کد خبر 1504733
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
مسمومیت الکلی ۲۲ نفر در رباط کریم و پرند/۷ تن فوت شدند

روزنامه اعتماد درباره محدودیت واردات مشروب‌های خارجی و خسارات مشروب‌های دست‌ساز ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه بدون این‌که اصل شرب خمر را به عنوان رفتار خلاف عقل و شرع تخطئه کند، به قلم یکی از حامیان گروهک‌های اغتشاشگر و تجزیه‌طلب در سال گذشته می‌نویسد: در هفته‌های اخیر افزایش سریالی شمار مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل تقلبی و الکل صنعتی به صدها نفر بازتاب زیادی در محافل رسانه‌ای و اجتماعی داشت. مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی و صنعتی موجب نابینا شدن شماری، مرگ ده‌ها تن دیگر و مصدوم شدن صدها تن شده است. بنا بر گفته یکی از اعضای کمسیون بهداشت مجلس، مصرف مشروبات دست‌ساز به صورت روزافزونی در حال رشد است. در سال‌های گذشته به دلیل رشد قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، میزان واردات غیرقانونی مشروب تحت‌تاثیر قرار گرفته است. پیش از این بخش مهمی از واردات مشروب کشور از طریق اقلیم کردستان عراق و بخشی دیگر از طریق دیگر مرزهای کشور صورت می‌گرفت که تحولات اخیر بازار ارز بر این روند اثر گذاشته و الکل دست‌ساز و صنعتی در حال جایگزینی تدریجی مشروب‌های خارجی است یعنی با توجه به گرانی مشروب خارجی، مصرف‌کنندگان بیشتری روی به مصرف الکل دست‌ساز یا الکل صنعتی آورده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی نیز آموزش ساخت مشروبات دست‌ساز به فراوانی بازنشر می‌شود. این نخستین‌باری نیست که در سال‌های اخیر شمار قابل توجهی از شهروندان بر اثر مصرف الکل غیر استاندارد و تقلبی دچار حوادثی تلخ همچون فوت، نابینا شدن و آسیب به کلیه و دیگر مصدومیت‌ها می‌شوند. اما همچنان در برابر این رویداد سیاست‌گذاری ویژه‌ای صورت نگرفته است.

این روزنامه می‌افزاید: افزایش یا کاهش شمار مصرف‌کنندگان مشروب الکلی در دهه‌های گذشته نمایانگر کارنامه موفقیت یا عدم توفیق سیاست‌های جاری است. در نتیجه سکوت در برابر رویدادهایی چون حوادث ماه اخیر که منجر به فوت و مصدوم شدن صدها تن شد، می‌تواند به تداوم وضع موجود منجر شود. شواهد موجود نشانگر روند افزایشی مصرف مشروبات الکلی در کشور است لذا با سکوت نمی‌توان در این باره خود را به ندیدن زد. افزون بر آن‌که در همین میزان مصرف نیز پول هنگفتی بی‌آن‌که مالیاتی پرداخت شود یا نظارتی صورت گیرد رد و بدل می‌شود و گاه و بی‌گاه نیز سلامت شهروندان کشور به خطر می‌افتد و بار این مخاطرات نیز متوجه خانواده‌ها و سپس شبکه درمانی کشور است. پس عقلایی است با حضور کارشناسان و متخصصین امر به بررسی و تحقیق درباره ابعاد موضوع پرداخته شود و رسانه‌های ملی با تولید برنامه‌های کارشناسی‌شده به آگاه‌سازی جمعی در این باره بپردازند. در غیر این صورت کشور باید منتظر پرداخت هزینه‌های بیشتر و تبعات بعدی این روند باشد.

یادآور می‌شود پیش از این هم یکی از نویسندگان دائمی اعتماد نسبت به عرضه مشروبات غیر بهداشتی ابراز نگرانی کرده و خواستار عرضه مشروبات الکلی بهداشتی شده بود!

تقسیم‌بندی دغلبازان مشروبات الکلی به بهداشتی و غیر بهداشتی در حالی است که مشروبات الکلی ذاتا موجب آسیب‌های جدی به سلامت جسمی و زوال عقل در افراد می‌شود. جالب این که ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و دیگر مقامات این کشور، برای تقبیح معترضان و آشوبگران در فرانسه، آنها را اراذل و اوباشی که در اثر مصرف الکل سر به شورش گذاشته‌اند، معرفی کردند.

نکته دوم، حمایت سرسختانه از ترویج اباحیگری اخلاقی و مجازی توسط نشریاتی مثل اعتماد است که خروجی آن، همین آسیب‌های اجتماعی خواهد بود اما این نشریه زنجیره‌ای، به جای عذرخواهی از ریل گذاری غلط برخی سیاسیون همسو، از عوارض این وضعیت ابراز نگرانی می‌کنند. مغالطه بعدی اعتماد این است که مصرف مشروبات الکلی توسط اقلیت کم شمار از مردم را نشانه ناکامی سیاست‌های جاری کشور می‌داند و حال آن که بالای ۹۹ درصد مردم کشورمان، از ارتکاب جرائم زائل‌کننده عقل از جمله شرب خمر پرهیز می‌کنند و در مقابل، در کشورهای غربی که الگوی پیشرفت غربگرایان هستند، ده‌ها هزار برابر ایران مشروب الکلی مصرف می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    0 0
    خدا خیرتون بده اینقدر مواظب سلامتی مردم کشورتون هستید.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    3 7
    این پدرسوخته ها نه مسلمونن و نه ایرانی. این بیدین ها خودشون مشروبخورن و دنبال آسان و ارزان شدن تهیه مشروب برای خودشون هستن! وگرنه ایران رو آب ببره براشون کوچکترین اهمیتی نداره. این پدرسوخته ها نه ایرانین نه مسلمون.
    • ایرانی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      1 1
      عرضه نداشتیم آب هیرمند را پس بگیریم مردم رو به مشروبات الکلی آوردند.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    2 0
    هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون؟ هل یستوی الذین "پرکارون" و الذین "تنبلون"؟؟
  • رضا IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    0 10
    مشروب خور سقط بشه بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس