1

هنوز حدود ۲۵ هفته تا شروع انتخاباتی حساس و نفسگیر باقی مانده است و جناح‌ها و جریان‌های سیاسی با آرایش جدید خود را برای رقابتی حساس جهت تسخیر صندلی‌های سبز پارلمان را زودتر از گذشته آغاز کرده‌اند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۴ شهریور در حالی چاپ و منتشر شد که خروج ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر اربعین از مرزهای شش‌گانه تا دوشنبه و تیترهای مرتبط با اربعین حسینی در کنار تیترهایی همچون احیای برجام با سند سپتامبر و مسئله تورم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

انتشار جزئیاتی جدید از مذاکرات میان ایران و آمریکا مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است، روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که سند سپتامبر سند جدیدی نیست و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است.

روزنامه شرق درباره آخرین نتایج مذاکرات نوشته است:

قریبا روشن است که در ذهن مقامات آمریکایی چه می‌گذرد؛ آنها از یک سو به تصریح گفته‌اند که دیگر احیای برجام در دستور کارشان نیست و از سوی دیگر به تلویح روشن کرده‌اند که وضع موجود در رابطه با ایران برای آنها وضع مطلوب هم هست. شاید اظهارات مکرر رئیس سازمان سیا در یکی، دو سال گذشته مبنی بر فقدان برنامه ساخت بمب اتمی در ایران، یکی از دلایل برخورد این‌چنینی از سوی آمریکا باشد. بنابراین، ارزیابی آنها تاکنون می‌تواند این باشد که هدف ایران از افزایش سطح غنی‌سازی، واداشتن آمریکا به امتیازدادن در مورد تحریم‌ها باشد. اظهارات صریح برخی مقامات ایرانی ازجمله رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در راستای تأیید ارزیابی آنها بوده است.

در ادامه سرمقاله این روزنامه اصلاح‌طلب آمده است:

آقای اسلامی در ۲۰ خرداد گذشته گفته بود که «غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته است تا تحریم‌ها لغو شوند». عامل مهم دیگری که ممکن است موجب آسودگی آمریکا باشد، مواضع نسبتا تند مقامات سه کشور اروپایی در قبال ایران است که ناشی از ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و نیز اعتراضات سال گذشته در ایران است. این عامل ممکن است از نظر آمریکا حربه دیگری برای مهار ایران باشد. چنین وضعیتی در مجموع می‌تواند آن چیزی باشد که دولت بایدن مشتاق شکل‌گیری آن در آستانه انتخاباتی سرنوشت‌ساز است. علاوه بر آرامشی که از این رهگذر در جبهه ایران برقرار می‌شود، افزایش صدور نفت ایران نیز می‌تواند به کنترل بهای نفت که برای دولت بایدن در انتخابات مهم است، یاری رساند.

آیا مفاد «سند سپتامبر» همان بازگشت به برجام است؟ / وزیر خاتمی: ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان را نفی نمی‌کنیم

روزنامه هم‌میهن نیز به مسئله اطلاع‌رسانی مذاکرات انتقاد کرده و می‌نویسد:

طی ماه‌های گذشته اخبار گوناگونی درباره توافق‌هایی میان ایران و آمریکا با واسطه برخی از کشورها منتشر شده است. به هر دلیلی که همچنان قابل فهم نیست، این مذاکرات مستقیم نیست، هرچند مذاکرات و پیام‌های مستقیم میان نماینده ایران در سازمان ملل و رابرت مالی نیز وجود داشته است ولی این گفت‌وگوها را نمی‌توان مذاکره به معنای مصطلح دانست. آنچه که در این میان برای ایرانیان مهم است و فراتر از اصل این توافقات که مورد حمایت نسبی است، نحوه اطلاع‌رسانی آنهاست. این برای یک کشور و دولت زیبنده نیست که همه اخبار مذاکراتش را طرف‌های مقابل منتشر کنند. البته شاید گفته شود که جزئیات مذاکرات محرمانه است و تا حصول نتیجه نباید عمومی و آشکار شود. این حرف را نمی‌توان رد کرد و کسی هم در صدد رد آن نیست، ولی در همان حدی که رسانه‌های آمریکایی یا غربی اطلاع‌رسانی می‌کنند، باید در ایران هم اطلاع‌رسانی شود.

آیا مفاد «سند سپتامبر» همان بازگشت به برجام است؟ / وزیر خاتمی: ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان را نفی نمی‌کنیم

اصلاح طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند

هنوز حدود ۲۵ هفته تا شروع انتخاباتی حساس و نفسگیر باقی مانده است و جناح‌ها و جریان‌های سیاسی با آرایش جدید خود را برای رقابتی حساس جهت تسخیر صندلی‌های سبز پارلمان را زودتر از گذشته آغاز کرده‌اند. زمزمه‌های انتخاباتی از سال گذشته در محافل سیاسی آغاز شد تا نشان دهد اولین تفاوت این انتخابات با انتخابات ادوار گذشته رقم بخورد.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز خبر داده است که ستادهای انتخاباتی جناح چپ فعال شده است، این نوشته است:

برخی جریان‌ها تلاش می‌کنند تا در رسانه‌ها بحث تحریم انتخابات جریان اصلاحات را به میان ‌آورند، پروژه‌ای که در طول تاریخ جمهوری اسلامی آنچنان که باید رخ نداده است. باتوجه به اینکه طیف خاصی در جریان اصلاحات به دلیل برخی موانع و مطالبه‌گری‌ها هنوز برای حضور تصمیم نگرفته‌اند ولی در مقابل مشاهده می‌کنیم دیگر طیف‌ها نه‌تنها قصد ‌تحریم ندارند بلکه تنها راه رسیدن به ایرانی توسعه یافته و متکثر را صندوق رای می‌دانند. به‌همین دلیل باید به جناح رقیب پیشنهاد داد تا برای تضعیف جبهه اصلاحات راه دیگری را در پیش بگیرند تا حداقل جدیدتر باشد.

آیا مفاد «سند سپتامبر» همان بازگشت به برجام است؟ / وزیر خاتمی: ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان را نفی نمی‌کنیم

روزنامه آرمان ملی نیز که مواضع خانواده هاشمی را منتشر می‌کند درباره آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان به نقل از علی صوفی می‌نویسد:

به نظر من آقای خاتمی به مسیر خود ادامه خواهد داد. مخالفان خاتمی که تلاش دارند او را در بین مردم کوچک و غیرتاثیرگذار بدانند، آنها می‌دانند که در یک شرایط رقابتی رای مردم با چه گروه و جریان سیاسی است. البته این مورد نافی آن نیست که جایگاه مردم بین اصلاح‌طلبان آسیب ندیده، اصلاح‌طلبان ضربه خوردند و سرمایه اجتماعی خودشان را به خاطر برخی عملکرد دولت قبل از دست دادند، اما عبور مردم از اصلاحات به کجا ختم شد؟ امروز می بینیم که برخی از همه چیز عبور کرده‌اند و به سادگی نمی‌توان انتظار داشت موضع این دسته از مردم به قبل بازگردد اما هنوز هم امید بخش زیادی از مردم به اصلاح‌طلبان است و اگر فضای سیاسی بهبود یابد این امید وجود دارد که بخشی از افرادی که از همه چیز عبور کردند باز هم به اصلاح‌طلبان روی آورند.

آیا مفاد «سند سپتامبر» همان بازگشت به برجام است؟ / وزیر خاتمی: ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان را نفی نمی‌کنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سعید IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    5 3
    روحانی میخ آخر را بر تابوت اصلاحات کوبید.
    • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      امیدوارم انقدر میترسم یکی دیگه از اینها رئیس جمهور بشه فاتحه مملکت خونده بشه (خدای ناکرده)
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      ای کاش اصلاح طلبان در دوران حکومت ۳۲ ساله خود یک سر سوزن برای معیشیت و سفره مردم ایران دلسوز ی میکردند عام مردم فهمیده اند که خروجی جریان اصلاحات اقازاده گری امضا طلایی بستن کارخانه ها و بیکاری جوانان اختلاس های میلیاردی باند بازی زمین خواری که خواری جنگل خواری دریا خواری قبیله گرایی فساد جنسی فساد اقتصادی فساد اجتماعی و کثیف تر از همه اینها به سخره گرفتن اعتقادات مردم در همه زمینه های موجود است این قسمتی کوچکی از کارنامه ۳۲ ساله اصلاح طلبان در طول این مدت بوده در روابط خارجی هم از نظر اصلاح طلبان همیشه ایران مقصر میباشد و چیزی بنام منافع ملی ایرانیان هیچ جایگاهی در بدنه فکری اصلاح طلبان وجود خارجی ندارد نمونه اش دفاع از ترکمان چای و برجام حضرات میباشد .تا مردم ایران با این طاعون و سرطان اصلاحات روبرو هستند بعید است یک شب با ارامش بخوابند.
  • سامان IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    3 3
    افساد طلبان هنوز به برجام بی فرجام و ترحم غربی ها امید دارند ؟!
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      4 2
      بزارید شادی دولت از معامله نفت در برابر غذا با اجازه آمریکا تمام بشه بعد از امید افساد طلبان بگویید!
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      0 0
      بعد از خروج ترامپ از برجام روحانی و ظریف برای اینستکس یا همان نفت در برابر غذا التماس می کردند اما اروپایی ها حتی نفت در برابر غذا را نپذیرفتن .
  • ali IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    1 1
    وقتی از اصلاح طلبان عبور کنند ما را قبلا صاف کرده اند. پس دلخوش نباشید
  • ali IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    1 1
    رییس جمهور(با اعتقاد بر زادی بیان) سایت انتخاب را بست! اما مشرق دمش گرم ازادی بیان بیشتری دارد(برادر همه داخل یک کشتی نشسته ایم- باد مخالف نباشد پروازی در کار نیست)
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      1 0
      سایت انتخاب در دولت روحانی هم یک بار توقیف شده بود.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      1 0
      روحانی چرا سایت دولت بهار را بست ؟!
    • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      یه عده دارن کشتی و سوراخ میکنن حرف از باد مخالف میزنن.سایت های دیگه تون دارن مخالف گویی میکنن نگران نباش
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    1 0
    انتخابات نیامده چقدر پیش گو ازهرسوراخی بیرون میایند .
  • حسین IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    4 1
    از اصلاح طلبا نا امید نیستیم نفرت داریم
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      3 1
      ممنون، منم میخواستم همین رو بگم،
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    1 1
    ترک های ایران از زیان فارسی برای حاکم شدن بر خاورمیانه استفاده میکنند درست همان کاری که امپراطور ایران امپراطور الپ ارسلان کرد. زبان ایرانی یا همان زبان "به اصطلاح فارسی" کنونی, یک‌اسلحه در دست ترکان ایران است برای سلطه بر خاورمیانه و سلطه بر دیگر ترکان
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    1 1
    هر چقدر دوست دارید کاندید بشید یا برید رای بدهید
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    3 1
    تا وقتی هنوز امثال جهانگیری و روحانی و..... و این دست آدمهای ظاهر ساز وراج بی خاصیت در معرکه جولان میدهند مردم از همه جیز ناامید و بلکه منزجر شده اند. چه فایده که نرود میخ آهنین در سنگ.
  • FR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    1 0
    کشور هم روی اکثریتی حساب کردن و میکند که نه تنها از چیزی عبور نکرده اند بلکه استوارتر و مقاوم تر و هشیار تر هم شده اند و فریب کاری اصلاح طلبان منافق را شناخته اند
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      خدا از دهنتون بشنوه
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    1 1
    رای بی رای؟ میایید، با سر هم میایید. میشناسیم‌تون !
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    0 0
    نجاتتون ازاین اوضاع اقتصادی واجتماعی وسیاسی به بند برجام گره خورده والان هم به درودیوار ی زنند تا بلکه به اندازه همان برجام مذاگره داشته باشند ولو اسمش سپتامر باشد
  • وحید IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    پرسپولیس در آسیا مهاجم ندارد اما تیم طاغوتی دوچرخه سواران مهاجم دارد.
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    اگرمردم ماهیت اصلاح طلبان را میشناختند هیچکس غیراز دشمنان اسلام وانقلاب کهوابسطگان شیطان هستند کسی به انها رای نمیداد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس