، موضوع‌ها و موارد مختلف می‌توانند به عنوان معیار موفقیت و یا ناکامی در نظر گرفته شود، ولی تجربه نشان داده است که معیارهای انتزاعی و یا کاملا فرعی برای بررسی وضعیت طالبان و چشم‌اندازهای پیش رو، کارآمد نیستند. در تهران انتشار سازمان یافته برخی اخبار درباره همسایه شرقی قابل توجه است، گویی جریانی خاص قصد دارد مسائل میان دو کشور را امنیتی کند! با توجه به حوزه تمدنی مشترک میان ایران و افغانستان و حضور بسیاری از پناهندگان در ایران این دست اخبار تفسیر خاصی دارد.

روزنامه آرمان امروز که وابسته به اصلاح‌طلبان است، در شماره امروز خود دستاورد صادراتی طالبان را ترور خوانده و نوشته است:

اینکه طالبان جهاد در خارج از افغانستان را روا نمی دانند و سخنگوی این گروه به صراحت از مذموم بودن آن یاد می کند، صرفا فشارهایی است که دولت پاکستان با توجه به چالشهای که در داخل با گروه های تروریستی مواجه است، برطالبان وارد می کند تا جلوی هرگونه تعرض به خاک پاکستان را بگیرد. دکترین تروریست پروری سیاست مداران پاکستان که سالها به صورت موفقیت آمیز در داخل افغانستان از آن کار می گرفتند امروزه به مانند تیغ دولبه عمل کرده و گریبان دولت مردان اسلام آباد را گرفته است و با چالشهای بسیاری که از سوی گروه های تروریستی روبروهستند هرگونه مجال مقابله با این گروه ها را از آن ها گرفته است.

این روزنامه در ادامه نوشته است:

معقول است که در مقابل تمام رفتارهای ضد دینی و ضد انسانی گروه طالبان شاهد موضع گیری علمای جهان اسلام باشیم و اینگونه از حریم دین و ساحت آن حفاظت شود و جلو هرگونه سوء استفاده از دین و اعتقادات دینی گرفته شود.

حالا زمان آن است که با طالبان بجنگید! / اصلاح‌طلبان: با شعار، جوان‌های کف خیابان به سمت ما نمی‌آیند

روزنامه هم‌میهن هم به سراغ سوژه طالبان رفته و می‌نویسد:

شاید وقت آن رسیده که ایران در سیاست‌هایش در قبال طالبان، اندکی از رویه مدارا و مصلحت‌جویی بدون نتیجه جدا شود و تا حدی در مسیر سیاست قاطعانه حرکت کند. البته محدودیت‌های ایران نیز در این خصوص قابل درک است. بدیهی است که طالبان نه صلاح مردم خود را لحاظ می‌کند و نه صلاح ملک خود را. از این جهت هر اقدامی از سوی طالبان قابل انتظار است. نقطه‌قوت ایران در این خصوص این است که سیاست‌های قاطعانه در قبال طالبان حمایت افکار عمومی را نیز پشت خود خواهد داشت. افکار عمومی ایران به‌شدت به ظهور قدرتی نظیر طالبان در مرزهای خود حساس است. بنابراین می‌توان از این پتانسیل قدرتمند برای پیشبرد سیاست‌های قاطعانه‌تر در قبال طالبان بهره برد. همکاری با کشورهای همسایه نظیر تاجیکستان و ترکمنستان در قبال طالبان نیز بسیار لازم و ضروری است.

حالا زمان آن است که با طالبان بجنگید! / اصلاح‌طلبان: با شعار، جوان‌های کف خیابان به سمت ما نمی‌آیند

شواهد نشان می‌دهد که کارنامه طالبان در امور نظامی، امنیتی، اقتصادی و اتحاد درون گروهی تا حدود زیادی در دومین سال حکومت طالبان نسبت به یکسال اول، موفق بوده است. با وجود این، عملکرد طالبان در کسب مشروعیت داخلی، تشکیل دولت ملی و فراگیر، تأمین حقوق شهروندی، رعایت حق کار و آموزش زنان و دختران و زمینه‌سازی برای شناسایی رسمی در سطح بین‌الملل، نا امیدکننده‌تر از سال اول حاکمیت بوده است. در این وضعیت افزایش حساسیت‌های سیاسی میان دو همسایه به سود آمریکایی‌ها است.

اصلاح‌طلبی یعنی خود تخریبی و عدم درک گفتمانی

بررسی آخرین دیدگاه های برخی اصلاح طلبان بیانگر آن است که آنان ضمن پرهیز از بیان عدم مشارکت در انتخابات تا بررسی نهایی وضعیت بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان تاکید کرده اما در عین حال به بیان مطالبی دال بر چرایی برخی دیدگاه های خود مبنی بر عدم تصمیم گیری نهایی برای حضور در انتخابات می پردازند. بر اساس احصاء صورت گرفته اصلاح طلبان در این رابطه با تاکید بر اینکه چند لایه مشکل روی هم سوار شده تا فضای کشور انتخاباتی نشده و اصلاح طلبان نیز به موجب آن تصمیم گیری نهایی برای حضور در انتخابات را به تاخیر بیندازند.

روزنامه آرمان ملی در شماره امروز خود به آنالیز رفتاری جناح چپ پرداخته و نوشته است:

اصلاح‌طلبان در خصوص مسائل مختلف از جمله انتخابات و تحولات اجتماعی در جامعه با دو دیدگاه تندرو و میانه‌رو مواجه بوده‌اند. در همین جهت زمانی که بهزاد نبوی ریاست این جبهه را برعهده داشت سیاستی میانه و متوازن پیش می‌گرفت و حتی در گفت‌وگویی با آگاهی‌نو در خصوص تحولات پاییز سال گذشته نیز گفته تصور می‌کنم برخی افراد در بدنه اصلاح‌طلبان طی یک سال گذشته، به این نتیجه رسیده‌اند که کار دارد تمام می‌شود پس بگذارید ما برای حرکت‌های بعدی خودمان را آماده کنیم و جا باز کنیم در حرکت بعدی. استنباط من این بود. حالا نمی‌دانم چقدر درست است و چقدر غلط. ولی احساس می‌کنم که نگران بودند که سرشان بی‌کلاه بماند.» وی همچنین با اشاره به انتخاب آذر منصوری به ریاست جبهه اصلاحات عنوان کرده: «در جبهه اصلاحات یک زن که فعالیت سیاسی گسترده‌ای هم از گذشته داشته رئیس‌شده است که مبارک است ولی بعضی از دوستان تصورشان این است که با شعار جوانگرایی یا استفاده از خانم‌ها، جوان‌های کف خیابان به سمت ما خواهند آمد که من چنین تصوری ندارم!

در ادامه این گزارش آمده است:

صحبت‌های آقای نبوی از روی دلسوزی و به‌خاطر تجربیات عملی است که در سیاست‌ورزی دارند و باید صحبت‌های مهمی تلقی کرد و جدی گرفت. آسیب‌شناسی مسائل جریان اصلاحات خارج از مسائل روزمره و جوزدگی‌های زودگذر یک بحث مبنایی است. به هر جهت جریان اصلاحات چون یک جریان حقوقی و قانونی است باید برگردد و دقیقا جایگاه خود را تعریف کند، مواضع خود را معلوم کند و روی مسائل اصلی کشور و آنچه فکر می‌کند معضلات جامعه است علنا برنامه‌های خود را طرح کند تا تفاوت‌ها معلوم شود.

حالا زمان آن است که با طالبان بجنگید! / اصلاح‌طلبان: با شعار، جوان‌های کف خیابان به سمت ما نمی‌آیند

روزنامه اعتماد نیز به نقل از حمیدرضا جلایی‌پور می‌نویسد:

تصمیمات جبهه اصلاحات به صورت شورایی و مبتنی بر گفت‌وگو است؛ تصمیم اخیر شورا هم درباره انتخابات به صورت جمعی بوده و تعداد مخالفان و موافقان در تصمیم‌سازی‌ها نزدیک به هم بوده است. بدون تردید در آینده هم دوباره درخصوص موضوعات مختلف بحث و گفت‌وگو خواهد شد. در آینده باید دید چه نامزدهایی (از جریان اصلاحات) تایید می‌شوند و تخمین میزان مشارکت مردم در انتخابات چه مقدار است؟ با داده‌های فعلی می‌توان گفت که وضع اصلا خوب نیست!

حالا زمان آن است که با طالبان بجنگید! / اصلاح‌طلبان: با شعار، جوان‌های کف خیابان به سمت ما نمی‌آیند

مساله مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات در حالی ابعاد جدیدتری در جریان اصلاحات به خود می گیرد که بخش قابل توجهی از این جریان بنای بر حضور در انتخابات داشته و در برابر تاکید اصلاح طلبان ساختاری برای عدم مشارکت، مقاومت می کنند. در این رابطه اما بررسی برخی اظهارات چهره های معتقدان به اصلاحات ساختاری بیانگر آن است که آنان در میان محاجه های خود با اصلاح طلبان نهادی به واقعیتی اشاره می کنند که اصرار دارند در فضای عمومی مطرح نشده و دلیل بر ضعف جریان اصلاحات طرح و بیان نگردد.

بر اساس اطلاعات دریافتی اصلاح طلبان ساختاری در گفتگوهای درونی خود تاکید دارند در شرایط کنونی جریان اصلاحات توان و نیروی لازم برای بسیج سیاسی و اجتماعی برای موج سازی در جریان انتخابات نداشته و در صورت ورود با این شرایط به انتخابات علاوه بر روشن شدن کاهش شدید سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات زمینه های آتی برای حضور اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ با اما و اگرهای جدی مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 3
    اصول گرایی یعنی انفعال.
  • هوشنگ IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    4 0
    احسنت برین با طالبان بجنگید ما هم زیر کولر در حال خوردن هندوانه آجیل دعاگویتان هستیم خخخخخخخ
  • هوشنگ IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 5
    حرف زدن چه آسان عمل کردن چه مشکل 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      1 2
      منظورت ساخت یه میلیون مسکن در سال هست من که زمان رو حانی ثبت نام کردم پارسال هم ۴۰ میلیون ریختم یه ماهه پیش برام پیامک اومده بررسی کردیم مورد قبول واقع شد برو مدارک بارگذاری کن و برو تو دهات زندگی کن گفتم خوبه شما دهاتی ها رو میارید شهر به من شهری میگید برو دهات
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      3 1
      اصلاح طلبان تهوع آور ظاهراً خود را همواره رئیس می بینند و در جایگاه آمر فرمایش صادر می کنند! با چه کشوری صلح باید بکنیم و با چه کشوری جنگ !!!!!!
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    7 3
    اصلاحات = کثافت
    • رضا IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 1
      چه خبره
  • حسين DE ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    3 0
    عباس عبدى منورالفكر و حسين دهباشى و كرباسچى مال مردم خور و بقيه اصلاح طلبان خائن و مزدور و وطنفروش رو بفرستيد بروند با طالبان بجنگند و افغانستان رو آزاد كنند و حقابه ايران را هم دريافت كنند.
  • ژاپن IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 1
    با طالبان کنار اومدن سخته..شما براشون هواپیما کمک نفرستید و از لحاظ اقتصادی و سیاسی منزوی کنید اونا رو ..سیمان و غیره نفرستید اونجا صادرات کنید به ترکمنستان و غیره ولی اونجا چیزی ندید... افغان پا بگیره داستان پیچیده تر میشه..همین الان داستان هستن یجورایی
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 0
    پازوکی احمق ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور بخاطر گند کاریهای همتی است که باید محاکمه میشد حالا تو انتظار داری انتقاد کنه ؟!
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 1
      همتی اگه گند کاری داشت چرا برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت شد؟ تو بهتر میدونی کی گندکاری داره یا شورای نگهبانتون؟
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    جنگ طالبان خیر میخوان ضعیف باشیم با این شورش
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 1
    نمیخواد با طالبان بجنگید افغانی کل مملکت ورداشته بخدا هر جا میرم برا کار افغانی هست تمام شغلارو اشغال کردن تا کی مسولیین میخوان بیخیال باشن حتما باید یه درگیری دیگه بر سر مهاجرین افغانی پیش بیاد تا از خواب بیدار شید
  • عبدالله مومن IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 1
    اگر افسادطلبان آمریکایی. مایل به جنگ با طالبان اند. ما که باشیم که با این عمل نیک. مخالفت کنیم؟ . زیرا در دعاهای اهل بیت علیهم السلام خوانده ایم که .. اللهم اشغل الظالمین بالظالمین و اخرج بیننا غانمین. بحق محمد و آله الطاهرین که با این حادثه شیرین. هردوی این گروه تبهکار از چرخه هستی. ساقط خواهند شد !!!
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 2
    چه عجب بهشون فحش ندادی
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    6 4
    ما رای نمیدیم چه اصلاح طلبان بیایند چه نیایند پس بهتر است که نیایند
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      1 0
      تو رو خدا بیا رای بده خخخخ
    • عبدالله مومن IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      ما حتما رای می دهیم اما نه به افسادطلبان آمریکایی !!!
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      1 0
      ما رای میدیم ولی نه به شارلاتانی
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    نیاز نیست با طالبان وارد جنگ بشیم اگه لازم بدونن طوری از داخل وارد میشن که طرف ندونه از کجا خورده.سرنوشت کسانی که سخنان رئیس جمهور رئیسی رو در طالبان به شوخی و مسخره گرفتن دیدید............فقط همین که امروز اثری ازشون نیست.ج.ا اراده کنه بدون جنگ افغانستان مال ایرانه ولی نیازی به خاک اونها نداریم و تصمیمی هم با توجه به دکترین این سیستم برای کشور گشایی به سبک امپراطوری نیست.فقط باید از دشمنان کم کرد و اگه شد در حین گرفتاری کشور ها ویا اقوام خنثی کاری کرد که به دوست تبدیل بشن نمونه این دکترین در زمان رژیم سابق با عمان برقرار شد.ودر زمان ج.ا به شدت پیگیری شده و لیست بلند بالایی از کشور ها و اقوام به اون اضافه شده مثل قطر ،اقلیم کردستان،یمن،حماس ،و......... که اینها برخلاف گفته های رسانه های عربی اشغال شده توسط ایران نیستن بلکه شیفته مرام(استراتژی) ایرانی ها در زمان گرفتاریهاشون هستن و.......
  • سید فروزان CH ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    4 0
    اصلاح طلبان خیلی طالب جنگ با طالبان هستند ، بسم الله بروند در گروه پسر مسعود و علیه طالبان مبارزه ، از نظر این طیف باید با افغانستان وارد جنک ، با پاکستان قطع رابطه ، با چین و روسیه مخالفت ،در عراق و سوریه و لبنان و یمن و فلسطین عدم حمایت از جبهه مقاومت ،رژیم اشغالکر را هم به رسمیت ، دقیقا انجه را که امریکا و فرانسه و انکلیس میخواهند ، یعنی خاک توی سرتان اصلاح طلبان بی غیرت
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 1
    ایران هیچ وقت نباید با طالبان بجنگد بلکه باید دوازده میلیون افغانی داخل ایران به کشورشان برگردند و مهاجری وارد ایران نشود تا همین مهاجران تکلیف طالبان را روشن کنند/ ایران هیچ وقت نباید با طالبان بجنگد. بلکه هزینه این جنگ را باید تمام کشورهای همسایه افغانستان و تمام کشورهای عضو ناتو و تمام مهاجرین افغان ساکن داخل ایران هم بدهند
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    ماها اینقدر مردیم که اعتقاد داشته باشیم باید بجنگیم میجنگیم واینو ثابت کردیم اما اصلاح طلبان که فقط رانتو اختلاس باند .اگه کردند جلو بیفتند دوماهی برنبجنگند .تا اگه دیدیم واقعا دارن میجنگنو برای منفعت کشور چند تائی شهید دادند ماهم بدنبالشون میریک.کنار گود نشستید .میگید لنگش کن.خودتونید .دیگه بیتوته .هرکدوم دهتا آقازاده فرستادید ا ارباب تربیتشون کنه.
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    ما رأی می دهیم ولی به لیست رأی نمی دهیم مگر اینکه جاروکش حرم شاهچراغ علیه السلام در آن تایید کنند.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      تو برو رای بده جاروکش ببر تو مجلس
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 1
    گور بابای همشون
  • سعید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 0
    لعنت بر اصلاح طلبهایی که مثل جبهه ملی و نهضت آزادی نوکر آمریکایی ها و خائن به ایران و ملت ایران هستند . اینها میخواهند مطابق نقشه آمریکایی ها کشور را در شرق درگیر کنند . الویت جبهه مقاومت است و به موقعش زمان قاطعیت مقابل وحشی های طالبان خواهد رسید .
  • علی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 0
    فقط چهار چشمی مراقب اصلاح طلبان و جراید کثیف آنها باشید. آنها برای نابودی کشور و تکه تکه شدن ایران اسلامی برنامه دارند.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 0
    اصلاح طلبان به پیروی از بیگانگان میخوان مارا توهچل بندازن
  • ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    روحانی و ظریف را بیارین کمی قهقه بزنند نمایندگان اصلاحطلب را بیارین تا برای عکس سلفی حمله کنند به موگرینی و امریکا ناراحت بشه از آلودگی صوتی قهقهه روحانی و ظریف از حمله به موگرینی و 7 میلیارد لار را از ایران پس بگیره و به ایران حمله کنه آخه احترام کدخدا واجبه
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    پیشنهاد اصلاح طلبان بصورت کلی خوب است ولی خود این جرثومههای فساد درتقدم برخورد ونابودی هستند .
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    واقعا اصلاح طلبان کم دارن
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    اصلاح طلبان حاضرن جنگ راه بندازن که از اون شرایط بتونن به نفع خودشون استفاده کنند
  • دهقان IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    عجب نمایندگان غرب در ایران بد جور تمایل به آشوب و جنگ دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس