کد خبر 1506932
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
بایدن: چین درصدد کنار زدن آمریکا از رهبری جهان است

جو بایدن رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه پیش از سفر به اروپا ادعا کرد که چین به دنبال کنار زدن آمریک از رهبری جهان است.

به گزارش مشرق از "اسپوتنیک", بایدن افزود که آمریکا و چین می توانند روابطی داشته باشند که به نفع هر دو کشور باشد.

وی تاکید کرد:من فکر می‌کنم امکان حل و فصل اختلافات وجود دارد و می توانیم با چین رابطه کاری ایجاد کنیم که به نفع هر دو کشور باشد.

بایدن در عین حال ابراز عقیده کرد که شی جین پینگ، رهبر چین، می خواهد چین به عنوان قدرت پیشرو جایگزین ایالات متحده شود.

رییس جمهور آمریکا با این حال تاکید کرد:من اطمینان دارم که شی جین پینگ رییس جمهور چین قصد دارد کشور خود را به بزرگترین اقتصاد جهان و بزرگترین ارتش جهان تبدیل کند."

وی افزود که شی همچنین خواستار بازنویسی برخی از قوانین نظم بین المللی است، اما "خواستار تغییر همه آنها نیست."

رئیس جمهور آمریکا این اظهارات را در حالی روز یکشنبه بیان کرد که آمریکا را برای دیدار با چارلز سوم پادشاه انگلیس به سمت لندن ترک کرد.

وی سپس قصد دارد به لیتوانی سفر کند تا در ۱۱-۱۲ ژوئیه نشست ناتو شرکت کند و در پایان به فنلاند سفر کند.

واشنگتن ماه گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به دیدار مقامات ارشد آمریکا و چین اعلام کرد که واشنگتن بشدت به رقابت با پکن ادامه خواهد داد.

تشدید تنش‌های سیاسی و اقتصادی بین ایالات متحده و چین بر سر موضوعاتی همچون تایوان، جنگ در اوکراین، تعرفه‌های گمرکی و تراشه‌های الکترونیکی، رهبران دو کشور را به سمت افزایش فشارها و یارگیری‌های جدید در عرصه بین‌المللی کشانده است.

با قدرت گرفتن صنعت و اقتصاد چین در دهه‌های اخیر، آمریکا و متحدانش با حریف جدیدی در عرصه بین‌الملل مواجه شدند که بُعد جدیدی از توازن قوا را ترسیم می‌کرد؛ عرصه نوینی که بی‌تردید از نگاه رهبران کاخ سفید مطلوب ارزیابی نشد و این امر به تشدید تنش‌ها بین واشنگتن – پکن و به تعبیری جنگ سرد اقتصادی بین این دو قدرت منجر شد.

روندی که در ماه‌های گذشته با تحریک سیاسی پکن در حوزه تایوان و در هفته‌های گذشته با سیل اتهامات واشنگتن مبنی جاسوسی بالون‌های چینی و همزمان تنش‌آفرینی‌های اقتصادی وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله‌ای که تحلیلگران آن را پیش زمینه‌ای برای یک جنگ تمام عیار ارزیابی می‌کنند.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، روند حاکم بر روابط پکن – واشنگتن میانه راهی است که به برهم خوردن نظم جهانی ختم می‌شود و می‌تواند کشورها و دولت‌های جهان را به دو دسته تقسیم کرده و به تکرار مسیر جنگ سرد در ابعادی گسترده‌تر بکشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    4 1
    هر جا تنش می بینید یک طرف آن آمریکاست.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    0 0
    اینجور نشستن و کامنت بازی فایده ندارد. وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ سیاه و دلباختگان قوم لوط جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین شتافته و به عنوان مدافعان ناتو بجنگید.
  • درویش IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 2
    خخ حالا کی گفته شما رهبر جهان بودی ک الان بخوان شما رو کنار بزنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس