1

روزنامه اصلاح‌طلب: روابط ایران و عربستان همواره متاثر از روابط ایران با امریکا از یک سو و عربستان با امریکا از طرف دیگر بوده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۸ مرداد ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران و تاکید بر دوری از خستگی و نا امیدی و سیگنال مهم منطقه‌ای از جده و دعوت از رئیسی به عربستان سعودی، در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

حسین امیرعبداللهیان روز گذشته با محمد بن‌سلمان ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان سعودی در جده دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان(واس) وزیر خارجه ایران در این دیدار سلام و تحیت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را به وی و سلمان‌بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور ابلاغ کرد. محمد بن‌سلمان نیز به امیرعبداللهیان گفت که سلام خود ‌و پادشاه این کشور را به سیدابراهیم رئیسی ابلاغ کند. در این دیدار به روابط میان تهران و ریاض و فرصت‌های به‌وجودآمده برای همکاری در آینده و راه‌های گسترش آن پرداخته شد.

روزنامه هم‌میهن با اشاره به دیدار مهم وزیر خارجه با ولیعهد سعودی نوشته است:

امروز در مسیر درست تقویت مناسبات با کشورهای همسایه خود و از جمله عربستان سعودی هستیم. در این چارچوب علاوه بر احیای روابط با کشور برادر و همسایه عربستان سعودی، با دیگر کشورهای این حوزه شامل عراق، قطر، کویت و امارات متحده عربی روابط قوی و نیرومندی را پایه‌گذاری کردیم. معتقدیم ایده امنیت و توسعه در منطقه یک ایده غیرقابل تفکیک و متعلق به همه کنشگران در منطقه است. معتقدیم سازمان همکاری‌های اسلامی از ظرفیتی برخوردار است که امروز در نظام بین‌الملل به‌عنوان یک کنشگر مهم عمل کند. از جمله موضوعات مورد بحث و تبادل‌نظر، تمرکز بر مسئله فلسطین و قدس به‌عنوان موضوع اصلی جهان اسلام است.

اول با آمریکا مذاکره کنید بعد به سراغ عربستان بروید! / چرا هیچ‌کس نامزدهای انتخاباتی جبهه اصلاحات را گردن نمی‌گیرد؟

روزنامه اعتماد نیز ارتباط با عربستان را تحت تاثیر گفتگو با آمریکایی‌ها خوانده و می‌نویسد:

روابط ایران و عربستان همواره متاثر از روابط ایران با امریکا از یک سو و عربستان با امریکا از طرف دیگر بوده است. اما امروز فارغ از اینکه امریکا چه نقشه‌ و برنامه‌ای دارد، ایران و عربستان با میانجیگری چین، چالش‌های موجود در روابط خود را کنار گذاشته‌اند. این دو کشور از اسفندماه گذشته به تدریج از سرگیری روابطی دوجانبه را آغاز کرده‌اند تا در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و در صورت امکان امنیتی فیمابین را گسترش دهند. بسیار مهم است که ایران تلاش کند، روابطش با عربستان سعودی از مناسبات عربستان با امریکا و حتی اسراییل تاثیر نپذیرد. افراد و جریاناتی که به دنبال کارشکنی در بهبود روابط دو کشور بوده و هستند به دنبال مطرح کردن روابط عربستان با اسراییل بودند.

در ادامه این یادداشت آمده است:

در حالی که ایران با بسیاری از کشورهای جهان رابطه دارد که آنها روابطی هم با اسراییل دارند. اساسا کشوری مانند ترکیه نه تنها با اسراییل رابطه دارد، بلکه از سال ۹۶میلادی روابط خود را با اسراییل به روابط راهبردی، نظامی و امنیتی ارتقا داده است. روسیه هم از همین دست کشورهاست. چین، هند و...از دیگر کشورهایی هستند که به صورت توامان با ایران و اسراییل رابطه دارند. در کل معتقدم روابط ایران با عربستان نباید تحت تاثیر روابط این کشورها با سایر دولت‌ها از جمله اسراییل باشد.

اول با آمریکا مذاکره کنید بعد به سراغ عربستان بروید! / چرا هیچ‌کس نامزدهای انتخاباتی جبهه اصلاحات را گردن نمی‌گیرد؟

روزنامه شرق نیز سفر وزیر امور خارجه به ریاض را دارای دستاورد ملموس خوانده و نوشته است:

البته روز پنجشنبه بعد از ورود هیئت ایرانی به ریاض زمزمه این دیدار شنیده می‌شد که با توجه به سخنان وزرای خارجه دو کشور در نشست خبری پنجشنبه نتیجه‌بخش‌بودن این سفر کاملا ملموس بود؛ زیرا طرفین از توافقات مهمی سخن گفتند، امیرعبداللهیان در نشست خبری خود با همتای عربستانی، با اشاره به اینکه این چهارمین دیدار وزرای خارجه از پکن تا تهران تا ریاض است، اظهار خرسندی کرد که روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد. او افزود: لازم است زمینه‌های مختلف روابط دو کشور در راستای منافع مشترک فعال شود.

اول با آمریکا مذاکره کنید بعد به سراغ عربستان بروید! / چرا هیچ‌کس نامزدهای انتخاباتی جبهه اصلاحات را گردن نمی‌گیرد؟

حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تشکیلاتی نخواهند بود

چگونگی حضور جریان اصلاح‌طلب در انتخابات اسفنده ماه هنوز آنچنان که باید مشخص نشده است. طیفی از اصلاح‌طلبان که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند تحرکات خود را ادامه می‌دهند ولی به‌نظر وسیله اینکه بخواهند لیست جداگانه بدهند در دست ندارند و این نشان می‌دهد که باید در انتظار ائتلاف‌شان با دیگر جریان‌ها باشیم.

روزنامه آرمان امروز به نقل از حسن رسولی عضو جبهه اصلاحات نوشته است که اصلاح‌طلبان با وجود داشتن نامزد در انتخابات حاضر به پذیرش آن‌ها در لیستی واحد نیستند! رسولی گفته است:

بر اساس موضع جبهه اصلاحات، اصلاح‌طلبان ورود سازمانی و تشکیلاتی به انتخابات مجلس دوازدهم نخواهند داشت و آن افرادی که در ثبت‌نام اولیه خود را انجام دادند، صرف نظر از اینکه تأیید یا ردصلاحیت شوند، در قالب اراده فردی خود عمل کرده‌اند، نه در قالب یک راهبرد تشکیلاتی از سوی جبهه اصلاحات.

عضو جبهه اصلاحات می‌گوید:

تحلیل من این است که بسیاری از عوامل قبلی و تشدیدکننده فعلی به گونه‌ای از سوی مجلس کنار هم قرار گرفته‌اند که عملا امکان تشویق به مشارکت و امکان حضور داوطلبین در انتخابات پیش‌رو از نامزدهای بالقوه در گستره ۲۰۵حوزه انتخابیه خبری نیست و کاش سیاسی‌های عمومی که درباره انتخابات مطرح شد و نیز سیاست‌هایی که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال۹۴ خدمت رهبری ارائه شد، در دستور کار مجلس در جریان تصویب اصلاح قانون انتخابات و تصمیم‌سازان انتخابات قرار می‌گرفت. می‌شد که اصلاح قانون انتخابات به سرزندگی انتخابات کمک کند اما در کمال تأسف روند حرکت مجلس و شورای نگهبان نه‌تنها در مسیر مشارکت‌گرایانه نبود، بلکه بسیاری از مواد و مفاد قانون اخیر انتخابات مسدودکننده راه نیروهای اصلاح‌طلبِ معتقد به نظام اما منتقدِ وضع موجود به عرصه انتخابات بود.

اول با آمریکا مذاکره کنید بعد به سراغ عربستان بروید! / چرا هیچ‌کس نامزدهای انتخاباتی جبهه اصلاحات را گردن نمی‌گیرد؟

بررسی مواضع اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که جبهه اصلاحات ایران با بازنشسته ساختن بهزاد نبوی و فاصله گذاری های مشخص با طیف کارگزاران سازندگی در کنار فعال سازی محمد خاتمی در حوزه حقوق اجتماعی به طور واضح برنامه مشخص خود را در قبال انتخابات اسفندماه آغاز کرده است. اگرچه بسیاری از احزاب اصلاح طلب خواهان حضور در انتخابات هستند اما دخالت حزب اتحاد ملت بر تصمیم گیری های جبهه اصلاحات روند مذکور ائتلاف همگانی اصلاح طلبان را به محاق برده است. این در حالی بوده که برخی گزارشات منتشر شده هفته اخیر مبنی بر دخالت مصطفی تاج زاده بر سازوکارهای سیاسی جبهه اصلاحات ایران نشان میدهد که تشکیلات اصلی جبهه اصلاحات در ریل تحریم در حال حرکت است؛ اما برخی تشکیلات منزوی شده اصلاح طلب خواهان نقش آفرینی هرچند کم اثر در انتخابات هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    0 0
    جمهوری باکو هم از قلم افتاده
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      2 0
      ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • تهرانی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      2 0
      اگر با هنجارشکنان که تروریست فرهنگی هستند برخورد قاطع میشد دشمن در ما احساس ضعف نمی‌کرد و جنایت شاهچراغ رخ نمی داد
  • ایرانی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    4 1
    کسی گردن وتحویل نمی گیره چون معلوم نیست درصورت ورود به مجلس چه شاهکاری ازشون سر بزنه نمونه اش زد وبند نماینده های اصلاح طلب مجلس در دوره روحانی با شرکتهای خودرو سازی
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      1 0
      خدا رو شکر که دوره زد و بند گذشت و الان همه چی آرومه
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      2 0
      اره تو راست می گی!! واسه همین الان که مجلس کلا اصول گرا شده شرکت های خودروسازی مثلاً خیلی ناراحت شدند. !!! مردک اصل خودروسازی و پولش هست وگرنه تفاوت اصول گرا و اصلاح طلب مثل تفاوت کفتار با شغال است. البته در مثل مناقشه نیست.
  • عبدالله IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    4 2
    اینهایی که میگن اول با آمریکا (دشمن بالفعل ایران ) وارد مذاکره شوید بعد با عربستان مذاکره کنید پادوهای شیطان بزرگ و کثیف ترین سیاسیون و در یوزه های سیاسی و مایه ننگ ایران هستند.
  • سامان IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    5 1
    8 سال با امریکا مذاکره کردند و تحقیر شدند بازهم از رو نمی روند این غربگدایان چقدر ذلیل هستن که هنوز به ترحم غربی ها امید دارند.
    • عیسی IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      1 2
      دقیقاکل کشوردرمقابل حتی کشورهای میکروسکوپی هم ذلیل شده
  • من غدیریم IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    2 1
    هیچ توضیح اضافی و تفسیر برای مذاکرات آمریکا و عربستان نیازی ندارد. براساس تصمیم اتاق فکر کاخ سفید کابینه دولت قبل از ترس شبانه سه محل راعوض می کنند به خاطر ترور سردار دلها مقصر اصلی و ترامپ هم از رسیدن قدرت باز ماند وضعیت جمهوریخواهها بسیار اسف بار است. از طرفی آمریکا به هر جای دنیا قدم گذاشت در مقابلش ایران را دید و دستیابی ایران به سلاحهای مدرن و سلاحهای که هسته ای را در محل خنثی می کند. آمریکا مجبور است برای ایران زانو بزند.آمریکا دید که تحریم ها هیچ اثری برای توسعه و پیشرفت ایران تاثیری نداشت. در عراق و افغانستان شکست خوردند. مذاکرات توافق ایران وآمریکا و عربستان باعث شد که اسرائیل را بحساب نیاوردند چون محاسبات اسرائیل نسبت به ایران غلط درآمده بود. تحولات جهان و اعتبار آمریکا و غرب رو به افول است. از طرفی ایران برای خاموش کردن آتش اوکراین نقش مهمی را با روسیه بازی کند. عربستان خیلی زود فهمید که ایران کدخدای خاورمیانه است بدون ایران نمی تواند امنیت خویش را به ثبات برساند. محاسبات آمریکا که میخواهند داعش را دوباره احیا کنند با همکاری ترکیه باز جواب معادلات منفی درآمد آمریکا مجبور است باایران توافق کند با بهانه برگشت میز مذاکرات برجام آمریکا تمام تحریمهای ظالمانه را دریک شب از ایران برداشته خواهند کرد متحولات معادله اقتصادی جهان را بهم خواهند زد. بن سلمان خیلی باهوش است احساس خطر و خیانتهای آمریکا را زود فهمید احتمال اینکه شاهزاده ها را بجان هم بیندازند یک جنگ داخلی تمام عیار در عربستان رخ دهد.جهت جلوگیری فاجعه جنگ داخلی بن سلمان مجبور واندر مجبور از طریق چین و عمان توافقات با ایران و آشتی را از سر بگیرند. تازه دیروز بن سلمان به ایران آمدنش را به امیرعبدالهیان اعلام کرد و با رهبر معظم انقلاب دیدار نماید. کلیه معادلات خاورمیانه که رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی ابداع نموده بودند حالا ایران با قاعده هوپیتال همه معادلات را حل کرد در این تحولات در داخل دولت اسرائیل موریانه میشود خوبخود از بین میرود. رفراندوم دولت فلسطین اتفاقات آینده- پیروزی حزب الله قدس محل اقامه نماز مسلمین با پیش نمازی نصرالله وبعد ظهور امام زمان
  • TR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    نام ایران در اسکناس های قاجار امده‌، الپ ارسلان در کتیبه معروفش خود را خسرو ایران می نامد تیمورلنگ در نامه به خلیفه ستمگر عباسیان خود را امپراطور ایران نامید.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    جناب لاریجانی نظری در مورد تقابل با دین، اهل بیت علیهم السلام، قرآن، نظام اسلامی، جوانان مؤمن، ولایت فقیه و شخصیت معظم رهبری توسط هنرمندان و.... و تشویق به اغتشاش توسط اونا نظری ندارن؟!در مورد فتنه 88 چطور؟!
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    از بس خوبن هیچ کس گردن نمیگیرشون .اقای لاریجانی با این افساد طلبان بدبخت دنیا واخرت میشین حواستون باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس