کد خبر 1516795
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
باقری

این بار هم تهران توانسته بدون برجام واشنگتن را به عقب‌نشینی وادار کند و نشان می‌دهد واشنگتن به ناکارآمدی تحریم‌ها و افزایش وزن و جایگاه ایران در منطقه پی برده است.

به گزارش مشرق، درحالی که مذاکرات هسته‌ای به دلیل زیاده‌خواهی امریکا همچنان پا در هواست، در موارد دیگر گشایش‌هایی در شرف اجراست که می‌تواند گره توقف گفتگوهای برجام را باز کند. وزارت خارجه گفته که با امریکا بر سر مبادله زندانیان به توافق رسید و قرار است پنج شهروند از بین طرفین به زودی آزاد شوند، توافقی که برای ایران دستاورد مالی هم به همراه دارد و دولت بایدن دستور آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی را صادر کرده است، اقدامی که جمهوریخواهان آن را در نبود برجام، پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی عنوان کرده‌اند.

پس از ماه‌ها رفت و آمد مقامات عمانی و قطری برای میانجیگری بین ایران و امریکا، توافقاتی با میانجیگری قطر، بین ایران و امریکا به دست آمده است. علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران روز پنج‌شنبه در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به طور غیرقانونی توسط امریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین لازم برای پایبندی امریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است. باقری گفت: «آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در امریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.»

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که پنج زندانی امریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین گفت که حدود ۶میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهد شد. منابع آگاه هم در این ارتباط به فارس گفتند منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است. این حساب توسط دولت قطر کنترل و تنظیم می‌شود تا ایران بتواند تنها برای پرداخت به فروشندگان برای خریدهای بشردوستانه مانند دارو و غذا به این پول دسترسی داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره تعداد زندانیان مبادله شده گفت: «عدد مهم نیست و ماه‌هاست که از طریق عمان و قطر پیام‌هایی با امریکا تبادل می‌شود.» وزیر خارجه گفت: «موضوع تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما هیچ پیش‌شرطی برای آن در نظر نمی‌گیریم. ما به طرف‌های واسط در این رابطه اعلام کرده‌ایم که در چارچوب مورد توافق، تبادل زندانیان را انجام می‌دهیم.» وزارت خارجه ایران هم در بیانیه‌ای درباره نحوه استفاده از منابع مالی آزاد شده ایران، گفت: «روش استفاده از این وجوه مسدود پس از آزادسازی در اختیار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و مراجع ذی‌صلاح نسبت به هزینه آن به نحوی که مقتضی بدانند برای تأمین شرایط مختلف کشور اقدام خواهند کرد.»

سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا هم روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن تأیید اینکه چند زندانی امریکایی به بازداشت خانگی منتقل شده‌اند، گفت که مذاکرات برای آزادی نهایی آن‌ها ادامه دارد. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما تا زمانی که آن‌ها به خانه‌شان در ایالات متحده بازگردند آرام و قرار نخواهیم داشت. تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آن‌ها کماکان ادامه دارد.» منابع آگاه ایرانی گفته‌اند: «آزادی این زندانیان پس از حصول اطمینان ایران از در دسترس بودن منابع مالی آزاد شده، در قطر صورت خواهد گرفت.» با توجه به روند آزادسازی دارایی‌ها از کره جنوبی و انتقال آن به قطر احتمالاً دو تا سه هفته زمان خواهد برد. «سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز» از جمله اتباع ایرانی- امریکایی هستند که به اتهام جاسوسی به همراه دو نفر دیگر که نام‌شان افشا نشده، در تهران زندانی شده‌اند. به گفته افرادی که در جریان مقدمات آزادی قرار گرفته‌اند، یکی از امریکایی‌های ناشناس دانشمند و دیگری تاجر است.

نا امیدی از اغتشاش

روند مذاکرات ایران و امریکا بر سر مبادله زندانیان دو کشور از سال گذشته همزمان با مذاکرات وین، انجام شد ولی با توقف مذاکرات هسته‌ای و شروع اغتشاشات در ایران که غربی‌ها روی آن برنامه‌ریزی کرده بودند، گفتگوها تا مدتی متوقف شد ولی در ماه‌های اخیر با وساطت عمان و قطر مذاکرات درباره آزادی زندانیان دوباره از سرگرفته شد و در نهایت به توافقاتی در این زمینه دست پیدا کردند. مقامات کاخ سفید و اروپایی‌ها سال گذشته با خارج کردن برجام از دستورکار خود گفتند که فعلاً روی اغتشاشات متمرکز هستند، اما با فروکش کردن موج ناآرامی‌ها در داخل، رویه خود را تغییر دادند و به سمت مذاکره بازگشتند. مقامات واشنگتن به این باور رسیدند که نمی‌توانند با کمک اغتشاشگران برنامه‌های شوم خود را در داخل ایران محقق کنند و ناگزیر مسیر دیپلماسی را در پیش گرفتند.

مبادله زندانیان در زمانی انجام شد که در هفته‌های اخیر سطح تنش‌ها در خلیج فارس بین دو کشور تشدید شده است و امریکا به بهانه مقابله با تهدیدات ادعایی ایران، ناوها و جنگنده‌های اف- ۳۵ خود را به همراه ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی جدید به خلیج فارس و دریای سرخ اعزام کرده است.

از سوی دیگر، نکته مهمی در آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران این مبالغ بدون هیچ‌گونه توافق هسته‌ای انجام شده و به عبارتی بدون دادن باج هسته‌ای به دست آمده است. مقامات امریکایی هرگونه آزادسازی دارایی‌های ایران را به توافق جدید و کاهش فعالیت‌های هسته‌ای مشروط کرده بودند ولی به نظر می‌رسد، این بار هم تهران توانسته بدون برجام واشنگتن را به عقب‌نشینی وادار کند و نشان می‌دهد واشنگتن به ناکارآمدی تحریم‌ها و افزایش وزن و جایگاه ایران در منطقه پی برده است.

مقدمه‌ای برای ازسرگیری مذاکرات برجام

هر چند مقامات دو کشور مبادله زندانیان را جدای از مسئله هسته‌ای در نظر می‌گیرند، اما به نظر می‌رسد این توافق در مسیر مذاکرات برجام هم تأثیر خود را خواهد گذاشت. یک مقام ارشد امنیتی کاخ سفید در مصاحبه با الجزیره مدعی شد که در حال حاضر گفت‌وگویی میان واشنگتن و تهران درباره بازگشت به برجام در جریان نیست. اما دولت قطر که در پرونده تبادل زندانیان نقش محوری داشت، ابراز امیدواری کرده که این مسئله در مذاکرات برجام هم تاثیرگذار باشد. سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع مطلع درخصوص توافق اخیر ایران و امریکا مبنی بر آزادی زندانیان گفت که این توافق با مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران مجزا است، اما تأکید کرد که آزادی نهایی امریکایی‌ها شاید بتواند به تسهیل مذاکرات در دیگر حوزه‌ها کمک کند.

در تیرماه ۱۳۹۴ هم که برجام به سرانجام رسید، بحث آزادی زندانیان امریکایی یکی از شروط واشنگتن برای اجرای فوری این توافق بین‌المللی بود و در دی‌ماه همان سال در روز اجرای برجام، چهار نفر از زندانیان امریکایی به امریکا تحویل داده شدند و شاید سناریوی قبلی تکرار شود و این بار مبادله زندانیان پیش مقدمه‌ای برای احیای مذاکرات شود.

مذاکرات هسته‌ای ایران و امریکا از شهریور سال گذشته به دلیل خواسته‌های فرابرجامی امریکا در میز مذاکرات به حالت تعلیق درآمده است و هر چند در ماه‌های اخیر در عمان و قطر مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای احیای برجام انجام شد، اما تاکنون نتیجه ملموسی در پی نداشته است. مقامات ایران و روسیه بارها گفته‌اند که همه چیز به اراده سیاسی امریکا بستگی دارد و در صورت موافقت این کشور، در مدت کوتاهی می‌توان به توافق رسید. چند مسئله اختلافی بین دو کشور همچنان لاینحل باقی مانده است و این موضوعات بر روند گفتگوها سایه انداخته است.

کاخ سفید زیر تیغ جمهوریخواهان

مقامات امریکایی هم از مبادله زندانیان استقبال و آن را گامی مهم توصیف کردند. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در اظهاراتی درباره مبادله زندانیان گفت: «این تازه آغاز فرآیندی است که امیدوارم به بازگشت آن‌ها به خانه منجر شود. هر چند کار بیشتری برای بازگرداندن آن‌ها به خانه وجود دارد، اعتقاد من این است که این آغازی بر پایان کابوس آنهاست.» خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از بلینکن درباره آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نوشت: «ایران به هیچ عنوان هیچ گونه کاهش تحریمی دریافت نخواهد کرد. دارایی‌های ایران در حساب‌های محدودشده منتقل و استفاده می‌شود و این دارایی‌ها صرفاً برای مقاصد بشردوستانه استفاده خواهد شد.»

با این حال، جمهوریخواهان مخالف دولت امریکا، موجی از انتقادات را روانه کاخ سفید کردند. مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهور امریکا هم گفت: «به رغم اینکه از آزادی زندانی‌مان خوشحالم، اما مردم امریکا باید بدانند که بایدن اجازه داده است بزرگ‌ترین باج تاریخ را به ایران بدهیم. این پول صرف ساخت پهپاد برای روسیه و تأمین مالی تروریسم علیه ما و اسرائیل خواهد شد.» به گزارش رویترز، تام کاتن، سناتور جمهوریخواه در واکنش به این توافق گفت: «ما همیشه از آزادی گروگان‌های امریکایی استقبال می‌کنیم. اگر آن‌ها واقعاً پس از پرداخت ۶ میلیارد دلار باج از سوی جو بایدن به ایران آزاد شوند، این مماشات فقط باعث می‌شود که مقامات ایران گروگان‌های بیشتری بگیرند. این چرخه تنها زمانی متوقف خواهد شد که جو بایدن از رقصیدن با ساز ایران دست بردارد و پاسخ قاطعانه به تجاوزات آن‌ها را آغاز کند.» باری لاودرمیلک، نماینده ایالت جورجیا هم گفت: «درست زمانی که مردم امریکا فکر می‌کردند سیاست خارجی بایدن بعد از خروج شکست‌خورده از افغانستان نمی‌تواند فاجعه‌بارتر از این شود او در برابر ایران کرنش می‌کند، شایستگی مردم امریکا بیشتر از این است.»

جمهوریخواهان با هرگونه توافقی با تهران مخالفند و مدعی هستند که باید دامنه فشارها را علیه ایران تنگ‌تر کنند تا بتوانند امتیازات بیشتری از آن بگیرند و بدون تردید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، آزادسازی ذخایر مالی ایران را علم عثمان خواهند کرد تا افکارعمومی را به سمت خود جلب کنند.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 39
  • US ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    16 13
    تا دیروز گاندو میساختین و از دولت قبل به خاطر مبادله زندانیان با پول به اسم خیانت یاد می کردین الان عروسی گرفتین که با امریکا توافق کردیم هورا و از شادی نمی دونین چه کار کنین الان با خودتون میگین همه چی تموم شد بچه هامونم دیگه میتونن برن امریکا و .... بعد به مردمی که پول ندارن تا دهشون مسافرت برن میگین غربگرا غربگدا خائن ...
    • پری مجرد44 ساله IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      10 9
      خفه شو منافق فرومایه بدجوری سوختی پماد سوختگی لازم شدی
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      4 3
      حداقل فیلمو درست نگاه میکردی که بعید میدونم از حرصت دیده باشی ..خیانت از این جهت بود که دست یه جاسوس و تا رسیدن به دفتر رییس جمهور باز گذاشته بودن .بعد اونم تبادل رو به اسم برجام به مردم قالب کردن ..شما خائنین هر کا ی که حال مردم رو خ ب کنه حال شماها ر و بد می کنه
    • US ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 3
      خدمت پری ترشیده، منابع ارزی ایران در کره جنوبی به دلیل کاهش برابری پول کره جنوبی در مقابل دلار از ۷ میلیارد دلار به شش میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در توئیتر نوشته «متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد».
    • US ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 6
      پری مجرد مانده، ما بهاییان آزادسازی پول ها رو به شدت محکوم می کنیم، امیدوارم تحریم‌ها آزاد نشه و همیشه گرسنه غذا بمانید
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 3
      پس عزتی که اصولگراها ازش دم میزدن این بود؟ مجبور بشن برای گرفتن نولمون جاسوس آزاد کنن.اینجوری زبون دنیا رو بلد بودید؟فقط به خاطر ۷ میلیارد دلار؟ اونم مملکتی که رو طلا خوابیده؟
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      بابا تو خیلی پرتی!!
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    79 14
    بدون باج؟؟ باور کردیم!
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      18 56
      به درک که باورنکی
    • پدی ازپیج همسایه IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      14 5
      5تا ایرانی ازاد کردید و بجاش 5تا ایرانی پس گرفتید و پول نفت که همه جای دنیا دلارو ویورو نقد میدن .قرار شده بین گوشت یخزده و برنج تایلندی و هندی حق انتخاب داشته باشید.ممنون از دستاورداتون.
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      9 2
      ما خیلی خوبیم چشم نخوریم اسفند دود کنید
    • عاقل IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      12 3
      باج به چی میگویند ؟؟ ما جاسوسانشان را آزاد کردیم که پول خودمان را شرایطی پس دهند؟؟؟؟؟ تازه بدون بهره؟؟ از سر و ته اش هم بزنند و باجشان هم بگیرند؟ زهی زرشک.
    • المیرا IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      10 3
      اره خوشحال باشین که 6 میلیون دلار آزاد شده فقط اون قسمتش که دولت انقلابی نمیگه اینه که طلب ما به وون کره بوده که مبلغش 7 میلیارد دلار میشده تا همین چند ماه پیش و الان به دلیل کاهش مبلغ وون در مقابل دلار 6 میلیارد شده طلب ما حالا توضیحی که به ما بدهکار دولت انقلابی اینه که چرا همین زندانی ها رو پارسال آزاد نکردید که هم یکسال هزینه نگه داری شون نپردازید هم کلی فشار بین المللی رو به مردم نیارید هم 7 میلیارد پول بیت المال رو درست پس بگیرید اینه که رسانه میتونه یک هزینه رو جوری نشون بده که دستاورد باشه
  • ۱ US ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    12 2
    این حرف ها چیست مبادله زندانی بدون انتقال یک ریال دلار که هیچ فقط تبلیغات ایا این موفقیت ایران است یا امریکا پول ایران بعداین همه زمان حالا باید بحساب ویژه برود ودر امور خاص خرج شود
  • ناشناس IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    7 3
    با سلام باج بالاتر از این که تورم کمر مردم را بریده و 80 درصد ملت زیر خط فقرند
  • عبدالله IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    12 39
    مرگ بر امریقا Death To usa الموت لأمریقا مرگ بر اسرائیل מוות לישראל الموت لإسرائیل Death to Israel
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 0
      کشتی امرسکا رو با شعارات😂
  • جواد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    12 0
    عجب افتخاری نصیب ماشد نفت دربرابر غذاکیفشو اروپایی ها میکنن داروهای تاریخ مصرف گذشتشون به ما غالب میکنن عجب اقتداری برید حالشو ببرید
  • علی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 7
    آقای ظریف وروحانی که فقط زبان دنیا رابلد بودند بیان از نابلدا یادبگیرند
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 6
    سلام خدا را شاکریم و تشکر از مقامات وزارت امورخارجه کشورمان، امید است این پول ها با خیره سری و فکر بعضی به اصطلاح اقتصاد دان نما که مدرک شان را با آموزش اساتید در دفتر کارشان اخذ کرده اند و امروز بر مسند اقتصادی کشور تکیه زئه اند ومتأسفانه سایر تیم اقتصادی دولت محترم و بزرگوار هم ندانسته به دولت صادق آقای رئیسی بزرگوار ضربه زدند و بازار را هم نتوانستند کنترل کنند و بد بینی و کفر پیشگی و مشکلات عفاف وحجاب و... که بهانه به دست دشمنان نظام دادند ...و خلاصه نه برای خرج در فلسطین و... ونه بی تدبیری بلکه نظام اسلامی و وو طن خودمان و انقلاب مان را در یابند لطفا به خاطر امام حسین حتما به گوش آريالایان برسانید. خواهش می کنیم بیش از این ملت را بی دین نکنند اعتماد سازی .
  • خخخ IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    75 5
    خخخخ تیترت یادت باشه سه روز دیگه باز نزنی زیرش الان کاهش اورانیوم غنی شده باجه یا نه ؟ خخخخ بی خیال بابا
    • ali IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 0
      چند روزه ایران میگه بدونه باج .خاک تو سر امریکا اگر باج گرفته و خاموش شده.!!!!! اگر امریکا با باج گرفتن پولهای ایران را ازاد میکر باید همون زمانی که اقای ظریف گفتند از این لحظه تمام تحریمها لغو از این لحظه ایران بهشت میشه ووو میشد.خو خو خو خو خو
  • سپیده IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    23 13
    آمریکا را ایران تضعیف نکرده روسیه تضعیف کرده و ایران اگر نتواند مقاومت کند و تسلیم شود روسیه هم شکست می‌خورد و آنوقت همه بدبخت می‌شوند چون هیچکس مقابل آمریکا نمی‌ماند.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 2
    مرگ بر آمریکا، ملت ما تحریم را در هم خواهند شکست و تحریم بر ما هیچ اثری ندارد. ما خود باور هستیم و به خود متکی هستیم، فشار و جنگ اقتصادی را تحمل میکنیم
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 0
      تکبییییییییییییر
  • GB ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    مسله باج نیست مسله مهم این که چرخش ازاد ومطمعن داد وستد اقتصادی که ورودی وخروجی هایش توسط امریکا کنترل میشود وتمام کشورهای جهان به جز تعداد انگشت شماری به آن وصل هستند ونبض اقتصاد جهان روکنترل میکند ورشد وتعالی کشورها به ان بستگی دارد پس نتیجه میشود کلی باید خسارت بدی ازمالی وجانی تا دست رسی محدود به منابع خودت داشته باشید وچیزهای ابتدایی برای کشورهای عضو برای ما ارزو میشه بطور نمونه همین پولهای بلوکه شده خرید دارو خرید هواپیما وووو پس برای پیشرفت یک کشور نحوه تعامل روان وبدون حاشیه به این درگاهای اقتصادی میباشد اگر دولت مردان ایران یک سوال از خودشون بپرسن که چرا ۹۵٪کشورهای جهان به این درگاه وصل هستند ونمیتوانند در مراودات اقتصاد ومالی با ایران بدون اجازیه امریکا قدمی برداند یک کشور بزرگ مثل ایران نمیتواند از طریق تهاتر وتبدیل دلار به یورو خودرا متعنم کند زیرا کلی ضرر به پیشرفت کشور وارد میکند پس نگویید ما باج نمیدیم
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    5 0
    گر چه هیچکدوم باهم فرقی ندارند ولی لااقل تو دولت قبل دلارها بصورت اسکناس وارد ایران شد واختیارش دست حکومت بود نه الان که با انجام همان کارهای قبلی وبا هزینه بیشتر در قطر مسدود وبانکهای قطر هم دلال وآخرش هم پول(نفت) در برابر غذاست
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    13 0
    6 تا جاسوس حرفه ای رو ازاد کردند در مقابل پول های بلوکه شده ایران در بانک کره جنوبی تبدیل به پول های بلوکه شده ایران در بانک قطری شده . این سطح از منطق و استدلال فقط از مشرق بر میاد.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    14 14
    ضربه ای که منافقان به اسلام زدن کفارنزدن
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    50 13
    6 تا جاسوس رو ازاد کردند اونوقت طرف سطل اشغال اتش زد اعدام شد
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 8
      کسی برای سطل آشغال اتیش زدن اعدام نشد برای کشتن وسلاخی کردن ادما اعدام شدن ..ادم خواب بیدارمیشه کسی که خودشو زده به خواب هرگز...ارمان علی وردی .روح الله عجمیان
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 1
      اسم ببر ، کی با آتیش زدن سطل آشغال اعدام شده ؟!!!
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 2
      فقط بنده‌خدا وسط سطل آشغال آتش زدن‌هاش گاهی یه رگبار کلاشینکف هم می‌بست
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 1
      سطل آشغال خیلی گرونه. 15 میلیون اون موقع. اگه تونستی تا 15 ملیون بشماری تازه میفهمی عمق ظلمی که به ملت ایران شد چه قدره
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      1 0
      حق دارن چون اونها خونشون رو آتش زدند
  • موسوی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 0
    متاسفم برای اینکه پول نفت خودمان را در بانک کشور قطر وصرقا زیر نظر خزانه داری امریکا برای دارو وغذا هزینه اش کنیم وانوقت کمپز در می کنیم که باج نداده ایم در صورتی که اثبات کرده ایم که دورغ می گوییم وتهمت زده ایم ورای قضایی هم مهملی برای اهدافمان می شود .اخلاقیات وقضاوت اسلامی را شائبه دار کرده ایم
  • دلواپس IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    در یکی دو سال اخیر مقامات بارها گفتن طلب از کره هفت ملیارد هست الان شد شش ملیارد؟ یه ملیارد معادل 50 هزار ملیارد تومان این وسط به جیب کی رفته و کی هاپولی کرده؟ به وصعیتی رسیدیم که برای دریافت پول خودمان باید التماس کنیم انوقت اقایان از افتخار حرف میزنن؟ دیپلماسی حقارت برای غرب و دیپلماسی چاکری شرق دستاورد سیاست نه شرقی نه غربی شده
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    احمق خر اونی که اعدام شد قاتل بود چشم کورت ندید که کلی گوسفند اغتشاشوعفو خورد و آزاد شدن.
  • علی اصغر IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    با سلام خدا قوت ایران با وجود انسانهای شایسته و جهادگران راه خدا همیشه مقتدر خواهد ماند الله اکبر
  • سلام IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    اینکه شهروندان خود را دستگیر نمودن وگرو گرفتن وخط نشان کشیدن اقتصاد مملکت را نمی شود درست کرد مگر با درایت و تعقل
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    پول نفت دربرابر غذا...تحقیررررررر شدیم نه پیروز. تا دیروز مذاکره نوعی وطن فروشی بود اما الان شده پیروزی دیپلماسی
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    تیتر بسیار شادکننده ای بود.حسابی خندیدم ما که خبر نداریم یکی از شروط جابجایی پول ها کاهش سطح غنی سازی بوده....
  • a IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    اینکه جاسوس آزاد می کنید باج نیست پس چیه ؟ مشرق خدا شفات بده
  • ناشناس IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    مقاومت و فقر و بدبختیشو مردم باید بکشند ، پزشو شماها میدید و ریشخند تحویل ملت میدهید .
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    خواهشااحساساتی نشویدبه جاده های مسیرخسروی ومهران نگاه کنیدببینیدچه شورلتهاوخودروهای امریکایی تقدیم عراقیهای جنگ زده قرارمیگیرندماهم بایداستفاده کنیم ازاین موقعیتهاتاکی گوشت کیلویی ۶۰۰هزارتومانی وسمند۲۰سال قبل وپراید۳۵سال قبل
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    این کارا که بدون fatf،برجام نمیشد، چی شد، بله دروغی به نام fatf و ....
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 0
      خدا شفات بده
  • مالک IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    ای خداا میگه باج ندادیم خدایا فقط خودت
  • دژمن IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    باشه بدون باج درست. ولی این پول ها برا مردم که نیست همه میدونن کجا خرج میشن
  • امیر IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    درودبردولت ومجلس انقلابی،درودبردکترباقری عزیزخداسلامتی وطول عمرباعزت وتوفیق خدمت به ملت بهشون بده،به کوری چشم افسادطلبان فتنه گرخائن وطن فروش بانیان وضع موجودوطرفداران کودنشان عالی بود بدون باج احقاق حق شد الحمدلله‌
  • سعید IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    ما مردم ایران با هوش تر این هستیم که با این مقاله درپیت و طولانی فریب بخوریم،روزنامه آمریکایی که اولین منشر کننده خبر توافق بود اعلام کرده ایران مقداری از اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد قبلی رو رقیق کرده و میزان تولید اورانیوم۶۰ درصد به شدت کاهش پیدا کرده،دروغ گویی صفت ناپسند انسانیه
  • ع IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    به‌چه‌قیمت‌زندانیان جاسوس‌را‌با‌پول‌معامله‌میکنید‌بعد‌مینویسید‌بدون‌ باج‌خوشا‌به‌حال‌مردم‌که‌۷ میلیون‌دلدر‌به‌شش‌میلیون‌دلار‌ان‌هم‌معامله‌با‌چی
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    دروغ گفتن برای شما مثل آب خوردنه !!!!!! انزوا ، اقتصاد ورشکسته ، بیکاری ، اجاره بها ، تورم ، کودکان کار ، فساد اداری ، رانت به اضطلاخ آقازاده ها ، دولت مردان بی لیاقت و .... شما را وادار به مذاکره کرد . معلوم نیست چه امتیازی دادید چون طرف به همین راحتی امتیاز نمیده
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    دیگه بهتر از این نمیشه که پول خودمون را بگیریم اون هم همش نه بخشیش و زندانی ها اونا را آزاد کنیم دقیقا چی بما رسیده
  • ناشناس IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    مشرقیجون ظاهراً مبلغ ۷میلیارد دلار بود اما الان چرا ۶میلیارد شده ؟؟؟؟!!!!!شما خبر ندارید اون ۱میلیارد دلار باقیمانده چه شده؟؟؟!!!
  • پرویز IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    به آمریکا باج ندادید ولی شدیم گاو شیرده روسیه و چین حتی خاک و آب ایران عزیز هم دادید رفت این افتخار شماست.
  • اکبر IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    اگر واقعا جاسوس بودند که آزادی آنها درست نبود و اگر هم فقط گروگان بودند که اخلاقی نیست هموطن خودتو آزار بدی و بعد بفروشی به امریکا
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    چرا دروغ می نویسید پس بخاطر هینه که هر نوع دارویی توبازار ارزان وفراوان وجود دارد یا گوشت ومر غ ازران شده کدومش
  • محمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    12 0
    ۴۵ سال است آمریکا خاک ایران را بخاطر توهمات انقلابی به توبره کشیده
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    7 0
    رسما برای گرفتن اجازه از شیطان بزرگ بابت خرید دارو و غذا از پول صادرات ۷ سال قبل مملکت خودمون امریکا مجبورتون کرده جاسوسای محکوم به اعدام را با نهایت احترام تقدیمش کنید اونوقت مدعی شدین باج ندادین ؟؟!!
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    11 0
    کاهش سطح اورانیم به خاطر نداشتن جا!!!!!!!!!!!! والله ما مردم خر نیستیم
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    10 0
    بابا شماها خیلی خوبین دیگه اینقد خوب نباشین لعنتیای جذاب
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 0
    الان یعنی ارزون میشه؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    6 0
    الان یعنی ارزون میشه؟؟؟؟
  • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    8 0
    ایرانو دادین دست اجنبی داره همه چیزشو غارت میکنه این بدون باجه هنوز کشوری که از منابع طبیعی جزو اولین هاست مردمانش دارن زیر بار اقتصادی کمرشون خم شده
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    6 0
    باج رو سهامدار بورس داره میده ...
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    8 0
    مردم خر نیستن .... همه اینترنت دارن و اخبار پیگیری میشه ... دیگه مردم گول شما رو نمیخورن ... دست از دزدی بورس بردارید حداقل تا کمی حرفتان را باور کنیم
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    ایران دزد سرگردنه ی بورس
  • یدالله IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    فقط خودتون رو ندادید .بدون باج ؟
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    10 0
    آخ که مرغ پخته هم به این تراوشات ذهنی می خندد. کشور به روزی افتاده که برای واردات دون مرغی باید از کاخ سفید اجازه بگیرد.
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    خوبه متن گفته پول در قطر می مانه و با نظارت آمریکا صرف غذا و دارو جدیدا باج به نوع دیگ تعبیر شده
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 0
    الحق که باج نبودو خانباجی بود
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    5 0
    به والله اگه این اتفاق در دوره حزب مخالفتون افتاده بود الان آسمون رو به زمین دوخته بودین که مسلمان اگه از این خفت بمیره رواست، مردم گیر افتادن دست سیاسی کاریای شما
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 1
    خدا قوت به دکتر عبدالهیان وتیمش
  • Smaeil IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    1 0
    اینکه زندانی در برابر زندانی معاوضه بشه خوبه ولی پول خودمون رو با گروگانگیری بخوایم بگیریم بعد بهش ببالیم نه ، الان کل دنیا ایران رو یک گروگانگیر قهار میبینن که برا مقاصدش گروگانگیری میکنه ، معلومه با تبلیغات رسانه ای که دارن ایران رو چطور نشون میدن ، لطفا افراطیهای عزیز چشماشون رو باز کنن و یکبار با عقل و منطق ببینن
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    ازاد سازی پول بلوکه شده که فقط مجوز خرید غذا و دارو داشته باشی افتخاری ندارد
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    نتیجه مذاکره کارگر با صاحب کارخونه به نظرتون چی می‌تونه باشه؟
  • شهاب IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    مدیر ایرنا هم توییت ۶ سال پیش خودش درباره آزادی جاسوسان رو پاک کرد
  • اراد IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    اقا پول در برابر غذا ودارو که از دولت اول روحانی باب بود دیگه این همه خسارت ومعطلی نداشت
  • ندا IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    خنگ خدا توی گاندی هم گفت پول‌های بلوکه شده رو سپاه آزاد کرد نه روحانی
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    روزی که از خواب غفلت بیدار شویذ بسیار دیر است. چرا باید آمریکا همیشه در دقیقه 90 به ایران روی خوش نشان بدهد؟ آیا وجود ایرانی اینچنینی در منطقه به خواست آمریکا نیست؟؟؟ بلاشک هست. پس آمریکا یار و یاور شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس