کد خبر 1517323
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
کره جنوبی ایران کره جنوبی

علت کاهش طلب ایران از کره جنوبی از رقم ۷ میلیارد دلار به ۶ میلیارد دلار، محاسبه پول صادرات ایران به آن کشور در دولت روحانی با پول کره بوده که با افت ارزش در نسبت با دلار مواجه شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در این زمینه روزنامه همشهری نوشت: یکی از ابهامات و سؤالات مطرح بر سر آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره این است که مقدار این پول که ۷ میلیارد دلار اعلام شده بود، چرا به ۶ میلیارد دلار کاهش یافته است؟ در جواب باید گفت که: بله ۷ میلیارد دلار پول نفت ایران به واسطه بدعهدی آمریکا و خروج او از برجام، در کره ماند و آنها این پول را در ۲ بانک خودشان مسدود کردند، اما به وون، یعنی به واحد پول کره‌جنوبی. اما در آن سال، یعنی در سال ۲۰۱۸ وون در برابر دلار ارزش بیشتری داشت و نرخ تبدیل وون به دلار ۱.۱۲۰ بود؛ یعنی پول ما نزد بانک‌های کره به ارزش ۷.۸۴۰ میلیارد وون مسدود شد، اما امروز واحد پول کره در مقابل دلار ریزش دارد و هر دلار معادل ۱.۳۲۴ وون است؛ یعنی همان ۷.۸۴۰ میلیارد وون به ۵.۹۲۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد هم درباره «راز تبخیر میلیارد دلاری» می‌نویسد: کاهش ارزش این اموال به‌جز تغییر نرخ اسعار به‌دلیل استفاده برای خرید دارو و پرداخت بدهی‌های ایران به کره و سازمان‌های بین‌المللی بوده است. به‌دلیل کاهش ارزش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار این اموال با کاهش ارزش مواجه شد.

به گفته یک منبع آگاه، نگهداری این اموال به پول ملی کره و نوسانات این ارز در مقابل دلار یکی از دلایل کاهش ارزش آن است. همچنین طی سال‌های گذشته بخشی از این منابع برای پرداخت بدهی‌های ایران به کشور کره، خرید دارو از این کشور و همچنین پرداخت حق عضویت و بدهی ایران به سازمان‌های بین‌المللی استفاده شده است.

نکته‌ای که در این بین به آن اشاره شد این بود که در حالی رقم ۶ میلیارد دلار به‌عنوان اموال بلوکه‌شده ایران در کشور کره مطرح می‌شود که پیش از این رقم دارایی‌های ایران در کره ۷ میلیارد دلار اعلام شده بود. در همین رابطه یک منبع آگاه به «دنیای ‌اقتصاد» درباره علل کاهش دارایی‌های ایران در کره خاطرنشان کرد: چون این دارایی‌ها به وون کره در این کشور نگهداری می‌شد، با کاهش ارزش پول ملی کره در مقابل دلار آمریکا، اندکی از ارزش این دارایی‌ها کاسته شده است. موضوعی که رئیس کل بانک ‎مرکزی نیز در اظهارات خود درباره این آزادسازی به آن اشاره کرد. همچنین به گفته این منبع آگاه، طی سال‌های گذشته استفاده‌هایی نیز از این منابع صورت گرفته است؛ از جمله اینکه مقداری برای پرداخت بدهی‌های ایران به کره، بخشی برای دریافت دارو از این کشور و بخشی نیز برای پرداخت حق عضویت و بدهی‌های ایران به سازمان‌های بین‌المللی پرداخت شده است. همچنین گفته می‌شود کره هزینه‌ نگهداری نیز برای این اموال دریافت کرده است.

در همین حال «ایران اقتصادی» در تحلیلی خاطرنشان کرد: اهمال بانک مرکزی در دوره ریاست همتی برای تبدیل پول‌های ایران در کره جنوبی به ارزهای معتبر، سبب کاهش یک میلیارد دلاری ارزش آن طی چند سال اخیر شد. همتی در حالی از جزئیات آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده در کره جنوبی انتقاد کرده که مقصر اصلی این موضوع سوءمدیریت خود او بوده است.

از سال ۱۳۹۷ بانک مرکزی با اهمال عجیب، تلاشی برای تبدیل پول ایران به یورو نکرد و ارزهای ایران به‌صورت واحد پول وون در بانک‌های کره باقی ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جلال IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    3 1
    شما که می خواستین دلارزدایی کنین این همه نتیجه دلار زدایی شما....یک میلیارد پول ملت دود شد.. البته فرقی نداره بقیه اش هم خرج حماس و نصرالله و عراق میشه.... درکل چیزی گیر ملت ایران نمیاد
  • حسن ازساوجبلاغ IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    ملت ایران از دستگاههای متولی خصوصا وزارت خارجه انتظار دارند حقوق مسلم ایرانیان در مسدودسازی چندساله ی پولهای بحق این ملت در بانکهای کره جنوبی تماما بهمراه سود ناشی از بلوکه کردن هفت میلیارد دلار درطول این چندسال بحساب کشور بازگردد.قطعا پذیرفته نیست پس از اینهمه مدت ازاصل پول بلوکه شده یک میلیارد دلار هم کم شود.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    باید هیچ کالایی در هیچ رابطه ای از کره وارد نکنیم تا تفاوت این یک میلیارد و سود دلاری ان را ندهد درست است دولت وقت به هر علت به وون نفت فروخته ولی اگر کره بوقت پول را میداد نزدیک ۱.۵ میلیارد دلار البته با احتساب سود ضرر نمیکردیم ممنوعیت فروش گوشی و لوازمی چون لپ پاب و تبلت یا هر قطعه کره ای در ایران باید ممنوع شود راه دیگری جز انتقام نداریم
  • اورانیوم 70% IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    باید طعم خروج از توافقات را به آمریکا نشان دهیم همین که پول ملت به دستمان رسید فورا" غنی سازی از سر گرفته شود تا بدانند با جمهوری اسلامی با زبان دیپلماسی رفتار کنند
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    2 0
    اولا اگر ارزش وون نسبت به دلار کم شده باید این مابه التفاوت را کره جنوبی که به زور پول ایران را بلوکه کرده بپردازد. و نه ما ثانیا باید سود معقول 7 میلیارد دلار هم محاسبه بشه و به ایران پرداخت بشه ثالثا باید اجازه ندن از این به بعد اجناس کم کیفیت اما بسیار گران کره ای واردمملکت ما بشه
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    3 0
    خااک عالم بر سرمسئولان بیی کفایت که بیت المال را با ناکارامدی و اهمال کاری و بی لیاقتی خودشون نابود میکنند
  • SMAH1 IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    پس فقط پول ایران نیست که کاهش ارزش داره. امثال کره جنوبی هم کاهش ارزش دارند (در 5 سال 25 درصد!!!)
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      ولی ایران درسال۵۰ درقد
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 1
    هر روز نفس كشيدن شما اراذل و اوباش اعم از اصلاح طلب و اصولگرا براي ايران و ايراني يك خسران جبران ناپذيره.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    ایران که همواره خواهان بازگشت منابع مالی خود بوده، کره باعث عقب افتادگی برگشت منابع ایران شده، قصور از جانب کره و فرمانده آنهاست، هر ضرر و زیانی بعهده خودشان است. شکایت کنید.
  • کارمند ساده IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    فکر کنم حالا ، حالاها باید از این تکنوکرات غربی در گلسکو انگلیس ، درس خوانده در لباس روحانیت بخوریم نه؟ ....
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    پس سود پول چی میشه ؟
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 6
    یعنی می فهمی که سقوط اقتصادی آمریکا و دلار
  • یزدان IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    5 2
    دلیل که نمیخواد فدای یه تار موی انگلها و انگل زاده ها
  • محمد حسن IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    از این به بعد حواستونو جمع کنین و مثل یک کاسب عاقل نقد به نقد معامله کنین . اول پولو بگیرین بعد جنس تحویل بدین . نه اینکه جنس رو بدین دست مشتری بعد چند سال با بدبختی و بیچارگی و اما و مگر پولشو بگیرین . . . مساله رو باید قانونی کرد که هیچ دولتی نتونه اینجوری ثروت مملکت رو بفروشه و پولش بره تو بایکوت . .
  • موریس IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    6 1
    وقتی که جنس میفروشی ولی عرضه گرفتن پولش رو نداری.بیعرضگی دولت هاست و نداشتن اقتدار.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      1 1
      بی عرضگی نیس بلکه خودشون نمیخواستن بگیرن چون وضع مال کشور بهتر میشد
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    8 2
    چه بلاهایی که سر این سرزمین و ملت در این چند دهه نیامده 🤦🤦🤦🤦🤦🤦
  • سید فروزان CH ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    5 0
    ارزش پول کره افت کرده ،کاملا درست ، چندین سال در بانکها آنها بوده این مبلغ ،باید سود انرا حساب و در آینده از گلویشان بیرون کشید
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    باید خسارتشو از کره مطالبه کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس