کد خبر 1503243
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
جام مرگ می‌نوشند

بی‌پروا از خطری که با زندگی‌شان می‌کند، بطری‌های مشروبات الکلی را از ساقی‌های آشنا و ناآشنا می‌خرند و به خانه می‌آورند؛ بطری‌هایی که بوی مرگ می‌دهند.

به گزارش مشرق، مصرف مشروبات الکلی امروزه یکی از مهمترین دلایل افزایش مرگ و میر در جهان است. برای مثال با تاثیرگذاری مصرف مشروبات الکلی بر بیماری‌های قلبی، بی‌نظمی‌های رفتاری و ذهنی، تصادف‌های جاده‌ای و حتی با تاثیرگذاری بر خودکشی نرخ مرگ‌ومیر در جوامع افزایش یافته‌ است.

گروه پژوهش و بررسی‌های خبری با توجه به اهمیت موضوع در گزارش‌های متنوعی موضوع مصرف مشروب توسط برخی افراد را مورد بررسی قرار داده است.

وضعیت مصرف و دلایل خطرناک بودن مصرف مشروبات الکلی از زبان کارشناسان را مورد واکاوی قرار می‌دهیم.

مسمومیت و مرگ در البرز و هرمزگان

در ایران نیز هرازچندگاهی شاهد اخباری مبنی بر مرگ افراد در اثر مسمومیت مصرف مشروبات الکلی هستیم. انتشار خبر مسمومیت با الکل تقلبی در استان البرز بار دیگر موضوع مصرف این ماده غیرقانونی را در ایران به صدر اخبار آورد. به گفته «حسین فاضلی هربکندی» رئیس کل دادگستری استان البرز، تعداد فوتی‌های ناشی از مسمومیت الکل در کرج در یک هفته گذشته (هفته آخر خرداد ۱۴۰۲) به ۱۷ نفر رسیده است.

وی از بازداشت ۹ نفر از متهمان این واقعه خبر داده و گفته، این افراد عوامل اصلی تولید و عرضه مشروبات الکلی هستند که با اضافه‌کردن آب و محلول‌های دیگر به الکل صنعتی متانول، مشروبات الکلی مسموم را عرضه و توزیع می‌کردند.

حادثه مسمومیت ۱۹۱ نفر در استان البرز بر اثر مصرف الکل صنعتی بار دیگر موضوع سوء مصرف این ماده و خطرات آن را به صدر اخبار آورد

همزمان، حادثه مشابه دیگری در هرمزگان رخ داد. «محمود حسین پور» رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دوم تیرماه اعلام کرد: ۱۹ نفر بر اثر مسمومیت با الکل متانول در استان هرمزگان جان باختند.

مشابه این اخبار هر از گاهی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و توجه مردم و مسئولان را به عمق فاجعه‌ای انسانی که کنار گوش ما در شهرهای کوچک و بزرگ در طول سال رخ می‌دهد، جلب می‌کند و البته بعد از مدتی دوباره فراموش می‌شود. مرگ‌هایی که ممکن است قله کوه بزرگی باشد که بخشی از آن پنهان است و آسیب‌های پیدا و پنهان مختلفی را رقم می‌زند.

اجرای حد شرعی برای مصرف مشروبات الکلی

طبق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی، مصرف مشروبات الکلی در ایران جرم است. براساس این ماده قانونی، مصرف مُسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به‌گونه‌ای که آن را از مُسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. تبصره: خوردن فقاع (آب جو مُسکر) موجب حد است هر چند مستی نیاورد.

در ماده ۲۶۵ این قانون نیز آمده است: حد مصرف مُسکر، ۸۰ ضربه شلاق است و البته در ماده ۲۶۶ نیز تاکید شده غیرمسلمان فقط در صورت تظاهر به مصرف مُسکر، محکوم به حد می‌شود و اگر مصرف مُسکر توسط غیرمسلمان علنی نباشد اما مرتکب در حال مستی در معابر یا اماکن عمومی ظاهر شود به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محکوم می‌شود.

اکنون تولید و مصرف این ماده زیرزمینی شده است. برخی افراد به شکلی این ماده را یا در خانه به صورت دستی تهیه می‌کنند یا انواع دست‌ساز داخلی یا برندهای خارجی آن را از فروشندگان تهیه می‌کنند. برخی نیز با توجه به روند افزایشی مصرف این مشروبات، اقدام به تولید مشروبات الکلی سمی و مرگ‌آور کرده و به دنبال منافع مالی هستند و برای آنها اهمیتی ندارد که اقدام آنها چه پیامدهایی برای دیگران دارد.

خطرناک و مرگ‌آور

اما کدام دسته از مشروبات الکلی خطرناک و مرگ‌آورند. مشروبات الکلی به طور کلی به دو دسته مشروبات خارجی و مشروبات دست‌ساز تقسیم می‌شوند. مشروبات الکلی دست‌ساز به طور عمده از انگور، کشمش یا خرما تهیه می‌شود. مساله اصلی در تولید این مشروبات استفاده از الکل متانول یا همان الکل چوب است. این همان ماده‌ای است که بر خلاف الکل اتانول، حتی مصرف اندک آن می‌تواند خطر کوری یا حتی مرگ را در پی داشته باشد.

«دکتر شاهین شادنیا» رئیس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان تهران می‌گوید: ماده اصلی در مشروبات الکلی، اتانول است که از تخمیر طبیعی (میوه‌ها یا غلات مثلا انگور یا خرما) به دست می‌آید. این ماده باعث مسمومیت نمی‌شود بلکه مصرف بیش از حد آن موجب عدم تعادل، پرخاشگری، خواب آلودگی و ناهماهنگی بین عضلات و فعالیت‌های مغزی می‌شود و معمولا این عوارض بلافاصله بعد از مصرف زیاد دیده می‌شود؛ اما مصرف بسیار اندک الکل متانول بسیار خطرناک است و موجب کوری یا مرگ می‌شود؛ هرچند بروز عوارض آن فوری نبوده و زمان‌بر است و بین ۱۲ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا عوارض آن آشکار شود. زمانی که دیگر کار از کار گذشته است و فرد دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شده است.

آمارها از مصرف و فوتی‌های مشروبات الکلی در ایران

زیرزمینی و مخفی بودن خریدوفروش و مصرف مشروبات الکلی سبب‌شده آمار و ارقام درستی از میزان مصرف و چرخه اقتصادی مصرف این فرآورده‌ها در کشور حداقل در رسانه‌ها وجود نداشته باشد. سازمان پزشکی قانونی نیز بر خلاف آمار سایر حوادث همچون مسمومیت با مونوکسیدکربن، غرق‌شدگی، سوختگی، برق گرفتگی و تصادف‌های رانندگی، آمار مسموم‌شدگان یا فوتی‌های مشروبات الکلی را به صورت منظم و سالانه اعلام نمی‌کند. اما برای نخستین‌بار دکتر «عباس مسجدی» رئیس سازمان پزشکی قانونی در نشست خبری خرداد ۱۴۰۲ و بعد از انتشار اخبار فوتی‌های الکل در البرز در پاسخ به خبرنگاران آمار فوتی‌های الکل در سال ۱۴۰۱ را ۶۴۴ نفر اعلام کرد که به گفته او نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

آمار رسمی دقیقی از میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران وجود ندارد اما برای نخستین‌بار رئیس سازمان پزشکی قانونی از مرگ ۶۴۴ نفر بر اثر مصرف الکل در سال ۱۴۰۱ خبر دادسازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ میزان سرانه مصرف الکل خالص در ایران را یک لیتر به ازای هر فرد بالای ۱۵ سال اعلام کرد. بر اساس این گزارش، سرانه مصرف الکل خالص برای مردان ایرانی در هر سال حدود ۱.۹ لیتر و برای زنان حدود ۰.۱ لیتر است؛ طبق این گزارش، هر ایرانی بالای ۱۵ سال به طور متوسط سالانه یک لیتر الکل خالص مصرف می‌کند.

اکنون جمعیت بالای ۱۵ سال ایران حدود ۶۷ میلیون نفر است. بنابراین می‌توان برآورد کرد که سالانه حدود ۶۷ میلیون لیتر الکل خالص در ایران مصرف می‌شود و با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی، این نوشیدنی غیرقانونی را با درصدهای خلوص متفاوت مصرف می‌کنند اگر به طور متوسط مشروبات الکلی ۲۵ درصد را مبنای محاسبه قرار دهیم سالانه حدود ۲۶۸ میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی دست‌ساز و برند خارجی در ایران مصرف می‌شود.

در مورد میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران تاکنون آمار رسمی اعلام نشده اما پیشتر دکتر «علی‌اکبر سیاری» معاون بهداشت اسبق وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۴ میزان مصرف الکل در ایران را در آن زمان حدود ۴۲۰ میلیون لیتر اعلام کرد که نزدیک به ۱.۶ برابر میزان متوسط اعلام‌شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است.

افزایش قیمت مشروبات الکلی برند سبب گرایش بیشتر مصرف‌کنندگان این نوشیدنی غیرقانونی به فرآورده‌های ارزان‌تر دست‌ساز یا تولید آن در خانه شده است. جست‌وجو در سایت‌های فروش آنلاین نوشیدنی‌های الکلی خارجی نشان می‌دهد قیمت هر لیتر آن به طور متوسط حدود ۴۰۰ هزار تومان و قیمت هر لیتر نوشیدنی الکل دست‌ساز حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

اگر همان میزان حدود ۲۶۸ میلیون لیتر مصرف سالانه مشروبات الکی را در ایران در نظر بگیرم و فرض کنیم نیمی از مصرف مشروبات الکلی در ایران فرآورده‌های وارداتی و نیمی دست‌ساز است در این صورت با این قیمت‌های اعلامی، حجم بازار مشروبات الکلی در ایران سالانه بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود! اقتصادی که به طور کامل زیرزمینی است و خطرات و آسیب‌های پنهان آن از جمله کوری و مرگ، گریبان جوانان و جویندگان این نوشیدنی‌ غیرقانونی را می‌گیرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ایرانی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    چقدر به اخبار مربوط به مرگ علاقمندید شماها البته برای ملت
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    وقتی قانون اسلام اجرا نمیشه میشه همین ، قضات بی لیاقت احکام اسلام را صادر نمیکنند ، حکم تمام مجرمان شده زندان و جریمه نقدی
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    برخی تقدیرشان است به این جهنم دره بروند تقدیر را خودشان رقم می زنند دلسوزی هم ندارند چون جواب دلسوزان را با به تو چه و به خودم مربوطه و دوست دارم برم جهنم فضولی مگه میدن خوب نه امر به معروف دارن نه نصیحت دلسوزانه چون عزرائیل پشت در منتظر بردن اونا به همون جهنمی هست که سفارش دادن!
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    دلسوزی ندارن هر کس هم بشنوه میگه: " به درک یک روسپی یک مردم آزار یک فاسد الکلی یک احمق کمتر " خوشحال هم میشن از شرشون راحت بشن وقتی خودشان دلشان به حال خودشان نسوزد دل کی بسوزد!؟
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    الان مسأله سمی بودن مشروبات الکلیه!؟ ممنوعیت شرعی و قانونی مصرف مشروبات الکلی چی!؟ اونی که با مصرف مشروبات الکلی رفته اون دنیا بد عاقبتی برای خودش خریده نه دنیا رو داشته و به سبب اینکه در حال گناه کبیره از دنیا رفته آخرت رو هم باخته
  • بیژن IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    هر کس به احکام الهی بی توجه باشه سرانجامش همینه ما برای کسی آرزوی مرگ نداریم ولی برای این آدمها هم دلمون نمی سوزه و طلب آمرزش هم نمی کنیم
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    بهترین راه برای راحت شدن از شر چنین موجودات متعفن و خبیث، همین راهی است که خود انتخاب کرده اند! یعنی مرگ!!
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ میزان سرانه مصرف الکل خالص در ایران را یک لیتر به ازای هر فرد بالای ۱۵ سال اعلام کرد.// اون سازمان شکر خورد و به گور 7 جدش خندید. 4تا مثلا کارشناس پدرسوخته انگلیسی توی اون سازمان این عددسازی هارو انجام دادن. همونا باید توضیح بدن که این آمار رو چطوری محاسبه کردن. با کدوم اطلاعات؟ مگه ما گاویم یا گوسفند که هرچی غربی های پدرسوخته گفتن مثل گوسفند قبول کنیم؟
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    آدم بشو نیست این حکومت دست بردارید،از این کارها تابلوست کار عمدی،مزدوران خودی،هست.تابلو هست
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    امروز در بقالی هم بری مشروبات الکلی داره، موندم چرا آزادش نمی‌کنید تا از این دست اتفاقا پیش نیاد وقتی براحتی داره توی جامعه فروش میره کسی باهاشون کاری نداره
  • یحیی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    2 2
    این مسمومیت های سریالی مشکوکند
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    یارو جام زهر نوشید و بدرک واصل شد. نوشیدن خطرناکه
  • رضا IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    2 0
    بنوشید نوش جانتان
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      0 0
      بهترین راه برای راحت شدن از شر چنین موجودات متعفن و خبیث، همین راهی است که خود انتخاب کرده اند! یعنی مرگ!!
  • علی رضا IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 1
    سلامتی
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    بغیر از الکل، گوشی بازی تو تاریکی هم آدمو کور میکنه... گفتم بدونین🙃
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    چه بلایی سر این مردم اوردید که پناه بردن به غیر از امور مثبت نگید از خدا دور شدن که خدا خودش هم خنده اش میگیره.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    0 0
    چرا باید امکانات کشور مثل اورژانس و آمبولانس پزشک،و پرستار و بیمارستان و بخش‌های مراقبت ویژه به این زباله ها اختصاص بدن اینها باید سقط،بشن تا جامعه از،سرشون راحت بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس