کد خبر 1502773
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
چین

یک نشریه آمریکایی از هشدار پکن به وزیرخارجه آمریکا درباره تنش‌های جدید به دلیل انتخابات آتی در تایوان خبر داد.

به گزارش مشرق، نشریه وال استریت ژورنال به نقل از چند منبع مطلع گزارش داد که منابع چینی به «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه آمریکا، هشدار دادند که اقدامات حامی استقلال تایوان که «لای چینگ ته» معاون رئیس این شبه جزیره انجام می‌دهد، می‌تواند تنش‌ها بین پکن و تایپه را تشدید کند.

این نشریه در گزارش خود می‌گوید این هشدار را پکن در سفر هفته گذشته بلینکن به چین به او ابلاغ کرده و در این سفر از وزیرخارجه آمریکا پرسیده شد که آیا این کشور حزب حاکم دموکراتیک پیشروی تایوان (DPP) را به عنوان یک دوست می‌داند و آیا واشنگتن در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری که در ژانویه در جزیره برگزار می‌شود، «نفع شخصی» دارد یا خیر.

برخی گزارش‌ها می‌گویند که بلینکن در پاسخ گفته است: «آمریکا در انتخابات یکسان برخورد می‌کند، و واشنگتن از مداخله خارجی در روند رای‌گیری حمایت نمی‌کند.»

پکن که تایوان را قلمرو خود می‌داند، بارها آمریکا را به حمایت از سیاستمداران «تجزیه طلب» در تایپه متهم کرده است. واشنگتن هم به ظاهر از برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان خودداری می‌کند، اما سیاستمداران آمریکایی با مقامات محلی در تایوان دیدارهایی داشته‌اند. پکن چنین تماس‌هایی و همچنین فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان را نقض اصل «چین واحد» می‌داند.

پکن پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوت ۲۰۲۲ و سفر «تسای اینگ ون» رئیس تایوان به آمریکا در مارس ۲۰۲۳، تمرینات نظامی گسترده‌ای را در اطراف جزیره تایوان برگزار کرد.

لای که در حال حاضر در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تایوان پیشتاز است، در گذشته خود را «یک کارگر سیاسی عمل‌گرا برای استقلال تایوان» توصیف کرد. او سپس تصریح کرد که به دنبال تغییر وضعیت سیاسی فعلی تایوان نیست و در مصاحبه‌ای گفت: «مایلم تکرار کنم که تایوان در حال حاضر یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است و بنابراین ما نیازی به اعلام بیشتر استقلال تایوان نداریم.»

بلینکن به تازگی و در جریان موج جدید تنش بین کشورها به چین سفر کرد. هر دو طرف نسبت به نتیجه مذاکرات ابراز خوش بینی محتاطانه کردند. اما اندکی پس از این سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در حال سخنرانی درباره سرنگونی بالون چینی در آمریکا همتای چینی خود را «دیکتاتور» خطاب کرد. بنابراین، با آنکه تصور می‌شد سفر آنتونی بلینکن به چین و دیدار با مقامات ارشد این کشور به کاهش تنش‌ها میان قدرت اول و دوم اقتصاد جهان منجر شود، اما با اظهارات بایدن تنش در روابط دو کشور افزایش یافته است. بسیاری از تحلیلگران نیز می‌گویند سفر بلینکن به پکن برای کاهش تنش‌ها بین دو کشور موفقیت‌آمیز نبوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس